Hoofdmenu

Joost in Belgie

Gestart door Joost, jun 20, 2009, 23:19:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Ik denk dat Nederland te maken heeft met drie problemen die het versmelten van profs en amateurs niet bevorderen.

Ten eerste wat Breda al noemt: de absurde eisen die worden gesteld aan de selecties in de eerste divisie. In Nederland is geen ruimte voor 36 fullprofclubs, wel voor 25 fullprofclubs en een resem clubs die in meer of mindere mate semiprof zijn.

Ten tweede de eisen die aan accomodaties in de eerste divisie worden gesteld. Voor wannabee-promovendi is het niet te doen om voor een paar jaar eerste divisie een profstadion neer te zetten. Zolang we in Nederland zo moeilijk doen over staanplaatsen en uitfans, wordt het nooit wat.
Waarom mag Spakenburg 8000 man bij de derby ontvangen terwijl hetzelfde stadion in de eerste divisie wellicht op 2000 begrensd zou zijn??

Ten derde de zwartgeldcultuur. Zolang er in de amateurwereld nog te veel schimmige randfiguren met zakken geld rondlopen, zal men zich wel twee keer bedenken een profavontuur te beginnen met alle fiscale consequenties van dien.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Het nieuwe Armand Melisstadion in Dessel;





Als ik de plannen van de website heb bekeken blijft het hierbij. Een hek om het terrein en een redelijk kleine hoofdtribune.

Joost


Joost

Citaat van: Breda op jan 13, 2011, 20:08:44
Worden wij niet vrolijk van. Tongeren/Keiberg no. 2.
Inderdaad, daar moest ik ook gelijk aan denken.

Joost

Witgoor Sport Dessel v Zwarte Leeuw




















3434

ah Witgoor.. Good memories. Vrijwel altijd gewonnen denk ik (of altijd). Hopelijk binnen een paar weken ook. Een jaar of 2 geleden stonden onder beide staantribunes Patro supporters. Was wel een raar zicht op beeld.

Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

Ik trok vandaag naar Lutlommel, dat ligt zoals de naam al doet vermoeden in de buurt van  Lommel. Om daar te komen vanuit Nederland is geen eenvoudige opgave. Heel eventjes de A2 en dan ongeveer 30 kilometer binnendoor tuffen en geeneens over echt doorgaande wegen. Dat maakt een club die hemelsbreed geen 50 kilometer verderop ligt tot een uur rijden.

Ook in de gemeente Lommel is het zoeken en ik was blij dat ik van te voren goed ingelezen was en de route zelfs op papier had meegenomen, iets dat ik normaliter niet nodig acht. Maar 10 minuten voor aftrap en met slechts 300 meter te veel gereden  te hebben parkeerde ik op het grind dat als stoep diende voor een van de vele villa's aan de Konijnenpijpstraat. Een briljante naam die ook wel gegeven wordt aan het stadioncomplex dat officieel geen naam draagt.

Aan de konijnenpijp speelt K. Lutlommel VV dat momenteel haar hoogtijdagen viert in de Bevordering C want niet eerder speelde de dorpsclub in nationale. Na decennia lang in de onderste regionen van het provinciale voetbal te hebben rondgehobbelt is er  sinds 1996 gestage groei zichtbaar bij Lutlommel. In 1996 kampioen in 3e Provinciaal, in 2000 in 2e Provinciaal en afgelopen zomer stond het gehucht op zijn kop toen Lutlommel kampioen werd in 1e Provinciaal.

In Bevordering C gaat het niet geweldig met de Noord-Limburgers,  met slechts 11 punten staan ze mee onderin en is het gat naar een veilige plaats aanzienlijk. Om daar verandering in te brengen werd begin december wat geld uitgegeven aan drie Nederlanders; Danny van Bakel, Youssef Chida en Nyron Wau kwamen de zwart-gelen versterken. De laatste twee kwamen van Dijkse Boys. Het is een krampachtige poging Lutlommel erin te houden want volgens mij is het vooral een brede club met veel jeugd en geen koopclub.

Tegen Witgoor Dessel was de eerste mogelijkheid de drie Nederlanders in actie te zien al was dat denk ik niet de reden dat er best wat publiek was. Het weer was fenomenaal, Witgoor nam best wel veel fans mee en vele Lutlommelse jeugd was aanwezig. In totaal zo'n 400 man was mijn schatting.

Lutlommels probleem zit vooral in het scorend vermogen, slechts 12 treffer werden er dit seizoen gemaakt en dat is duidelijk in het spel. Chida brengt voorin een hoop creativiteit maar geen scorend vermogen, de rest van de ploeg is echt zwak. Lutlommel was wel meer aanwezig dan Witgoor en verdiende best een doelpunt in de eerste helft maar, zoals ik tegen mijn buurman zei, die kunnen nog de hele dag voetballen, scoren gaan ze echt niet.

Mijn buurman was het daar mee eens maar ik kreeg ongelijk in de tweede helft. Chida wurmde zich vanop links voorbij zijn directe tegenstander en zijn slechte voorzet caramboleerde voor de voeten  van een van zijn ploegmakkers. Die stond een centimeter of veertig van een leeg doel af en maakte zijn makkelijkste goal van het seizoen.

Witgoor had nog een twintigtal minuten om er iets aan te doen maar leek daar gewoon geen zin in te hebben. Het viel me vorige week al op dat ze bij Witgoor en gek soort van angsthazen voetbal spelen. Constant 9 spelers achter de bal maar wel in een blok in het centrum. Lutlommel speelde met buitenspelers waardoor daar constant ruimte was. Daarvan profiteerde weer Chida enkele minuten voor tijd. Hij ging voorbij zijn tegenstander. Die viel en sloeg daarna de bal voor Chida's voeten weg. Een penalty en 2-0.

Een verdiende zege voor Lutlommel maar er moet heel wat gebeuren willen ze niet zakken. Het dak ging er wel af aan de Konijnenpijp wat een betrekkelijk eenvoudig maar leuk complex is.














Gevaarlijke supporters in Lutlommel gezien de maatregelen rond de kleedkamers


Reclameborden van eigen hout en verf!


De Witgoorse spionkop was ook aanwezig


De 2e helft begon wat later, het doelnet was los


De enige tribune was een staantribune

Han

Intrigerende bijdrage uit de doldrums met evenzo spannende fotografie.

K. Lutlommel zou een leerling kunnen zijn geweest uit het boek Bint van Bordewijk. Staat de K voor Koninklijk?

Zag ook beelden opdoemen van de met glas afgejurkte sponsorbadhokjes opposite main stand op Kenilworth Road. Zijn dit Vip-vitrines,Joost?
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Citaat van: Breda op jan 16, 2011, 23:19:55

In België staat de kantine bij dit soort terreintjes vrijwel altijd pal aan het veld... met glaswerk, zodat de bierliefhebbers niet naar buiten hoeven en toch de wedstrijd goed kunnen volgen. Een soort voetbalslashcafé-experience: ziedaar voetbal in de vierde klasse en lager in België.

Alhoewel ik niets heb met kantinevertier voor, tijdens en na wedstrijden staat het verslag van Joost wel erg dicht bij de basale beleving waarmee ik voetbal graag onderga. Aanstekelijke en contrastvolle kneuterigheid; leunend over een 'perimeter fence', scheldpartijen absorberend.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Joost

Met Erkaa naar KAS Eupen v Club Brugge.




De tribune voor de uitsupport, voorheen was hier de kleine staantribune voor de thuisfans. Club vulde de tribune nog niet voor de helft.






Dit was voorheen het uitvak, nu een nieuwe, grotere staantribune


Frietkot zonder afzuiging, wel lekkere worst


De hoofdtribune is het enige dat nog doet denken aan het oude stadion. Nieuw zijn de staantribune links, de vipvertrekken daarachter en de TV en pers tribune onder het dak.




Bij Club dachten ze dat de Europacup binnen was


Leuk uitzicht in je tuin

Joost

Inhaalweekend, en waar in Nederland haast alles werd afgelast ging bij de Belgen zo goed als alles door. In 4c geen programma, enkel Veldwezelt dat op vrijdag al verloor van Spouwen-Mopertingen. Daarom naar de koploper in 1e Provinciaal Limburg; KFC Esperanza Neerpelt.

Esperanza was ooit heel dicht bij de Derde Klasse, dat is wel 58 jaar geleden. Tijdens een 8 jaar durende periode in Bevordering moest Esperanze op de laatste speeldag van seizoen 53/54 winnen van Aarschot om kampioen te worden. Dat lukte niet en sindsdien ging het bergafwaarts. In 1960 daalde Neerpelt naar Provinciale en daar zakten ze tot de bodem. Dat was in de jaren 80 toen de handbalploeg uit het dorp wel haar hoogtepunt had en viermaal achtereen kampioen van Belgie werd.

In 1989 betrok Esperanza een nieuw sportpark  aan de Roosen in Boseind, de wijk waar haar roots liggen. Van hieraf ging het weer omhoog, zo kwam Esperanza in 2008 weer terug in Bevordering. In het eerste jaar moest de Interprovinciale Eindronde redding brengen, vorig jaar was er directe degradatie.

Ze willen graag weer terugkeren en dat lijkt goed te lukken dit jaar. Als koploper gaat Esperanza de wedstrijd tegen neo eerste provincialer Groen Star Beek.

Ongeveer 200, voornamelijk mannen hadden de ijzige kou getrotseerd. Een heel net aantal. Wie het ook koud had was Stijn Vreven. Stijntje is lekker aan het uitbollen in de nadagen van zijn carriere. Na buitenlandse avonturen kwam hij terug bij STVV en daalde toen via Tongeren en Leopoldsburg af naar Neerpelt.

Door de kou was het veld hard en dat leverde een heel slechte wedstrijd op. Groen Star heeft als enig doel erin blijven dit jaar en trok zich ver terug. Het leek door de vele foute passen en het weinige tempo op een potje tussen twee caféploegen.

Neerpelt was uiteraard wel beter maar scoorde haar kansjes niet. Nadat iedereen weer ontdooit was in de kantine vielen er wel goals. Eerst wist Groen Star te scoren middels een counter. Veel gescheld op de tribune uiteraard en dat was wel terecht. Beek bleef in de counter veel gevaarlijker maar wist door veel onkunde niet te scoren.

Nog eenmaal een slotoffensief en eindelijk scoorde Neerpelt. In de 5 nog resterende minuten werd snel duidelijk dat het hier niet bij zou blijven, in de extra tijd viel de logische 2-1. Na afloop was er nog een mooie scheldpartij tussen de verzorger van Groen Star en wat Neerpeltse fans.

Sportpark de Roosen is weinig bijzonder. een kantine, een staantribune en een nieuwe tribune met half staan half zitten. Waarvan de zitjes gepositioneerd zijn achter een lichtmast. Het publiek was wel vermakelijk. Vanuit Beek, das een kleine kern vlakbij Bree, waren luidruchtige oudjes meegekomen (Allez de groenen, allez de groenen, allez de Groen Star Beek). De thuisfans hadden een trom en een trompet en vooral die laatste was favoriet.

Joost



Links de nieuwe tribune, rechts de kantine met business seats onderin. Die kijken dus tegen de dug-outs aan.


Stijn Vreven op de voorgrond, de kantine op de achtergrond


Groen Star Beeks equivalent van Vak 410


De staantribune met rechts inderdaad een fietsenstalling. De ingang was aan de overzijde...


Zonder zon was het nog kouder

Joost

Samen met vriendin toog ik zaterdag weer eens richting onze westerburen. Het was al weer een tijdje geleden dat ze was meegeweest, de laatste maal was FC de Kempen v K.ESK Leopoldsburg. Stom toevallig was de returnwedstrijd ons doel van die avond.

Excelsior Leopoldsburg ligt in zijn geheel niet in de plaats waar ze naar is vernoemd, wel in de gemeente. Het is een fusie tussen Excelsior Heppen en SK Strooiendorp uit 2002. Strooiendorp was een jonge club, van 1982, die een seizoen lang eerste provinciaal speelde. Genoemd naar de gelijknamige wijk uit het noorden van de kern Leopoldsburg.

Excelsior Heppen heeft een langere historie en ontstond halverwege de tweede wereldoorlog toen Sport Na Arbeid en Standaard Heppen zich verenigden. Na twee seizoenen in eerste provinciaal, voorafgegaan door tientallen jaren in de kelder van het voetbal, promoveerde deze club naar Bevordering in 1997. Directe degradatie volgde maar via de eindronde promoveerde ze wederom. Sindsdien speelde Heppen onafgebroken in bevordering.

Na de fusie draaide KESK Leopoldsburg uitstekend mee in bevordering en wist het eenmaal zelfs naar Derde te promoveren. Dat avontuur duurde slechts een jaar maar de club is vaak aanwezig in de eindronden.

In de fusieclub is weinig over van Strooiendorp, zowel stamnummer als stadion zijn dat van het oude Excelsior Heppen.  Sinds het droeve einde van Union Leopoldsburg is het wel de enige club in de gemeente die 14500 inwoners telt. Daarvan wonen er 4000 in Heppen en de rest in Leopoldsburg.

De kortste route naar Heppen is volgens de routeplanner niet de snelste, naar eigen ervaring is-ie dat wel. Een stukje A73 in zuidelijke richting, dan de A2 op en bij Thorn er weer of richting Kessenich, vlak over de grens. Van daaruit is het eenvoudig want daar begint de N73 die eindigt in Heppen. Langs  Kinrooij, Bree, Peer en Helchtel. Het stadion aan de Heidestraat is dan eenvoudig te vinden.

Het betreft een redelijkstandaard complex voor een club in Bevordering. Een kantine plus volledig overdekte lange zijde. Daaraan toegevoegd een heel hoge tribune die bijna op de achterlijn staat. Het is wel een ongelofelijk vervallen complex. De overdekte staantribune is zo laag dat ik moet bukken om mijn hoofd niet tegen de dakconstructie te stoten. Het complex ligt mooi maar het geheel kon me maar matig bekoren.

In Tielen zagen we Leopoldsburg heel eenvoudig met 0-3 winnen. Sindsdien is het FC de Kempen voor de wind gegaan en ligt de tweede periodetitel voor het grijpen. Het maakte deze wedstrijd een stuk evenwichtiger maar niet leuker.  Beide kregen in het eerste bedrijf enkele goede kansen, de beste voor Leopoldsburg, maar misten. Gestuntel achterin bracht de Kempen na een uur op voorsprong. Daarna probeerde de thuisploeg het wel maar was de 0-2 altijd dichterbij.

Opvallend veel meegereisde fans uit Tielen onder de ongeveer 200 toeschouwers. Ik denk dat ze wel met 75 waren. Ten einde nog een waarschuwing aan toekomstige bezoekers, in de kantine wordt je afgezet waar je bij staat. Ik bestelde 1 koffie, 1 warme chocomel en twee Snickers. Van mijn 10 euro zag ik maar 3 euro 60 terug. Toen ik de kantinedame vroeg waar de rest bleef rekende ze me voor dat alle 4 de items 1,60 kosten. Nu vind ik dat voor koffie en choco nog te doen maar 1,60 voor een Snickers van normale omvang?










Vergane reclameborden!










Gluhwein in het hoekje


Geen ballenvangers achter het doel dus er waren veel ballen nodig


Deze man maakte opnames van de pot, zijn terug te vinden op de website van FC de Kempen

3434

Stond bij de kassa weer een kebab-kraam? Ik ben er 3x geweest met Patro en dit was 3x het geval, geen idee of ze dit speciaal voor ons doen. Ik hoop in ieder geval dat ik er nooit meer heen moet. (saai en ongezellig stadion+moeilijke tegenstander)
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

Die kebabkraam was dicht en leek al sinds 1972 niet meer open te zijn geweest.