Hoofdmenu

MFC 'de Kazerne'

Gestart door AthleticHolanda, apr 26, 2012, 19:35:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

AthleticHolanda

Aangezien de kogel door de kerk is, en het geval er nu definitief komt, misschien interessant om in een apart topic het proces bij te houden.

Begin 2013 moet de bouw beginnen, eind 2014 moet VVV daar haar eerste wedstrijd spelen (zal wel later worden), en over tien jaar moet het hele complex af zijn.
De locatie is in Blerick, vlakbij het station aldaar, op het voormalige kazerneterrein, aan de oevers van de maas, naast de spoorbrug. De capaciteit moet 15000 plaatsen worden.

De schetsen.




Nort

Ik heb dubbele gevoelens hierbij. De Koel vind ik nog een van de weinige stadions in Nederland die authentiek zijn en leuk om te bezoeken. De voorzieningen zijn gewoon te slecht voor deze tijd.

Ik vraag me af of de capaciteit van het nieuwe stadion niet veel te hoog is, ze hebben in de eredivisie al redelijk wat moeite om het stadion te vullen, laat staan als ze over een paar jaar in de JP spelen.


Joost

Citaat van: nort op apr 26, 2012, 21:33:34
Ik heb dubbele gevoelens hierbij. De Koel vind ik nog een van de weinige stadions in Nederland die authentiek zijn en leuk om te bezoeken. De voorzieningen zijn gewoon te slecht voor deze tijd.

Ik vraag me af of de capaciteit van het nieuwe stadion niet veel te hoog is, ze hebben in de eredivisie al redelijk wat moeite om het stadion te vullen, laat staan als ze over een paar jaar in de JP spelen.

Moeilijk in te schatten.
De capaciteit is al teruggeschroefd naar 15.000 plaatsen. Je ziet bij alle nieuwe stadions dat het toeschouwersaantal flink stijgt. Maar gelijk verdubbelen is wel veel al trok VVV vroeger wel 20.000 toeschouwers. Maar die aantallen zie ik ze niet gauw meer halen.

Nort

Het is idd moeilijk in te schatten in hoeverre de toeschouwer schare kan groeien in het nieuwe stadion, zal er denk ook veel van af hangen hoe de sfeer binnen en rondom het stadion is. Vvv heeft denk ik veel last van buitenlandse clubs dicht op de grens (met name Gladbach).

Joost

De concurrentie met Duisburg en Gladbach is nihil.

AthleticHolanda

#5
Zoals op de schets in de eerste post te zien is, moet het stadion pal naast de spoorbrug aan de Maas komen. Momenteel ziet dat er als volgt uit.




Hugo

Zowel aan een spoorlijn als aan de rivier zijn toch wel pluspunten.

AthleticHolanda

Vanavond om 20.25 op Nederland 2 een programma over het MFC, zal wel niet veel positiefs brengen, maar in ieder geval een kijktip.

AthleticHolanda

De uitzending was nog niet afgelopen of het volgende bericht verscheen...

http://www.l1.nl/nieuws/190151-rvs-legt-werk-kazerneterrein-venlo-stil?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter#.UE5Rca6b5jF

Citaat van: L1RvS legt werk kazerneterrein Venlo stil

Er mag voorlopig niet gewerkt worden aan het kazerneterrein in Venlo. De Raad van State heeft in een voorlopige voorziening het bestemmingsplan geschorst.

Daardoor kunnen er bijvoorbeeld geen vergunningen voor werkzaamheden op het terrein worden verleend. Omwonenden hadden bezwaar gemaakt tegen het bestemmingsplan. Ze zijn bang voor geluids- en verkeersoverlast.

De schorsing van het bestemmingsplan duurt totdat er een definitieve uitspraak is in de procedure tegen de herinrichting van het kazerneterrein in Blerick. De gemeente wil daar een multifunctioneel complex bouwen, met onder meer het voetbalstadion van VVV.


Joost

GroenLinks gaat er vragen over stellen;

CiteerVragen over RvS-uitspraak Kazerneterrein
De GroenLinks-fractie in Venlo wil van het gemeentebestuur weten hoe het kan dat de Raad van State het bestemmingsplan Kazerneterrein heeft geschorst.

Het hoogste rechtscollege bepaalde vorige week dat de gemeente Venlo voorlopig niet verder mag met de plannen voor het Kazerneterrein in Blerick. Daar moet onder meer een multifunctioneel voetbalstadion voor VVV komen, en een evenemententerrein. Volgens de Raad van State liggen twee woningen te dicht bij het geplande stadion, waardoor de bewoners te veel geluidsoverlast zullen hebben.

GroenLinks wil weten hoe het kan dat de gemeenteraad ondeugdelijke plannen zijn voorgelegd bij een project dat zo belangrijk is voor de stad. De fractie vraagt verder waarom de gemeente doorgaat met de voorbereiding van het bouwterrein. Verder vraagt GroenLinks zich af hoeveel vertraging er wordt opgelopen door de uitspraak van de Raad van State en wat de financiële gevolgen daarvan zijn. 

Hier ook een mooi stuk over Hai Berdens luchtkasteel; http://www.goodold.nl/reconstructie-nieuw-vvv-stadion/

AthleticHolanda

Deze week stond in VI ongeveer het volgende bericht. VVV verschilt van mening met de gemeente over het ontwerp van het gebouw. De gemeente wil van het MFC een 'voorbeeldgebouw' maken, een 'iconisch pand gecreëerd volgens duurzame richtlijnen'. Die eisen passen echter niet in het afgesproken budget en zorgen voor een aanzienlijke verhoging van de beoogde investering. De gemeente vind dat VVV moet zorgen voor extra middelen voor de afwerking van het gebouw, dat acht VVV niet haalbaar omdat private investeerders en VVV al de meeste risico's lopen.
VVV wil 'gewoon een gebruiksklaar stadion dat aan de FIFA-eisen voldoet'.

Naast bovenstaand probleem speelt ook nog een procedureel probleem over het bestemmingsplan. Enkele omwonenden hebben daar bezwaar tegen gemaakt.

De beoogde openingsdatum is nog steeds december 2014, maar dat lijkt meer en meer onhaalbaar te worden...

Ondertussen blijven de werkzaamheden aan de oevers van de Maas in Blerick wel gewoon doorgaan.


AthleticHolanda

CiteerEr is nog veel onduidelijkheid over de bouw van het nieuwe stadion. Dat is de uitkomst van een informatie-avond die woensdag werd gehouden door de Venlose gemeenteraad. Het is nog steeds onzeker of het VVV lukt om 10 miljoen euro in een waarborgfonds te storten. Voor de gemeente Venlo is dat een absolute voorwaarde. Lukt het VVV niet om dit bedrag bij elkaar te krijgen dan verstrekt de gemeente Venlo geen lening voor de bouw van het stadion.

Een aantal raadsleden vinden dat de onderhandelingen maar stroef verlopen. Ook vinden de raadsleden dat Hai Berden en Hans Soentjens een aantal onhandige uitspraken hebben gedaan in de media. De bestuurders zeiden eerder in de media dat het ontwerp moet worden aangepast en dat het een moeilijke opgave is om 10 miljoen euro via investeerders bij elkaar te krijgen. Berden gaf aan dat dit komt omdat er nog veel onduidelijk is over het bestemmingsplan.

Terranova

Ze zijn he-le-maal gek daar in Venlo. Ik begrijp dat je als voetbalclub wil doorgroeien en dat een verouderd stadion daar geen belemmering in mag zijn, maar wat moet je in godsnaam met 15.000 zitplaatsen als je het huidige stadion met pijn en moeite iedere week voor 3/4 vult ? Of denken ze nou echt dat ze van VVV een subtopper kunnen maken de komende 10 jaar ?
Berden heeft grootheidswaanzin, alleen heeft hij dat zelf nog niet door. Zet gewoon een stadion neer met 10.000 zitplaatsen en mocht het nodig zijn in 2041 dan kan er alsnog een ring bovenop.
Zie FORTUNA. Die vonden het in 1999 ook nodig een stadion met 12.500 zitjes te bouwen. Zie waar ze nu in moeten voetballen; ieder weekend in een troosteloze bak beton met gemiddeld 4.000 man.

Joost

Citaat van: Terranova op nov 09, 2012, 13:03:50
Ze zijn he-le-maal gek daar in Venlo. Ik begrijp dat je als voetbalclub wil doorgroeien en dat een verouderd stadion daar geen belemmering in mag zijn, maar wat moet je in godsnaam met 15.000 zitplaatsen als je het huidige stadion met pijn en moeite iedere week voor 3/4 vult ? Of denken ze nou echt dat ze van VVV een subtopper kunnen maken de komende 10 jaar ?
Berden heeft grootheidswaanzin, alleen heeft hij dat zelf nog niet door. Zet gewoon een stadion neer met 10.000 zitplaatsen en mocht het nodig zijn in 2041 dan kan er alsnog een ring bovenop.
Zie FORTUNA. Die vonden het in 1999 ook nodig een stadion met 12.500 zitjes te bouwen. Zie waar ze nu in moeten voetballen; ieder weekend in een troosteloze bak beton met gemiddeld 4.000 man.

Dat is wel erg kort door de bocht. Fortuna trok voor de verhuizing een heel respectabel aantal toeschouwers en wist het nieuwe stadion in de Eredivisie goed te vullen. Je ziet nu nog dat als het goed gaat ze 9000 man trekken. Dan si 12500 juist een prima capaciteit.

Maar VVV. Die zijn al gezakt want ze zaten in eerste instantie nog hoger. Dat VVV momenteel niet uitverkoopt is helemaal waar, maar vergeet niet dat de meeste van die plaatsen onoverdekt staan zijn. Biedt je die supporters meer comfort dan is de kans best groot dat ze wel een seizoenkaart nemen.

AthleticHolanda

Citaat van: Terranova op nov 09, 2012, 13:03:50
Ze zijn he-le-maal gek daar in Venlo. Ik begrijp dat je als voetbalclub wil doorgroeien en dat een verouderd stadion daar geen belemmering in mag zijn, maar wat moet je in godsnaam met 15.000 zitplaatsen als je het huidige stadion met pijn en moeite iedere week voor 3/4 vult ? Of denken ze nou echt dat ze van VVV een subtopper kunnen maken de komende 10 jaar ?
Berden heeft grootheidswaanzin, alleen heeft hij dat zelf nog niet door. Zet gewoon een stadion neer met 10.000 zitplaatsen en mocht het nodig zijn in 2041 dan kan er alsnog een ring bovenop.
Zie FORTUNA. Die vonden het in 1999 ook nodig een stadion met 12.500 zitjes te bouwen. Zie waar ze nu in moeten voetballen; ieder weekend in een troosteloze bak beton met gemiddeld 4.000 man.

Er zijn genoeg voorbeelden van clubs in een vergelijkbare situatie waarvan een nieuw stadion een flinke impuls gaf aan de toeschouwersaantallen. Een nieuw stadion biedt vooral meer mogelijkheden voor sponsoren waardoor er meer geld binnen zal komen en de sportieve prestaties ook zullen verbeteren, dat trekt weer meer toeschouwers.
Denk in Nederland o.a. aan AZ, ADO, Groningen en Heracles waar de toeschouwersaantallen flink de hoogte in schoten na de verhuizing naar het nieuwe stadion. Kijk over de grens bijvoorbeeld naar Hoffenheim.

Ze vullen het stadion overigens niet voor 3/4e, maar voor 90%. De niet verkochte plaatsen zijn voornamelijk onoverdekte (staan)plaatsen en af en toe enkele plaatsen naast het uitvak. Alle vormen van comfort ontbreken momenteel, dat vind ik niet zo erg, maar veel supporters blijven daardoor wel weg als het kouder wordt en begint te regenen.

'Berden heeft grootheidswaanzin', misschien wel ja, maar dat had hij ook toen hij containers naar Venlo ging halen...
Wat VVV betreft, kijk eens waar VVV stond voordat Berden kwam, en waar ze nu staan. En wat er in die tussentijd allemaal is gebeurd, met een club als VVV in zo'n stadion al jarenlang Eredivisie spelen is een wereldprestatie op zich, die vooral aan Berden is toe te schrijven.

Toch heb ik ook m'n twijfels. Berden gokt denk ik teveel op het Duitse achterland. Een officiële Duitse fanclub, Duitse partnerclubs, Duitse sponsoren en veel activiteiten in Duitsland zijn leuk en tonen aan dat VVV veel met haar Duitse achterland bezig is. Toch denk ik dat het relatief weinig uithaalt. De concurrentie (van Gladbach, Düsseldorf, Schalke, BVB etc) is simpelweg te groot. In Duitsland is alles groter en beter en daarbij is de fancultuur daar 10x beter, waarom zou een Duitser dan een seizoenkaart van VVV nemen?
(Ook) In Nederland is het achterland ook erg beperkt, ondanks dat VVV de enige club in Noord-Limburg is. In het noorden van Noord-Limburg is meer sympathie voor NEC, in Oost-Brabant is PSV populairder, net als in Midden-Limburg terwijl daar ook het gebied van Roda begint. Dan zit je dus met een dunbevolkte streek tussen ruwweg Roermond, Weert en Gennep waar je supporters vandaan moet toveren...

Het ergste van al is dat; als je een nieuw stadion bouwt, je er wel iets van moet maken dat zich onderscheidt van de rest. Een Fortuna Sittard scenario moet koste wat kost voorkomen worden, iets dat VVV zich schijnbaar niet realiseert. Ik geef de gemeente momenteel groot gelijk. VVV wil het liefst zo snel mogelijk verhuizen, desnoods naar een wat minder stadion, maar dat was niet de insteek, een standaard betonbak net als in Sittard schrikt mensen eerder af dan dat het ze aantrekt, al blijven sportieve prestaties altijd het belangrijkste. Mensen willen nu eenmaal bij succes horen, ongeacht welk stadion daarbij hoort.