De 0-0-nachtmerrie

Gestart door TeeZee, mrt 28, 2008, 22:03:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

TeeZee

Een mooie 0-0 is niet lelijk, wordt weleens beweerd. Mijn eerste 0-0 was Watford v Bradford op een mooie Goede Vrijdag in 2002. Ik herinner me dat het ondanks het uitblijven van doelpunten een schitterende wedstrijd was, het stadion heel aardig en de sfeer goed. Het was bij Watford dat ik voor het eerst het voordeel van klapstoeltjes ervaarde. Dan komt de bal bij de achterlijn en begint iedereen van links naar rechts op te staan: kedoeng kedoeng kedoeng kedoeng. Kippenvel. Kun je me wakker voor maken.

De tweede 0-0 liet niet al te lang op zich wachten, maar was een vriendschappelijke wedstrijd van PSV dat thuis tegen Hertha BSC speelde. Dat was wel een oersaaie pot en ik herinner me vooral de galawedstrijd met Nilis en Romario die eraan voorafgegaan was in augustus 2002. Hetzelfde geldt voor de derde 0-0, de championsleaguewedstrijd Feyenoord v Dynamo Kiev. Ik kan me alleen nog herinneren dat mijn fototoestel absoluut niet mee naar binnen mocht.

Na het jaar van de brilscores, 2002 dus, duurde het 34 wedstrijden en ruim 3 jaar voordat ik weer een 0-0 meemaakte. Het was de eerste ronde van de FA Cup en Peterborough werd door de amateurs Burton Albion op 0-0 gehouden. Een replay was een feit en het was leuk om op dat moment in het uitvak van het prachtige stadion te staan. Een dag later volgde wederom een 0-0 bij Cardiff v Coventry, een niet echt bijster leuke wedstrijd. Veel werd die dag goed gemaakt door de uitgebreide rondleiding door het mooie stadion van Ninian Park waarbij Han zichzelf positioneerde in een van de twee politiecellen die het stadion herbergt. Het andere lid Groundhopping on the moon zag overigens de vrijdagavond voor dit weekend ook al een 0-0 en is waarschijnlijk recordhouder met drie brilscores in drie dagen.

De jaren daarna volgde nog drie keer een doelpuntloze wedstrijd, waarvan alleen de vriendschappelijke wedstrijd van Barnet v Arsenal vrij saai was. Ondanks een afgekeurd doelpunt van Barnet was het allemaal te gezapig. Overigens lag dat in dat geval niet aan het ontbreken van doelpunten, friendlies gaan gewoon nergens om en dat is toch wel belangrijk. Friendlies zijn alleen leuk om gezellig langs de lijn wat te ouwehoeren over de vakantie, niet om naar voetbal te kijken.

Ik moet concluderen dat de 0-0 niet eens altijd zo vervelend is, ik kan meer saaie 1-1's en 1-0's opnoemen.

Han

Mocht er eind 2008 op dit platforum sprake zijn van cliché-awards, de hoofdprijs uit te reiken aan de initiatiefnemer van cliché-topics, dan is het klembord bij deze bezet.  Nul-Nul. Was getekend. Frits van Turenhout.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

6 november 2004. Mijn pelgrimage langs de Nederlandse velden brengt me in het Mandemakersstadion in Waalwijk, één van de minst inspirerende plaatsen om voetbal te kijken. Het plaatselijke lelijke eendje, RKC, neemt het op tegen de meest overschatte ploeg van Nederland, Heerenveen. RKC kon niets, Heerenveen wilde niets, leunde achterover en gokte op de counter. Op dezelfde manier waarop ik ze al de punten had zien stelen bij Vitesse en NEC.

Met andere woorden: op een koude winteravond in Brabant kwam mijn serie van 60 wedstrijden zonder 0-0 abrupt tot een einde.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Gisteravond bij de samenvattingen van de eerste divisie kwamen er beelden voorbij van FC Zwolle - FC Volendam uit 1988. Beide teams hadden aan 1 punt genoeg om AZ te laten degraderen en zichzelf te handhaven. Bijzonder vermakelijke beelden van 2 ploegen die uitgezonderd 1 schot op doel 90 minuten lang de bal lusteloos rondspeelden.
Dit seizoen zijn mijn doelpuntloze wedstrijden uiterst zeldzaam, ondanks een flink aantal wedstrijden staat de teller op 2. Eind januari zag ik FC Liége en Turnhout niet scoren in een wedstrijd waarin beide teams talrijke mogelijkheden kregen, enkele weken laten presteerden Hasselt en Maasmechelen hetzelfde. Binnenkort ga ik voor de vijftigste keer Alemannia Aachen zien op Tivoli, nog nimmer een doelpuntloos gelijkspel meegemaakt.

Bij sommige wedstrijden weet je al na 5 minuten dat er gewoon geen goal zal gaan vallen. Peterborouh-Burton Albion was zo'n wedstrijd en ook Chester-Shrewsbury viel in die categorie.

Sebastiaan_W

Gister lieten ze voor de samenvatting van Zwolle - Volendam beelden zien van de competitiewedstrijd van een groot aantal jaar terug en als ik het goed heb seizoen 87/88. De laatste competitiewedstrijd van het seizoen was de wedstrijd PEC Zwolle - Volendam en beide teams hadden aan een punt genoeg. AZ moest die dag tegen FC Utrecht en was alleen gebaat bij winst en dan moest Zwolle of Volendam winnen, want werd het daar gelijk dan ging AZ eruit.

Één speler van één van de teams ging fanatiek van start, maar werd door zijn teamgenoten tot de orde geroepen. Vervolgens speelde Zwolle en Volendam de wedstrijd uit door rustig rond te tikken en eindigde de wedstrijd in 0-0. Daardoor bleven beide teams in de eredivisie en ging AZ naar de eerste divisie.

Maar misschien kan Han meer over deze wedstrijd vertellen. Was het niet eerst de bedoeling dat deze wedstrijd overgespeeld moest worden, maar ging dit niet door?

Ik was toen nog een jaar of 10, dus staat me niet meer helder voor de geest. Ik weet nog wel dat er aardig wat ophef over deze wedstrijd was.

Joost is me voor zie ik...

Han

Ik was aanwezig bij de gewraakte 0-0 uit 1987/88. Het was in beleving de langste negentig minuten ooit.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Gert

Citaat van: TeeZee op mrt 28, 2008, 22:03:19
Ik moet concluderen dat de 0-0 niet eens altijd zo vervelend is

Ik heb me eens kostelijk vermaakt bij een 0-0 tussen Wrexham en Chester City.
Goed, de slagroom ontbrak, maar de taart smaakte er niet minder om.

Han

Citaat van: Gert op mrt 31, 2008, 23:02:00
Citaat van: TeeZee op mrt 28, 2008, 22:03:19
Ik moet concluderen dat de 0-0 niet eens altijd zo vervelend is

Ik heb me eens kostelijk vermaakt bij een 0-0 tussen Wrexham en Chester City.
Goed, de slagroom ontbrak, maar de taart smaakte er niet minder om.


Leuk dat je daar geweest bent!! Dan zou de uitslag mij al geen reet uitgemaakt hebben.

In Cleethorpes zag ik ooit een 0-0 tussen Grimsby Town en Ipswich Town. Met mijn geloofsgenoot heb ik toen, het was de eerste wedstrijd van het seizoen, Blundell Park aangelopen vanaf het strand en over de spoorbielzen van het treinemplacement. Eenmaal aangekomen getuige van circa 8 ballen op paal, lat, kruising en wat dies meer zij. Frits van Turenhout zou deze brilstand geweldig uitgesproken hebben.

Na de wedstrijd alom paniek bij de talrijke strandgasten én de uitsupporters om het Katwijk van Engeland te kunnen verlaten. Het was 5pm dús wilde iedereen per default roodverbrand terug naar stek en stee. Circulaire files. Hilarische taferelen. 0-0.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

ForzaRoma

Mijn eerste wedstrijd op Engelse bodem was meteen een 0-0: Crystal Palace - Watford op 9 augustus 2008. Ondanks de score wel een redelijke wedstrijd met een paar kansen en een goede sfeer.

Ici c est Paris

Ik heb nog niet zoveel 0-0 wedstrijden meegemaakt, maar dat waren helemaal niet bij voorbaat zaadwedstrijden.

6-11-03: FC Utrecht - AJ Auxerre
Een Europa Cup-avond in Utrecht, dat is al niet bepaald de orde van de dag, en de sfeer is dan ook altijd opperbest. Utrecht speelde beter dan het destijds toch zeer sterker Auxerre met ondere andere Djibril Cissé en Philippe Mèxès en aan beide kanten waren veel kansen te noteren. Vermaakte me dus opperbest.

31-07-05: Lierse SK - FC Utrecht
We maakten voor het eerst kennis met nieuwe 'keeper' Franck Grandel, die ons toen al niet echt kon bekoren. Schoot onder meer 2 ballen het stadion uit.

25-03-06: Lierse SK - La Louvière
Slecht, maar zeer spannend en vermakelijk degradatievoetbal. 2 Ploegen die voor elke meter streden, maar voetballend geen steek vooruit kwamen. Met als toppunt (of dieptepunt) de gemiste penalty van Lierse in de laatste minuut die de ploeg 'veilig' had kunnen spelen. Ohja, het orkest op de lange zijde moet ook genoemd worden. Begonnen op de meest onverwachte momenten te spelen waardoor je je helemaal rot schrok.

27-12-06: FC Utrecht - Heracles Almelo
Behalve het feit dat ik er geweest ben, kan ik me om 1 of andere reden helemaal niks meer van die pot herinneren. Zal wel een slecht teken zijn dus.

09-05-07: FC Utrecht - Roda JC
Wedstrijd in de playoffs, slecht van Utrecht, goed van Roda, mochten onszelf verschrikkelijk gelukkig prijzen dat Roda niet won, want dat zou dikverdiend geweest zijn. Heb me daar dus niet zo vermaakt, maar dat lag meer aandacht op me verschrikkelijk opnaaide over het spel van mijn clubje.

27-05-07: FC Utrecht - Vitesse
Ook playoffs, en dit was wel een echte 0-0 wedstrijd zoals ie meestal bekend staat. Een echte bloedeloze 0-0.

26-10-08: FC Utrecht - NAC Breda
0-0 tegen de koploper. Vermakelijke pot waarin Utrecht de bovenliggende partij was en NAC onvervalst catenaccio speelde, met resultaat.

14-12-08: FC Utrecht - FC Volendam
Deze wedstrijd wil ik zo snel mogelijk vergeten. Wanprestatie, en het was slaapverwekkend, niet om aan te zien.




Joost

Het afgelopen jaar mocht ik mij gelukkig prijzen met het aantal 0-0 wedstrijden. Van de vijf die ik er zag waren er drie het aanzien meer dan waard.

Hielke

De afgelopen twee jaar heb ik geen 0-0 meer gezien. Heerenveen-Utrecht op 30 december 2006 was de laatste keer. Voor het komende jaar acht ik een 5-5 realistischer dan een 0-0.

Maroboduus

Ik kan gerust stellen dat er in mijn geval een vloek op de "brilstand-statistiek" ligt.
Mijn voetballeven leek zo mooi te beginnen; 38 keer op rij zag ik geen enkele 0-0. Op 19 december 1998 kwam aan die reeks een einde. In de laatste wedstrijd voor de winterstop kwamen FC Twente en Vitesse niet tot scoren. Daarna pakte ik de draad weer op en leken doelpunten een vanzelfsprekendheid. Altijd vielen er wel doelpunten en vaak zelfs bovengemiddeld veel. Totdat ik op 11 maart 2000 besloot de wedstrijd tussen MSV Duisburg en Hertha BSC te bezoeken. Tot op heden de slechtste wedstrijd die ik ooit in de Bundesliga heb gezien en op de koop toe de slechtst bezochte (er waren die middag 10.362 toeschouwers in het Wedaustadion). Jammar, maar vooral bijzonder spijtig omdat dit mijn 78ste wedstrijd betof - m.a.w. mijn serie had wederom precies 38 duels stand gehouden. Daarna was er echter geen houden meer aan en zag ik meer doelpuntloze ontmoetingen dan mij lief was. De afsluiting van het seizoen 2004/2005 was zo'n wedstrijd; in de Confederations Cup eindigde Griekenland-Mexico in een slaapverwekkende vertoning, vanzelfsprekend zonder doelpunten. Ik nam mij voor dat het vanaf toen gedaan moest zijn met wedstrijden waarin niet werd gescoord en werd aanvankelijk op mijn wenken bediend. De eerste 38 ontmoetingen in het seizoen 2005/2006 viel er altijd tenminste wel één doelpunt te bewonderen. De 39ste match dat seizoen was die tussen de Offenbacher FC Kickers en 1. FC Dynamo Dresden, een wedstrijd waarvan ik nog altijd spijt heb dat ik hem toen heb bezocht. In deze degradatiewedstrijd kwamen beide ploegen niet tot scoren, wederom was mijn serie dus bij 38 duels blijven steken...
Ging het na Duisburg-Hertha mis, was het hek na Offenbach-Dresden pas echt van de dam. In het seizoen 2006/2007 was ik liefst negen! maal getuige van een 0-0. Absoluut dieptepunt was in dat seizoen de serie waarbij Mainz op 18 november 2006 in mijn aanwezigheid Hamburger SV op een doelpuntloos gelijkspel hield, gevolgd door het doelpuntloze treffen tussen Eintracht Frankfurt en Newcastle United 12 dagen later in de UEFA Cup. Slechts één dag later speelde Mainz wederom thuis 0-0 tegen de latere kampioen VfB Stuttgart en was het kunststuk om drie 0-0-wedstrijden op rij te zien, volbracht. Overigens was mijn volgende wedstrijd vijftien dagen later de ontluisterende 0-4 thuisnederlaag van Mainz tegen Bayern, waarna 11 dagen later FC Utrecht en Heracles Almelo besloten om er niets van te maken in een ijskoude Galgenwaard. In 5 opéénvolgende duels zag ik zodoende enkel de 4 doelpunten van Bayern tegen Mainz - een diepterecord dat naar ik hoop nog lang zal blijven bestaan. Verder is het mij nog twee keer gelukt om twee doelpuntloze wedstrijden achter elkaar te zien.

Van de statistiek van Ici c est Paris wordt ik ook al niet vrolijk. Hoewel ik tegenwoordig nog slechts sporadisch in de Galgenwaard te vinden ben, heb ik het wel voor elkaar gekregen om juist bij de volgende wedstrijden aanwezig te zijn:

Citeer27-12-06: FC Utrecht - Heracles Almelo
Behalve het feit dat ik er geweest ben, kan ik me om 1 of andere reden helemaal niks meer van die pot herinneren. Zal wel een slecht teken zijn dus.

09-05-07: FC Utrecht - Roda JC
Wedstrijd in de playoffs, slecht van Utrecht, goed van Roda, mochten onszelf verschrikkelijk gelukkig prijzen dat Roda niet won, want dat zou dikverdiend geweest zijn. Heb me daar dus niet zo vermaakt, maar dat lag meer aandacht op me verschrikkelijk opnaaide over het spel van mijn clubje.

14-12-08: FC Utrecht - FC Volendam
Deze wedstrijd wil ik zo snel mogelijk vergeten. Wanprestatie, en het was slaapverwekkend, niet om aan te zien.

Voor de toekomst sluit ik mij al te graag bij Hielke aan:
CiteerVoor het komende jaar acht ik een 5-5 realistischer dan een 0-0.

PS. Heeft er hier ooit wel eens een 5-5 gezien? Mijn "hoogste" gelijkspel is de 4-4 tussen FC Utrecht en Roda JC die zich Ici c est Paris en Joost nog wel zullen herinneren.

Joost

De 4-4 in de Galgenwaard, ach wat een avond. Het begon al met het mijns inziens late vertrek vanuit Kerkrade. De regel 'een uur tot Eindhoven en een uur om Eindhoven' ging weer op en na Eindhoven kwamen we in de file. Het aanvangstijdstip naderde en uiteindelijk mochten we over de vluchtstrook om de aftrap te halen. De spelers kwamen al het veld op toen ik de tribune beklom.

De voetbalpot die volgde is een van de meest legendarische die ik ooit gezien heb. In het uitvak hadden we een gigantisch goeie sfeer en aangezien Utrecht toen ook nogal wat kabaal maakte (ik heb er zelf eerlijk gezegd toen weinig van meegemaakt) moet het fantastisch hebben geklonken. Volgens mij stonden we in no-time op 2-0 achter en bij rust 3-1 maar had ik geen moment het idee dat we gingen verliezen.

Wat er achteraf gebeurde met de Utrechtse ME, daar wil ik liever geen woorden meer aan vuilmaken.

Joost

Citaat van: Maroboduus op jan 05, 2009, 16:58:12
PS. Heeft er hier ooit wel eens een 5-5 gezien?

5-5 zit er niet in.

Wel:
6-3 bij Hyde v Vauxhall Motors (rust 0-3)
4-6 bij sv Meersen v FC Vinkenslag