Hoofdmenu

IJshockey

Gestart door Stadionhopper, apr 26, 2008, 15:40:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Stadionhopper

Naast voetbal in Duitsland kun je ook een wedstrijd ijshockey gaan bekijken. De sfeer is meestal indrukwekkend, net zoals de laatste jaren gebouwde ijshallen.
De competitie van dit jaar is net afgelopen. De Eisbären Berlin versloegen in de finale de Kölner Haie. De Kölner Haie speelden voor 18.000 toeschouwers in de Köln Arena tijdens de finale play offs.

Verdere interessante ijshallen zijn:

ISS Dome - DEG Metro Stars (Düsseldorf)
Königpalast - Krefelder Pinguine (Krefeld)
Kölnarena - Kölner Haie (Köln)
TUI Arena - Hannover Scorpions (Hannover)
Color Line Arena - Hamburg Freezers (Hamburg)
SAP Arena - Adler Mannheim (Mannheim)

Je kunt ijshockey goed combineren met het voetbal. Op zondagmiddag een wedstrijd en aansluitend als je geluk hebt een ijshockeywedstrijd.
Meer info over de DEL (Deutsche Eishockey Liga):
http://www.del.org
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Stadionhopper

Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

RKSVW

Ik sluit me daar helemaal bij aan.
Ben ondertussen een aantal keren bij de Frankfurt Lions geweest en ik vermaak me daar altijd goed.
Verslagen gaan nog komen.

HJanneman

Tellen de Gjaltema-Gijs Grizzlies ook?
Ben daar eens geweest tegen Utrecht, volle bak in de ijshockey-hal van Kardinge, en 't viel me nog mee dat er zoveel sfeer was(wel veel getoeter en andere mechanische hulpmiddelen zoals een luchtalarm, ipv een massaal toezingen door het publiek).
Maar dat heb ik ook bij Basketbal van de Capitals/Donar, met toeschouwersaantallen tussen de 2500 en 4000 is het in de Martiniplaza altijd erg sfeervol(hier ben ik tweemaal geweest), maar toch boeit het me allemaal minder dan voetbal(maar ééns in de zoveel tijd is het geen straf).

Voor mensen die ijshockey met een voetbalgroundhop willen combineren: De Veltins Arena, het stadion van de Duitse voetbalclub Schalke 04 wordt in mei 2010 omgetoverd in een ijshockeyhal, die plaats moet bieden aan bijna 76.000 toeschouwers. Dit in verband met de openingswedstrijd van het WK ijshockey, die dan plaats heeft op 7 mei.

Joost

Ik kom met enige regelmaat in Geleen bij de Eaters, daar wordt vaak wel gezongen ipv gekke toeters enzo.

Groningen staat, samen met Amsterdam, bekend als het team waar de minste toeschouwers komen. Maken die 200 mensen dan toch nog zo'n herrie?

De uitbreiding naar 9 teams is overigens wel een geweldige verbetering.


HJanneman

Citaat van: Joost op dec 16, 2008, 12:55:45
Groningen staat, samen met Amsterdam, bekend als het team waar de minste toeschouwers komen. Maken die 200 mensen dan toch nog zo'n herrie?

Er zijn weinig mensen nodig om die herrie te maken met al die toeters en zo'n aandraai-luchtalarm, maar volgens mij staan ze nu onderaan, terwijl ze op kampioenskoers waren op een niveau lager toen ik er heen ging(toen speelden ze tegen nummer 2 of 3, Utrecht, die ook de nodige fans mee hadden).
Toen het zo goed ging zat de tribune vol, en volgens mij waren dat er dan een mannetje of 500/600.

RKSVW

#6
http://picasaweb.google.com/sportfotosjorgen/FrankfurtLionsHannoverScorpions
http://no1kerryfan.blogspot.com/2008/12/frankfurt-lions-hannover-scorpions-19.html














Ik was bijna de hele week al ziek dus wat doe je dan op vrijdagavond als je je net weer een beetje beter gaat voelen?
Juist, je belt een vriend om een wedstrijd te gaan bekijken.
De keuze was beperkt omdat ook in Duitsland er niet heel veel meer gevoetbald wordt. De wedstrijden die nog te bezoeken waren, trokken me absoluut niet dus de keus om de plaatselijke ijshockey trots te gaan bezoeken was al snel gemaakt.
De als 4e gerangschikte Lions mochten het vandaag opnemen tegen de nummer 1 van de DEL (Deutsche Eishockey League): Hannover Scorpions. De rit naar het stadion liep voorspoedig wat opmerkelijk is want het verkeer in de grootste stad van Mainhessen kan nogal chaotisch zijn op vrijdagavond en zeker tijdens het weihnachtsmarktseizoen.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de Frankfurt Lions hebben de topwedstrijd tegen de tabellenleider Hannover op de 30e speeldag met 6-4 gewonnen. Zelf vond ik de Lions de hele wedstrijd beter spelen dus het was wel verdiend. Tot 2 keer toe hebben we een powerplay situatie gezien waar Frankfurt 2 mannen op de sin bin had zitten en het dus 5 tegen 3 (qua veldspelers) maar alleen de eerste keer wist Hannover dit met zeer veel geklooi om te zetten in een puntje.
De ploeg van trainer Rich Chermonaz weet zo tot op 1 puntje verschil met Hannover terug klimmen in de tabel.
In de eerste periode staan we in het uitvak bij suppporters van Hannover die met enige regelmaat het altijd wanstaltelijk klinkende "Spitzenreiter, spitzenreiter" scandeerden. In het volgende quarter hebben we dus maar een plaatsje gezocht op de zittribune waar ook de spelersvrouwtjes zaten. Mooie milfjes trouwens maar dat is een hele andere sport ;)
5900 rare Frankfurters (en een aantal verachtelijke Hannoveranen) bezochten deze avond de Eissporthalle Frankfurt en bij vlagen zagen we een zeer goede en spannende partij. Dat moest echter wel allemaal van Frankfurt afhangen want Hannover had er niet echt veel zin. Na precies 6 minuten wist Hannover met 2 man meer een treffer van Thomas Dolak langs de Frankfurt-goalie te wurmen. Kort daarna moest Lions-aanvoerder Jason Young het ijs voor 5 minuten veralten wegens een te hoge stok. Dit onder luid geroep van de "supporters". Het had echter geen invloed op het spel want ook met een man minder was Frankfurt nog de betere ploeg. Lance Ward wist in de 18e minuut dan ook de 1-1 te scoren wat absoluut verdiend was.
Op naar de 2e periode dus waar de leeuwtjes door een treffer van Pat Kavanagh in de de 23e minuut en door nieuwe aanwinst Daniel Kunce in de 28e minuut uit powerplay de stand naar 3-1 wisten op te schroeven. De Schorpioentjes moetsen nu met een antwoord komen en deden dat kort voor het einde van deze periode door middel van Boos inde 39e minuut.
In de 3e en laatste periode gaf Frankfurt nog even alles en maakte inde 42e minuut de 4-1 dankzij Derek Hahn (weer met een man minder op het ijs). Kort daarop maakte Hannoveraan Schneider echter de 4-2. (44e minuut).
Hierna volgde een spannende slotfase (waarom worden Duitsers altijd pas de laatste 10 minuten wakker?) waarin Frankfurt tweemaal een man-extra situatie had en beide keren daaruit scoorde. (Mathieu Biron inde 55e en Derek Hahn in de 59e minuut). Andre Reiß maakte nog wel de 6-4 voor Hannover in de 57e maar het spel was al gespaald.
Man of the match werd Derek Hahn, de man die 2 keer scoorde.

1:0 (6:00) Dolak (Vikingstad, Goc) PP2
1:1 (17:27) Ward (Heerema, Wörle)
2:1 (22:53) Kavanagh (Gawlik, Kunce)
3:1 (27:10) Kunce (Kavanagh, Hahn) PP1
3:2 (38:26) Boos (Schneider, Mitchell)
4:2 (41:14) Hahn (Langfeld, Slaney)
4:3 (43:44) Schneider (Mitchell)
5:3 (54:44) Biron (Gawlik, Taylor) PP1
5:4 (56:32) Reiß (Goc, Vikingstad) PP1
6:4 (58:57) Hahn (Gawlik, Slaney) PP2
Scheidsrechter: Looker.
Strafminuten: Frankfurt 23 plus Spieldauerdisziplinar (Young) – Hannover 20 plus 10 Disziplinar (Goc).
Toeschouwers: 5.900.


----------------
Now playing: Christy Moore - Christy Moore - Nancy Spain (live)
via FoxyTunes
----------------
Now playing: Black Sabbath - A Hard Road
via FoxyTunes

Maroboduus

Citaat van: Joost op dec 16, 2008, 12:55:45
Ik kom met enige regelmaat in Geleen bij de Eaters, daar wordt vaak wel gezongen ipv gekke toeters enzo.

Groningen staat, samen met Amsterdam, bekend als het team waar de minste toeschouwers komen. Maken die 200 mensen dan toch nog zo'n herrie?

De uitbreiding naar 9 teams is overigens wel een geweldige verbetering.

Ben wel benieuwd naar hoeveel mensen er gemiddeld naar de wedstrijden van de Eaters komen kijken, weet jij dat toevallig? En hoe staat het met het niveau?

RKSVW

Als ik de website van de Eaters mag geloven komen er gemiddeld zo'n 800 mensen wat 600 meer is als ik had verwacht.
Al zoekend over de website van de Eaters word je sowieso niet echt vrolijk. De ploeg maakt tegenslag na tegenslag mee enb ook op sportief vlak blijven ze steeds maar in de middenmoot hangen.
Nederland heeft dus nog 9 teams op pro-niveau 1: DESTIL Trappers, Hijs Den Haag, Heerenveen Flyers, Eindh. Kemphanen, Ruijters Eaters, Pecoma Grizzlies, Hoek Dragons Utrecht, Amstel Tijgers.
De Nederlandse competitie en het Nederlandse team draaien blijkbaar op een mix van Canadese Nederlanders en Nederlanders. De beste Nederlandse spelers blijken dus al snel naar de Duitse competitite over te stappen, maar sommigen zoals Tommie Hartogs, komen wel terug om in Nederland te coachen. Net als met vele andere sporten is er dus eigenlijk net niet genoeg draagvlak in Nederland om een eigen competitie te hebben met grotendeels Nederlandse spelers.

----------------
Now playing: Marilyn Manson with Korn - Cry for You (Queen of the Damned soundtrack)
via FoxyTunes

Pieros

Ik zag in een ander topic dat Joost gisteren ook bij het ijshockey geweest is, net als ik. Het was alweer ongeveer 10 jaar geleden dat ik voor het laatst geweest ben. Toen in de finalewedstrijden Nijmegen - Amsterdam. Ik zag gisteren dat Nijmegen (officieel de Romijnders Dar Devils) tegen de Hoek Dragons uit Utrecht moesten. Ik had verder toch niet veel te doen, dus besloot ik maar weer eens richting Triavium te rijden. Het is tenslotte maar zo'n 10 min van mijn huis. Ik had niet op de site gekeken van de Devils dus was erg verbaasd dat ik maar 3 euro entree hoefde te betalen met een jeugdkaartje. Ik voelde me in één keer weer heel jong, maar het bleek dat iedereen die wedstrijd voor 3 euro naar binnen kon. Wedstrijd kan ik kort over zijn. Hoek begon goed, maar de Devils namen vrij snel het initiatief over. Na de eerste periode stond het nog 1-2, maar aan het einde van de tweede periode was het inmiddels 8-3. Voor een voetballiefhebber zoals ik was het in het begin wel ff lastig om de puck te volgen. Dat ding gaat soms zo snel. Na de tweede periode besloot ik maar naar huis te gaan. Wedstrijd was totaal niet spannend meer (het werd uiteindelijk 12-5) en ik had het eerlijk gezegd behoorlijk koud.




















Joost

Citaat van: Maroboduus op dec 20, 2008, 12:58:33
Ben wel benieuwd naar hoeveel mensen er gemiddeld naar de wedstrijden van de Eaters komen kijken, weet jij dat toevallig? En hoe staat het met het niveau?

Ijshockey is naast voetbal de enige sport waar de toeschouwersaantallen van worden gedocumenteerd.

Derhalve het resultaat van de bekercompetitie:
   Team      Gemiddelde      Maximum      Minimum   
   Amstel Tijgers       348      450      235   
   Eindhoven Kemphanen       624      1891      266   
   Geleen Eaters       873      992      680   
   Groningen Grizzlies       351      600      250   
   Heerenveen Flyers       536      750      389   
   HYS Den Haag       681      2000      250   
   Nijmegen Devils       581      1000      400   
   Tilburg Trappers       1713      2000      1500   
   Utrecht Dragons       581      950      300   

Tilburg is altijd met afstand koploper met zo'n 1500-1750 toeschouwers per wedstrijd. Daarna volgt Geleen dat ondanks dat het nog nooit lanskampioen werd een vaste harde kern heeft van 800 toeschouwers vanwege de verschrikkelijk slechte resultaten werd daar op de laatste speeldag onder gedoken, ook omdat de wedstrijd niet op zondag was. Nijmegen wordt meestal ietsje minder bezocht, Heerenveenfans komen pas opdagen als het echt ergens om gaat. Amsterdam loopt totaal niet warm voor de sport. Bij een play-off wedstrijd wordt doorgaans meer dan de helft van het publiek gevormd door uitfans. Daarnaast geldt dat de gewone competitie sowieso beter bezocht wordt dan de bekercompetitie.

Twee zeer opvallende aantallen in het lijstje. Eindhoven-Nijmegen met 1891. Daar is een speciale actie geweest. En Den Haag - Tilburg waarin het echt ergens om ging.

De play-offs zijn bezig inmiddels
Tilburg-Amsterdam 1800
Amsterdam-Tilburg 420
Nijmegen-Den Haag 500
Den Haag-Nijmegen 500

Deze wedstrijden worden doordeweeks gespeeld vandaar de magere aantallen.

Ik had het nog op voorraad, de aantallen van de gewone competitie van vorig seizoen
   Amsterdam      304      454      185   
   Tilburg      1831      2400      1450   
   Den Haag      892      1200      500   
   Nijmegen      600      850      300   
   Groningen      280      440      110   
   Geleen      992      1355      639   
   Heerenveen      918      1625      650   

Play-offs vorig seizoen

Competitie
Tilburg-Geleen 2200
Geleen-Tilburg 1621
Tilburg-Geleen 2500
Geleen-Tilburg 1681
Tilburg-Geleen 2500
Geleen-Tilburg 1875

Heerenveen-Den Haag 895
Den Haag-Heerenveen 1500
Heerenveen-Den Haag 1975
Den Haag-Heerenveen 1750
Heerenveen-Den Haag 1500

Finale
Tilburg-Heerenveen 2200
Heerenveen-Tilburg 2785
Tilburg-Heerenveen 2500
Heerenveen-Tilburg 3200

Beker

Finale
Tilburg-Heerenveen (in Eindhoven) 2275

Halve finales
Tilburg-Geleen 2100
Geleen-Tilburg 1243

Den Haag-Heerenveen 1100
Heerenveen-Den Haag 950
Den Haag-Heerenveen 800

Over het niveau zullen we het maar niet hebben.

Joost

Ik schreef in een ander topic over het bezoekje aan de wedstrijd tussen Geleen en Groningen. De Grizzlies wonnen destijdes met 2-3 in overtime en het niveau was dramatisch. Play-offs zouden er zeker niet in zitten...

We zijn inmiddels ruim drie weken verder. Eerst versloeg Geleen de Eindhovense Kemphanen moeizaam met 2-1, toen werd alle frustratie van de laatste weken weggespeeld in Utrecht, 0-13. De Dragons zijn het meest matige team dit seizoen maar zelfs dan is dit een opzienbarende uitslag. Vervolgens werd Heerenveen verslagen 3-2, in Groningen gewonnen 5-6 en sloot Geleen het vorige weekend af met een 4-2 zege op Nijmegen dat weer een van de betere teams is. Inmiddels is de 4de plaats stevig in handen van de Eaters en is plek drie zelfs in zicht.

Stanley


Ik ben als student bezig met een ijshockeyproject! En las met interesse dit forum.
De bezoekers aantallen van de diverse clubs geeft al een aardige indicatie waar het wel en niet leeft. Ik ben erg benieuwd welke actie Eindhoven heeft gehouden waardoor de bezoekers aantal zo steeg?? Zou je hier iets meer over kunnen vertellen??

Twee zeer opvallende aantallen in het lijstje. Eindhoven-Nijmegen met 1891. Daar is een speciale actie geweest.

Alvast bedankt! Veel ijshockey plezier met de playoffs

Joost

Man man man wat een spanning bij de bekerfinale...

60:00: 2-3 Ruijters Eaters Geleen: 7: Mike FORGIE (19: Erik TUMMERS) [EQ]

AthleticHolanda

Citaat van: Joost op jan 20, 2010, 21:51:47
Man man man wat een spanning bij de bekerfinale...

60:00: 2-3 Ruijters Eaters Geleen: 7: Mike FORGIE (19: Erik TUMMERS) [EQ]

Gefeliciteerd, nu komend seizoen Europa in? ;-)