'De voetbalwet'

Gestart door Peenvogel, mei 04, 2010, 10:38:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AB

Citaat van: Joost op jul 06, 2010, 17:26:55
Het geeft in ieder geval een goed excuus om flink wat combi's af te schaffen. Al zal het natuurlijk wel niet gebeuren.

Dat zou een verademing wezen. Op eigen gelegenheid naar Alkmaar, Tilburg, Venlo, Groningen, Almelo en niet te vergeten het eredivisie-onwaardige Arnhem... Maar zal natuurlijk wel niet gebeuren.

Peenvogel

[ouwe-lul-modus]Ik kom uit een tijdperk dat alleen naar Den Haag, Amsterdam en Eindhoven met de combi gereisd diende te worden. [/ouwe-lul-modus] Bij sommige wedstrijden zoals naar Breda, Enschede en Utrecht zijn in er in het recente verleden wat voorvallen geweest wat een combi rechtvaardigt.

Waarom we op deze manier naar bijv. Tilburg, Alkmaar, Almelo en Groningen moet reizen (auto-combi's zijn ook ruk) is mij tot op heden nog volstrekt onduidelijk. Dit seizoen is NEC uit wederom vrij vervoer voor ons. Samen met Heerenveen, Roda en Excelsior is dat tegenwoordig een uitzondering.

AB

Citaat van: Peenvogel op sep 01, 2010, 13:11:31
[ouwe-lul-modus]Ik kom uit een tijdperk dat alleen naar Den Haag, Amsterdam en Eindhoven met de combi gereisd diende te worden. [/ouwe-lul-modus] Bij sommige wedstrijden zoals naar Breda, Enschede en Utrecht zijn in er in het recente verleden wat voorvallen geweest wat een combi rechtvaardigt.

Waarom we op deze manier naar bijv. Tilburg, Alkmaar, Almelo en Groningen moet reizen (auto-combi's zijn ook ruk) is mij tot op heden nog volstrekt onduidelijk. Dit seizoen is NEC uit wederom vrij vervoer voor ons. Samen met Heerenveen, Roda en Excelsior is dat tegenwoordig een uitzondering.

Precies. Breda & Utrecht snap ik nog wel, Enschede al veel minder maar dat kan ook aan mij liggen. FYI: Heerenveen wordt dit seizoen ook combi en je vergeet Graafschap uit op eigen vervoer (kijk ik nu al naar uit :-))

Peenvogel

Enschede is niet zomaar een combi hoor. In het verleden zijn er veel incidenten geweest rondom het Diekman waar Twente samen met hun vriendjes van Schalke confrontaties aangingen met Feyenoord. Dat was echt vaak een chaos na afloop. Maar zover ik het me kan herinneren is het pas sinds het nieuwe stadion een combi.

AB

Citaat van: Peenvogel op sep 01, 2010, 13:31:37
Enschede is niet zomaar een combi hoor. In het verleden zijn er veel incidenten geweest rondom het Diekman waar Twente samen met hun vriendjes van Schalke confrontaties aangingen met Feyenoord. Dat was echt vaak een chaos na afloop. Maar zover ik het me kan herinneren is het pas sinds het nieuwe stadion een combi.

Dat weet ik wel, maar er is bij Willem 2 vast ook wel een keer wat gebeurt, net als bij Groningen... Maar om alles nou aan te grijpen als reden voor de combi vind ik grote bullshit. Twente moet ook gewoon weer vrij vervoer worden. En Almelo zeker!

Peenvogel

Dan weet je net zo goed als ik dat het tegenwoordige uitpubliek van Feyenoord er héél anders uitziet als 15 jaar geleden. Ook de aantallen waar we wedstrijden mee bezochten zijn ietsje anders.

Toen kwamen we gewoon met 3000 man naar Enschede waaronder behoorlijk wat boefjes. De thuisclubs durfden toen niet echt iets te ondernemen waardoor er ook minder gebeurde. Ik kan me wedstrijden bij Utrecht herinneren dat de hele lange zijde voor Feyenoord was. In het uitvak ging je alleen zitten als je de wedstrijd slecht wilde zien.

Maar het gebrek aan parkeerplaatsen bij de stadions en de populariteit van het voetbal (en dus vollere stadions) zijn ook zaken waardoor ze het al snel op een combi gooien. Lekker makkelijk.

AB

Citaat van: Peenvogel op sep 01, 2010, 13:45:03
Dan weet je net zo goed als ik dat het tegenwoordige uitpubliek van Feyenoord er héél anders uitziet als 15 jaar geleden. Ook de aantallen waar we wedstrijden mee bezochten zijn ietsje anders.

Toen kwamen we gewoon met 3000 man naar Enschede waaronder behoorlijk wat boefjes. De thuisclubs durfden toen niet echt iets te ondernemen waardoor er ook minder gebeurde. Ik kan me wedstrijden bij Utrecht herinneren dat de hele lange zijde voor Feyenoord was. In het uitvak ging je alleen zitten als je de wedstrijd slecht wilde zien.

Maar het gebrek aan parkeerplaatsen bij de stadions en de populariteit van het voetbal (en dus vollere stadions) zijn ook zaken waardoor ze het al snel op een combi gooien. Lekker makkelijk.

Eensch met alle drie je punten. Kan niet wachten op de dag dat voetbal weer minder populair wordt en men uitsupporters weer graag wil zien.

Ik mis echter nog een paar oorzaken voor de combiregelingen. Door de komst van het internet hebben de moraalridders in de samenleving ook meer te zeiken dan vroeger. Alles wat er gebeurt wordt uitvergroot en goedgepraat door de moraalridders onder ons. Om van te kotsen.

Joost

Citaat van: Peenvogel op sep 01, 2010, 13:11:31
[ouwe-lul-modus]Ik kom uit een tijdperk dat alleen naar Den Haag, Amsterdam en Eindhoven met de combi gereisd diende te worden. [/ouwe-lul-modus] Bij sommige wedstrijden zoals naar Breda, Enschede en Utrecht zijn in er in het recente verleden wat voorvallen geweest wat een combi rechtvaardigt.

Waarom we op deze manier naar bijv. Tilburg, Alkmaar, Almelo en Groningen moet reizen (auto-combi's zijn ook ruk) is mij tot op heden nog volstrekt onduidelijk. Dit seizoen is NEC uit wederom vrij vervoer voor ons. Samen met Heerenveen, Roda en Excelsior is dat tegenwoordig een uitzondering.

Best opvallend eigenlijk dat Roda v Feyenoord v.v. al enkele jaren zonder enig probleem vrij vervoer is voor beide teams. Een voorbeeld van hoe het ook kan!

Joost

CiteerBestuur en fans Twente boycotten match tegen VenloDe supporters van FC Twente zullen niet mee afreizen met hun ploeg naar Venlo. De landskampioen is het niet eens met de buscombi die de gemeente Venlo hen oplegt.

De club en de supporters weten niet waarom die maatregel wordt ingelegd, want er hebben zich nog nooit onregelmatigheden voorgedaan. Twente heeft nog proberen te onderhandelen, maar de gemeente Venlo wil niet toegeven. Daarom zullen er geen supporters en ook geen bestuurslui afreizen.

"De laatste weken heeft FC Twente diverse gesprekken gevoerd met de gemeente Venlo en de politie, om af te zien van deze wijze van vervoer", legt manager Operationele Zaken Eugenio Porcu uit op de officiële website van de Enschedeërs. "Dit heeft helaas niet tot resultaat geleid. FC Twente heeft daarom besloten, in overleg met de supportersverenigingen, geen kaartverkoop te organiseren en zowel met het bestuur als supporters niet af te reizen."

hgrm

En dan heeft de gemeente precies zijn zin. Geen Twente-supporters is nog beter dan een combi; nu wordt het dagjespubliek helemaal niet in de weg gelopen en kun je in de business-club tenminste fatsoenlijk met je conculega's praten zonder dat er doorheen geschreeuwd wordt.
En er kunnen weer 15 schoolklassen en 33 F-jes teams op de uittribune geplant worden. Natuurlijk wel met de hekken open, anders hebben de normale bezoekers er geen last van.


Ik zou zeggen: gewoon met 1000 man 'spontaan' gaan picknicken in het centrum van Venlo ofzo, daarvan zullen ze meer onder de indruk zijn.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Het zou me ook niets verbazen wanneer ze inderdaad gewoon wel naar Venlo gaan maar niet naar de wedstrijd.

Lek11

Citaat van: Breda op sep 06, 2010, 17:50:57
Ofwel je gaat georganiseerd mee naar een uitwedstrijd (en wat is daar mis mee?)

1. Je hebt geen vrijheid meer.
2. Je wordt als vee behandeld.

spons

Citaat van: Lek11 op sep 06, 2010, 18:41:37
1. Je hebt geen vrijheid meer.
2. Je wordt als vee behandeld.

3. Het uitvak zijn meestal de meest beroerde plaatsen in het stadion.
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Joost

Citaat van: Breda op sep 06, 2010, 17:50:57
Nog steeds snap ik weinig van de verontwaardiging over een combiregeling. Ofwel je gaat georganiseerd mee naar een uitwedstrijd (en wat is daar mis mee?) omdat je daarmee de rest van het stadion een veiliger gevoel geeft (en dat lijkt me heel belangrijk!) ofwel je ritselt individueel via-via een kaartje voor een van de thuisvakken en accepteert dat je je ingetogen dient te gedragen. Waarom in godsnaam mag van velen van jullie een combiregeling pas als er eerst iets is misgegaan? In het kader van 'Als het kalf verdronken is, dempt men de put'? Wat mij betreft is voorkomen beter dan genezen en is bovendien de veiligheidsbeleving van de rest van het stadion zeer belangrijk. Per slot van rekening vormen de uitfans meestal een kleine minderheid.

Omdat er duizenden supporters zijn die zonder enig probleem een uitwedstrijd kunnen en willen bezoeken en omdat er bij die wedstrijden ook duizenden thuissupporters zijn die geen enkel probleem hebben met die goedwillende supporters.

Slechts een klein deel van thuis en uitsupporters en de thuissupporters ziet wel problemen in mensen die een andere club aanhangen en verzieken de boel.

De veiligheid van het hele stadion is dus niet alleen in het gedrang door uitsupporters maar door een combinatie.

In dit geval worden mensen die zonder problemen te willen schoppen een uitwedstrijd willen bezoeken de dupe van de herrieschoppers. Pak die aan en het probleem is uit de wereld.

Wanneer ik met jou naar NAC Breda v Roda JC Kerkrade ga dan kunnen wij rustig voor de wedstrijd wat gaan drinken in een cafe. Waarom moet ik dan in het thuisvak plaatsnemen terwijl er juist een vak speciaal voor mij  bestemd is?

hgrm

Ik kan wel wat redenen noemen waarom een combiregeling niet prettig is.

Ten eerste is het logistiek niet altijd handig. Zo moet een AZ-supporters die in Zaandam woont en naar Ajax-AZ woont, eerst naar Alkmaar reizen om vervolgens in een supporterstrein station Zaandaam met 100 km/u voorbij te rijden op weg naar de Arena. Voor clubs met support door het hele land speelt dit nog veel meer.

Ten tweede zit je in zo'n trein of bus mogelijk tussen lieden waar je helemaal niet tussen wilt zitten.

Ten derde is het onmogelijk om een uitwedstrijd te combineren met iets anders nuttigs of aangenaams.

Als clubsupporter wil je je kunnen uiten tijdens een wedstrijd, dus voor velen is stil zitten tussen het thuispubliek geen optie.


Bovendien: ik durf te beweren dat een combiregeling alleen maar voetbalgerelateerd geweld in de hand werkt. Juist doordat veel supporters in één keer aankomen is de kans groot dat het tot confrontaties tussen supportersgroepen komt. Als supporters op eigen gelegenheid komen, is de kans dat er twee groepen tegenover elkaar staan, veel kleiner.
Hierdoor wordt een combiregeling een self fulfilling prophecy: door de combiregeling is er onrust, wat het continueren van de combiregeling rechtvaardigt.

Zoals al zo vaak gezegd: als er eens echt opgetreden wordt tegen de echte raddraaiers (wat -bij vechtpartijen- kan onder het mom van 'poging tot doodslag/toebrengen van zwaar lichamelijk letsel'), dan kunnen de normale uit- en thuissupporters weer gewoon naar het voetbal.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen