Tief Op Choreografie

Gestart door Han, okt 23, 2008, 01:07:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han



De meewarigheid van tifo-acties kon niet meer ontluisterend en meer onthutsend in beeld gebracht worden dankzij de inspanning van Maroboduus. Alvorens ik verder fulmineer daag ik platforummers uit een pleidooi te houden vóór 'tifo-acties'.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Ik hou niet van geregiseerde supportersacties, het wedstrijdverloop moet dat bepalen. Wel is het zo dat gevoelsmatig tifo's beter passen in mediterane landen dan in Nederland en Engeland.

Hugo

Citaat van: TeeZee op okt 23, 2008, 06:18:57
Ik hou niet van geregiseerde supportersacties, het wedstrijdverloop moet dat bepalen. Wel is het zo dat gevoelsmatig tifo's beter passen in mediterane landen dan in Nederland en Engeland.
In Nederland en Duitsland komt het inderdaad erg geforceerd over. Op de foto's die ik van Polen zie vind ik het vaak erg geslaagd. Foto in post 1 vind ik dan een slecht voorbeeld.

Ik heb er zelf vrij weinig mee, misschien word ik wel te oud.

Pieros

Als lid van Legio Noviomagum ("tifogroep" NEC) kan ik natuurlijk niet anders dan ff reageren in dit topic.

Laat ik voorop stellen dat ik ook niks heb met allemaal een papiertje ophouden ofzo bij opkomst van de spelers. Dit geldt eigenlijk voor mij bij veel meer acties. Inderdaad te geforceerd. Toch vind ik het leuk om met medesupporters voor je club bezig te zijn. Gezellig een beetje "klussen" en ondertussen over de ins en outs praten van NEC. Met als bijkomend voordeel dat het publiek vaak positief op de acties reageert. Zo ook afgelopen zondag. We waren een paar weekenden bezig (niet gehele weekenden) met dit als resultaat.


Doek NEC-Vitesse 38 x 10 meter

Wanneer voor de andere supporters duidelijk werd wat er stond, volgde veel gejuich en gezang. Heerlijk. Al zijn de tijden, zeker sinds de brand bij Groningen, flink veranderd. Alles moet brandveilig of mag totaal niet meer. Teksten zoals op het doek van NEC-Vitesse moeten goedgekeurd worden door zowel NEC als Vitesse en iets negatiefs over Vitesse of spelers van Vitesse mag al helemaal niet meer. Het wordt er dus niet leuker op. Maar goed, voor mij gaat het vooral om de contacten met medesupporters. We hebben dan ook een leuke groep en zijn vorig jaar met die groep ook naar Aachen en Dover Athletic geweest.

Maroboduus

CiteerDe meewarigheid van tifo-acties kon niet meer ontluisterend en meer onthutsend in beeld gebracht worden dankzij de inspanning van Maroboduus. Alvorens ik verder fulmineer daag ik platforummers uit een pleidooi te houden vóór 'tifo-acties'.
Ik wil direct aan het begin van mijn bijdrage aangeven dat ook ik geen pleidooi vóór tifo-acties wil houden. Toch wil ik het (tenminste een beetje) opnemen voor de supporters van Stal Stalowa Wola op de becommenteerde foto en niet omdat ik de maker van de foto ben, maar omdat men moet bedenken dat deze gasten dus bijna 300 kilometer af hebben gelegd om vanuit Stalowa Wola op de zondagochtend een wedstrijd in Katowice te bezoeken. Ondanks da, was het uitvak beter gevuld dan bij de meeste Eredivisie wedstrijden het geval is. En we hebben het hier over de tweede divisie van Polen. Daarbij ziet deze actie er ook extra "verloren" uit, omdat het uitvak simpelweg te groot is. De hele korte zijde is gereserveerd voor de gasten. In een ander stadion ziet zo'n actie er al weer anders uit. Verder was deze actie het begin van een vrij gevarieerde support, waarin de meeste plaats was ingeruimd voor "terrace chants". Natuurlijk bepaald het spelverloop vaak de support vanaf de tribune's, maar over het algemeen is het toch vrij sympathiek indien een over het veld zwalkend team nagenoeg 90 minuten ononderbroken aan wordt gemoedigd.

Om de bijdrage beeldeld te houden ben ik nog wat in het fotoarchief gaan wroeten en heb daarbij de volgende voorbeelden gevonden.

Wat mij betreft is dit de ultieme ontluistering op tifo-gebied. Dit ontstijgt amper het niveau van een klassikale handvaardigheidsles in groep 5. Overigens zijn deze lieden supporters van de 1. FC Eschborn voorafgaande aan een wedstrijd in de DFB-Pokal tegen 1. FC Nürnberg.


Persoonlijk vind ik dit dan alweer wat hebben. Getoond door de supporters van Wormatia Worms voor het bekertreffen met Mainz. Een grotere tribune hebben ze niet, veel fans komen normaliter ook niet op de thuiswedstrijden af, maar het idee om in de Nibelungenstad Worms de DFB-Pokal als de "Schat der Nibelungen" te presenteren vind ik wel creatief. Dat ook deze actie natuurlijk op voorhand georganiseerd is stoort mij niet zo zeer.


Deze choreografie werd door de supporters van SV Waldhof Mannheim 07 ter ere van het 100-jarig bestaan van de club gemaakt. Op dat moment speelde men in de Oberliga. De festiviteiten vonden rondom het treffen met de stadsgenoot VfR Mannheim plaats. De wedstrijd werd speciaal voor de gelegenheid om 20:07 uur afgetrapt.
Afgezien daarvan vind ik ook deze actie wel geslaagd. Met bescheiden middelen wordt er door de eigen supporters - die op dat moment overigens al jaren hadden gewacht op iets wat in de buurt kwam van succes - stil gestaan bij een mijlpaal van de club. Natuurlijk is het een vorm van zelfverheerlijking en kunnen we op deze plaats direct verder gaan de discussie te voeren of clubliefde is ridicuuls is, maar als we dat hier even achterwege laten, zou je het een geslaagde tifo-actie kunnen noemen.

Zoals Pieros die er dus zelf actief mee bezig is al aangeeft, heeft een dergelijke actie dus kennelijk meerdere functies, al is het enkel het "gezellig met elkaar klussen".
Een tifo-actie is altijd geforceerd, maar ik denk dat je een onderscheid tussen "geforceerd" en "geforceerd" kunt maken. In het verleden waren er met name in de Italiaanse stadions prachtige choreo's te zien. Ook de fans van FC Barcelona toonden in belangrijke Champions League-wedstrijden prachtige choreografiën. Uiteindlijk denk ik dat een tifo-actie niet minder geforceerd hoeft te zijn dan bijvoorbeeld vocal support. Wat dit laatste betreft wordt in Duitsland al sinds enkele jaren bewezen dat ook het zingen in het stadion compleet van iedere vorm van spontaniteit ontdaan kan worden. Met de komst van de voorzingers die een megafoon hanteren en door de meeste clubs tegenwoordig een podium voor het hek met de zgn. fanatieke aanhang ter beschikking gesteld krijgen, is het bij vele wedstrijden in de 1. en 2. Bundesliga gedaan met de goede, oude, spontane en ongeregiseerde "terrace chants" die ooit positief bijdroegen tot een stadionbezoek. Persoonlijk zie ik liever af en toe een min of meer gelukte en op voorhand georganiseerde en dus onspontane tifo-actie, dan een van A tot Z geregiseerd verloop van alles wat zich om een wedstrijd afspeelt: Top 40-muziek tot aan de aftrap, supportersliedje A, liedje B, liedje C, clownesk spelletje in de rust, 5 minuten top 40-muziek, supportersliedje A, liedje omdat de club heeft gescoord, liedje B, gepimpd clublied wat het anno 2008 goed bij de supporters doet en terug naar huis.

Stadionhopper

In mijn fotoarchief vond ik onderstaande foto's, of ze spreken vóór tyfo-acties of tegen tyfo-acties mag ieder voor zich bepalen.


Een van de meest geslaagde tyfo acties die ik gezien heb. In de tweede ronde van de Champions League ontmoette Olympique Lyon, Werder Bremen. De uitslag werd een vernederende 7-2. De sfeer zat er voor de wedstrijd al goed in.


Finale Arag Pokal: Fortuna Düsseldorf - Rot Weiss Essen, gespeeld op de Grotenburg in Krefeld. De Düsseldorf supporters pakten uit.


Afgelopen seizoen 1.FC Magdeburg - Rot Weiss Essen. Magdeburg supporters hielden een tyfo actie voor het behalen van de 3. Liga. Dat doel werd niet gehaald.


Halve finale Champions League in 2005 AC Milan - PSV Eindhoven.


VFB Oldenburg supporters wensen Emden het beste. Gespeeld werd in het Doctor Helmut Riedl Stadion.


Finale Amstel Cup: FC Utrecht - FC Twente. De tukkers hielden deze actie.


AS Nancy - Grenoble Foot, Ligue 2.


VFL Wolfsburg - Eintracht Frankfurt, Volkswagen Arena.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Sebastiaan_W

Hieronder enkele tifo acties die ik heb meegemaakt en ik moet zeggen ik vind het soms wel wat hebben. Vooral de acties bij Austria Wien vs. Rapid Wien en de actie van de Heracles supporters bij Heracles vs. Roda JC voor de halve finale van de beker waren geweldig om te zien. Bij beide wedstrijden zat de sfeer er al goed in en na de sfeeracties was het helemaal feest.

1. FC Union Berlin - Babelsberg 03 (seizoen 05/06)







Westfalia Herne - Erzgebirge Aue (seizoen 06/07)





Rot Weiss Essen - Rot Weiss Oberhausen (seizoen 07/08)







Austria Wien - Rapdi Wien (seizoen 07/08)

















HFC Haarlem - Heracles (seizoen 07/08)



Heracles - Roda JC (seizoen 07/08)











Willem II - Heracles (seizoen 07/08)


Rinus A.

Een beetje choreografie, maar dan eigenlijk vooral in zang en beweging, vind ik nog wel bij een groep Napolitaner of Athenen passen. MAnnen die de herenliefde hebben ontwikkelt en gewoon graag dicht tegen elkaar aanstaan in hun stadion, armen over elkaars schouders, in een orgie van gezang en lichaamsbewegingen. Tien nederlandse studenten detailhandel die elkaar via internet de nieuwste paintshop-ontwerpen toemailen voor de tifo-actie 'ANTI-RODA' (en dan ook iets in het latijns, dat is geil!) van komende zondagmiddag, mogen het van mij achterwege laten.

Tifo is multiculti en alles wat overwaait naar andere culturen en nog niet helemaal in de nieuwe cultuur is ingeslepen, ziet er niet goed uit en heeft enkele decennia tijd nodig. Dat geldt voor tifo in noord-europa, noord-europeanen in milanese haute culture, hollanders aan de meditterane kusten en pakistani in pak.

De leukste tifo die ik eens zag: groot doek over de thuistribune met daarop een scene uit Pacman die richting het aangrenzende uitvak beweegt.

Stadionhopper

Hieronder enkele geslaagde acties van PSV (heb de foto's niet zelf genomen):


Voor keeper Gomes.








Referend aan het behalen van 5 kampioenschappen op rij.

Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Han

Ongeboetseerde en ongeorchestreerde tifo op 04-11-08. Ik werd al wél gek van:


http://www.dailymotion.com/AsleepAtTheWheel/video/12280278
Strangely Devoted or Mentally Disturbed


Hugo

Ik was recentelijk bij Heracles tegen Ado en viel weer eens met mijn neus in de tifoboter.


Maroboduus

Citaat van: Hugo op nov 09, 2008, 21:18:17
Ik was recentelijk bij Heracles tegen Ado en viel weer eens met mijn neus in de tifoboter.

Over met de neus in de tifoboter gesproken. Had enkele weken geleden bij Mainz-Duisburg het geluk voor het stadion een kaartje voor vak P te bemachtigen. Juist toen ik mij opmaakte op de trappen van datzelfde vak te bestijgen, kreeg ik het volgende briefje en een witte ballon in mijn knuisten geduwd.


Ik blies mijn ballonnetje conform hetgeen ik gelezen had op en zie daar, ik maakte deel uit van iets prachtigs.



Iedereen zal begrijpen dat deze actie ook een upload op YouTube verdiende....en aldus geschiedde door de heren van "Inferno Mainz". Zelfs de stadionspeaker kondigde deze fenomenale actie speciaal aan.
http://www.youtube.com/watch?v=7fcEvbFDmO4

PS. Het was niet mijn doel om met enkele foto's uit eigen archief een ieder er toe te bewegen allerhande gelukte en mislukte tifo-plaatjes te posten. Ik heb enkel gepoogd de door Han aangezwengelde discussie middels enkele prenten verder te voeren. Dat is dus helaas niet gelukt.

Han

Citaat van: Maroboduus op nov 10, 2008, 16:54:11


PS. Het was niet mijn doel om met enkele foto's uit eigen archief een ieder er toe te bewegen allerhande gelukte en mislukte tifo-plaatjes te posten. Ik heb enkel gepoogd de door Han aangezwengelde discussie middels enkele prenten verder te voeren. Dat is dus helaas niet gelukt.

Ik heb er weinig aan toe te voegen juist omdat de getoonde beelden de troosteloosheid beter verwoorden dan een tirade mijnerzijds.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Studio Sport, zondag j.l.
Ajax had knap met 5-2 gewonnen van hoogvlieger Sparta.

De laatste beelden van de samenvatting lieten een stuk tribune zien, waar een honderdtal jongens de armen op elkaars schouders hadden gelegd en heen en weer hopten. "Zijwaartse knuffelpolonaise" omschrijft het beeld nog het beste. Het is weliswaar geen nieuwe manier voor de supporters van Ajax om affectie voor elkaar te tonen, maar ik blijf me afvragen waarom ze dat doen met de rug naar het veld. Ook tijdens de wedstrijd doen ze het, dan zie je dus niks van het voetbal.

Het doet mij sterk denken aan een groep gepensioneerden op een Rijncruise met Schlagermuziek.