Promotie/Degradatie België 2018-2019

Gestart door Joost, feb 25, 2019, 22:32:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joost

Als de Bond in eerste instantie gewoon haar eigen reglement had gevolgd dan hadden we dit soort aasgieren ook niet gehad;

Zowel Lokeren als Beerschot willen de Bond verantwoordelijk stellen voor de chaos en alsnog in 1A starten.

Ik vraag me dan serieus af wat die clubs beweegt.


Nort

Soms denk ik dat de KNVB er in Nederland een potje van maakt, maar gelukkig is er nog de KBVB. De voorzitter van de bond zou zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en zijn koffers pakken en een aantal andere bestuurders kan beter hetzelfde doen. Als je zo te kijk wordt gezet bij een dossier, waarbij je in oktober heel hoog van de toren schreeuwt, moeten er koppen gaan rollen.

Als ik zo van de zijlijn bekijk, zit het betoog van de verdediging gewoon heel slecht in elkaar en hebben ze niet of nauwelijks de moeite genomen om de hiaten in het reglement te beargumenteren. 

ksclgiov282

#167
Citaat van: Nort op jul 11, 2019, 09:42:40
Soms denk ik dat de KNVB er in Nederland een potje van maakt, maar gelukkig is er nog de KBVB. De voorzitter van de bond zou zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en zijn koffers pakken en een aantal andere bestuurders kan beter hetzelfde doen. Als je zo te kijk wordt gezet bij een dossier, waarbij je in oktober heel hoog van de toren schreeuwt, moeten er koppen gaan rollen.

Als ik zo van de zijlijn bekijk, zit het betoog van de verdediging gewoon heel slecht in elkaar en hebben ze niet of nauwelijks de moeite genomen om de hiaten in het reglement te beargumenteren.

De nieuwe voorzitter van de KBVB, Mehdi Bayat, is nog maar enkele weken in functie en is tevens - schrik niet - clubvoorzitter van Charleroi, maar dat is allemaal geen  probleem blijkbaar en perfect te combineren. En als klap op de vuurpijl is hij ook nog eens de broer van de beruchte makelaar Mogi Bayat, die in opspraak gekomen is in het fraudeschandaal. Geloofwaardigheid: niet zo belangerijk blijkbaar.
This is Belgium.

Mrmtty20

Citaat van: syntric op jul 10, 2019, 15:14:44
Fantastisch nieuws. De traditieclub naar 1 A.
Mijn respect voor de traditieclub is nu toch wel weg. We maken ons weer eens belachelijk in de hele voetbalwereld.

Joost

Jullie dachten dat het voorbij was zeker...

Beerschot heeft een kort geding bij de rechtbank gewonnen over de competitiestart. De lijkenpikkers van het Kiel stellen dat er nog beroep mogelijk is tegen de uitspraak van het BAS. En dus is de uitspraak nog niet definitief. Dat klopt natuurlijk ook.

maikelll043

Wanneer word de beslissing omtrent het Europees voetbal genomen ?

syntric

Citaat van: maikelll043 op jul 15, 2019, 20:11:12
Wanneer word de beslissing omtrent het Europees voetbal genomen ?
"Begin deze week" was er gezegd, ondertussen is de maandag ook bijna voorbij...
Groundhopper for life :-)

Joost

Citaat van: syntric op jul 15, 2019, 20:12:36
"Begin deze week" was er gezegd, ondertussen is de maandag ook bijna voorbij...

Ik las vandaag dat KVM bij de UEFA is geweest.

Antwerp en Standard zullen de voorronde gaan spelen, verder is het afwachten.

Joost

Bij Beerschot is het ondertussen wel paniek;

https://sporza.be/nl/2019/07/15/beerschot-annulatieverzoek/
(ter info; het artikel dat Beerschot aanhaalt is er voor clubs in 4e provinciaal)

Ze hebben abonnement verkocht voor 1A, spelers gekocht met salaris voor 1A en spelen dadelijk in 1B.

KRCM1904

Citaat van: Joost op jul 15, 2019, 20:18:41
Bij Beerschot is het ondertussen wel paniek;

https://sporza.be/nl/2019/07/15/beerschot-annulatieverzoek/
(ter info; het artikel dat Beerschot aanhaalt is er voor clubs in 4e provinciaal)

Dat die regel bedoelt was voor clubs in 4de provinciale (het laagste niveau) staat wel niet letterlijk in het reglement.  Beerschot doet nu eigenlijk hetzelfde als YRKV Mechelen, zijn gelijk halen uit de onvolmaaktheid van het reglement. Wie kan hen ongelijk geven in deze omstandigheden?
Laatste wedstrijd: 20/08/2023 RC Mechelen - Montignies SC A 10-0 (Croky Cup - 4e ronde)

Joost

Citaat van: KRCM1904 op jul 15, 2019, 21:21:46
Dat die regel bedoelt was voor clubs in 4de provinciale (het laagste niveau) staat wel niet letterlijk in het reglement.  Beerschot doet nu eigenlijk hetzelfde als YRKV Mechelen, zijn gelijk halen uit de onvolmaaktheid van het reglement. Wie kan hen ongelijk geven in deze omstandigheden?

Ben ik niet met je eens. Het reglement is echt heel helder over de deadline van 15 juni. Is er op die datum geen onderzoek gestart dan is de eindstand definitief en is een sportieve straf geen mogelijkheid meer. Dat de KBVB en haar geschillencommissie dat punt volkomen negeerden en daarmee Beerschot, Lokeren en Tubeke munitie gaven is echt schrijnend. Het is niet voor niets dat het BAS nauwelijks tijd nodig had om dat te recht te zetten en nu toch bijzonder lang nodig heeft om de schuldvraag te beantwoorden.

Het artikel waar Beerschot naar verwijst begint nota bene met de woorden; 'is een club schuldig dan is één of meerdere van de volgende straffen mogelijk'.
Het punt van de degradatie vervalt door de elders gestelde datumgrens direct.
Verderop in het artikel wordt ook nog gesteld dat in geval degradatie niet meer een mogelijke straf is, de boetes verdubbeld mogen worden.

Het enige waar Beerschot gelijk in heeft is dat er bij het BAS nog een beroepsmogelijkheid is voor de Bond en dat de reeksen pas definitief mogen worden samengesteld na een definitieve uitspraak.

Dit alles had natuurlijk voorkomen kunnen worden als de KBVB het er niet allemaal snel doorheen had willen jagen, iets dat gezien de toch al verlopen deadline helemaal niet nodig was. Dan had er wellicht ook een afgerond dossier van het OM gelegen.


syntric

Citaat van: KRCM1904 op jul 15, 2019, 21:21:46
Dat die regel bedoelt was voor clubs in 4de provinciale (het laagste niveau) staat wel niet letterlijk in het reglement.  Beerschot doet nu eigenlijk hetzelfde als YRKV Mechelen, zijn gelijk halen uit de onvolmaaktheid van het reglement. Wie kan hen ongelijk geven in deze omstandigheden?

Dat ze al abonnementen verkochten voor 1A en dito spelers betaalden getuigt toch wel van een ongelooflijke arrogantie, hebben ze daar dan niks geleerd uit het verleden?
Groundhopper for life :-)

Jehoentelaar

Ik volg het Belgische voetbal alleen in hoofdlijnen en voor dit soort absurde situaties (ja sorry, is toch kolder), maar Beerschot komt op mij in dit verhaal niet op elk moment even sterk over.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Joost

De uitspraak is er!

CiteerHet BAS heeft zijn definitie vonnis uitgesproken in de zaak rond matchfixing en KV Mechelen. KV Mechelen en 4 bestuurders zijn schuldig bevonden, maar de club degradeert niet. KV Mechelen mag wel niet Europa in en mag voor 1 seizoen niet meedoen aan de Croky Cup.

Het BAS had in een tussentijds vonnis al beslist dat KV Mechelen en Waasland-Beveren niet kunnen degraderen, maar het bleef wachten op een definitief vonnis. Dat is er nu:

KV Mechelen en 4 van haar bestuurders zijn schuldig bevonden aan daden van competitievervalsing.
KV Mechelen zal het komende seizoen aanvatten in de Jupiler Pro League zonder puntenaftrek.
KV Mechelen zal gedurende 1 seizoen niet kunnen deelnemen aan de Croky Cup.
KV Mechelen mag gedurende 1 seizoen niet deelnemen aan een Europese competitie.

wekke

Schuldig bevonden aan matchfixing en gestraft worden voor 2 competitie formats die niets met de omkoop zaak te maken hebben. Dat kan enkel maar in België...