Hoofdmenu

Het weer

Gestart door TeeZee, nov 24, 2007, 11:38:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

TeeZee Kroll. Wat voor weer wordt het dit weekend?

King Nothing

Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Hielke

Om een enigszins groundhop-gerelateerde tint aan deze post te geven: toen ik onlangs terugkwam van FC Omniworld - AGOVV knetterde boven ons hoofd een gigantisch onweer los. Eentje die je qua heftigheid niet vaak meemaakt, met lichtflitsen van links naar rechts door de hemel. Het hoogtepunt van die avond, zonder meer.

Vannacht werd ik meerdere malen gewekt door onweer dat ik tot nu toe alleen in goedkope B-horrorfilms had gezien. Tientallen minuten lang onafgebroken flitsbombardementen, als een knipperend discolicht. Door midden gespleten bomen achterlatend. Zeer indrukwekkend.

TeeZee

Ik had late dienst. Vanaf 20:00 kwam het onweer ZW-Nederland binnen en ging het verschrikkelijk los. Continu contact met Schiphol. Ik heb er een goed gevoel over. De terugreis naar huis was fantastisch. Ik had het onweer steeds voor me en reed uiteindelijk de ellende binnen. Een water, niet normaal. De avond ging verschrikkelijk snel.

Joost

Citaat van: TeeZee op mei 26, 2009, 09:08:17
Ik had late dienst. Vanaf 20:00 kwam het onweer ZW-Nederland binnen en ging het verschrikkelijk los. Continu contact met Schiphol. Ik heb er een goed gevoel over. De terugreis naar huis was fantastisch. Ik had het onweer steeds voor me en reed uiteindelijk de ellende binnen. Een water, niet normaal. De avond ging verschrikkelijk snel.

Het heeft hier vanaf een uur of drie 's middags gedreigd met redelijk wat wind en weinig licht. 's Nachts ging het echt hard waaien maar is er geen drup gevallen kon ik deze ochtend concluderen. Ik heb wel nog om 4 uur 's nachts mijn tuinstoelen van het balkon gered.

Houseman

Ik werd vanmorgen rond 06:00 uur gewekt door het onweer. Best leuk wakker worden, zeker omdat het weer lekker weer was op het moment dat het tijd was op de fiets te stappen.

hgrm

Hier in Amersfoort lijkt er wel een reus met een gigantische heggenschaar bezig te zijn geweest. Er ligt meer groen op de straat dan dat er nog aan de bomen hangt. Het is zelfs zo erg dat het CEVO (centrale examencommissie voortgezet onderwijs) heeft besloten dat leerlingen vanochtend tot anderhalf uur te laat mogen komen zonder van het examen uitgesloten te worden.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

We kunnen ons gaan verheugen op een prachtig pinksterweekend. Veel zon en een graadje of 24, landinwaarts wellicht wat meer.

Joost

Citaat van: TeeZee op mei 28, 2009, 09:46:09
We kunnen ons gaan verheugen op een prachtig pinksterweekend. Veel zon en een graadje of 24, landinwaarts wellicht wat meer.

Prachtig is ook maar subjectief. Ik vind 24 graden, of meer, veel te warm.

TeeZee

Citaat van: Joost op mei 28, 2009, 09:47:08
Prachtig is ook maar subjectief. Ik vind 24 graden, of meer, veel te warm.
Daar heb je helemaal gelijk in. Persoonlijk vind ik 22 graden meer dan genoeg, maar dit zal nog net gaan.

TeeZee

Weeralarm.

Ik heb vanmiddag/vanavond dienst, dus ik ga dat eens van dichtbij meemaken. Leuke laatste dienst zo voor mijn vakantie.

TeeZee

Het was een dag die gemengde gevoelens opleverde voor de meteoroloog. Gisteren was er een atmosferische configuratie die alle ingrediënten in zich had om vuurwerk op te leveren. De temperatuur steeg als een raket en het temperatuurverloop met de hoogte was een garantie voor onstabiliteit. Onstabiliteit die al zeer duidelijk zichtbaar was toen ik gistermiddag naar mijn werk reed, er waren zgn. kanteelwolkjes zichtbaar. Dat soort wolken zijn een voorbode van onweer. Ik had er wel vertrouwen in.

Onweerscomplexen zijn zeer grillige fenomenen. Ze hebben hun eigen willetje, als het ware. Het zijn subtiele processen. De vorming van buien kwam veel later op gang dan aangenomen mocht worden. Want dat mocht ook echt aangenomen worden, de potentie was er. Eerder die ochtend was er al een weeralarm uitgegeven. Het gebeurt weinig dat het weeralarm bij dit fenomeen zo ver van tevoren wordt uitgegeven. Ik ben niet bij de besluitvorming geweest, maar kan me voorstellen dat het feit dat het vakantie was in het grootste deel van het land een rol speelde. Dus het doel was om zoveel mogelijk mensen te kunnen waarschuwen voordat ze op pad gingen, dat mensen niet overvallen zouden worden als je te lang zou wachten. Want laten we wel wezen, zware onweersbuien kunnen binnen 15 minuten ontstaan en je direct grijpen.

Het onweer is er uiteindelijk gekomen, maar pas aan het eind van de middag vanuit het zuidwesten. Uiteindelijk vormde zich een lijn van noord naar zuid over het land. Met name het aantal ontladingen (bliksems) was groot. We kunnen dat volgen op de radar, het aantal ontladingen. Gemiddeld genomen zaten er 200-400 ontladingen per 5 minuten op de lijn, in het Waddengebied zag ik even meer dan 500 stuks. De zware windstoten zijn uitgebleven. Meteorologisch interessant, want de potentie was er, maar waarom komt het dan toch niet?

In de avond zat je dus met die lijn met onweer over het midden van het land. Ik lees hier en daar dat het weeralarm op dat moment ingetrokken had kunnen worden, omdat het 'normaal' onweer betrof. Dat is een dillemma. Wat gebeurt er als je het intrekt? Juist, mensen denken, o, dan is het voorbij. En het was alles behalve voorbij. De ANWB had vanochtend kritiek, maar ik kan alvast verklappen dat dat een oude rekening was die ze daar wilden vereffenen, na hun misser met hun eigenzinnige onofficiële spitsalarm van november j.l. Ik vermoed dat even op persoonlijke titel.

Uiteindelijk kun je het nooit goed doen en weet iedereen het achteraf beter. Dat hoort bij het vak, heel simpel. Maar toch, het is stiekem toch wel frustrerend soms.

hgrm

Bij dit soort dingen vind ik dat je beter 10 keer ten onrechte kunt waarschuwen dan dat je het 1 keer nalaat terwijl het wel nodig zou zijn geweest.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Houseman

Na 10 onterechte waarschuwingen neemt niemand het de 11e keer nog serieus.

TeeZee

Citaat van: Houseman op aug 21, 2009, 12:57:45
Na 10 onterechte waarschuwingen neemt niemand het de 11e keer nog serieus.
Dat is helemaal waar. Het is een zeer delicate balans. Daarom is communicatie (zoals met alles in de wereld) ook zeer belangrijk. Hoe breng je als verzender je boodschap over aan de ontvanger? Het is niet slechts meteorologie. Sterker nog, de beslissing om een weeralarm uit te geven wordt niet alleen op basis van meteorologie genomen.