Hoofdmenu

Fotografie

Gestart door Maurice, dec 13, 2007, 14:15:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Citaat van: witte leeuw op apr 05, 2008, 07:51:53Wat bedoelen ze met sluitertijden en waar moet ik daarmee op letten?
De sluitertijd houdt in hoelang het CCD (zeg maar de elektronisch film) belicht wordt. Het is heel leuk om hiermee zelf te kunnen spelen, door bijvoorbeeld de sluitertijd enkele seconden te maken in het donker als er een auto voorbij komt. Ook kan het nuttig zijn, daar de vaste programma's toch niet altijd afdoende zijn voor iedere situatie. De sluitertijd range zal voor iedere camera vermoedelijk in orde zijn, maar niet bij iedere camera kun je 'm handmatig instellen.

Had ik deze link al eens geplaatst: http://www.steves-digicams.com ?


hgrm

Als je een (digitale) foto maakt, zijn grofweg drie parameters van belang. Als je de goede combinatie weet te kiezen, heb je een technisch geslaagde foto.

Afstand
Volgens de lenzenwet kan er alleen een schep beeld worden gevormd als de combinatie brandpuntafstand, voorwerpafstand en beeldafstand klopt. Brandpuntafstand is afhankelijk van de lens en niet te beïnvloeden, voorwerpafstand is afhankelijk van waar je staat t.o.v. het object, maar de beeldafstand (afstand tussen lens en CCD) is in te stellen. Dat doet de camera zelf, maar als er je meerder objecten op een verschillende afstand van de camera in beeld hebt, is het zaak ervoor te zorgen dat de camera op de goede schepstelt. Daarvoor heeft een goede camera meerdere opties, soms zelf zodat je zelf kunt aangeven waarop je moet scherpstellen

Diafragma
Het diafragma is de afmeting van het gaatje waardoor je kijkt. Hoe kleiner dit gaatje, hoe grotere 'marge' je hebt bij het scherpstellen. Dit heet scherptediepte. Bij een groot diaafragma is alleen het object waarop je scherp hebt gesteld, echt scherp. Bij een klein diafragma komen ook objecten die dichter bij of verder af staan, scherp op de foto. Als je van achter de goal een tribune aan de zijkant fotografeert, heb je al een redelijk klein diafragma nodig.

Sluitertijd
De tijd die de CCD belicht wordt. Is deze te kort, dan is de foto onderbelicht, dus heel donker en vallen de details weg. Is deze tijd te lang, dan is de foto overbelicht, dus heel licht en vallen de details ook weg. Bovendien is het moeilijk de camera goed stil te houden bij een lange sluitertijd. Bij 1/8 seconde ligt voor mij zo'n beetje de grens van wat nog uit de hand gaat. Het spreekt voor zich dat je als het donker is een langere sluitertijd nodig hebt.
Het diafragma beïnvloed de sluitertijd ook: kleiner diafragma betekent langere sluitertijd en viceversa. Het is -zeker als het donker is- vaak een compromis. Het liefst fotografeer je immers met een korte sluitertijd en een klein diafragma.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Sebastiaan_W

Gisteren naar een fotowinkel geweest en mij werden deze aangeraden:

http://www.fotovideoboom.nl/Home.15.0.html?showproduct=11322

http://www.fotovideoboom.nl/Home.15.0.html?showproduct=13357

Hij raadde me wel de panasonic aan, omdat deze gebruiksvriendelijker is.

TeeZee

Passen die wel makkelijk in je binnenzak?

Maurice

Citaat van: TeeZee op apr 04, 2008, 22:26:27
Je verhaal hierboven is weer een mooi voorbeeld van ongebreidelde passie waar de energie van af spat. Om heel goed te worden -in wat dan ook- is talent niet genoeg, een enorme drijfveer is onontbeerlijk. Om iets goed te kunnen, moet je het eerst heel leuk vinden. Ik ken jou verder niet zo goed, maar uit wat ik van je gelezen heb in de afgelopen jaren denk ik dat de mensen die jou beoordeeld hebben dat herkend hebben en wellicht ook zich geinspireerd voelden. Nu maar hopen dat de opleiding grotendeels aansluit bij je interesses en de leergierigheid gestimuleerd wordt.

Veel succes in ieder geval.

Dat is ook precies wat me zo'n goed gevoel geeft. Voor fotografie ben ik bereid om er extreem vroeg uit te gaan. Of er tot diep in de nacht aan te werken. Zonder dat het me echt moeite kost.
Leraren hebben me afgeraden een bijbaantje te nemen, omdat de studielast 60 uur per week is. En dat er vaak van je verlangd wordt dat je daar ruim overheen gaat. Het eerste jaar valt vaak rond de 30% af. Wat dat betreft moet je het wel écht willen.

Ik ken op dit moment veel mensen die de studie volgen en de opdrachten spreken me heel erg aan.  Een opdracht voor het vak reportage is bijvoorbeeld: maak een fotoreportage over armoede in Nederland. Of: Maak een serie over een Jan en een Mohammed. Maatschappelijk zeer interessant allemaal.
Daarbij krijg ik ook mode-opdrachten. Maar weet nu al dat m'n hart meer ligt bij documentaire fotografie.

Maurice

Citaat van: witte leeuw op apr 06, 2008, 09:51:03
Gisteren naar een fotowinkel geweest en mij werden deze aangeraden:

http://www.fotovideoboom.nl/Home.15.0.html?showproduct=11322

http://www.fotovideoboom.nl/Home.15.0.html?showproduct=13357

Hij raadde me wel de panasonic aan, omdat deze gebruiksvriendelijker is.

M'n vriendin heeft onlangs de Panasonic DMC-FZ18 aangeschaft en is er zeer tevreden over. Voordelen is dat je zonder flits ook goede foto's kunt maken. Is belangrijk voor als je de natuurlijke sfeer in foto's wilt behouden. Nadeel is de toenemende ruis naarmate de omgeving meer schemerig wordt. (bijvoorbeeld in een donkere huiskamer)

Ik begrijp dat je niet probleemloos een voetbalstadion binnen kunt lopen met een spiegelreflex camera? In dat geval zou dit toestel, vanwege zijn uiterlijk, verdacht kunnen worden van het zijn van een spiegelreflex camera.

hgrm

Het meenemen van camera's in stadions is een verhaal apart. Vaak is discretie het toverwoord. In Engeland mag je officieel niet fotograferen in stadions. Sommige clubs doen moeilijk, sommige clubs totaal niet. Met een kleine compactcamera kun je veelal ongezien je gang gaan en een kleine compactcamera krijg je het stadion ook vrij makkelijk in.

In andere landen is het meestal een stuk makkelijker. Zelf heb ik bij de Kuip wel eens m'n camera moeten inleveren, maar ging het 4 van de 5 keer goed. Bij Groningen hebben ze liever niet dat je stewards fotografeert. In andere buitenlanden nooit problemen gehad.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Laurens Jobse

Dat is het probleem bij mij dus, ik heb een Spiegelreflexcamera inclusief telelens, batterygrip en Externe flitser, en die is gewoon veel te groot om een stadion mee in te nemen.

Verder heb ik ergens nog een oude powershot A510 liggen, die ben ik wel van plan om mee te nemen.

Iemand die mij kan vertellen wat er gaat gebeuren als ze bij PSV-Fiorentina ( kwartfinale UEFA cup ) bij foulering mijn camera vinden. wordt die dan in beslag genomen? of hoe werkt dat?


hgrm

Met een compactcamera zul je waarschijnlijk wel wegkomen. Als je je spiegelreflex meeneemt, kun je die waarschijnlijk na het einde van de wedstrijd weer ophalen...
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Bij AZ werd ik gefouilleerd terwijl ik in mijn jas een fototoestel had zitten, en ook een mobiele telefoon en een navigatiesysteem. Ze voelden het duidelijk, maar ze vroegen verder niks. To-tale desintresse.

In het verleden heb ik slechts 2x mijn camera niet mee naar binnen mogen nemen, bij Feyenoord en bij York City. Destijds had ik nog een SLR-achtige camera met vrij grote lens. Bij PSV ben ik meerdere malen geweest en heb ik nooit problemen gehad.

hgrm

Zoals Tom Bodde in zijn boek schrijft, gelden er bij UEFA-wedstrijden blijkbaar andere normen. De enige keer dat ik bij Feyenoord problemen had, was ook bij een Europese wedstrijd.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Maurice

Ik ben van plan een analoge camera te kopen. De wereld van analoge fotografie is op dit moment nog een doolhof voor me. Iemand nog tips wellicht?
Ik heb ongeveer 500 euro te besteden.

hgrm

De vraag is wat je wilt.

Het nut van de analoge compactcamera is totaal verdwenen. Met zo'n ding kon je makkelijk redelijke foto's maken. Nu kun je digitaal even makkelijk goede foto's maken.

Een analoge spiegelreflex blijft interessant. Aan de ene kant omdat het -net als bijvoorbeeld de ouderwetse beeldbuis- een in essentie heel eenvoudig apparaat met een heel erg elegant technisch concept is. In tegenstelling tot moderne apparatuur waar elegantie vervangen is door brute rekenkracht van steeds sterkere processoren.

Analoge spiegelreflexcamera's zijn er in soorten en maten. Zelf heb ik jarenlang met een Pentax uit de jaren 60 gefotografeerd. Geen spatje elektronica te bekennen; het enige elektrische eraan was de analoge belichtingsmeter. Een heerlijk apparaat dat je terugvoert tot de essentie van fotografie. Alles zelf doen. Scherpstellen, diafragma kiezen, sluitertijd kiezen en dan de gordijnsluiter het werk laten doen. In plaats van een zoomlens, moest je zelf maar op een geschikte plek gaan staan. Of het 50-mm objectief vervangen door de telelens of groothoeklens.
En als je even niet oplette, werd je genadeloos afgestraft met een onscherpe foto. Dankzij dat apparaat heb ik ècht leren fotograferen en ik profiteer nu nog van de vaardigheden die ik toen heb opgedaan.
Met een beetje zoeken, kun je waarschijnlijk voor een fractie van je budget een hele aardige camera van dit soort vinden, compleet met assortiment lenzen en andere toeters en bellen.

Je kunt ook kiezen voor een moderne analoge spiegelreflex. Met een beetje zoeken vind je een 'body' waar de lenzen van je DSLR zo op passen. Ook de bediening zal niet veel verschillen. Niets zal veel verschillen. Dus als het je vooral te doen is om het leren verwisselen van analoge rolletje in plaats van het ervaren van het echte analoge fotograferen zonder digitale hulpmiddelen, is dit de goede keuze. Maar aan deze cynische laatste zin merk je al, dat ik je naar de eerste optie probeer te duwen.

Ik neem aan dat het je niet alleen om het fotograferen opzich gaat. Als je voor 100 euro een leuke Pentax of Minolta of misschien wel een Hasselblad hebt gekocht uit de jaren 60 en je je eerste 10 rolletjes hebt volgeëxperimenteerd, naar de HEMA gebracht en weer opgehaald, wil je geheid meer. Je krijgt neigingen om de badkamer om te bouwen tot fotolab. Je wilt zelf ontwikkelen en afdrukken.
Vroegah deed iedere zichzelf respecterende fotoamateur en -professional het allemaal zelf. Op elke rommelmarkt is gegarandeerd 16,3% van alle boeken die er te koop zijn, gerelateerd aan het zelf ontwikkelen, afdrukken en vergroten van foto's. Vrijwel elke Nederlandse man van boven de 45 heeft de benodigde apparatuur in huis gehad. De helft van de vlooienmarkten ontleent het bestaansrecht aan de verkoop van tweedehands fotoapparatuur.

Wat ik hier mee wil zeggen: van de 400 euro die je in de zak hebt gehouden omdat je geen moderne analoge SLR hebt gekocht, koop je een treinkaartje naar Beverwijk en struin je de Zwarte Markt af om je eigen fotolaboratorium voor een prikkie aan te schaffen. Dan blijft er nog genoeg over voor een patatje oorlog en een levenslange voorraad filmrolletjes en fotochemicaliën.

Ik hoop dat dit -verre van objectieve- verhaal je helpt....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Tom Bodde

#58
CiteerZoals Tom Bodde in zijn boek schrijft, gelden er bij UEFA-wedstrijden blijkbaar andere normen. De enige keer dat ik bij Feyenoord problemen had, was ook bij een Europese wedstrijd.

Niet alleen bij de Uefa Cup finale moest ik de truckendoos in de strijd gooien om mijn spiegelreflex mee naar binnen te krijgen. Bij de derby in nota bene de Regionalliga tussen Fortuna Düsseldorf en Rot Weiss Essen in het lelijkste stadion aller tijden, de LTU Arena, kreeg ik het ook met de stewards aan de stok. Ze hadden uitdrukkelijke opdracht géén "professionele" camera's toe te laten. Ik ben uiteindelijk met een verkeerd ticket via de hoofdtribune binnen gekomen (daar waar je niet gefouilleerd wordt...) en aldaar de onnozele toerist gaan uithangen, waarop ik in escorte door de catacomben naar de juiste tribune werd begeleid.

Bij de Confederations Cup in 2005 moest ik bijna op mijn knieën om bij de wedstrijd Brazilië-Mexico mijn camera binnen te krijgen. Na veel pijn en moeite is het uiteindelijk gelukt. Bij de WK 2006 stond het ook in de voorwaarden, maar werd er niet moeilijk over gedaan. Ook bij de EK-21 in Groningen had ik geen problemen...

M.a.w. in 95% van de gevallen is er geen haan die er naar kraait, en zo wel, is het me (tot dusverre) nog altijd gelukt tóch de camera binnen te krijgen. Maar ik ga nooit meer op pad zonder 'back-up'...

hgrm

Ik heb een tijdje met een als sigarettenpakje verklede wegwerpcamera rondgelopen. En dat als verstokte niet-roker. Nu heb ik een telefotoon met 3 megapix camera.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen