Hoofdmenu

Quizvragen

Gestart door Joost, okt 01, 2009, 17:14:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joost


Joost

#16
Nog wat zinloze dingen over de nacompetitie:

Kampioen wordt je op basis van een constant seizoen. Het winnen van een periode is dus niet vanzelfsprekend, vaak is een periodetitel wel aanwezig in zo'n kampioensjaar maar vooral in het begin van de nacompetitie gebeurde het vaak dat de kampioen geen periodetitel won. Naast het beginjaar 1973 wonnen ook de kampioenen van 1974, 1979, 1980, 1983, 1984 en 1989 geen periode.

Tweede worden in de competitie is een garantie op nacompetitie, zelfs al win je geen periode. Alleen driemaal in de jaren 80 mocht de nummer 2 niet meedoen in de nacompetitie. Die waren toen direct gepromoveerd.
Derde worden is tegenwoordig wel een garantie, vroeger minder. In 1992 was sc Heerenveen de laatste nummer drie die pech had. Door 6 kortere periodes wonnen nummers 1, 4, 6, 11, 14 en 15 destijds een periode. Nummer 2 FC Den Bosch had toen dus wel geluk.

De grootste kans om de nacompetitie winnend af te sluiten heb je als je tweede of derde wordt. In de eerste twinting jaar, tussen 1972 en 1993 was tweede worden echter nog allerminst een garantie voor een succesvolle nacompetitie. Slechts tweemaal won toen de nummer 2.

De club die ooit het slechtste presteerde in de competitie en toch promotie haalde was sc Heerenveen in 1992 die vanaf plek 16 promoveerde. DS 79 deed het in 1987 vanaf plek 9. De Graafschap en NEC deden het ooit vanaf plek 7.

Je hachje redden door via de nacompetitie in de eredivisie te blijven te blijven kunnen we gerust een RKC'tje noemen. De Waalwijkers presteerden het in 1994 en daarna 1997, 1998 en 1999. NEC staat tweede op de lijst, zij deden het in 1990, 1996 en 1997.

Zonder succes meedoen aan de nacompetitie is vooral weggelegd voor FC Zwolle. Liefst 14 keer draaide deelname uit op nog maar een seizoen eerste divisie. VVV en Excelsior deden het 10 keer. Cambuur 9 maal.

VVV, de Graafschap en FC Den Bosch hebben het voor mekaar gekregen tweemaal te degraderen via de nacompetitie.

Telstar heeft de eer als slechtste ploeg uit de competitie ooit de nacompetitie in te gaan, ze werden 17e in het afgelopen seizoen. De 16e plaats van FC Zwolle en Heerenveen staat tweede.

13e worden in de Eerste Divisie brengt ongeluk. Nog nooit deed een team dat dertiende werd mee aan de nacompetitie. Alle andere eindposities van 2 t/m 17 waren wel ooit aanwezig.

Bossche Bol

Citaat van: Joost op okt 12, 2009, 16:59:15

De club die ooit het slechtste presteerde in de competitie en toch promotie haalde was sc Heerenveen in 1992 die vanaf plek 11 promoveerde. DS 79 deed het in 1987 vanaf plek 9. De Graafschap en NEC deden het ooit vanaf plek 7.

Heerenveen promoveerde in 1990 nadat ze als 16e waren geëindigd.
Laatste nieuwe stadion: Städtisches Stadion an der Grünwalderstraße (Bayern München U19 - Viktoria Plzeň U19, 23-10-2013)

Joost

Citaat van: Bossche Bol op okt 12, 2009, 17:18:23
Heerenveen promoveerde in 1990 nadat ze als 16e waren geëindigd.
Klopt. tikfoutje :)

Han

Welke drie Engelse clubs zijn de enige die kampioen werden van alle vier divisies?
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op mrt 01, 2010, 21:05:53
Welke drie Engelse clubs zijn de enige die kampioen werden van alle vier divisies?
Burnley, Huddersfield en Wolves?

Han

Citaat van: TeeZee op mrt 01, 2010, 21:12:28
Burnley, Huddersfield en Wolves?
Burnley (1992) en Wolves (1988, hundred years after) zijn correct.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op mrt 01, 2010, 21:24:09
Burnley (1992) en Wolves (1988, hundred years after) zijn correct.
Preston North End? Pompey?

hgrm

Als Han een vraag stelt, dan is PNE per definitie één van de juiste antwoorden....

Andere vraag: Is er een club die laatste is geworden in alle vier divisies?
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Citaat van: TeeZee op mrt 01, 2010, 21:52:45
Preston North End? Pompey?

Preston North End reken ik voor de gelegenheid goed; niet in het minst omdat ik er zelf getuige van was in 1996 op Deepdale.

De vraag van Han kan ik niet beantwoorden; evenmin als de query of er buiten Preston North End andere clubs zijn die play-offs speelden in de tweede, derde en vierde divisie.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op mrt 02, 2010, 00:14:36
Preston North End reken ik voor de gelegenheid goed; niet in het minst omdat ik er zelf getuige van was in 1996 op Deepdale.
Wanneer werd Preston North End dan kampioen van de vierde?

Han

Citaat van: TeeZee op mrt 02, 2010, 05:48:48
Wanneer werd Preston North End dan kampioen van de vierde?

Verdorie, ik heb me laten misleiden door wikipedia; Preston North End was slechts runner-up in 1986-87.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Peenvogel

Okay, een makkie voor jullie Engeland-vaarderTs. Wie als eerste deze 8 stadions goed heeft wint eeuwige roem



A



B



C



D



E



F



G



H



I



J



Hugo





A = Highbury, Arsenal.



B = Emirates, Arsenal.



C = White Hart Lane, Spurs.



D = Griffin Park, Brentford.



E = the Valley, Charlton Athtletic.



F = Craven Cottage, Fulham.



G = Stamford Bridge, Chelsea.



H = New Den, Milwall.



I = Loftus Road, QPR.



J = Selhurst Park, Crystal Palace.

Peenvogel

Makkie natuurlijk.

De volgende. Wat dichter bij huis, sterker nog allen staan in Nederland.