De (geplande) Competitiehervorming

Gestart door Joost, mei 05, 2015, 15:14:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Groundos

Citaat van: Joost op feb 18, 2018, 21:17:31
Dat laatste kan niet kloppen.

Om zulke duels in te plannen moet je ruimte scheppen in de kalender door meer duels midweeks te gaan spelen. Het is een feit dat toeschouwersaantallen in koude periodes op doordeweekse dagen lager zijn.

Daar heb je gedeeltelijk gelijk in. Deze wedstrijden kunnen echter al de play-offs om Europees voetbal vervangen. Dan heb je al twee rondes te pakken. Daarnaast zou je door kunnen spelen met kerst en oudjaar. 

Groundos

Citaat van: Nort op feb 18, 2018, 21:50:40
Dus als ik het goed begrijp is jou voorstel om op het eind van het seizoen een vrienschappelijk toernooi (je kunt enkel winnen voor de eer) te organiseren, waardoor we meer doordeweekse wedstrijden krijgen en dan denk je dat er ook nog mensen geintresseerd in kunnen zijn...

Ja oke, als je het zo bekijkt zal er wellicht wat weinig interesse in zijn. Je zou via dit 'toernooi' ook de Europese plaatsen kunnen verdelen. Ik denk alleen niet dat de clubs daarmee instemmen en praktisch gezien wordt het ook lastig te verdelen, aangezien meerdere clubs uit hetzelfde land in dezelfde ronde zullen stranden.

Wat misschien wel een optie zou kunnen zijn, is om bijvoorbeeld de clubs een bepaald aantal punten te geven o.b.v. de eindklassering. Met elke overwinning in het toernooi kunnen clubs dan een extra punt verdienen. Bijv: de nummer 1 van de competitie krijgt 5 punten, de nummer 2 krijgt 4 punten, de nummer 3 krijgt 3 punten, enz. Wanneer de nummer 2 dan in de play-offs twee keer wint en de nummer 1 gelijk de eerste ronde twee keer verliest, dan krijgt de nummer 2 van de competitie alsnog de (beste) champions league plek toegewezen op basis van het behaald aantal punten.

Zo gaan de wedstrijden nog wel ergens over, maar wordt de inzet niet volledig door de play-offs bepaald. Al bedenk ik mij wel dat dit alsnog tot vriendschappelijke wedstrijden kan leiden als beide clubs uiteindelijk in de finale al de meeste punten hebben behaald.

Ik geef maar wat suggesties, misschien slaat het nergens op wat ik voorstel. Als jullie echter toevoegingen of aanpassingen op dit idee hebben, dan hoor ik dat graag:)

Jehoentelaar

Je kan geen Europese kwalificatieplekken verdelen tussen clubs van meerdere bonden. Europese startbewijzen zijn verdeeld naar voetbalbond (dus niet competitie of vestigingsland). Een Belgische club kan niet Europees kwalificeren op een Nederlandse plek - andersom uiteraard ook niet - dus daar heb je niks aan. Je kan er natuurlijk niet op gokken dat de uitslag van zo'n play-offronde altijd precies overeenkomt met de verdeling van Europese startbewijzen.

Het maximale wat je zou kunnen doen is een soort Lage Landentrofee uitreiken aan het begin van het seizoen waarbij ticketopbrengsten naar een goed doel gaan. Als je dan niet te moeilijk doet met speellocatie (dus niet per se een enorm stadion) moet je een eind kunnen komen om een leuke veredelde oefenwedstrijd te organiseren. Maar iets anders dan dat heeft echt geen meerwaarde ten opzichte van twee losstaande piramiden die elk door de eigen bond worden georganiseerd.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Nort

Citaat van: Jehoentelaar op feb 20, 2018, 00:03:20
Het maximale wat je zou kunnen doen is een soort Lage Landentrofee uitreiken aan het begin van het seizoen waarbij ticketopbrengsten naar een goed doel gaan. Als je dan niet te moeilijk doet met speellocatie (dus niet per se een enorm stadion) moet je een eind kunnen komen om een leuke veredelde oefenwedstrijd te organiseren. Maar iets anders dan dat heeft echt geen meerwaarde ten opzichte van twee losstaande piramiden die elk door de eigen bond worden georganiseerd.
Dat gaat never nooit werken, i.v.m. veiligheid. De fans van NL'se en Belgische topclubs zijn zo verveweven met elkaar dat er gegarandeerd problemen ontstaan als er geen degelijk veiligheidsplan ligt. In Nederland zal in ieder geval elke burgervader z'n wedstrijd verbieden.

Groundos

Citaat van: Jehoentelaar op feb 20, 2018, 00:03:20
Je kan geen Europese kwalificatieplekken verdelen tussen clubs van meerdere bonden. Europese startbewijzen zijn verdeeld naar voetbalbond (dus niet competitie of vestigingsland). Een Belgische club kan niet Europees kwalificeren op een Nederlandse plek - andersom uiteraard ook niet - dus daar heb je niks aan. Je kan er natuurlijk niet op gokken dat de uitslag van zo'n play-offronde altijd precies overeenkomt met de verdeling van Europese startbewijzen.


Ja dat bedoel ik uiteraard ook. Ik heb het alleen niet erbij vermeld / ben het vergeten erbij te zetten.

watergatehopper


En dan nu serieuze hervormingsmogelijkheden.....
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180220_03368465

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik stem voor optie 3(heb ik stemrecht ;)) en ga er dan vanuit dat er weer een normale doorstroom plaats kan vinden.
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

maikelll043

Citaat van: watergatehopper op feb 21, 2018, 16:56:41
En dan nu serieuze hervormingsmogelijkheden.....
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180220_03368465

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik stem voor optie 3(heb ik stemrecht ;)) en ga er dan vanuit dat er weer een normale doorstroom plaats kan vinden.

Ik stem ook op optie 3 !

Saltacampos

Optie 1 geniet mijn voorkeur.
2 reeksen van twaalf ipv zoals nu 16 en 8 en een 1B dat maanden stil ligt.
Bovendien allemaal met play-offs die ergens over gaan, niet zoals play off 2 nu bijvoorbeeld.
Over land and sea

Joost

Heeft een van de Belgische leden een idee hoe de piramide er uit gaat zien komend seizoen?

Het bondsreglement spreekt zichzelf daarover nogal tegen. Enerzijds lijkt 1e amateur weer gesplitst te worden aangezien er wordt gesproken van een samenstelling van 4 beloften en 12 Vlaamse ploegen. Anderzijds is een verdere uitwerking daarvan helemaal nergens te vinden.

Het Franstalige reglement geeft ook niets aan over een splitsing. Mocht het wel zo zijn dan zouden er nog weer eens 11 extra provinciale clubs moeten promoveren naar de nationale reeksen.

Joost

Uit het verslag van de zitting van de reglementscommissie dd 17 september:
Citeer
8. (17-104) Integratie van de beloften van de Pro League in de nationale amateurreeksen

9. (17-107) Licentievoorwaarden 1 ste klasse amateurs en competitieformule in 2 de klasse amateurs Voetbal Vlaanderen

Deze twee punten worden samen behandeld.

Gelet op de uiteenlopende standpunten van enerzijds de vleugels en anderzijds de Pro League blijkt een akkoord vandaag niet mogelijk. De debatten zullen worden verdergezet op een speciale zitting die zal gehouden worden op donderdag 27 september e.k. om 16u30.


Joost

CiteerCoucke praat met clubs uit 1B over competitiehervorming
Pro League-voorzitter Marc Coucke sprak gisteren met de clubs uit 1B over de competitiehervorming. Niet over makelaars of scheidsrechters, dus. Dat komt omdat de afspraak al even vast lag. Vandaag staat er wel een Raad van Bestuur op het programma van de Pro League over de Belgische voetbalcrisis.

Gisteren luisterde Coucke vooral naar de wensen en bezorgdheden van de tweedeklassers over het competitieformat. Het voorstel dat het meeste leeft, is die van een 2x12- plus 3x8-formule. Kort samengevat: er wordt een voorcompetitie gespeeld in een 'eerste klasse' en een 'tweede klasse' met twaalf clubs per reeks. De eerste acht van de eerste klasse spelen daarna play-off 1, de laatste vier van eerste klasse spelen tegen de eerste vier van tweede klasse in play-off 2. De laatste acht spelen tegen elkaar.

Dat sluit niet aan bij de denkpiste die de topclubs meer genegen zijn. Het plan dat het nadrukkelijkste naar voren geschoven wordt, is dat van één profcompetitie van 20 ploegen. Alleen is de vraag: welke van de huidige 24 profclubs degraderen dan? De clubs uit 1B willen in dat scenario een faire kans om zich te redden. Een overgangsjaar (met 24 eersteklassers?) dringt zich op. (NVK)


Saltacampos

Een profcompetitie met 20 lijkt me inderdaad het beste, als er tenminste geen herstel van de oude situatie komt (de indeling sinds 1952), ik vrees dat de tijden daarvoor te veel zijn veranderd.
De clubs die te klein zijn qua achterban en hinterland moeten er volgens mij dan uit; Tubeke, Eupen, Moeskroen, Roeselare en Westerlo bijvoorbeeld, dit zijn clubs die volgens mij zwaar boven hun mogelijkheden aantreden, waarbij Westerlo eventueel samen met Lierse wel verder zou kunnen als profclub. Wat Lokeren en Beveren misschien ook eens zouden moeten bekijken, al ligt dat daar vrij moeilijk. Als men tevreden is met wat aanmodderen in de onderste middenmoot, kan dat ook natuurlijk.
Over land and sea

Joost

Ik ben meer voor de optie met 24 profclubs die starten met 12/12 en daarna naar 8/8/8 gaan. Volgens mij heb ik dat zelfs al eens geopperd voordat met deze rare opzet werd begonnen.

De teruggang naar 24 profclubs is een goede geweest al mag van mij de muur tussen 1e Amateur en 1B echt lager.

Je kunt van 12/12 en 8/8/8 ook echt een serieuze competitie maken. Eerst een hele competitie van 22 speelrondes en daarna nog een van 14 speeldagen.

Wanneer er 1 klasse van 20 teams komt dan lijkt me de stap tussen naar 1e Amateur te groot.

Waar we het waarschijnlijk wel over eens zijn is dat de voormalige 3e klasse en 4e klasse weer snel terug mogen komen.


Jef400

Misschien een rare gedachtegang. Maar was de 2e klasse vroeger ook niet al voor minstens de helft semiprof?