Hoofdmenu

Missie 3B

Gestart door Joost, jan 15, 2009, 11:22:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Het zal niemand ontgaan zijn dat ik nogal dol ben op de Belgische Derde Klasse B. Een divisie met ambitieuze  Vlaamse voorzitters die hun matige selecties versterken met op geld beluste (ex-)profs. De divisie ook waarin de arme Waalse ploegen de beste spelers uit de omgeving lokken om tesamen het Vlaamse geld te bestrijden.

De wedstrijden zijn ook eenvoudig te bezoeken aangezien de meeste clubs binnen een uur rijden liggen. Inmiddels heb ik 10 van de 16 clubs bezocht. De bedoeling is om in het jaar 2009 de resterende 6 clubs ook te bezoeken. Dat hangt natuurlijk ook af van de promotie en degradatie.

K Bocholter VV
RFC Union La CalamineStade Prince Philippe4-10-2006v Roda JC300
R Cappellen FC
KFC Dessel Sport
RRC HamoirComplexe Rue du Moulin19-10-2008v K. Bocholter VV650
Hoogstraten VV
KRC MechelenOscar Vankesbeeck Stadion14-1-2009v Zulte-Waregem2500
KFC Racing Mol-WezelGeorges Claesstadion27-11-2006v KFC Zwarte Leeuw1000
K Rupel-Boom FCGemeentelijk Sportstadion27-5-2007v La Louviere4000
RFC SérésienStade du Pairay2-2-2008v RRC Hamoir503
KSC Tongeren HM
KV Turnhout
Excelsior VeldwezeltWinevenstraat13-5-2007v RC Gent-Zeehaven250
RCS VerviertoisStade du Bielmont4-11-2007v KFC Racing Mol-Wezel1500
CS ViseStade de la Cité de I´Oie16-12-2007v RFC Liege2500
KVC Willebroek-MeerhofDe Schalk5-10-2008v KV Turnhout850

Joost

Vanwege verhuizing en sneeuw kon het gebeuren dat ik na Eupen v Antwerp op 28 december ruim 2 weken geen voetbalwedstrijd zag. Zelfs met een dagje naar Engeland voor de boeg komende zaterdag moest de honger gestild worden. Zodoende liet ik de afwas staan en zat ik om half zeven in de auto richting Mechelen waar twee uur later de aftrap zou plaatsvinden van de bekerwedstrijd tegen sv Zulte-Waregem.

Het betreft een wedstrijd in de achtste finales van de Beker van Belgie ook wel Cofidis Cup genoemd. In de vorige ronde had Racing Mechelen geloot tegen Germinal Beerschot, vanwege financieel voordeel verkocht d'n Racing het thuisvoordeel. Dat bleek niet beslissend daar er met liefst 1-4 werd gewonnen in Antwerpen. De loting voor deze ronde was niet de gewenste, Zulte-Waregem is een van de minst aansprekende namen in Eerste Klasse . Racing wenste het thuisvoordeel dus dit maal niet te verkopen.

In aanloop naar de wedstrijd kreeg Racingvoorzitter Edmond Philips alle ruimte zijn mening te ventileren en zoals het een goed Belgisch voorzitter betaamt nam hij geen blad voor zijn mond. Hij is trots op het feit dat hij tweemaal de club heeft gered maar geeft vooral af op anderen. Racing Mechelen wordt achtergesteld in de pers ten opzichte van KVM terwijl Racing ouder is. Zelfs Boom en Willebroek krijgen meer aandacht.
Hij gaat nog door over de verbouwingen van Achter de Kazerne van KVM die zijn bedrijf gedaan heeft en dat hij al het geld in de Racing heeft gepompt. En over RRC Hamoir wiens accomodatie ontoereikend zou zijn voor derde klasse. Ook alle failliete clubs krijgen er van langs; "D'n Racing betaald alle rekeningen, ook die van de bekker en VZW". Het was duidelijk, Edmond Philips genoot van alle aandacht.

Qua publieke belangstelling zou het gaan tegenvallen, een dag voor de wedstrijd zouden er slechts 900 kaarten zijn verkocht en in Waregem nog geen enkele aldus de voorzitter.

De reis naar Mechelen verliep soepeler dan verwacht. Vanaf Heerlen is het 'immer gerade aus'  naar Brussel, daar een stukje van de ring meepakken en dan de E19 richting Antwerpen. Het Oscar Vankesbeeckstadion ligt direct aan de afslag Mechelen-Noord.
De auto werd op advies geparkeerd bij de grote gele M waarna het nog enkele minuten lopen was. De grote tribune stijgt dan al boven de rest uit.

Bij de poort trof ik de MaasWupperExpress en we kochten voor 15 euro een plaatsje op de onoverdekte tribune achter het doel. Foto's van het stadion had ik al tijden niet gezien dus het was een kleine verrassing. Dat het zo vervallen zou zijn had ik echter niet verwacht. De zijkanten van de hoofdtribune zijn dichtgespijkerd, het overdekte stukje staan aan de andere zijde kan bij iedere windvlaag omvallen en op de crash barriers durf je eigenlijk niet te leunen.

De aftrap naderde en de tribunes stroomden goed vol, de woorden van de voorzitter werden niet bewaarheid en uiteindelijk waren er ruim 2500 groen-witte fans aangevuld met ruim 200 uit Waregem. Hoewel Zulte-Waregem Eerste Klasse speelt klonk hun opstelling niet bekend, sterker nog buiten Kevin Roelandts herkende ik geen enkele naam. Om ons heen stroomde het vol met apart volk. Zowel de mensen als de spandoeken gaven Racing een rechts imago.

De sfeer kwam er goed in en aanvankelijk zocht ZW meer de aanval. Echte kansen leverde het niet op en na een goede twintig minuten kroop Racing meer uit haar schulp. De groen-witten voelden dat de Eerste Klasser niet op haar top was en zochten meer en meer de aanval. Op het half uur scoorde Racing zowaar maar N'Zolo keurde de treffer af. Zulte werd nog voor rust gevaarlijk via een omhaal die op de paal ging en een kopbal die door keeper Clepkens buiten getikt werd.

In de rust waren zochten we iets te drinken en kwamen uiteindelijk uit in de perskantine, de bestuurskamer en de trofeekamer. Geen mens die ons tegenhield.

Na de rust waren de Racingers nog gemotiveerder. ZW werd regelmatig ver teruggedrongen maar de kansen ging telkens in de armen van keeper Sammy Bossut. Ondanks het matige spel van ZW waren ze wel af en toe zeer gevaarlijk. Clepkens moest een keer of drie tot het uiterste strekken. De 90 minuten kwamen steeds dichterbij en waar je verwacht dat de full-profs een betere conditie zouden hebben werden ze steeds moedelozer.

Ook in de extra tijd bleef Racing Mechelen de betere ploeg en ZW mocht blij zijn dat het de penaltyserie haalde. De mensen om ons heen werden ondertussen steeds zenuwachtiger en hoewel ik met beide teams niets heb werd ook ik gegrepen door deze bekerclash.

De penalties werden afgewerkt voor onze neus, ZW mocht beginnen. De eerste drie gingen raak maar toen miste Racing. Zulte scoorde wel en kwam zodoende op 3-1. Racing moest scoren maar miste, N'Zolo liet de strafschop echter opnieuw nemen en nu scoorde Racing wel. De volgende twee gingen raak en met 4-3 mocht Minne ZW naar de volgende ronde schieten maar zijn poging ging hoog over en Racing maakte gelijk. De sudden death was bloedstollend. Zulte miste eenmaal maar ook deze mocht over. Bij 9-9 na tien penalties waren de keepers aan de beurt. Sammy Bossut van ZW moest eerst maar schoot wild rechtdoor en Clepkens stopte. Clepkens mocht nu zelf en scoorde wel.
Ik werd door zeker drie onbekenden omhelst.

Terwijl het feest op de tribunes nog maar net begonnen was (Het is groen, het is wit, het is beter als Madrid, het is d'n Racing!)  zochten wij de uitgang en even voor 1 uur kon ik mijn bed in kruipen. Het stadion is lekker oud en vervallen, de Racingfans zijn fanatiek en de wedstrijd was top. Een geslaagde avond dus.

Joost

Eind deze maand wordt waarschijnlijk bekend dat Mol-Wezel en Dessel gaan fuseren.

Denniz1974

#3
Onderstaand stuk geeft de actuele informatie weer. De hoofdbesturen waren er al uit, de jeugdbesturen liggen nog dwars ...

CiteerVerregaande fusiegesprekken tussen Dessel en Mol-Wezel stopgezet na protest van beide jeugdbesturen
'De toekomst staat op het spel, een fusie is nodig'

Mol-Wezel en Dessel Sport, beiden actief als grijze muis in derde klasse, onderhandelden de voorbije weken over een fusie. De hoofdbesturen bereikten een akkoord, maar bij de jeugdbesturen stuit de fusie op verzet. De gesprekken werden nu stopgezet.

Luc Vanhoof, voorzitter van de Desselse raad van bestuur, reageert teleurgesteld.

'Er is lange tijd gesproken tussen de hoofdbesturen van beide clubs, ook tussen beide jeugdbesturen', zegt de Molse vishandelaar. Helaas stokt het overleg. Vooral bij de jeugd ligt een en ander moeilijk. Toch moet een samerking er komen. Op termijn is een fusie zelfs nodig.'

'Alleen mits zo'n fusie kunnen de twee clubs het hoofd boven water houden', zegt Vanhoof. 'Neem van me aan dat voetballen in derde klasse financieel niet onderschat mag worden. Het zal er in de toekomst evenmin beter op worden. Dus hoop ik dat het gezond verstand straks zegeviert en de egotrippers beseffen dat ze de toekomst van beide clubs op termijn op het spel zetten.'

Het is niet voor het eerst dat Dessel en Mol-Wezel rond de tafel zitten, maar nog nooit was een akkoord zo dicht in de maak.

'We kunnen niet ontkennen dat er op het allerhoogste niveau gepraat is', zegt de voorzitter van Mol-Wezel, Staf Van Den Brande. 'Concreet is er ook nu nog helemaal niets. Een fusie stuit altijd op verzet en komt er dan ook niet van vandaag op morgen.'

'We onderzoeken nog alle pistes en de gesprekken gaan straks zeker door. We hebben het nooit onder stoelen of banken gestoken dat we bereid zijn om met eender wie rond de tafel te gaan zitten. Ook met Geel-Meerhout zijn er zelfs nog informele contacten.' (rwi)


http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/Article/Detail.aspx?articleID=PE252IIN&PostCode=2400

Denniz1974

en op zaterdag 24 januari a.s. spelen ze nog tegen elkaar ook ...

zat. 24.01.09 20u00 RMW - Dessel Sport

Ici c est Paris

Leuk verhaal over Racing. Kwam er vd week zelf langs en verbaasde me toch wel over de grootte van de hoofdtribune. Prachtig ding. Bij onderstaande quote moest ik hartelijk lachen.

Citaat van: Joost op jan 15, 2009, 11:22:44(Het is groen, het is wit, het is beter als Madrid, het is d'n Racing!)

Han

Ik ben het zicht op de Belgische voetbalscene die ik toch al niet nauwlettend volg volledig bijster geworden vanwege de tsunami aan groundsharing en fusies. Tevens aanleiding om aan te grijpen dat ik gepast jaloers ben op jouw actieradius; in de veronderstelling dat zich binnen een cirkel met een middellijn van 100 kilometer zich onnoemelijk veel Nederlandse, Belgische en Duitse obscuriteit en curiositeit moet bevinden. Zelf moet ik enkeltje 250 kilometer reizen om de dichtstbijzijnde uitwedstrijd te kunnen bezoeken; 500 kilometer is eerder regel dan uitzondering. 
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Joost

Citaat van: Han op jan 15, 2009, 22:48:14
Ik ben het zicht op de Belgische voetbalscene die ik toch al niet nauwlettend volg volledig bijster geworden vanwege de tsunami aan groundsharing en fusies. Tevens aanleiding om aan te grijpen dat ik gepast jaloers ben op jouw actieradius; in de veronderstelling dat zich binnen een cirkel met een middellijn van 100 kilometer zich onnoemelijk veel Nederlandse, Belgische en Duitse obscuriteit en curiositeit moet bevinden. Zelf moet ik enkeltje 250 kilometer reizen om de dichtstbijzijnde uitwedstrijd te kunnen bezoeken; 500 kilometer is eerder regel dan uitzondering. 

Wanneer er niet zoveel zo dichtbij zou zijn dan was de actieradius ongetwijfeld een stuk lager. Voor RC Mechelen v Zulte Waregem kon ik nog rustig thuis eten en zou ik ook nog op een normale tijd thuis zijn gekomen (half twaalf) als er geen verlengingen en penalties waren geweest.

De tsunami van fusies in Belgie is inherent aan het competitiesysteem, de steeds kleiner wordende wereld en de opbouw van de Belgische gemeenschap. Doordat in Nederland zo goed als iedere grote stad een betaald voetbalclub heeft is er genoeg supporters en sponsorpotentieel. In Belgie zijn de steden een stuk kleiner en zijn supporters en sponsorpotentieel dus ook een stuk kleiner. Door het open competitiesysteem kan een lokale rijkaard eenvoudig de lokale club genoeg financieel steunen zodat deze in Derde Klasse of soms zelfs Tweede Klasse beland. Meestal komt de zakenman er dan pas achter dat hij de volledige begroting draagt en dat er niet genoeg sponsoren en fans zijn om de club gezond te houden op het niveau waar hij het gebracht heeft. Om dan beide potentielen te vergroten wordt er vaak gefuseerd. Dat gebeurt dan door een grotere club die in verval is geraakt erin te betrekken zoals gebeurt is bij Germinal Ekeren en Beerschot, Zulte en Waregem en in mindere mate de recentere fusie tussen Meerhout en Verbroedering Geel. Anders proberen twee beperkte(re) clubs de krachten te bundelen zoals bij Winterslag en Waterschei.. De derde optie is dan nog de (gevallen grotere) club onder te brengen in een lokale grotere club. Sint-Niklaas leeft zo verder in Lokeren, Seraing in Standard Liege en Herentals in Verbroedering Geel. Van alle drie de clubs is nu totaal niets meer te vinden. Wie de situatie in Belgie ziet zou bijna gaan pleiten voor gesloten competities in landen met een beperkt aantal grote steden.

Ik heb er voor de gein eens de eindstand van 20 jaar geleden bijgepakt.

Eerste Klasse
1   Club Brugge KV
2   KV Mechelen; failliet maar weer opgeleefd dankzij supporters
3   R. Antwerp FC
4   RSC Anderlechtois
5   R. FC de Liège; verkocht het stadion en ging failliet. Opgeleefd en nu in 2de Klasse
6   KSV Waregem; weggezakt en gefuseerd met Zulte om daarna terug te keren in Eerste Klasse
7   KSV Cercle Brugge
8   R. Charleroi SC
9   KV Kortrijk
10   R. Standard de Liège; Nam Seresien op
11   R. St.-Truidense VV
12   RWD Molenbeek; gevallen club die uiteindelijk FC Strombeek tegenkwam en daar in opgenomen werd en voortleeft als FC Brussel
13   Beerschot VAV; als RWDM maar dan met Germinal Ekeren
14   SK Beveren
15   FC Winterslag; samengegaan met Waterschei als Racing Genk
16   KSC Lokeren; nam Sint-Niklaas op
17   KAA Gent
18   RC Jet de Bruxelles; verhuist naar Waver

Tweede Klasse
1   KRC Mechelen
2   KSC Eendracht Aalst
3   K.Patro Eisden; kon het financieel niet meer opbrengen en ging failliet
4   RC Harelbeke; fuseerde met Ingelmunster maar fusie is financieel en sportief geen succes
5   K.Lierse SK; overgenomen door Egyptenaren
6   KSK Tongeren; nam Hedera Millen op
7   FC Eeklo; weggezakt
8   K.Berchem Sport; weggezakt
9   FC Verbroedering Geel; leeft na twee fusies voort in Verbroedering Geel-Meerhout
10   KSC Hasselt; gefuseerd met SK Kermt
11   KFC Lommelse SK; gefuseerd met Overpelt-Fabriek
12   RFC Sérésien; opgegaan in Standard
13   K.Boom FC; Gefuseerd met Rupel
14   FC Assent; fuseerde met Diest maar is sportief en financieel gezien geen succes
15   K.Waterschei SV Thor Genk; gefuseerd met Winterslag
16   Beringen FC; na diverse fusies opgegaan in lage provincialer

AthleticHolanda

Citaat van: Joost op jan 15, 2009, 11:22:44Bij 9-9 na tien penalties waren de keepers aan de beurt. Sammy Bossut van ZW moest eerst maar schoot wild rechtdoor en Clepkens stopte. Clepkens mocht nu zelf en scoorde wel.

http://www.youtube.com/watch?v=6fC8AaImZ0I

Sebastiaan_W

Is Eendracht Aalst ook niet failliet gegaan en opnieuw opgericht door supporters?

georgesv

Supermatch voor RCM! en nu tegen Lierse, zijn ze ook niet kansloos.

hgrm

Citaat van: witte leeuw op jan 17, 2009, 09:25:32
Is Eendracht Aalst ook niet failliet gegaan en opnieuw opgericht door supporters?

Echt failliet niet, want ze hebben hun oorspronkelijke stamnummer nog. Maar de club heet nu officieer "VC Eendracht Aalst 2002" dus er is wel iets gebeurd. Vind het overigens wel jammer dat ze blijven aanmodderen in derde klasse. Ze hebben een stadion en support waar menig tweedeklasser jaloers op is.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

georgesv

die komen ooit wel terug, beetje zelfde historie als KVKortrijk

Joost

Wanneer het weer het toelaat komt zondag nummer elf aan de beurt; R. Cappellen. F.C.

Stamnummer 43 degradeerde in 2000 uit tweede klasse en was de afgelopen 5 seizoen dichtbij promotie terug naar tweede. Dit jaar is hetniet het seizoen van Cappellen en ze staan onderin.

Tegenstander is KV Turnhout, gegarandeerd een flinke away support derhalve.


Stadionhopper

Vanavond geen bezoek aan 3B?
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper