Wekke am Deutschland

Gestart door wekke, feb 09, 2009, 23:39:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wekke

Net zoals de topic over mijn bezoeken aan Nederland open ik er nu eentje over de Duitse tripjes.

06/02/2009 Alemannia Aachen-Hansa Rostock 3-3





In de week voor de wedstrijd kreeg ik een telefoontje van vrienden of ik mee reed naar Aachen om een wedstrijd bij te wonen. Met de nakende verhuis van Alemannia naar z'n nieuwe stadion in het achterhoofd, kon ik dit niet laten liggen. We moesten wel hopen dat de wedstrijd niet uitverkocht was, maar dat bleek geen probleem te zijn. Voor de wedstrijd wist ik van beide teams zeer weinig. Een snelle blik op de stand scheen uit dat Alemannia een degelijk seizoen speelt en nog steeds kans maakt op promotie, de bezoekers daarentegen kunnen de punten broodnodig gebruiken om degradatie te vermijden. Verder wist ik dat beide ploegen niet zo lang geleden in de 1.Bundesliga speelden en ook hun emblemen ken ik, zeker omdat ik dat van Rostock vroeger één van de mooiste vond.





We hadden onze kaartjes, kochten nog snel een sjaal met het opschrift "100 Jahre Tivoli" en een half uurtje voor de wedstrijd namen we onze plaats in vak-N achter het doel. Het stadion gaf me een gevoel van gezelligheid, mede doordat de tribunes zeer kort tegen het veld staan en ook die oude staantribunes vond ik enig. De tribunes werden stilletjes aan goed bevolkt, al zou de wedstrijd niet uitverkocht zijn. Het (kleine) bezoekersvak zat wel tot de nok gevuld.





Net voor de aftrap werd er wat vuurwerk afgestoken, het aftellen naar de verhuis was namelijk begonnen en dat lag blijkbaar zeer gevoelig. Om 18uur was het dan tijd om te gaan voetballen. Het was vooral Rostock dat een gretige indruk liet. Met het goede voetbal dat de bezoekers speelden, zou je nooit verwachten dat ze tegen de degradatie vechten. Hun goede spel werd na een half uur dan ook beloond. Retov nam de bal vanop zo een 25meter op de slof en trapte de bal heerlijk in de kruising. Het bezoekersvak ontplofte. Alemannia kon zelf weinig forceren, Hansa Rostock hield alles goed gesloten en kwam er zelf snel uit. Vlak voor rust kwam Polenz te laat met z'n tackel en mocht gaan douchen. Terrecht rood, en zo moest Aachen met zen tienen verder. Na rust bleef Rostock komen en dat werd beloond. Bartels legde de bal naast de keeper, 0-2 en het werd zowaar nog stiller op Tivoli. 2minuutjes later werd de achterstand herleid tot 1 toen Auer de bal tegen de netten kopte. Toch kon de thuisploeg geen vuist maken en Rostock bleef goed voetballen. Het werd dan ook logischerwijs 1-3, Bartels maakte z'n tweede. Het zag er slecht uit voor Alemannia, al vergat Rostock hen helemaal dood te doen. Het geloof kwam terug toen Daun de 2-3 op tien minuten van het einde binnen kopte. Het verbaasde me wel hoe stil het bleef op Tivoli, terwijl de bezoekers zich al de hele wedstrijd lieten gelden. Drie minuten voor tijd kwam de stand zelfs gelijk, Vukovic kopte een vrije trap binnen en EINDELIJK! was er wat sfeer langs de thuiszijde en geloofden ze in hun kansen. Al kon men nooit nog echt aanspraak maken op de zege en dat hadden ze ook niet verdiend. Toch wel een gestolen punt want Rostock speelde veel beter. De twee clubs schieten echter niets op met dit gelijkspel.





Na de wedstrijd gingen we ook nog even naar de bouwwerf van het nieuwe stadion, spijtig genoeg was het al donker en zijn de foto's mislukt.




wekke

07/02/2009 Bayer 04 Leverkusen-Stuttgart 2-4





Op zaterdag was het de beurt aan mijn vierde Duitse bezoek. Doortdat de BayArena onder constructie is, speelt Bayer 04 zijn thuiswedstrijden in de LTU Arena te Düsseldorf. Toch wel spijtig want de BayArena leek me altijd een gezellig stadionnetje, typisch voor deze familieclub. Mijn kaartje had ik al een paar weken geleden aangekregen en dus kon ik rustig de verplaatsing van 160km maken in men eentje. Een trip die zeer vlot verliep en een uurtje voor de wedstrijd was ik aan de inkom. Op het eerste zicht leek het me niet echt een voetbalstadion, eerder een reusachtig grijs legoblokske... Van binnen leek het toch meer op een stadion, al had je die lelijke stoeltjes in alle kleuren van de regenboog en was het dak toe. Leeg kon het stadion me dus maar weinig boeien. Ik zat vlak naast het bezoekersvak, op de vijfde rij onderaan. Heel dicht tegen het veld zou een zeer goed zicht moeten geven, ware het niet dat er een gigantisch visnet voor men neus hing en de hekken rond het bezoekersvak mijn zicht op het doel serieus verslechterde.





De wedstrijd zelf beloofde wel leuk te worden. Leverkusen draaide mee bovenin, al moet het steeds meer afstand nemen van de titelstrijd. Stuttgart daarentegen had een zeer wisselvallige start, maar maakte zijn opmars.





De wedstrijd begon inderdaad ook leuk. Het tempo lag zeer hoog en na drie minuten zette Gomez de bezoekers al op voorsprong. Tot mijn verbazing was alles rondom mij Stuttgart supporter. Wat het best wel aangenaam maakte. Leverkusen nam het heft in handen en kwam nadrukkelijk dreigen. Even dacht heel het stadion dat de gelijkmaker tegen de netten ging, maar de bal zoefde nipt naast. De spelers gingen rusten bij een 0-1 stand. In de tweede helft het zelfde spelbeeld. Leverkusen kwam dreigen en had het betere van het spel, maar Stuttgart speelde in een zetel en kwam er keer op keer scherp uit. Na zo'n scherpe counter maakte thuisspeler Vidal een fout net buiten de 16. Tweede keer geel en Leverkusen met tien verder. Hitzlsperger trapte de vrije trap staalhard tegen de touwen, 0-2 en de Stuttgart fans werden haast gek. De man naast me vertelde me dat hij Stuttgart in de laatste 15uitwedstrijden die hij bezocht niet meer zag winnen... De match was echter nog niet gespeeld. Bayer 04 bleef komen en dreigen. Kiessling bracht de thuisclub terug in de match en iedereen geloofde er weer in. De thuisploeg rook z'n kans, maar Stuttgart counterde oppermachtig. Gomez maakte er 1-3 van, boeken toe. Zeker toen Sinkiewicz vlak voor tijd de 1-4 in eigen doel kopte. Charisteas scoorde nog de 2-4, wat onmiddelijk het eindsignaal betekende.





Een geweldige wedstrijd, veel kansen, hoog tempo en een schitterende sfeer. Ik ging wederom tevreden naar huis en zag 12 goals in twee wedstrijden (wat mijn totaal in Duitsland op 22 goals in 4 matchen brengt), een zeer geslaagd voetbalweekend.






wekke

11/04/2009 Schalke 04-Karlsruher SC 2-0





Eindelijk nog eens een wedstrijdbezoek in Duitsland. Ik had de keuze tussen Mönchengladbach-Wolfsburg en Schalke 04-Karlsruhe.. Ondanks de komst van de leider in Gladbach, viel de keuze voor een bezoekje aan Gelsenkirchen. Het leek me iets moeilijker tickets te verkrijgen voor de köningsblaue en ik wou deze kans niet laten schieten.





Schalke 04, bij het horen van de clubnaam denk ik steevast aan de ramzalige ontknoping in de Bundesliga van een aantal seizoenen geleden. Moet hartverscheurend zijn om iets dergelijks mee te maken. Dit jaar draait het vierkant bij S04. Het is niet meer dan een middenmoter, het spel werd afgekraakt in de Duitse pers en coach Rutten werd twee weken geleden bedankt voor bewezen diensten.
Over de bezoekers wist ik tamelijk weinig. Ze verrasten in het vorige seizoen een paar keer als promovendus, maar zijn nu de rode lantaarn.





Na een kleine file bij de afrit zocht ik een rustige woonwijk om mijn auto te parkeren. Het weer was fantastisch dus de wandeling van twintig minuutjes nam ik er met veel plezier graag bij. De eerste blik van de Veltins Arena vond ik afschuwelijk. Ik had het wel verwacht, maar blijf het vreselijk vinden dat dergelijke arena's niets meer weghebben van een echt voetbalstadion. Eens aangekomen voor het stadion werd je overrompeld door de gezellige massa. Kleine randanimatie, iedereen goed geleumd met een biertje in de hand,... Veel goede voortekens voor een lekkere potvoetbal.





Tijd om mijn plaats te gaan zoeken, wat nog best even duurde. Eens ik zat, gaf ik men ogen de kost. Naargelang ik een dergelijk stadion langs buiten lelijk vind, deel ik die mening vanbinnen niet. Een dergelijke "kuip" zorgt meestal voor een goed zicht op het veld en is best wel sfeer bevorderend. Wat me dan weer verschrikkelijk stoorde, was de dakconstructie die oa. mijn zicht op het tv-scherm grondig belemmerde.





De aftrap kwam in zicht en dus werden de traditionele clubliedjes met bijhorend sjaalgezwaai bovengehaald. Het is zo typisch, zo ingestudeerd maar het blijft mooi om te aanschouwen. Tijd voor de wedstrijd dan maar. Karlsruher nam het spel in handen en kwam er enkele malen zeer scherp uit al resulteerde dat nooit in uitgespeelde kansen. Het tempo zat wel in de wedstrijd, maar het was allemaal veel te overhaast, veel te slordig,... duidelijk twee teams zonder vertrouwen. Toch was het Kevin Kuranyi die met het hoofd de opening vond. Onmiddelijk ook het enige vernoemenswaardige van de eerste helft. Ook de tweede helft kabbelde stilletjes voort. De bezoekers wilden wel, maar konden niet. Altijd net niet, het typische relaas voor een ploeg dat speelt tegen degradatie. Schalke 04 benutte de ruimte voor de snelle tegenstoot keer op keer niet. Vooral Altintop was een ramp! Als de Altintop vervangen wordt door Engelaar, klinkt er veel gejoel en gefluit. De Nederlander is duidelijk niet geliefd in Gelsenkirchen en zijn invalbeurt nu ook niet bepaalde geweldig. Het leek bij dat ene doelpunt te blijven tot S04 er eens scherp uitkwam op de counter. Al leek die voor de zoveelste keer slecht uitgespeeld te worden doordat Kuranyi de bal veel te ver speelden. De snelle Farfan (de beste speler op het veld) ging er nog achteraan en was aan de zijkant van de grote rechthoek sneller op de bal dan de bezoekende keeper, die laatste schoof uit en Farfan krulde de bal vanuit een toch moeilijke hoek mooi in het lege doel. 2-0, wedstrijd gespeeld en de kopjes bij KSC gingen nu helemaal naar beneden. Spijtig voor hun talrijk aanwezige fans die zich goed lieten horen.





Spijtig dat de wedstrijd niet van een goed niveau was, de rest van de dag was wel super. Nog even opzoek naar het kleine stukje restant van het oude stadion en dan weer op weg naar Olen.






Joost

Citaat van: wekke op apr 14, 2009, 22:21:19

Schalke 04, bij het horen van de clubnaam denk ik steevast aan de ramzalige ontknoping in de Bundesliga van een aantal seizoenen geleden. Moet hartverscheurend zijn om iets dergelijks mee te maken. Dit jaar draait het vierkant bij S04. Het is niet meer dan een middenmoter, het spel werd afgekraakt in de Duitse pers en coach Rutten werd twee weken geleden bedankt voor bewezen diensten.
Over de bezoekers wist ik tamelijk weinig. Ze verrasten in het vorige seizoen een paar keer als promovendus, maar zijn nu de rode lantaarn.

Is Schalke niet altijd een omhooggevallen middenmotor op dat ene seizoentje bovenin waar FC Bayern zo'n fraai einde aan maakte?

wekke

Citaat van: Joost op apr 15, 2009, 00:38:54
Is Schalke niet altijd een omhooggevallen middenmotor op dat ene seizoentje bovenin waar FC Bayern zo'n fraai einde aan maakte?

bwa.. ze behaalden sinds die jaargang elk seizoen Europees voetbal (waaronder 4keer de Champions League) dus dan reken ik ze toch bij de topclubs in Duitsland. Langs de andere kant is het 51 jaar geleden dat het nog eens een landstitel kon vieren en won het slechts één Europese cup.

wekke

Alemannia Aachen-Energie Cottbus 1-1 (02/10/2009)








Hugo

Ziet er op de laatste foto pijnlijk leeg uit.

Joost

Citaat van: Hugo op nov 08, 2009, 12:19:39
Ziet er op de laatste foto pijnlijk leeg uit.

Dat is het ook. De statribune staat helemaal vol. De hoofdtribune zit ook heel erg goed vol en de hoek bij de zittribunes is ook vol maar verder is het hooguit 25% bezet. Dat komt mede door de belachelijk hoge prijzen voor die stoeltjes, ruim 40 euro lange zijde in 't midden. Het uitvak is nu helemaal weggestopt in de hoek want iedereen daar staat terwijl de zitplaatsen leeg blijven.

wekke

Er waren toen iets meer dan 20.000 toeschouwers dacht ik

wekke

12/12/2009 VFL Bochum-Bayern München 1-5














wekke

Hamburger SV-RSC Anderlecht 3-1 (11/03/2010)



Al langer stond een Europese verplaatsing met Anderlecht op de planning, maar het duurde tot afgelopen donderdag voor het er echt eens van kwam. Een wedstrijd van Anderlecht bezoeken is voor mij niet echt een moeilijke opgave aangezien 1 van de grootste supportersclubs van RSCA gevestigd is in ons dorp. 





Donderdagmorgend om 2uur vertrokken we richting Hamburg. Het verbaasde me wel dat, ondanks de korte tijdspanne, de supportersclub van Olen 2 bussen vol kreeg. Op naar Duitsland! Een trip die 7,5 uur zou gaan duren alvorens we omstreeks 10u30 zouden aankomen in Hamburg. Ik was heel blij toen we aankwamen.  Ik drink ook graag mijn pintjes, maar de dronken en marginale houding van enkelen in de bus begon me serieus te irriteren.





De bus werd geparkeerd op een 10 minuutjes wandelen van het stadion. De HSH Nordbank Arena torende boven de groene omgeving uit. Een grauwe en lelijke buitenkant in een mooie omgeving. Gauw even de fanshop bezoeken om een wedstrijdsjaaltje te kopen. Vanuit de fanshop kon je in het stadion kijken. Een "wauw-gevoel"  en de nieuwsgierigheid naar de HSV fans en hun sfeer begon te overheersen. Dat de wedstrijd maar snel begon!





Het zou echter nog 7 uur duren alvorens de wedstrijd van start ging en dus ging ik maar eens op Sankt Pauli zoektocht. En een zoektocht zou het inderdaad worden. Eerst een treinhalte zoeken, uitzoeken welk soort ticket ik moest kopen en dan op het juiste perron afstappen. Natuurlijk stap ik te laat af en kom ik in Hamburg Centrum uit. Ik had weinig behoefte om de stad te bezoeken en dus nam ik maar snel terug de trein richting Reeperbahn op zoek naar Millerntor. Na wat rondwandelen in één van de marginaalste buurten die ik ooit heb gezien, spotte ik met mijn arendsogen stadionlichten. Millerntor!!





Eens aangekomen was het zoeken naar openstaande poortjes of iets dergelijks,maar  tevergeefs. Als een echte toerist dan maar de fanshop binnen om iets te kopen en eens te polsen of ik het stadion in kon. Mijn oog viel direct op een truitje van Sankt Pauli! Daar waar ik op een forum nog las dat iemand ze afschuwelijk vond, was ik er weg van. Bruin en wit, met een streepje rood. Apparte kleuren voor een voetbalclub. Aan de verkoopster gevraagd om het stadion in te mogen, maar zij stuurde mij door naar de ticketkassa's. Zonder succes. Ik mocht het stadion niet in en voor een stadiontoer was ik te laat. Nog wat zielig smeken in mijn Jean-Marie-Pfaff-Duits haalde niets uit. Een serieuze domper op de feestvreugde.



De zin om nog verder te zoeken naar oa. het stadion van Altona was over. Tijd om me te mengen in de feestvreugde bij de vele Belgische supporters. Café's gevuld met paars-witte fans en hun gezangen en de vele liters bier. Anderhalf uur voor de wedstrijd verliet ik de dronken massa om me naar het stadion te begeven. It was match time!





Het "wauw-gevoel" dat ik eerde vanuit de HSV-fanshop had, was ook aanwezig toen ik mijn plaats in het bezoekersvak innam. De 3.500 Belgen begonnen hun weg naar de tribune te vinden en de RSCA-gezangen galmden door het stadion. Nog niet vaak had ik zo een geweldige akoestiek gehoord in een voetbalstadion. De HSH Nordbank Arena kon wel eens een ware hel worden. Die hel was eerder een lauw afkooksel van de andere Duitse clubs die ik al mocht aanschouwen. Het stadion was voor drie vierde gevuld en de sfeer zat er bij de thuisclub gewoon niet in. Daar waar bij Dortmund en Schalke 04 het clublied uit volle borst wordt meegezongen, was het eerder stil bij HSV.





Bij RSCA ontbrak Boussoufa door een blessure en werd vervangen door Kanu. Biglia en Lukaku waren onzeker, maar kwamen wel aan de aftrap. Bij HSV was het vooral uitkijken naar de onvermijdelijke Ruud Van Nistelrooy.
De wedstrijd kon beginnen en al snel werd duidelijk dat Anderlecht helemaal niet moet onderdoen voor de Duitse topclub. HSV probeerde druk te zetten, maar de Brusselaars konden hen goed opvangen en zelf counteren. Die counters liepen stuk voor stuk spaak, mede dankzij Kanu die het niveau niet aankan en Biglia die totaal niet in de wedstrijd zat. De wedstrijd kabbelde wat voort tot de 23e minuut. Anderlecht krijgt de bal na een hoekschop niet weggewerkt en Dirk Mathijsen kan makkelijk profiteren. Anderlecht was even van slag en bekocht dat met de 2-0. Van The Man bewees zijn tor-instinct vanuit een moeilijke hoek. Het werd stil in het bezoekersvak en ook het spelbeeld beterde er niet op. Tot de 45e minuut waarin Legaer zich achter een vrije trap zet. Hij krult de bal heerlijk in de winkelhaak, 2-1 en de bezoekers worden uitzinnig van vreugde. Het ohh zo belangrijke doelpunt is een feit! De tweede helft leek een maat voor niets te worden. Beiden ploegen wilden of konden niet. Tot Jarolim een kwartier voor tijd de 3-1 scoorde. Hij trapte een afgeslagen bal van buiten de grote rechthoek heerlijk in de linkerbenedenhoek. De bezoekers waren niet aangeslagen en kwamen strijdlustiger voor de dag. Het drong aan, maar speelde te slordig. In de slotfase kreeg Legaer nog twee open doelkansen om zich tot de held van paars-wit te kronen, maar hij liet ze liggen. Eerst trapte hij, na een geweldige actie van wonderkid Lukaku, naast en even later trapt hij op Rost. Het blijft 3-1 en de Anderlecht aanhang klinkt strijdlustig: dit Hamburg gaat er aan in het Constant Vandenstock stadion!








AthleticHolanda

Leuk verslag, jammer dat je bij St. Pauli niet binnen kon komen...

Hoop dat RSCA HSV eruit kan gooien maar ik ben er bang voor...

wekke

Citaat van: AthleticHolanda op mrt 15, 2010, 14:50:18
Leuk verslag, jammer dat je bij St. Pauli niet binnen kon komen...

Hoop dat RSCA HSV eruit kan gooien maar ik ben er bang voor...

Het zou mooi zijn als beide Belgische clubs de volgende ronde halen. Er liggen zeker mogelijkheden voor RSCA, maar het zal toch moeten rekenen op een offday bij de HSV aanval.

AthleticHolanda

Citaat van: wekke op mrt 15, 2010, 15:09:15
Het zou mooi zijn als beide Belgische clubs de volgende ronde halen. Er liggen zeker mogelijkheden voor RSCA, maar het zal toch moeten rekenen op een offday bij de HSV aanval.

Standard mag het nooit meer weg geven en als RSCA net zo speelt als thuis tegen Athletic zijn ze zeker niet kansloos...
Overigens was het weer die dekselse Legear met een wereldgoal in de Europa League, je zou bijna denken dat het geen toeval meer is...

wekke

28/03/2010 Borussia Mönchengladbach-Hamburger SV 1-0

Nadat we Alemannia Aachen-FC Augsburg in de vroege namiddag hadden bezocht, reden we verder richting gladbach. We hadden 2uur de tijd om 70km te overbruggen. Een makkie dachten we, maar niets was minder waar.
De aanschuif van de afrit tot aan de parkings was gigantisch lang. De wedstrijd was reeds 30minuten aan de gang toen we onze plaatsen in het Borussia Park innamen. Toch wel een indrukwekkend stadion dat Borussia Park. Daarmee is wel alles gezegd. De sfeer viel tegen en ook het voetbal was van een laag niveau. Het doelpunt was het enige hoogtepunt van de wedstrijd.