Wekke - foto's en verslagen

Gestart door wekke, jan 16, 2012, 20:27:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wekke

Kroatië - Maksimir Stadion - Interland



11-10-2013 Kroatië - België 1-2, WK 2014 kwalificatie

NK Zagreb - Sluzbeni Ulaz - 2. HLN

12-10-2013 NK Zagreb - Gorica 0-1, 2.HLN



De beelden van Kroatië – België uit 2003 stonden nog op mijn netvlies gebrand. Het Kroatische publiek zorgde voor een helse sfeer met veel pyro en de arme Belgen gingen roemloos ten onder in de hel van Zagreb. Sindsdien wil ik er graag naar toe, naar die vurige toestanden in het Maksimir Stadion. Het was dan ook logisch dat ik sinds die loting van de WK kwalificaties deze verplaatsing met vette letters noteerde in mijn agenda.



Maanden op voorrand zochten we ons een leuke hostel uit genaamd Shappy en aasden we op ticketinformatie bij ons nationale bond. Een hotel boeken is geen probleem, een antwoord krijgen van de KBVB en zijn instanties is een ander paar mouwen. Nadat de KBVB en de overkoepelende 1895 supportersorganisatie het vertikte om mij van antwoord te dienen, zocht ik mijn heil maar bij enkele supportersclubs. Ik kreeg echter als antwoord dat je als 'non-member' géén tickets kunt bemachtigen voor de Rode Duivels. Een gold card zou ons 35 euro kosten, een black card 20 euro. Geen probleem natuurlijk, maar ik moest het wel voorleggen aan mijn 6 kompanen. Die kans kreeg ik echter niet en een dag later melden alle kranten dat 1895 een ledenstop inlast. De voorzitter van supportersclub 'Het Muske' ging echter nog eens polsen voor ons. De bond kwam ondertussen wel met zijn echter charter vluchten en sponsortripjes. De ticketverkoop nam echter geen gigantische proporties aan zoals bij Schotland-België en 3 weken voor de trip kwam het nieuws dat mensen die naar Zagreb wilden nog steeds een Black Card, en dus match tickets, konden aanschaffen. Eureka... De KBVB liet de laatste maanden nog maar eens zien dat het een uitermate logge organisatie is, maar goed we konden naar Zagreb!



De dag voor ons vertrek lieten we nog snel even wat foto's maken voor Gazet van Antwerpen om zo een vriend/journalist een plezier te doen. Donderdagavond omstreeks 23u begonnen we met 2 wagens (we waren met 7 in totaal) dan eindelijk aan de 1250 km tellende reis naar Zagreb. Het was niet de makkelijkste autorit uit mijn leven aangezien we eerst af te rekenen kregen met dichte mistbanken en later viel de regen met bakken uit de lucht. Dat gecombineerd met het feit dat mijn dieptezicht een ramp is bij nacht en dan weet je dat de snelheden beperkt zijn. Na een rit van 13,5 uur en een 6-tal stops kwamen we aan in het centrum van Zagreb. Hostel Shappy was een klein hotel, maar lag vlak naast het plaatselijke winkelcentrum in het centrum van Zagreb. Bovendien beschikte het over een privé-parking, waren de kamers klein maar zeer net en hielpen de mooie dames achter de balie ons met veel plezier voort.



Tijd om te rusten zat er voor beide chauffeurs, enkele passagiers hadden meer geslapen dan dat ze gemiddeld thuis doen, niet bepaald in. Dankzij bondscoach Wilmots was de kick-off vervroegd naar 18u. Bovendien dienden de tickets voor 17u afgehaald te worden. Snel een hapje eten (McDonalds offcourse!) en dan met de taxi naar het Maksimir stadion was de boodschap. Nu, als wij Belgen iets kunnen dan is het wel drankfestijnen organiseren en dus hadden 1895 en de KBVB een 'Belgian House' op poten gesteld. Nu ja, veel meer dan enkele kleine tentjes, een dj en 2 togen voor de drankbedeling was het niet. De sfeer zat er dik in en het leek erop dat we de wedstrijd al gewonnen hadden. Wat wil je natuurlijk als het merendeel van de 2.200 fans met een bus vol drank naar Zagreb zijn gereisd.



Een half uurtje voor de wedstrijd werd het ook voor ons tijd om de onoverdekte tribunes van het Maksimir te beklimmen en onze boys te gaan aanmoedigen in de laatste rechte lijn. Het grootste deel van de Belgen was gerust in een goede afloop, maar met de beelden van de vorige confrontatie in mijn hoofd vreesde ik er toch voor. Het openingskwartier doorkomen, dat was de boodschap. Tijd voor  de gebruikelijke volksliederen, waarbij het onze meegezongen werd in dronkenmanstaal, klanken, Duits, Frans en het Nederlands . Een kakofonie van jewelste. Nu nog een minuut stilte voor 1 of andere overleden bondsbobo van Kroatië en dan was het tijd voor de wedstrijd. Het moment van stilte werd trouwens door de Kroaten zelf verstoord door een fluitconcertje.  Later kregen we in de taxi te horen dat het bonje is tussen de fans en de nationale voetbalbond, vandaar ook de vele lege zitjes in het stadion. Van een bomvolle hel was totaal geen sprake en de sfeer bij de Kroaten was aan de lauwe kant. Zoals ik al zei was er wrevel tussen de fans en de bobo's, er was het slechte weer, het slechte aanvangsuur en ze geloofden er gewoon niet meer in. Sinds het onverwachte verlies thuis tegen Schotland hebben de meeste Kroaten zich neergelegd bij de 2e plaats en dus barrages.



Ook de stormloop van het team bleef uit. Perisic trapte in de openingsminuten wel een keer rakelings naast, maar voor het overige waren de Duivels toch baas. Ze speelden matuur, sterk in de duels en counterden bovendien erg scherp. Na 17 minuten mocht het meegereisde legioen dan ook juichen. Perisic leverde de bal simpel in bij Defour, die Romelu Lukaku lanceerde. De Everton spits omspeelde Pletikosa en legde de 0-1 in doel. Het vak ontplofte. De 'Brasil lalalalaaa' werd bovengehaald. Kroatië was aangeslagen en Pletikosa moest de 0-2 verhinderen. Net na het halfuur was daar dan toch de verdubbeling. Lukaku met een geweldige individuele actie, trapt eerst op doelman Pletikosa, maar loopt de rebound in doel! Het delirium is nabij bij de meegereisde fans. Kroatië weet het niet meer, enkele vuile fouten zijn het gevolg en de frustraties lopen hoog op. Getuige daarvan Mandzukic die het naast het veld gaat staan en zijn truitje weggooit. Hoe of wat is me een raadsel, maar voor ons is het zeker: wij geven dit niet af en gaan naar Brazilië!



Ondertussen begon het pijpenstelen te regenen in Zagreb. Leuk is anders als je geen dak boven je hoofd hebt, maar dat nemen we er graag bij. Het spelbeeld was veel minder in de tweede helft. De Kroaten konden niet,  de Belgen moesten niet. Na 77 minuten kreeg Fellaini nog dé kans op de 0-3 maar stuitte op doelman Pletikosa. Het zou ons ei zo na zuur opbreken. Eerst bokste Courtois een voorzet bijna in eigen doel en enkele minuten later is het wel raak. Courtois redt eerst nog, maar is kansloos op de geweldige rebound van Krancjar. Het wordt weer spannend met nog 7 minuten op de klok. Ook aan een gelijkspel zouden we genoeg hebben, maar Kroaten kwam nu plots wel opzetten en de supporters die wel nog aanwezig waren (het merendeel vertrok rond de 60e minuut) gingen zich achter de ploeg zetten. Thibaut Courtois had nog een enorm goede tussenkomst in huis door in de voeten van een Kroaat te duiken. Verder kwam de thuisploeg niet meer en het feest kon beginnen!! Kletsnat en doorweekt konden we vieren dat we voor het eerst sinds 2002 nog eens naar een toernooi gingen.



Na een half uurtje nagenieten zochten we een taxi terug naar het hotel. Snel iets anders aantrekken en dan iets deftigs eten was de boodschap. Na de overheerlijke pizza hielden Werner, de andere chauffeur, en ikzelf het voorbekeken. Na bijna 40 uur wakker te zijn was het tijd om mijn bed op te zoeken. De rest zocht zijn vertier in café/club History en feestte nog door met andere Belgen én locals.



Het programma voor de volgende dag hadden we eigenlijk nog niet besproken. We gingen maar naar het stadscentrum een hapje eten en enkele biertjes drinken. Niemand had eigenlijk zin om wat cultuur op te snuiven. We kwamen dan ook op het idee om nog een voetbalwedstrijdje te gaan bekijken: NK Zagreb – Gorica in de tweede klasse. Ik wist dat NK Zagreb een jaar of 10 geleden nog kampioen van Kroatië was geworden en dat het stadionnetje wel leuk was. We zochten via soccerway.com het juiste adres op en gingen naar het voetbal. Vlak voor tijd kwamen we aan in het aftandse stadion gelegen tussen vervallen flatgebouwen. Voor 20 kuna (net geen 3 euro) kochten we een kaartje voor de enige open tribune. Godzijdank was deze overdekt, want net als gisteren viel tijdens de wedstrijd de regen met bakken uit de lucht. Van een heerlijk nazomerweertje was hier helemaal geen sprake. De wedstrijd zelf was van een zwak niveau. NK Zagreb, het nummer 5 in de competitie, was beter dan de bezoekers uit Gorica maar slaagde er nauwelijks in hun doelman te bedreigen. Het tempo lag gewoon te laag. De tweede helft was zo mogelijk nog slechter en ik had me bijna verzoend met een 0-0. Tot Gorica eens kwam opzetten en een flankvoorzet afleverde. Met 7 riepen we onmiddellijk 'HANDS!!'. De verdediger van NK Zagreb controleerde de voorzet overduidelijk met de arm. De scheidsrechter gaf eerst geen kick, maar op aangeven van de lijnrechter gaf hij toch een strafschop. Tot groot ongenoegen van het plaatselijke NK Zagreb, maar dit was gewoon terecht. De keeper stopte ei zo na de elf meter maar de bal ging  toch binnen, 0-1 en het eindsignaal. Na de wedstrijd stond ik nog even te kijken naar de overdreven reacties van enkele 'supporters' die onder andere een paraplu gooiden naar het scheidsrechterlijke trio.



We dronken nog een biertje en gingen weer naar ons hotel. Ondertussen was het nogmaals etenstijd en Werner had de dag voordien al trek in de American Steak House. Geen aanrader trouwens. Voor dat geld kan je ergens veel beter eten, dat weet ik wel heel zeker. We doken het nachtleven in, wederom in café/club History, en lieten ons nog eens van onze goede kant zien in deze zeer leuke stad. Met een zware kop reden we zondagmiddag weer richting ons Belgenlandje, maar het was het allemaal waard!






AthleticHolanda

Leuk om te lezen, moet een bijzonder leuke trip zijn geweest.

Jammer dat de wedstrijd niet meer leefde bij de Kroaten.

AthleticHolanda

Had NK Zagreb trouwens nog een beetje support op het tweede niveau? En had Gorica wat supporters mee? Die komen volgens mij uit een voorstadje van Zagreb.

wekke

Citaat van: AthleticHolanda op okt 14, 2013, 15:45:32
Had NK Zagreb trouwens nog een beetje support op het tweede niveau? En had Gorica wat supporters mee? Die komen volgens mij uit een voorstadje van Zagreb.

Ik schat 200 toeschouwers waarvan 0 uit Gorica... Beide clubs leven niet echt zo blijkt. Het ging inderdaad over een derby. Gorica ligt op 20 km van Zagreb.

Bier und Bratwurst

Leuk verslag en mooie foto's. Dat stadion van NK Zagreb is wel een mooie.
Het ene stadion is het andere niet!

wekke

KV Turnhout - Parkstadion - 3e Klasse B

19-10-2013 KV Turnhout - Patro Eisden 5-0; 3e Klasse B



Meegereisde Patro Eisden supporters.

wekke

KVC Westerlo - 'T Kuipje - Tweede Klasse



20-10-2013 KVC Westerlo - R. Antwerp FC 2-1; Tweede Klasse

1-0 Macdonald
1-1 Mayard
2-1 Macdonald



Antwerp supporters





Youtube filmpje van de gelijkmaker: http://www.youtube.com/watch?v=tWF2Du1NhL8&feature=youtu.be

wekke

FC Pepingen - Paul Claes Stadion - 4e Klasse B

26-10-2013 FC Pepingen - TK Meldert 2-4; 4e KLasse B



3' 0-1 Amazou
10' 0-2 Vanbelle
45' 1-2 Bourgeois
48' 1-3 Leyman
63' 2-3 Taurin (Penalty)
82' 2-4 Verdonck

wekke

#309
Union St Gilloise - Duden Park - 3e Klasse B



27-10-2013 Union st Gilloise - Diegem Sport 3-1; 3e Klasse B



32' 1-0 Boumediene
42' 2-0 Casagolda (Penalty)
50' 2-1 Badiane
85' 3-1 Cocchiere










wekke

Amai, toen stond er nog helemaal niets. Wederom een clubje bij om je lijstje te volmaken :-)
Deze deed me denken aan de bezoekerstribune van Lierse, maar dan een heel pak kleiner natuurlijk. Het heeft net als die op het Lisp een houten constructie waarop de stoeltjes staan.

cafebac

Wel erg leeg op Duden bij de aftrap zeg...

wekke

Citaat van: cafebac op okt 28, 2013, 22:23:30
Wel erg leeg op Duden bij de aftrap zeg...

Ik schat dat er nog wel een 50 supporters bij kwamen op de staanplaatsen.

wekke

CD Ronda - Estadio Nueva Ciudad Deportiva - Tercera IX, Spanje



03-11-2013 CD Ronda - UD San Pedro 1-1; Tercera IX

Afgelopen weekend was perfect om het (zuid-) Spaanse voetballandschap te ontdekken. Je kon op donderdag naar Real Betis – Levante, vrijdag een wedstrijdje op lager niveau bekijken, zaterdag was er FC Sevilla – Celta de Vigo en zondag kon je je verlekkeren aan dubbels zoals Cordoba – Sporting Gijon en Malaga – Real Betis.  Maar het voetbal was niet de reden van mijn 5-daagse bezoek aan Spanje en ik moest ook rekening houden met mijn niet-voetbalgezinde gezelschap.

FC Sevilla, een club die ik al jaren wil bezoeken, kon ik helemaal vergeten aangezien die samenviel met het trouwfeest waarvoor we uitgenodigd waren. Real Betis was dan weer onhaalbaar door de lange wachttijden voor de huurauto in de luchthaven. Cordoba – Gijon was iets te vroeg na het zware trouwfeest en Malaga-Real Betis werd me afgeraden. 's Nachts nog de 115 KM terug naar El Gastor rijden, was blijkbaar geen aanrader. En zo zag ik gans mijn planning wegvallen.....



In het dorp had ik al een affiche zien hangen van de plaatselijke voetbalclub van El Gastor. Maar wat stelt dat voor, zo een Spaanse wedstrijd op dorpsniveau? Welke andere opties zijn er dan wel? Ik kwam uit op CD Ronda – UD San Pedro in de Tercera IX. Enkele dagen voordien was ik al met mijn vriendin in Ronda gaan shoppen dus ik wist het stadion liggen en kende de weg van 25 km terug naar El Gastor. Dat mocht geen probleem zijn in het donker.



Zoals ik al zei, had ik het stadion in het voorbij rijden al eens gezien. Toen viel me ook al op dat er net boven het huidige stadion nog 4 grote stadionlichten stonden. Ik vertrok dan ook iets vroeger richting Ronda, parkeerde mijn wagen iets verder en wandelde richting de 'andere' stadionlichten. Er bleek geen stadion meer te staan. Integendeel, er stond helemaal niets meer. Waar, volgens mij, vroeger een stadion/terrein stond was nu een gigantische put die vol geduwd is met steenpuin. Bizar eigenlijk. Dit is nu het leuke aan deze hobby: onverwachte dingen tegenkomen.





Na het nemen van enkele foto's ging ik richting het huidige Ronda Stadion, Estadio Nueva Ciudad Deportiva. De entree bedroeg €5 en in ruil kreeg ik best wel een mooi kaartje.



Op de wedstrijd tegen San Pedro, een stadje op circa 50 km van Ronda, zouden een 110 toeschouwers afkomen. De thuisploeg begon het beste aan de partij en na 10 minuten dwong het de bezoekende goalie al tot een prima parade. De doelman tikte een vluchtschot over doel. San pedro kwam er eigenlijk helemaal niet aan te pas en Ronda bokste nu de ene aanval na de andere in elkaar. In de 20e minuut trapte de bonkige Ronda spits onbesuisd over. Vijf minuten later was het wel raak, maar de grensrechter keurde het doelpunt af. Ronda's nr. 11 trapte eerst op de keeper, maar een ploeggenoot legde de rebound tergend traag over de doellijn. Tevergeefs dus. Ronda bleef met de kansen morsen, maar na 35 minuten was het toch raak. De bal belandde net buiten de zestienmeter bij het nummer 6 en die trapte snoeihard overhoeks in doel. Even later leek Ronda de voorsprong te verdubbelen. Hun nummer 10, een kleine technisch begaafde speler, speelde zeer knap buitenkantje rechts een ploegmaat aan en die faalde niet. Ook deze treffer werd door de grensrechter afgekeurd voor buitenspel. Ik heb zo mijn twijfels. Het bleef 1-0 tot de rust. Het tot dan toe best wel leuke 'applauspubliek' van Ronda liet zijn tirade los op het scheidsrechterlijke trio toen die het veld verlieten.



De tweede helft leek een kopie te worden van de eerste helft. Ronda bleef aanvallen en San Pedro leek klaar voor de slachtbank. Eerst trapte nummer 10 na een knappe individuele actie over. Even later glipte die zelfde speler door de buitenspelval, maar trapte hij op de paal. Na 10 minuten in de tweede helft was het dan tijd voor afgekeurde goal nummer 3. De bal werd breed gelegd in de kleine rechthoek en het nummer 2 trapte de bal in doel. Buitenspel volgens de grensrechter. Al had ik toch de indruk dat hij van achter de bal kwam. San Pedro kreeg eindelijk door dat er iets moest gaan gebeuren. De wedstrijd werd pittiger en op het uur schoten de bezoekers zowaar tweemaal op doel. De eerste was een makkelijke bal voor de keeper, bij de tweede diende die al een duik te maken. Het aanvalsspel van Ronda was zoek en San Pedro had ook niet echt de intentie om er een leuke partij van te maken. Integendeel. De fouten en gele kaarten volgden elkaar in snel tempo op. Tien minuten voor tijd dan toch nog eens een scherpe counter van Ronda. Met 4 aanvallers tegen 1 verdediger verkwanselen ze de kans. Ondanks het minimum aan kansen van de bezoekers voelde je gewoon aan dat Ronda dadelijk nog het deksel op de neus zou krijgen. Twee minuten voor tijd was het dan zover. De bezoekende keeper onderschepte een doorsteekpass, omspeelde twee spelers ter hoogte van de middenlijn en bediende een ploeggenoot. De ploeggenoot met de doorsteekpass naar nummer 6 en die legde de bal in doel, 1-1. Enerzijds onwaarschijnlijk dat Ronda deze wedstrijd niet al lang had beslist, anderzijds onwaarschijnlijk dat de man van de gelijkmaker nog steeds op dat veld staat. Pur sang beenhouwer. Het slot van de wedstrijd werd nog interessant én zou nog lang duren. Vrije trap Ronda, kopbal op de keeper, rebound gaat naast. De bezoekende doelman vindt het dan nodig om een coupe de theatre te spelen en vraagt voor verzorging. Het bleef maar duren, maar Ronda kreeg van de scheidsrechter nog enkele minuten de kans op de winnende treffer. Tot 3 keer toe verkwanselde het de kans en na 102 minuten voetbal vond de scheidsrechter het welletjes. 1-1 was de eindstand en dat heeft de thuisploeg aan zichzelf te danken.

Al bij al wel een leuke ervaring. Het heeft wel iets, die Spaanse derde klasse.





AthleticHolanda

Leuk stukje! Ik vermaak me ook altijd in de Spaanse lagere divisie's ;-).

Waarom werd het je precies afgeraden om na Málaga-Betis terug te rijden? Dat had me nochtans een erg leuk affiche geleken. Málaga is een leuk stadje voor een dag, het stadion vind ik ook niet lelijk en Betis neemt zeker in de 'regio' veel uitsupporters mee.