De trip die gedoemd leek te mislukken

Gestart door Joost, apr 21, 2008, 00:25:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Van het plan Dover en Calais op 1 dag te bezoeken is uiteindelijk weinig overgebleven. Hoe het precies gelopen is dat is niet helemaal duidelijk maar van de oorspronkelijke plannen bleef alleen het meegaan van Chrissie overeind. Hoe dan ook, vrijdagmiddag rond half drie vertrok ik met een collega en een vriend daarvan Ben & Baktash, richting Antwerpen alwaar wij Chrissie zouden tegenkomen.

Daar gaat nog een hele geschiedenis aan vooraf, de bedoeling was namelijk dat na het bezoeken van Calais-Beauvais op vrijdag, Millwall-Leeds United op zaterdag bezocht ging worden. Net nadat de formatie van de trip was ingevuld ging bij Leeds United echter de laatste kaart over de toonbank. Daaruit voortvloeiend was de match all-ticketed en mochten alleen members, seizoenkaarthouders en mensen met booking history van dit seizoen kaarten bestellen. Dat moest gebeuren, 'in person' of per post(!). De leeuw van Hoevenen wilde direct meewerken en we mochten kaarten boeken via zijn membership card. 12 dagen voor kick-off ging daarom de brief weg met aanvraag voor kaarten. Volgens de post ging het ongeveer drie dagen duren, op donderdag werd daarom maar eens gebeld naar Millwall, niets ontvangen. Maandags nieuwe poging, niets ontvangen. 's Woensdags poging drie. Niets ontvangen. Met nog 3 dagen voor de wedstrijd adviseerde de manager me een nieuwe brief te sturen. Aldus geschiedde. Donderdags, niets ontvangen. Chrissie smst dat hij zijn paspoort niet kan vinden. Het drama dijt uit. Vrijdagochtend, paspoort gevonden, geen brief ontvangen. De mevrouw van de tickets office en ik worden reeds amicaal en ze adviseert me te bellen wanneer de manager er weer is. Ondertussen zijn we vertrokken en rijden we naar Hoevenen om daar de Millwallkaart op te halen. In de file door Antwerpen plots een getoeter; Chrissie. Gezamenlijk arriveren we in Zwijndrecht en filevrij gaat het verder richting Gent. De manager zou inmiddels aanwezig zijn en Charlie is er inderdaad. Zijn eerste vraag is of ik dezelfde persoon ben die hem per e-mail stalkte, die kon ik bevestigend beantwoorden. De brief was er echter nog steeds niet maar vanwege mijn vasthoudendheid (2 brieven, 7 telefoontjes) hoefde ik alleen nog even mijn credit card gegevens door te geven. Halverwege Gent en Brugge waren we inmiddels en eindelijk kaartjes.


Poort.






In 2000 haalde Calais de bekerfinale, de volledige route, in sjaals



Blij arriveerden we daardoor een uur voor aftrap in Calais. In de National, derde niveau, doet CRUFC het niet bijster goed. Tegenstander Beauvais staat nauwelijks hoger. De Championnat is een combinatie van amateur en profclubs, te vergelijken met de Conference. De clubs uit Ligue 1 en 2 zijn echter een volledig op zichzelf staand geheel en er vloeit geen geld door naar onderin de piramide. Ook is er pas sinds 1970 doorstroming van Ligue 2 naar onder. Vanaf 1993 is de Championnat een op zichzelf staande divisie, na eerst 4 seizoenen met twee klasses is het in 1997 een landelijke divisie geworden. Onder de Championnat komen 4 regionale klasses waarin de tweede teams ook mogen uitkomen, deze klassen worden hierdoor gedomineerd. Een gemiddelde wedstrijd in de Championnat trekt zo'n 1500 tot 2000 toeschouwers. De clubs komen uit het hele land zo kan het zijn dat de ameteurs van Calais de hele dag onderweg zijn naar Pau in de Pyreneeën en eerder zelfs naar Ajaccio op Corsica.
Ik blijf het vreemd vinden dat in zo'n groot land als Frankrijk de voetbalpiramide er zo slecht voor staat.





Van het stadion Calais moet je je niet teveel voorstellen. Het zou perfect passen in de Belgische derde klasse of Nederlandse Hoofdklasse. Er is een kleine zittribune, aan de overzijde is een afdak boven de drie rijen staantribune en achter een van de doelen zijn ook een paar rijen tribune gemaakt. De uitfans, als die al meekomen staan gewoon achter het doel. Wel heel vervelend is dat het volledige veld omgeven is door een hoog hek dat het zicht behoorlijk beïnvloed.


De keeper van Calais is overdag vast clown. Een roze-zwart gestreepte trui, dat ze die überhaupt verkopen



De wedstrijd werd op hoog tempo gespeeld, Beauvais leek beter maar dat beeld keerde tijdens de eerste helft. Calais kopte eens op de paal en maakte vlak voor rust verdient de eerste treffer. Kansen waren zeldzaam daar beide teams elkaar neutraliseerden op het middenveld. Datzelfde beeld bleef in helft twee. Calais werd flink aangemoedigd door de lokale hoempa-band. Trompet, trommel, blokfluit en megafoon klonken de volledige wedstrijd door totdat zelfs wij er gek van werden. Het reportoire bestond uit de bekendere Franstalige voetballiedjes maar en kwam ook een melodie voorbij die wij met carnaval draaien. De 9 uitsupporters gingen helemaal uit hun bol en zwaaiden met hun t-shirts en vlaggen. Naarmate de tweede helft vorderde werd dat minder aangezien Beauvais geen interesse had de gelijkmaker te scoren.

Na mijn debuut in Frankrijk werd het hotel opgezocht. Op 5 minuten rijden van de tunnel een uitstekende locatie en dito hotel. Alles een tikje kleiner dan bij Travelodge maar keurig verzorgd. Het ontbijt 's ochtends koste 7,50 en was meer dan uitstekend. Croissants, brood, verse vruchtensap, warme dranken en een uitzonderlijke grote keuze qua beleg.

Fris als een hoentje werden ook de 5 minuten naar de tunnel afgelegd en twee uur na van tafel te zijn gegaan stonden we al in het Lakeside shopping center. Hierna werd het tijd om richting Millwall te gaan, de A2 leek wel leeg en zeer snel waren we dan ook bij The Den. De kaartjes lagen klaar onder de naam ' Joodg Vonchen', in de clubshop tikte ik nog een prachtig retro sjaal op de kop. Hoewel Duncans guide ons adviseerde niets in de buurt te gaan drinken deden we dit toch. Een leuke kroeg vol Millwallfans die uitbundig zongen. Alleen de dames achter de tap hadden niet zo'n haast.




Spot de clubshop onder de brug





Ongeveer een uur voor aftrap zetten we koers richting de Cold Blow Lane stand. Voor ons geen koude wind aangezien we de win in de rug hadden. The Den is geen schoonheid als het gaat architectuur maar, waarschijnlijk door de grootte, was best aardig voor een nieuwer stadion. Dat wordt natuurlijk ook beïnvloed door de sfeer die er hangt en die was uitstekend. Staan werd gewoon gedoogd, ondanks de vele waarschuwingen, en de fans gingen flink tekeer tegen elkaar. Het enige minpunt was de wind waardoor we de Leedsfans niet zo bijster goed hoorden.











In tegenstelling tot de sfeer was het voetbal een ramp. Millwall kreeg 2 heel kleine kansjes maar het hoogtepunt van helft 1 was het fluitsignaal voor de rust.  Hoe anders was helft 2. Millwall wist natuurlijk dat Gillingham voorstond en moest dus zelf punten pakken. Vooral nummer 19, Simpson, was op dreef en liet de Leedsverdediging regelmatig kansloos. Al binnen enkele minuten schoot Karacan onderkant lat en nauwelijks later werd een voorzet tegen de paal gekopt. Het was wachten totdat Millwall scoorde maar de treffer viel aan de andere kant. Bij een van de spaarzame uitvallen viel de bal voor de voeten van Prutton die vanaf 16 meter de bal laag in het doel schoot. Millwall was het helemaal kwijt en de 2-0 kwam niet eens als een verrassing. Ben en Baktash hadden een slechter Engeland-debuut kunnen krijgen toen ook nog eens een mooie knokpartij ontstond in blessuretijd en de fans het vocaal dunnetjes overdeden.




Door elke open hoek kun je treintjes kijken die met grote regelmaat langsrijden




Nu werd duidelijk waarom Millwall 1 vak openlaat aan de zijkant van de West-stand, de fans hebben expansiedrang



In tegenstelling tot de heenweg zat de terugweg muurvast, het duurde een uur alvorens we Lewisham bereikten maar daarna liep het wel vlot door. Bij de tunnel was er een mazzeltje, we mochten na het inchecken doorrijden bij de douanes en reden als laatste de trein in. Alsof ze op ons stonden te wachten. Tien minuten na aankomst bij de tunnel zaten we al onder water. Deze trein was overigens zeer matig bezet. Slechts 3 coupes waren bezet wat neerkomt op net 15 auto's. Bij Zwijndrecht mocht Chrissie zijn weg alleen vervolgen en een dik uur later reden we alweer Limburg binnen. Ondanks de vele slechte voortekenen; geen mensen, geen tickets, geen paspoort kwam alles toch voor mekaar en was het een prima trip.

Ici c est Paris

Mooi verhaal. Leuk dat mensen in Frankrijk gaan groundhoppen ook. Wat een prachtige foto trouwens, onder dat treintunneltje door genomen zo het stadion in.

TeeZee

Citaat van: JoostNa mijn debuut in Frankrijk werd het hotel opgezocht. Op 5 minuten rijden van de tunnel een uitstekende locatie en dito hotel. Alles een tikje kleiner dan bij Travelodge maar keurig verzorgd. Het ontbijt 's ochtends koste 7,50 en was meer dan uitstekend. Croissants, brood, verse vruchtensap, warme dranken en een uitzonderlijke grote keuze qua beleg.
Toch niet de Etap?

Erg fijn om zo'n verslag te kunnen lezen tijdens een nachtdienst waarin wegens gebrek aan weer helemaal niks gebeurt. Leuk om wat over Calais te lezen, ik had het plan daar begin mei een wedstrijd te bezoeken, maar zag daar vanaf toen ik foto's van het stadion onder ogen kwam. Ook jouw foto's (die an sich prima zijn) doen me niet warm lopen. Ik ga nu dus naar Lens.

Ici c est Paris

Citaat van: TeeZee op apr 21, 2008, 00:52:01Toch niet de Etap?

Erg fijn om zo'n verslag te kunnen lezen tijdens een nachtdienst waarin wegens gebrek aan weer helemaal niks gebeurt. Leuk om wat over Calais te lezen, ik had het plan daar begin mei een wedstrijd te bezoeken, maar zag daar vanaf toen ik foto's van het stadion onder ogen kwam. Ook jouw foto's (die an sich prima zijn) doen me niet warm lopen. Ik ga nu dus naar Lens.

Wanneer ga je naar Lens? Heb je nog meer stadions in Frankrijk die je echt graag wilt bezoeken? (Excuses als ik deze vraag ooit al eerder heb gesteld, het is al laat)

TeeZee

Citaat van: Ici c est Paris op apr 21, 2008, 02:07:46Wanneer ga je naar Lens? Heb je nog meer stadions in Frankrijk die je echt graag wilt bezoeken? (Excuses als ik deze vraag ooit al eerder heb gesteld, het is al laat)
Lens zou op 3 mei moeten plaatsvinden als AS Monaco op bezoek komt. Ik ben verder niet thuis in Franse stadions dus ik heb geen idee welke ik zou willen bezoeken. De foto's van Tom Bodde van Marseille vind ik wel erg leuk, zo'n vrijwel compleet onoverdekt stadion. Dat kan daar in dat klimaat en ik zie mezelf daar wel met een baguetje parelhoenderpate op een terrasje zitten.

Hugo

Leuk volkje daar bij Millwall; stewards allemaal zwart, publiek allemaal blank en weinig vrouwen. Omgeving stadion met grauwe woonblokken en dubieuze garagebedrijven is oka.

hoevenen lion

Citaat van: Groundhopping on the moon op apr 21, 2008, 09:50:11
Leuk volkje daar bij Millwall; stewards allemaal zwart, publiek allemaal blank en weinig vrouwen. Omgeving stadion met grauwe woonblokken en dubieuze garagebedrijven is oka.
Oh south London is wonderfull, Oh south London is wonderfull!!

Hugo

Citaat van: hoevenen lion op apr 21, 2008, 20:38:09
Citaat van: Groundhopping on the moon op apr 21, 2008, 09:50:11
Leuk volkje daar bij Millwall; stewards allemaal zwart, publiek allemaal blank en weinig vrouwen. Omgeving stadion met grauwe woonblokken en dubieuze garagebedrijven is oka.
Oh south London is wonderfull, Oh south London is wonderfull!!

Wat je zegt. Op weg naar Selhurst Park zag ik destijds ook al van die leuke buurtjes.

Hugo

http://www.youtube.com/watch?v=4kDJ3Sh3sfc

Een link naar een filmpje met beelden van het nieuwe stadion in Calais.

hoevenen lion

Toch spijtig dat ik het oude stadion niet heb kunnen bezoeken.