Hulp gezocht: Engeland 29 dec - 03 jan

Gestart door Olav, nov 27, 2022, 22:08:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Arjen

@ Mokum: Mocht Coventry niet lukken, dan is er nog de optie Walsall. Treinstation vlakbij het stadion. Dan kun je om half 7 op het vliegveld zijn.

Mokum1900

bedankt Arjan  ik ben uit eindelijk nog naar Wasall gegaaan , maar waren er geen treinen , toch een dure uber bestelt :p
vincken is  ook in de portomonee lijden
Waar je ook gaat ik volg je overal

Olav

Engeland 29 dec - 3 januari

Ondanks de tips betreft een huurauto kozen we ervoor om deze trip met de trein en bus te doen. We vlogen op Manchester en hebben na aankomst alles met het openbaar vervoer gedaan. Het kostenplaatje viel reuze mee, als je op tijd boekt zijn vele trajecten voor zo'n £4 tot £8 te doen. Op dit forum werd de National Express (bus) getipt en dit is zeker een aanrader: korte afstanden kosten hier relatief niet zo veel.

Helaas brengt de trein wel wat onzekerheden met zich mee, gelukkig kregen we via dit forum geattendeerd op de stakingen. Wij werden gelukkig (slechts) alleen op 3 januari getroffen door de staking, maar hier hadden we rekening mee gehouden door buskaarten te kopen. Een keer hadden we dertig minuten vertraging, maar de andere treinen gingen netjes op tijd. Eenmaal werd er een trein gecanceld, maar ook dit kon worden opgevangen met een waardig alternatief (in andere landen zou je misschien gestrand zijn). Dus ja, het ging niet vlekkeloos, maar het was allemaal te herstellen. Bovendien: het links rijden zou voor ons gevoel nog een hele uitdaging worden en de trein kan je zorgeloos instappen.

Lettend op de afstanden en de verschillende niveaus kwamen we op de onderstaande vier wedstrijden. Het niet gaan met de auto kostte wat extra wedstrijden, maar hierdoor hadden we wel de gelegenheid om de steden te bezoeken en waren we ook niet continu onderweg.

De steden vielen overigens erg tegen. Dit verschilt per persoon, maar het spreekt mij niet erg aan. In steden als Manchester en Sheffield was weinig te zien en te doen en de Engelse keuken is niet geweldig. Het vakantiegevoel ontbrak; zonder voetbal was deze trip het niet waard. Gelukkig bleven we niet lang in elke stad. Ik denk terug aan de vader die ik in het vliegtuig sprak: hij ging met zijn zoon naar een wedstrijd van Manchester City en bleef vier dagen in Manchester.

29 dec. Crewe Alexandra - Carlisle United (4.493)
Via deze link kan je het stukje over Crewe lezen. Een vermakelijke avond op het vierde niveau, waar Carlisle met zo'n 800 man naar Crewe kwam (drie uur reizen). Prachtig om te zien dat het vierde niveau hier zo leeft. De kaartjes konden we online bestellen en afhalen in de clubshop, maar hadden we ook 'gewoon' aan de deur kunnen halen.
Video van het stadion met sfeerimpressie: https://youtu.be/-bi08LB1bUM

30 dec. Stoke City - Burnley (21.464)
Op 30 december waren er niet veel opties in de buurt en dit was in combinatie met Crewe een mooie mogelijkheid. Vooraf waren we in het centrum van Stoke: een centrum die je prima kan overslaan.

Het stadion bevindt zich helaas ver buiten de stad, maar een verblijf in het Holiday Inn pal ernaast was dan wel weer fijn. Een hotel dat overigens ook helemaal vol zat met supporters van Burnley.

Dat de supporters van Burnley in groten getale aanwezig waren, viel ook op toen we het stadion binnen kwamen. Het was het dichtstbevolkte deel van het stadion. Naast het uitvak namen ook de fanatieke supporters van Stoke plaats.

Hier ben ik altijd een fan van, omdat de interactie hierdoor makkelijker kan plaatsvinden. Ze waren met veel, maar toch heb ik de supporters van Burnley niet heel vaak gehoord. Stoke had een bescheiden groep, maar zong wel vaker.

De wedstrijd was zeer matig en koploper Burnley pakte de drie punten dankzij een enkel doelpunt (0-1). Dit kwam de sfeer uiteraard wel ten goede. Onbegrijpelijk dat de spelers van Burnley slechts een minuut de tijd namen om de supporters te bedanken. Hier een sfeerimpressie van het uitvak: https://youtu.be/uIxH6o8pQMo

Burnley kan het dus ook in a cold rainy night in Stoke. Het stadion was niet heel bijzonder, maar had door de open hoeken wel wat charme. Tickets voor Stoke konden gemakkelijk online of aan de deur worden gekocht.

01 jan. Blackpool - Sunderland (14.117)
Wat je in Blackpool doet als je uit de buurt van Amsterdam komt en ook naar Manchester kan. 'Look at this shithole, man', zei een Brit tegen ons. Op een middag in de winter lijkt  Blackpool niet heel aantrekkelijk, maar stel je open voor wat het te bieden heeft en dan ga je het wellicht waarderen.

De boulevard was enorm opgevrolijkt met een hoop lichten en met de vele eetkraampjes, arcadehallen en winkels is er genoeg vermaak. Je hoeft je ook niet rot te zoeken naar een restaurant of een kroeg. Na een leuke oudejaarsavond in de stad was het tijd voor de eerste matchday van 2023. In de stad zagen we al een hoop Sunderlandsupporters. Vanaf het centrum liepen we naar het stadion, dit was ongeveer twintig minuten lopen.

Ons werd verteld dat deze wedstrijd qua uitsupport een topper zou zijn. In Blackpool zagen we al veel supporters van Sunderland. In het stadion zagen we dat zij de gehele lange zijde innamen. Een stadion dat nieuw oogt (zo'n tien jaar geleden gerenoveerd), maar toch karakteristiek is. De oranje clubkleuren zie je niet vaak, dat zal ook het gevoel beïnvloeden :).

Blackpool doet het erg slecht dit seizoen, maar weet Sunderland wel op een 1-1 te houden. De thuissupporters lieten zich zo nu en dan horen, met name in de tweede helft. Net als bij Burnley valt het uitvak vocaal tegen, zelfs toen Sunderland de goal maakte. Neemt natuurlijk niet weg dat het een mooie middag was in Blackpool. Voor de tickets heb je een booking history nodig (ik vond iemand via Facebook), maar later bleek dat je in de fanshop gewoon tickets kon halen.

02 jan. Sheffield Wednesday - Cambridge United (24.221)
Het stadion van Sheffield Wednesday heeft voor de oudere generatie geen introductie nodig en is er één die ik zeker zou aanraden. De tickets konden vooraf gemakkelijk online worden gekocht. Sheffield United ligt meer in de stad, maar er is een tram die je gemakkelijk naar Hillsborough brengt.

De wijk oogde sfeervol en na een wandeling kwamen we aan bij het stadion. Er is een gigantische fanshop waar je ook kaarten zou kunnen halen. Bij binnenkomst vielen de vlakke tribunes op. Vlak voor de aftrap zagen we dat drie van de vier zijdes zo goed als vol zitten. Alleen de overkant achter het doel was op het uitvak na leeggehouden.

Wednesday had geen kind aan Cambridge en boekte een makkelijke overwinning (5-0). De sfeer viel eigenlijk toch wel tegen: ondanks de vele doelpunten ontbrak het aan luid gezang. De tegenstander is misschien niet heel aansprekend en na een vijfde goal is er niet echt sprake van ontlading, maar toch hadden we meer verwacht. Gelukkig maakte de mensenmassa en het grote stadion een hoop goed. Rondkijkend naar de tribunes en het volk om je heen realiseer je je dat dit wel een aardig grote club is. 24.000 man op het derde niveau is natuurlijk ook geweldig.


De pluspunten: het voetbal leeft enorm in Engeland en dit is te zien in de opkomst in de thuis- en uitvakken. Er zijn veel prima stadions en de mensen zijn vriendelijk.

De minpunten: de sfeer kan erg tegenvallen, de kaarten zijn prijzig en als het land of de stad je niet aanspreekt dan is er op voetbal na weinig te beleven.

Engeland is geliefd op dit forum, maar trekt mij persoonlijk minder. Smaken verschillen!




Arjen

Citaat van: Mokum1900 op jan 02, 2023, 13:47:53
bedankt Arjan  ik ben uit eindelijk nog naar Wasall gegaaan , maar waren er geen treinen , toch een dure uber bestelt :p
vincken is  ook in de portomonee lijden
Ik lees je reactie nu pas. Nu, mooi dat het gelukt is!

Nort

Citaat van: Olav op jan 13, 2023, 20:58:59
Engeland 29 dec - 3 januari

De pluspunten: het voetbal leeft enorm in Engeland en dit is te zien in de opkomst in de thuis- en uitvakken. Er zijn veel prima stadions en de mensen zijn vriendelijk.

De minpunten: de sfeer kan erg tegenvallen, de kaarten zijn prijzig en als het land of de stad je niet aanspreekt dan is er op voetbal na weinig te beleven.

Engeland is geliefd op dit forum, maar trekt mij persoonlijk minder. Smaken verschillen!
Een mooie samenvatting van je reis en een treffende conclusie.

Ondanks dat Engeland je minder trekt, heeft het land (nog) wel een aantal fantastische stadions die een bezoek altijd waard blijven zoals die van Luton en Southend. En het voordeel is dat deze gemakkelijk met een dagtrip gedaan kunnen worden, wat weer scheelt in de kosten... Al is een dagtrip op gebied van kwaliteit eten ook vaak niet geweldig

hgrm

Citaat van: Olav op jan 13, 2023, 20:58:59



De pluspunten: het voetbal leeft enorm in Engeland en dit is te zien in de opkomst in de thuis- en uitvakken. Er zijn veel prima stadions en de mensen zijn vriendelijk.

De minpunten: de sfeer kan erg tegenvallen, de kaarten zijn prijzig en als het land of de stad je niet aanspreekt dan is er op voetbal na weinig te beleven.

Engeland is geliefd op dit forum, maar trekt mij persoonlijk minder. Smaken verschillen!


Ik vind de sfeer in Engeland juist prima. Niet dat gemaakte ultra-sfeertje zoals je in Duitsland en steeds meer in de rest van Europa ook ziet, maar een sfeer die zich aanpast aan de wedstrijd: lamlendig als de wedstrijd lamlendig is en energiek als de wedstrijd energie is. Bij door ultra's gedomineerde sfeer heb ik altijd het idee dat de ultra's hun eigen wedstrijd spelen en het niet eens in de gaten zouden hebben als de wedstrijd afgelast zou zijn, in Engeland is er heel duidelijk een relatie tussen wat er op het veld gebeurt en en wat er op de tribune gebeurt.

Wat betreft je overige 'kritiekpunten' ben ik het eens. Voetbal in Engeland is belachelijk duur, vooral in de lagere divisies. Zelfs op niveau 5 of 6 betaal je zo 10 pond. Dat is zowel in vergelijking met de rest van Europa als in vergelijking met de kwaliteit die je (niet) geboden krijgt, wel erg veel.

Qua land vind ik Engeland vooral vergane glorie. Er zijn een aantal mooie, historische steden maar ook daar is het buiten het centrum vooral triestigheid. Qua natuur heeft Engeland wel veel te bieden, eigenlijk alles behalve hooggebergte. Zolang je op het platteland blijft, is het er prima toeven.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

ALenstra

Ik vermaak me elke keer uitstekend in Engeland. Fijn dat ze daar geen ultracultuur hebben.

Nort

Citaat van: ALenstra op jan 16, 2023, 17:21:19
Ik vermaak me elke keer uitstekend in Engeland. Fijn dat ze daar geen ultracultuur hebben.
Ik ook, maar ik snap Olav zijn beleving ook heel goed. Het is net wat je trekt.

Olav

Het monotone gezang dat je o.a. in de Bundesliga hoort miste ik zeker niet. Bij Crewe - Carlisle pakte de 'wedstrijdsfeer' heel mooi uit: er kwam continu gezang uit het uitvak. Ik had alleen verwacht dat bijvoorbeeld Sunderland na de 0-1 een tijdje van zich zou laten horen, helemaal als je massaal een gehele lange zijde bedekt. Dat viel dan tegen, maar ik kan me voorstellen dat de sfeer in Engeland een verademing is voor velen.

@Nort, goede tip over die dagtrips. Er zijn veel vluchten of treinen die regelmatig gaan. Zag bijvoorbeeld ook dat je gemakkelijk een dag Newcastle kan pakken met de boot. Perfect als je alleen voor de wedstrijd komt en even de stad wilt zien!