146. ''Večiti Derbi'' - Partizan v Crvena Zvezda

Gestart door John Sleeuwenhoek, mei 03, 2014, 00:01:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John Sleeuwenhoek

Afgelopen weekend bezocht ik Belgrado. Wat een geweldige stad met ontzettend vriendelijke mensen, lekker eten en goedkoop bier. Ook de plaatselijke vrouwen krijgen van mij een dikke 8. Als klapper op de vuurpijl bezocht ik de derby tussen Partizan en Rode Ster. Een knotsgekke wedstrijd met een last minute winner voor Partizan, met oude bekende Danko Lazovic als aanvoerder, en twee gemiste penalties aan de kant van Rode Ster maakten het helemaal af. Als verwacht ook aardig wat pyro, met name aan de kant van Rode Ster. Helaas werd voorafgaand aan de wedstrijd het meeste vuurwerk van de Grobari door de politie gevonden. Volgens de kranten werden er 2 pistolen, een aantal stokken, 200 fakkels en 150 rookbommen in beslag genomen.

's Maandags na de wedstrijd bezochten we nog even het Partizan stadion voor een tweede keer om de fanshop te bezoeken. Bij het stadion werden we aangesproken door iemand in gebrekkig Engels, dit bleek later de gozer te zijn die in het pak van de mascotte zit op wedstrijddagen, en hij regelde via via voor ons een prive rondleiding door het stadion met de marketing manager van Partizan. Het mooiste hiervan was het rondje om het veld. In het stadion werd druk schoongemaakt om de ravage na de derby weg te poetsen en waren de de gebruikte fakkels en rookpotten nog volop op de verschroeide sintelbaan terug te vinden.

Ondertussen heb ik al besloten volgend seizoen weer te gaan. Het liefste dan naar de derby in het stadion van Rode Ster. Dit stadion is nog net iets groter en daardoor waarschijnlijk dus nog net wat heftiger.

Hieronder enkele plaatjes van de wedstrijd en de rondleiding:



























John Sleeuwenhoek

De dag na de derby bezochten we een wedstrijd van OFK Belgrado. OFK Belgrado trekt tegenwoordig maar enkele honderden toeschouwers. De oudste club van Belgrado moet het daarmee afleggen tegen grootmachten Partizan en Rode Ster. Tijdens de wedstrijd kwam ik in gesprek met een OFK fan die opvallend veel wist over het Nederlandse voetbal. Na de wedstrijd werden er telefoonnummers uitgewisseld en ben ik inmiddels al uitgenodigd om langs te komen in Belgrado. Wat zeker zal gebeuren.

Enkele foto's:










John Sleeuwenhoek

Aangezien het stadion van Rode Ster op slechts enkele honderden meters van het Partizan stadion ligt werd deze ook kort bezocht:
















hgrm

Ziet er erg gaaf uit!

Wat ik me wel afvraag: op de foto's zie ik een mengeling van Latijns en Cyrillisch schrift. Hoe is dat daar over het algemeen? Dus bijvoorbeeld op verkeersborden/menu's/in winkels etc.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

John Sleeuwenhoek

Citaat van: hgrm op mei 03, 2014, 00:14:30
Ziet er erg gaaf uit!

Wat ik me wel afvraag: op de foto's zie ik een mengeling van Latijns en Cyrillisch schrift. Hoe is dat daar over het algemeen? Dus bijvoorbeeld op verkeersborden/menu's/in winkels etc.

Latijns komt het meeste voor. Bordjes met straatnamen zijn in het Cyrillisch, wat af en toen wel eens lastig kan zijn. Maar de menu's in restaurants zijn allemaal in het Latijns en vaak ook vertaald in het Engels.

Ici c est Paris

Geweldige bijdrage John, bedankt. Geweldige grounds zo te zien, met name die van OFK en Rode Ster. Al zijn de lichtmasten van Partizan ook weer fraai. Is het lastig om aan kaarten te komen? En wat kost dat nou, om zoals jij op een 'normale' plek te zitten?

John Sleeuwenhoek

Citaat van: Ici c est Paris op mei 03, 2014, 01:25:24
Geweldige bijdrage John, bedankt. Geweldige grounds zo te zien, met name die van OFK en Rode Ster. Al zijn de lichtmasten van Partizan ook weer fraai. Is het lastig om aan kaarten te komen? En wat kost dat nou, om zoals jij op een 'normale' plek te zitten?

Kaarten gaan ongeveer een week voor de wedstrijd in de verkoop. Voor derby's bij Partizan zijn ze alleen lokaal verkrijgbaar bij het stadion en een verkooppunt in de stad. Een kaartje op de hoofdtribune kost ongeveer 18 euro en achter het doel rond de 7 euro. Vanwege de voor Servische begrippen hoge prijzen voor deze wedstrijd kun je op de wedstrijddag zelfs nog kaarten kopen aan het stadion voor de hoofdtribune.

Een seizoenkaart bij Partizan voor de zuidtribune kost net iets onder de 25 euro. Een los kaartje voor een reguliere competitiewedstrijd is ongeveer 3 euro.

LUFC

Wat ben ik jaloers! Al jaren staat zo'n soortgelijk weekend op m'n verlanglijstje. Weekendje Belgrado (wat een mooie stad is denk ik met goed uitgaan) en dé derby bezoeken. Kaarten voor Rode Ster thuis zal misschien ook makkelijker zijn vanwege de grotere capaciteit? Wil in het nieuwe seizoen toch echt wel een keer gaan.

Saltacampos

Prachtige groundhopervaring, bedankt voor de foto's en het verslag !
Over land and sea

cafebac