Argentinië

Gestart door reemstercarp, jul 08, 2008, 15:33:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

reemstercarp

Tot mijn verbazing trof ik hier nog geen topic over het groundhoppen in Argentinië, laat staan Zuid-Amerika aan. Vanwege mijn studie heb ik een tijdje doorgebracht in Argentinië. Toen heeft het groundhoppersvirus ook toegeslagen. Buenos Aires is een ideaal startpunt omdat er maar weinig steden zijn met een dusdanig hoog aantal profclubs (en derbies!) in een relatief klein gebied.

Mocht iemand vragen hebben over het Argentijns groundhoppen - dan beantwoord ik die met alle plezier :)

TeeZee

Citaat van: reemstercarp op jul 08, 2008, 15:33:16Mocht iemand vragen hebben over het Argentijns groundhoppen - dan beantwoord ik die met alle plezier :)
Ik hoor altijd grote verhalen over het fanatisme daar, ik ben dus zeer benieuwd naar al jouw ervaringen. Brand ajb los!

reemstercarp

Het is moeilijk om iets "in het algemeen" over de Argentijnse voetbalsupporters te zeggen. Ik heb nog een seizoenkaart bij River, en ben daarnaast ook nog naar verschilende andere clubs geweest, van de derde divisie tot en met de Copa Libertadores (Amerikaanse Champions League). Over het algemeen is men veel fanatieker, creatiever en geweldadiger dan in Europa.

Het fanatieke merk je doordat je eigenlijk de hele wedstrijd door gezang hoort. Zoals je in Nederland zelfs bij een klassieker nog wel een speld op de grond kunt horen vallen, dat maak je daar niet mee. De liedjes zijn ook erg leuk. Vaak gebaseerd op grote hits uit Zuid-Amerika, zodat iedereen zonder problemen mee kan zingen. Die liedjes zijn ook veel langer en creatiever dan hier in Europa. Verschillende coupletten komen langs, en het regent liefdesverklaringen vanaf de tribune...". Die liedjes worden ook niet "even" gezongen, maar worden talloze keren ingezet. Ook kent ieder moment van de wedstrijd zo zijn eigen lied. Helaas is er ook meer geweld in de Argentijnse voetbalstadions. Maar daar heb ik tijdens de 26 wedstrijden die ik heb bezoch in het stadion in ieder geval geen last van gehad.


Wat specifieker kan ik het volgende kwijt over de Argentijnse fans:

Er is een groot verschil in beleving tussen de twee verschillende soorten fanse.

De Plateistas zijn de mensen die de wedstrijd volgen vanaf de "Platea" tribunes, die liggen meestal aan de lange zijde en bestaan uit stoeltjes. Hier vind je de gegoede middenklasse, de bobo's etcetera. Erg kritisch, niet beroerd om het eigen team de huid vol te schelden als het niet goed gaat. Natuurlijk moedigen ze het team ook aan, tien keer meer dan de gemiddelde Nederlandse voetbalfan.

De meest trouwe fans vind je op de "Popular", de statribune achter het doel. Ook tref je hier de "Barras Bravas" (hooligans) aan. Bij praktisch iedere club is dat hetzelfde geregeld. Grote linten zijn vanaf de boven kant van de tribune vastgemaakt aan de hekken achter het doel. Deze versieren de tribune, maar zorgen ook voor dat de fans die op de valbrekers staan zich kunnen vasthouden hieraan. Op dezelfde blek vind je de trommelaars en de lui met trompetten. Hier zouden ze al snel voor jostiband uitgemaakt worden, maar vergis je niet - deze lui behoren tot de harde kern en staan hoog in de hiërarchie van de voetbalsupporters. Met het ritme en de melodieën van populaire argentijnse/zuid-amerikaanse hits, zetten deze lui aan tot zingen, waaraan praktisch iedereen op de popular meedoet. Als de hele popular meezingt steken ze meestal ook de platea aan.

Wat willekeurige fotos uit mijn collectie

River Plate - Boca Juniors




Popular van River


Harde kern Rosario Central


10.000 Meegereisde fans van Estudiantes de La Plata


Het wereldberoemde Centenario stadion, het oudste WK stadion ter wereld (Montevideo - Uruguay)


Stadion Ferro Carril Oeste


La Doce De Harde kern van Boca Juniors




Filmpjes[/img]

Danubio - Estudiantes de La Plata
http://www.youtube.com/watch?v=eYO58En53To

River Plate - Racing
http://www.youtube.com/watch?v=7FcFzQN1kS4

Boca Juniors - Colón de Santa Fe
http://www.youtube.com/watch?v=gTIPWd4VnFY

Han

Ik had gehoopt op beeldend materiaal en die wens is ingelost.

Wat is het verschil tussen het bezoeken van River Plate vs Boca Juniors en vice versa. Mij spreekt deze pot in La Bombanera meer aan terwijl ik nog nooit in Zuid-Amerika ben geweest. Omdat het mij intenser lijkt en de ground mij meer aanspreekt. Zo zou ik ook liever Galatasaray of Besikats vs Fenerbahce zien dan andersom.

In Egypte wordt Zamalek vs Al Ahly en vice versa in hetzelfde stadion in Cairo gespeeld en tóch is het anders als Al Ahly 'thuis' speelt qua sfeer.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

reemstercarp

Zelf ben ik alleen bij River Plate - Boca geweest (in oktober ga ik mijn tweede bezoeken), dus ik weet niet hoe het in La Bombonera is. Kijk, La Bombonera is door zijn bouw een stuk intiemer (of intimiderender) dan El Monumental. El Monumental is weer een stuk groter opgezet, waardoor er ook weer meer mensen in kunnen (waardoor het veel massaler is).

Ik denk dat het gewoon afhangt van met welk team je meer hebt. Het idee dat een Boca - River heftiger zou zijn dan een River - Boca heb ik nog nergens teruggevonden (en ook van niemand gehoord).

TeeZee

Erg interessant, vooral omdat dit land voor veel groundhoppers aantrekkelijk is, maar tegelijkertijd ook onhaalbaar om meer dan een keertje te bezoeken.

Ik las laatst dat La Bombonera dicht was vanwege het vele geweld? Hoe zit dat daar met supportersgeweld, want ook daar is Zuid-Amerika enigszins berucht om.

reemstercarp

Als groundhopper is Argentinië eigenlijk heel interessant - en niet eens zo heel erg duur.

Natuurlijk, een retourticket kost je 900 EUR. Maar zodra er eenmaal bent zijn je kosten veel lager:

Ik heb naturlijk geen vergelijkingsmateriaal, maar ik ben wel benieuwd wat het volgende in bijv. Londen kost:

Hostel: 7 EUR
Kaartje Primera División (staan) 5EUR
Kaartje Primera División (zitten) 12-20 EUR
Busrit naar t stadion 0.20 EUR
Cola + Hamburger in t stadion: 2,50 EUR


Geweld
Voetbalgeweld is een groot probleem in Argentinië. Hooligans spelen als soort van maffias een grote rol binnen de clubs. Ze hebben daardoor connecties met de politie, advocaten en zelfs rechters en politici - waardoor ze lange tijd ongestoord hun gang hebben kunnen gaan.

maar ik heb het idee dat het wel steeds veiliger aan het worden is. Dat komt mede door een paar draconische maatrelgen: in de tweede divisie mogen tijdelijk geen uitsupporters mee. Op het hoogste niveau is het aantal uitsupporters dat mee mag naar een wedstrijd teruggebracht tot +/- 5.000, er is veel meer politie op de been.

Ik zou het persoonlijk niet aanraden om (als je nog nooit naar een voetbalwedstrijd in Z-Amerika bent geweest) dan een kaartje te kopen voor de staplaatsen. Ga dan lekker rustig naar de platea (zitplaatsen). Dan kun je rustig je plaatjes schieten, en van de folklore genieten. Maar met je blanke hoofd en digitale camera in een bomvolle popular (statribune) gaan staan is vragen om problemen (lees: beroving)

Grootschalige confrontaties tussen verschillende clubs heb ik vorig jaar trouwens niet gezien. Het is vooral de interne strijd die veel slachtoffers maakt. Vooral bij River Plate heeft het goed gerommeld het afgelopen jaar (incl moord en doodslag bij River fans onderling).

Hieronder bijvoorbeeld een filmpje van een confrontatie tussen river fans onderling

http://www.youtube.com/watch?v=TbVs1muUWGw&feature=related

Ska P 187

Heb je in Argentina net als in Brazil ook staatskampioenschappen? en stelt dit wat voor?
Op zo´n manier kan je in bijvoorbeeld Buenos Aires een heleboel stadsderbies in een weekend bekijken, als dat type kampioenschap er dus uberhaubt is.

Ska P 187

Ik weet niet of het mag, maar ik link http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=482873 toch even naar een thread op SSC. Speciaal over Argentijnse stadions.
Mocht het niet kunnen, haal dan maar weer weg.

TeeZee

Citaat van: Ska P 187 op sep 18, 2008, 23:52:38
Ik weet niet of het mag, maar ik link http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=482873 toch even naar een thread op SSC. Speciaal over Argentijnse stadions.
Mocht het niet kunnen, haal dan maar weer weg.
Waarom zou dit niet mogen?! Mooie link.

Flandria



Ferro-Chicago



Ferro-Chicago



River-Newell's



River-Newell's


Flandria

Citaat van: Dennis-V op jul 12, 2009, 15:27:47
mooie foto's ... maar wat wil je hier mee zeggen ?
Ben je er geweest ?

Jaja tuurlijk,anders zou ik ze niet posten hoor.
Wil er niets mee zeggen......gewoon de collega groundhopper een fototje voorschotelen

Houseman

Dat je je tegenwoordig al moet verantwoorden als je een foto plaatst hier.

Grote dank hiervoor Flandria, wat mij betreft plaats je nog veel meer.. Argentijnse competitie is nog steeds een grote wens van me.

Flandria

#13


Club Comunicaciones - Sarmiento de Junin



Olimpo Bahia Blanca - River Plate



Almirante Brown - Defensa Y Justicia

Joost

Wat een briljante tribune op die onderste foto!