LOSC Lille - Stade Brestois 29, 10 november 2012

Gestart door Ici c est Paris, nov 16, 2012, 09:04:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ici c est Paris

LOSC Lille    1 - 0    Stade Brestois 29   

1-0 Salomon Kalou '45

10 november 2012 17.00 uur
Grand Stade Lille Métropole, Villeneuve d'Ascq
39256 toeschouwers





De reis naar Valenciennes - Olympique de Marseille was zo goed bevallen dat al op de terugweg daarvandaan de volgende plannen werden gemaakt. Halverwege België werden de speelschema's erbij gepakt en besloten we in te zetten op een reisje naar Duitsland of naar Paris Saint-Germain. Mocht dit niet lukken konden we altijd nog op 27 oktober naar Lille - Valenciennes of op 10 november naar Lille - Brest gaan. Die wedstrijden waren op het gunstige tijdstip van zaterdagmiddag 17u en thuisploeg LOSC had immers ook net een nieuw stadion betrokken wat ons interessant leek. Thuis bleek dat er in Duitsland weinig mogelijk was op de dagen dat wij konden en Paris Saint-Germain ging op korte termijn ook niet lukken. Via de site van Lille was het makkelijk om kaarten te bestellen en die zouden dan binnen 10 dagen thuis op de mat vallen. Dachten we.

Na 2 weken was de brievenbus nog leeg. Ik weet nog steeds niet hoe, aangezien ik toch vrij zeker ben dat ik naast mijn adres ook het juiste land heb opgegeven (Pays-Bas en Allemagne, het lijkt niet eens op elkaar), maar bij de ticketservice van Lille OSC (de officiële naam) hadden ze keurig 'Germany' op de envelop gezet. Bij mijn weten vallen we daar al bijna 70 jaar niet meer onder, anyway, ik heb het aan de service van Deutsche Post te danken dat de kaarten uiteindelijk na 17 dagen nog bij mij op de mat zijn gekomen, aan de stempels op de envelop kon je immers zien dat de kaarten ook echt in Duitsland zijn geweest.

Vaak als een club naar een nieuw stadion gaat is dat jammer. Er gaat dan vrijwel altijd een groot stuk sfeer en historie verloren. Bij Lille was een verhuizing echter meer dan welkom. Het vorige stadion was namelijk niet eens hun eigen, foeilelijk en absoluut niet passend bij een club die jaarlijks bovenin meedoet en met enige regelmaat in de Champions League uitkomt. Champions League wedstrijden werden zelfs 200 km verderop in het Stade de France in Saint-Denis gespeeld, simpelweg omdat de faciliteiten van het oude Stadium Lille Métropole volgens de UEFA tekort schoten.

Tot 2004 had Lille altijd in z'n eigen stadion, het Stade Grimonprez-Jooris, midden in de stad gespeeld. Toen de club zich in het nieuwe millennium tot een stabiele Ligue 1-club had opgewerkt werden er grote plannen gemaakt voor een stadion voor 33.000 toeschouwers op dezelfde plek. De grondwerkzaamheden werden gestart, Grimonprez-Jooris werd gesloten en Lille week uit naar het Stadium Lille Métropole, pal langs de bij vakantiegangers beruchte snelweg richting Parijs in Villeneuve d'Ascq (een voorstad van Lille), met de bedoeling om binnen enkele jaren het nieuwe stadion te betrekken. Het tijdelijke stadion was ook eigenlijk niet geschikt voor voetbal op hoog niveau, zo had het nauwelijks een dak en een sintelbaan. Maar door een hoop administratieve rompslomp zou het nieuwe stadion er nooit komen, en dat terwijl het oude inmiddels al gesloopt was. En terwijl de sportieve successen zich opvolgden, bleef LOSC maar in het vervallen atletiekstadion spelen.

In 2008 was daar dan de oplossing. Er moest 2 kilometer verderop in Villeneuve d'Ascq langs dezelfde snelweg een gloednieuwe multifunctionele arena voor 50.000 toeschouwers. verrijzen, met een dak en geschikt voor voetbal, basketbal en popconcerten, met de Franse ambitie om in 2016 het EK voetbal binnen te halen in het achterhoofd. En zo geschiedde deze zomer, het Grand Stade Lille Métropole werd geopend. Normaliter zijn dit soort stadions geen hele fijne ontwikkeling voor de liefhebber maar in vergelijking tot het atletiekstadion was alles een vooruitgang.

Lille heeft zich in een jaar of 10 opgewerkt van kleine club naar 1 van de absolute topclubs in Frankrijk. Stond het vroeger altijd in de schaduw van grote buur en rivaal RC Lens is het inmiddels met afstand de grootste club van Noord-Frankrijk. Na de promotie in 2000 werd gestaag de weg omhoog in geslagen met na wat 'podiumplekken' in de Ligue 1 in 2011 het absolute hoogtepunt in de clubhistorie, de eerste landstitel sinds 1954. Aan de hand van grote spelers als Adil Rami, Yohan Cabaye, Gervinho en absolute vedette Eden Hazard werd de concurrentie op ruime afstand achter zich gelaten. Nadat de eerste drie al direct na de titel richting de Europese top vertrokken, bleek deze zomer ook Eden Hazard (vorig jaar goed voor 20 goals en 15 assists) echt onhoudbaar en vertrok richting Chelsea. Zijn opvolger was met Frans international Dimitri Payet al een jaar eerder binnengehaald, en om nog meer creativiteit en scorend vermogen aan de ploeg toe te voegen werden ook Salomon Kalou en Marvin Martin (eveneens international) van FC Sochaux naar Noord-Frankrijk gehaald. De laatste 2 wisten tot op heden nog niet te brengen wat er van ze verwacht werd, en zo draaide Lille vrij anoniem mee in de subtop tot op heden.

Tegenstander Stade Brest uit Bretagne is een stuk onbekender.Hebben op een periode in de jaren 80 na altijd in de lagere divisies gespeeld, en sinds het seizoen 2010-11 (het kampioensjaar van Lille) zijn ze terug op het hoogste niveau. Meer dan dat het een heel eind rijden is, het aan de Atlantische kust ligt en dat Charlison Benschop er sinds deze zomer speelt wist ik niet van ze. Bovendien bleken David Ginola en Franck Ribéry er beiden korte tijd en vrij anoniem te hebben gespeeld.

Zo gingen we met erg veel nieuwsgierigheid naar Lille, met name naar het stadion. Enkele dagen ervoor had ik Bayern nog met 6-1 gehakt zien maken van LOSC, en daar mochten de Fransen met name Arjen Robben vriendelijk voor bedanken want als hij iets minder genadig was geweest waren ze tegen dubbele cijfers opgelopen. In Nederland was het grijs en een beetje mistig, maar hoe zuidelijker we kwamen hoe meer zon we te zien kregen. In Frankrijk was men er niet gerust up, want uit voorzorg hadden ze toch maar het dak van het Grand Stade Lille Métropole gesloten. Dat was tot 2 weken eerder nog nooit gebeurd, een wedstrijd in Frankrijk onder een gesloten dak, maar rond de thuiswedstrijd van Lille tegen Valenciennes was het dermate hondenweer geweest dat ze het dak toen ook al hadden gesloten. Na een voorspoedige rit kwam na het atletiekstadion ook het nieuwe stadion in zicht, wat een stuk groter bleek te zijn dan we blijkbaar beiden in ons hoofd hadden. Zo'n 3 kwartier voor de wedstrijd dus mooi op tijd.





Er zijn in de omgeving van het stadion gigantische parkeerterreinen en parkeergarages aangelegd maar nadat we bij 2 daarvan waren weggestuurd omdat je ervoor had moeten reserveren vonden we het wel goed en bleek toch een stoepje de beste oplossing. Daarvandaan was het nog een kleine wandeling van een minuut of 10 naar het stadion aan de overkant van de snelweg. Dat blijft toch altijd heerlijk, naar het stadion lopen en merken dat je pas per meter iets versnelt. Bij het stadion aangekomen bleken we direct aan de goede kant te staan. Geen lange rijen en voor je het wist stond je binnen. Daar aangekomen waren we blij verrast met het interieur. Dit was zo onaardig nog niet. Het stadion had 2 volwaardige ringen met daartussenin nog een 'businessring' met toegang tot de skyboxen. Wat wel jammer was dat er helemaal niets met de clubkleur van Lille was gedaan. De grijze stoeltjes sloten wat dat betreft prima aan op het grijze beton, maar echt sfeerverhogend was dat niet. We hadden kaarten voor rij 16 maar in de praktijk bleek dat de eerste rij te zijn. Dat heeft er mee te maken dat wanneer er concerten of andere evenementen zijn, er nog 15 rijen onder zitten. Het veld wordt dan ter hoogte van de middenlijn in tweeën gedeeld, 'opgestapeld' en met de lege helft van het stadion kan er dan iets anders worden gedaan. We hadden plekken op de hoofdtribune, ter hoogte van de cornervlag. Erg leuk om eens zo dicht op het veld te zitten maar tegelijkertijd mis je toch het overzicht wanneer je op dezelfde hoogte als het speelveld zit.



Het stadion aan de buitenkant. Nogal grijs.

De wedstrijd stond al bijna op punt van beginnen. Het lijkt een Noord-Franse traditie te zijn om de vrouw met de minst prettige stem van de stad stadionspeaker te maken. Helaas schroomde deze madame ook niet om zuinig te doen met de decibellen dus na een jaartje een seizoenkaart bij Lille OSC loop je ongetwijfeld gehoorschade op. Ze kondigde het clublied met groot enthousiasme aan, waarop het hele stadion ging staan en het uit volle borst meezong, erg mooi. Het stadion was ook erg goed volgelopen, het leek bijna uitverkocht (op de vrijwel lege hoek van het uitvak na) en later zou blijken dat er zo'n 40.000 mensen op de wedstrijd af waren gekomen. Uit Brest een man of 50, waarvan ongeveer de helft zonder shirt. Wat daar de humor van is bij een temperatuur van minder dan 30 graden ontgaat mij nog steeds en dat zal ik wel nooit begrijpen. Bij Lille een groot aantal bekenden in de basis. De Franse internationals Landreau, Debuchy, Mavuba, Martin & Payet, en bovendien oud-Feyenoorder Salomon Kalou. Bij Brest kende ik alleen Bernard Mendy, oud-speler van Paris Saint-Germain en voormalig Frans international. Verder namen die ik slechts uit L'Equipe ken, en Charlison Benschop op de bank.







Vanaf minuut 1 liet Lille duidelijk zien dat ze veel meer kwaliteit in huis hebben, sterker nog, als spits Nolan Roux (ex-Brest) wakker was geweest had ie er na 20 seconden al ingelegen. Het zou de hele 1e helft eenrichtingsverkeer blijven. Ik kan me niet herinneren dat ik eerder zo'n zwakke ploeg als Brest heb gezien. Dat schijnt thuis een compleet andere ploeg te zijn dan uit (thuis: 5 wedstrijden, 13 punten en uit: 6 wedstrijden, 0 punten). Voor de trouwe fans hoop ik dat maar. Bij de thuisploeg viel de technische bagage bij Payet en Martin op, en Salomon Kalou in negatieve zin. Die leek in niets meer op de leuke speler die hij toch bij Feyenoord was. Eens de hoop des vaderlands, nu kansen om zeep helpend. Toppunt was toen hij de bal vanaf een meter of 3 toch nog over wist te krijgen. Na in de blessuretijd van de 1e helft weer een mislukte actie van zijn kant waren we het erover eens dat hij toch wel direct gewisseld moest worden, maar we waren nog niet uitgepraat en toen was daar diezelfde Kalou met de 1-0, het moet gezegd worden, een niet onaardige volley. Zo kreeg LOSC op de valreep toch nog de dikverdiende voorsprong bij de rust.



Martin en Payet, spelers van het 'nieuwe' Frankrijk.


Het stadion was erg goed volgelopen.


De 2e helft had schriftelijk afgedaan kunnen worden. Lille werd nauwelijks nog gevaarlijk en Brest kwam nauwelijks de middenlijn over. Ze begonnen in de 90e minuut nog aan een waar slotoffensief, maar dat zou wel het meest onverdiende punt aller tijden zijn geweest. Benschop kwam niet verder dan een kwartiertje warmlopen. De sfeer in het stadion viel wat tegen, de akoestiek in de betonnen bak was verre van optimaal, want je zag duidelijk dat de harde kern aan de overkant druk in de weer was maar daar kwam maar weinig van door. Het gesloten dak bleek niet zo gesloten als het leek, want boven de zijlijn lekte het op bepaalde plekken gigantisch. Desondanks toch tevreden over het eindresultaat.



Charlison Benschop kwam, ondanks z'n goal een week eerder, niet verder dan de zijlijn vandaag.


Lille heeft eindelijk een stadion wat bij de sportieve prestaties en de grootte van de stad (toch de 4e stad van Frankrijk) past. Buiten kregen we een Hollandse stortbui over ons heen waardoor die 10 minuten durende wandeling uren leek te duren. Zeiknat bereikten we de auto, maar het mocht de pret niet drukken. Lille is absoluut het bezoeken waard, want voor een moderne arena was het toch niet onaardig. Ik wil zeker nog eens terug maar dan liever naar een wat grotere wedstrijd, want het lijkt me dat de sfeer dan toch wat beter is, zeker als het uitvak wat voller is. Op de terugrit zagen we bij Waregem de lichtmasten branden en baalden we nog even dat we niet ook naar Zulte Waregem - KV Mechelen waren gegaan, maar het mocht de pret niet drukken. Al met al toch een hele leuke trip.



Vaig

Laatst bezochte nieuwe ground: Stade Jacques Lechat, Malmedy

cafebac

Leuk verslag! Ik ben nog in het oude stadion geweest op een dag dat de ME ook behoorlijk aanwezig was, kreeg zo niet echt het idee dat je bij een topclub kwam kijken. Ben het met je eens dat hier een nieuw stadion zeker een vooruitgang is.

Ici c est Paris

Citaat van: cafebac op nov 17, 2012, 05:11:32
Leuk verslag! Ik ben nog in het oude stadion geweest op een dag dat de ME ook behoorlijk aanwezig was, kreeg zo niet echt het idee dat je bij een topclub kwam kijken. Ben het met je eens dat hier een nieuw stadion zeker een vooruitgang is.

Het oude stadion ben ik nooit geweest. Ondanks dat het goed bereikbaar is trok dat me totaal niet.

ALenstra

Ik ben er ook geweest. Vrijdagavond 10 mei bij LOSC Lille-Stade de Reims. De foto's zijn zeer herkenbaar. Het stadion is zeer nieuw en ziet er van buiten uit als een ruimteschip. De omgeving wordt vooral bepaald door parkeergarages en grootwinkelzaken. Naast het stadion is een groot complex met hotels en restaurants. In een van de hotels verblijf ik. Verder heb je op het achterste stadionplein veel fastfood zaken. Er waren iets van 43.689 toeschouwers op de wedstrijd afgekomen waarvan een paar honderd van de bezoekende team in het uitvak. Die maakten best wel behoorlijk lawaai. Aanzienlijk meer dan die paar Reims-fans die bij mij in het vak zaten. Het vocale gehalte van de thuisfans viel me wel tegen. LOSC Lille won vrij eenvoudig met 3-0 dankzij tweemaal Salamon Kalou en eenmaal Dimitri Payet. De thuisclub houdt kans op europees voetbal terwijl de bezoekers nog niet vrij zijn van degradatiezorgen.