Hoofdmenu

Eerste divisie

Gestart door Sebastiaan_W, jan 08, 2013, 10:28:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Han

Citaat van: Jampot op mei 12, 2014, 20:35:35
Ik vind periodetitels sowieso iets achterlijks.

Het idee achter de invoering van periodes stamt uit het begin van de zeventiger jaren. De geestelijke vader ervan was Dr de Wit van FC Wageningen. Beargumenteer svp waarom zijn initiatief tot op de dag van vandaag volgens jou als achterlijk bestempeld dient te worden.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Saltacampos

Ik zou niet zo ver gaan om eindrondes achterlijk te noemen, maar eerlijk gezegd vind ik ze niet helemaal logisch uit sportief oogpunt. Als je na een competitie van 34 wedstrijden eerste en tweede wordt, verdien je te promoveren naar de hoogste afdeling en omgekeerd hebben de clubs die zeventiende en achttiende worden in de hoogste afdeling er een heel seizoen niet veel van gebakken. Door die eindrondes beloon/bestraf je dat niet en promoveert de club die kan pieken in die paar wedstrijden. Voor televisie-en spektakelwaarde is dat uiteraard fantastisch, vanuit sportief oogpunt is het voor mij bedenkelijk. Dat is ook wat met de play offs hier in België aan de hand is. Het zorgt voor meer spanning en sensatie, maar het heeft voor mij minder het idee van een verdiende prijs na een heel seizoen knokken.
Over land and sea

Hugo

Kunnen pieken is ook een kwaliteit, voor Olympische sporten is dat zelfs cruciaal.

Jef400

Citaat van: Han op mei 13, 2014, 00:28:21
Het idee achter de invoering van periodes stamt uit het begin van de zeventiger jaren. De geestelijke vader ervan was Dr de Wit van FC Wageningen. Beargumenteer svp waarom zijn initiatief tot op de dag van vandaag volgens jou als achterlijk bestempeld dient te worden.
Eerst een toevoeging, de gebruikte bewoording is verkeerd dat geef ik toe.

Maar wat mij persoonlijk stoort aan de periodetitels dat clubs maar een periode hoeven te pieken om mee te kunnen doen aan de nacompetitie en de rest van het seizoen meedoen voor spek en bonen.  Natuurlijk is het zo dat de onderste ploegen iets moeten hebben om voor te spelen. En in mijn idee is het een oplossing om deze periodes te behouden tot er degradatie mogelijk is vanuit de 1e divisie. 

Als dat mogelijk is komt er ook weer iets voor de onderste ploegen om ergens voor te spelen. Waardoor daar weer spanning ontstaat en daar weer toeschouwers op af komen.

cafebac

Volgens mij stonden Oss en Achilles al maanden los van de rest. Dus weinig spanning mocht er gedegradeerd kunnen worden.

hgrm

Citaat van: Jampot op mei 13, 2014, 16:21:48
Eerst een toevoeging, de gebruikte bewoording is verkeerd dat geef ik toe.

Maar wat mij persoonlijk stoort aan de periodetitels dat clubs maar een periode hoeven te pieken om mee te kunnen doen aan de nacompetitie en de rest van het seizoen meedoen voor spek en bonen.  Natuurlijk is het zo dat de onderste ploegen iets moeten hebben om voor te spelen. En in mijn idee is het een oplossing om deze periodes te behouden tot er degradatie mogelijk is vanuit de 1e divisie. 

Als dat mogelijk is komt er ook weer iets voor de onderste ploegen om ergens voor te spelen. Waardoor daar weer spanning ontstaat en daar weer toeschouwers op af komen.

Dat clubs maar één periode hoeven pieken, vind ik niet zo'n probleem. Wel dat het wedstrijdprogramma een grote rol speelt.
Als je in een periode toevallig net tegen TOP, Achilles, Telstar en Sparta speelt, kun je toch wel vrij gemakkelijk aan een periode komen. Over een heel seizoen speel je twee keer tegen elke club, maar in een periode kun je echt wel mazzel of pech hebben wat betreft het programma.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Citaat van: Jampot op mei 13, 2014, 16:21:48
Eerst een toevoeging, de gebruikte bewoording is verkeerd dat geef ik toe.

Maar wat mij persoonlijk stoort aan de periodetitels dat clubs maar een periode hoeven te pieken om mee te kunnen doen aan de nacompetitie en de rest van het seizoen meedoen voor spek en bonen.  Natuurlijk is het zo dat de onderste ploegen iets moeten hebben om voor te spelen. En in mijn idee is het een oplossing om deze periodes te behouden tot er degradatie mogelijk is vanuit de 1e divisie. 

Als dat mogelijk is komt er ook weer iets voor de onderste ploegen om ergens voor te spelen. Waardoor daar weer spanning ontstaat en daar weer toeschouwers op af komen.

Ik vermoed dat het ' traditionele ' periodebeeld vertroebeld is door de deelname van B-teams die voor spek en bonen meespelen. Sparta is als rechtstreeks voortvloeisel van deze ergerlijk inconsequente vorm van competitievervalsing bevoordeeld geraakt.

Daarmee is in mijn ogen echter de opzet van het periodesysyteem niet failliet verklaard. De handelswijze van de KNVB wel.


Uit de historie van het periodesysteem kan ik slechts een voorval oplepelen dat geen recht leek te doen aan de opzet. Ik meen dat Heerenveen ooit zestiende eindigde en promoveerde.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Jef400

Was dat niet begin jaren '90?

hgrm

Klopt. In het jaar dat SVV kampioen werd, dat was 1989-1990. Heerenveen won de eerste periode.

Als ik me goed herinner hadden SVV en Heerenveen alle voorgaande wedstrijden gewonnen en moesten ze in de laatste wedstrijd van de eerste periode tegen elkaar. Heerenveen won. Vervolgens wonnen ze bijna niks meer en werd SVV op de sloffen van Dick Advocaat kampioen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Cyclebob

#294
Bijna goed hgrm. In dat seizoen waren de periodes maar 6 wedstrijden. In de vijfde wedstrijd passeerde Heerenveen, dat punt achterstand had, in een onderling duel SVV met 2-0 in de laatste 10 minuten. Naar mijn herinnering vol huis met vol uitvak. Week erop pakte Heerenveen bij AZ de periode 1-2, en balde vervolgens op z'n gemak het seizoen uit.
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

hgrm

Dank  voor de aanvulling.

Overigens vind ik dit juist een voorbeeld van wel een terechte periodewinst (en deelname aan de nacompetitie). Heerenveen is (zelfs via een rechtstreeks duel) de sterkste ploeg van de competitie voorgebleven.

Heeft SVV overigens niet een seizoen later revanche genomen door aan het einde van de competitie van Heerenveen te winnen waardoor Heerenveen degradeerde en SVV niet?
Ik herinner me iets dat Heerenveen met zoveel bussen naar Rotterdam ging dat er in Friesland nog net genoeg mensen achterbleven om de koeien te melken en dat er ten noorden van Zwolle geen bus meer te krijgen was.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Cyclebob

De periodetitel was terecht, hoe kort de periode dan ook... 6x6 wedstrijden en dan ook nog niet eens gelijktijdig spelen van deze wedstrijden.
SVV verloor jaar erop in de kuip met 1-2 van Heerenveen met 5000 Friezen op de tribune. Heerenveen degradeerde echter omdat ze 1 doelpunt op SVV te kort kwamen voor play off plaats. Overigens heb ik deze laatste wedstrijden i.v.m. dienstplicht en de nakende afloop bij SVV niet allemaal meer gezien.
Sponsor Van Dijk was ondertussen al openlijk aan het flirten met Feyenoord, dreigde de stekker uit SVV te trekken en kwam na handhaving ten koste van NAC ineens met fusie / verhuis naar Dordt op de proppen.
Detail: juist bij Mercedes dealer Van Dijk is vorige zomer de stekker uit het bedrijf getrokken.
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

Han

Ik raadpleegde rsssf.com om bevestigd te krijgen dat in 2001/02 drie clubs uit de tweede divisie promoveerden. Dat was 'voor het laatst'. PEC Zwolle, Excelsior en RBC maakten de 'jump' destijds ten koste van Den Bosch, Sparta en Fortuna Sittard.

Na de degradatie van Roda JC en de uitschakeling van NEC dient dit scenario zich, gelet op de uitslag Excelsior vs RKC (2-0), 13 jaar later opnieuw aan.

Dit seizoen bleven de twee promovendi Go Ahead en Cambuur behouden voor de eredivisie.

Langzamerhand krijgt de eredivisie een 'nieuw gezicht' met kleinschaliger clubs.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

watergatehopper

#298
Citaat van: Han op mei 15, 2014, 22:46:23
Ik raadpleegde rsssf.com om bevestigd te krijgen dat in 2001/02 drie clubs uit de tweede divisie promoveerden. Dat was 'voor het laatst'. PEC Zwolle, Excelsior en RBC maakten de 'jump' destijds ten koste van Den Bosch, Sparta en Fortuna Sittard.

Na de degradatie van Roda JC en de uitschakeling van NEC dient dit scenario zich, gelet op de uitslag Excelsior vs RKC (2-0), 13 jaar later opnieuw aan.

Dit seizoen bleven de twee promovendi Go Ahead en Cambuur behouden voor de eredivisie.

Langzamerhand krijgt de eredivisie een 'nieuw gezicht' met kleinschaliger clubs.

Kleinschaliger? Roda buiten beschouwing gelaten vind ik met alle respect NEC en vooral RKC niets groter dan GAE en Cambuur. Beide clubs verkochten hun stadion steevast uit en namen gemiddeld met uitwedstrijden (Cambuur 331, GAE 446) een behoorlijk aantal supporters mee. Helaas kan ik geen cijfers terugvinden over het aantal decibels. Maar ik weet zeker dat deze bij genoemde clubs vele malen hoger zijn geweest dan bij NEC en zeer zeker ook bij RKC.
Wellicht Dordrecht en Excelsior wel kleinschaliger genoemd mogen worden, maar GAE en Cambuur zeker niet! Ik denk dat je ook Sparta en zeker Willem2 met "kleinschalig" te kort doet.

Kortom ik ben het niet geheel met je eens als je met kleinschalig sfeer, beleving en support bedoelt Han.
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Joost

Volgens mij zeggen uitverkochte stadions en uitsupporters helemaal niets over hoe groot een club is.

Op basis van gevoel lijkt NEC me net iets groter dan Cambuur. Go Ahead is vooral cult maar is qua club wel nog een stukje kleiner dan Cambuur.