Favoriete binnenlandse profclubs

Gestart door Jef400, nov 17, 2019, 19:55:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Olav

Ieder bekijkt het vanuit zijn perspectief, Nort. Ik gaf mijn redenen waarom ik niets met een club heb, die redenen zijn voor iemand anders weer anders. Maar hier gaat het om mijn argumentatie. Zoals Han formuleerde: "inzicht in de fantastisch irrationele 'argumenatie' om clubvoorkeur of antipathie te 'rechtvaardigen'". Iedereen rechtvaardigt het op zijn eigen manier!

Citaat van: Joost op nov 21, 2019, 11:53:37
Je vergeet toch een ding Nort;

Er is geen club ter wereld waarover jij je zo erg kan opwinden als Ajax.

Hahaha

Nort

Citaat van: Joost op nov 21, 2019, 11:53:37
Je vergeet toch een ding Nort;

Er is geen club ter wereld waarover jij je zo erg kan opwinden als Ajax.
Dat klopt :)

Maar Olav, doe je best eens om mijn argumenten te weerleggen dan... Of omschrijf eens de identiteit van Ajax.

DanielsenAxedal

#47
Clubs die ik een warm hart toedraag: De Graafschap, NAC Breda, Ajax, Telstar, Lazio, Cagliari, Sunderland, Stoke City, Wigan Athletic, Stuttgart, Honvéd Budapest, Sigma Olomouc, Spartak Moskou, Viking FK, Pogon Szczecin, SC Soroksar.

Hiertussen zitten vanzelfsprekend veel verschillen. Zo gaat bij mij een FC Twente, Dukla Banska Bystrica en Sampdoria richting hierboven en een Arsenal hieronder. Wanneer clubs té succesvol worden, krijg ik er ook steeds minder mee, zoals een Celtic, Shaktar, Juventus en Bayern.

Antipathie: in principe niemand, maar clubs die onredelijk veel geld uitgeven heb ik weinig mee. Denk daarbij aan een PSG en Mancity. Vroeger maakte mij dat niet uit, zo was ik altijd enorm Chelsea supporter. Echter nam dat gelijdelijk af nadat al mijn favoriete spelers vertrokken, zoals Branislav Ivanovic en Didier Drogba, plus vertrokken clubhelden Petr Cech en Frank Lampard uiterst pijnlijk naar grote concurrenten. Daarbij kwam er gewoon weer een compleet nieuwe lading op lading aan passanten, dat bleef maar doorgaan en werd mij teveel. Clubs werkelijk haten zit niet in mij en vind ik gewoon dom en een zwaktebod.
Futbology: DanielsenAxedal
Twitter.com/DanielsenAxedal
Tiktok.com/@danielsenaxedal
Flawed Football: boerenkoolvoetbal.wixsite.com/website

Olav

Citaat van: Nort op nov 21, 2019, 13:35:42
Dat klopt :)

Maar Olav, doe je best eens om mijn argumenten te weerleggen dan... Of omschrijf eens de identiteit van Ajax.

Ajax is niet vanwege de identiteit, maar is bij mij vanaf jongs af aan meegegeven en het is mijn locale club. Ik kan het best objectief bekijken, maar ik heb het idee dat jij dat niet echt objectief bent. Ik voel me niet echt geroepen om mezelf te verantwoorden. Ondanks dat wil ik best wat dingen noemen waarin ik vind dat Ajax zich onderscheidt en wat voor mij Ajax is: succesvolle jeugdopleiding + Nederlandse spelers die doorbreken, aantrekkelijk voetbal, fanatieke harde kern + awaysupport, de steun en de sfeer bij Europese avonden. Deze punten zal jij anders ervaren of het trekt jou misschien minder aan.

Verder snap ik dat er frustratie is vanwege velen die roepen dat Ajax de beste is, maar bijvoorbeeld nooit in het stadion zitten. Ik kan je zeggen: dat vind ik ook niets. Liever een Arena met 20.000 in mijn ogen echte fans dan 50.000 dagjesmensen. Ik denk dat ik mij meer irriteer zelfs dan jij aan al die gloryhunters en dergelijke. Je zou bijna hopen dat Ajax een seizoen zesde eindigt en play-offs voor EL speelt om te kijken waar al die fans heen zijn gegaan.

Bovendien roep ik niet zoals wellicht andere Ajacieden dat het allemaal om Ajax draait. Ook ik wil bijvoorbeeld de Jong-teams (dus ook Jong Ajax) uit de KKD en ik support het Nederlandse voetbal: ik juich ook als een andere Nederlandse club in Europa speelt. Daarbij heb ik elke Eredivisie en KKD-club al eens bezocht, dus als het echt allemaal om Ajax draaide had ik daar helemaal geen interesse in.

Nort

Ik kan best objectief over Ajax praten/schrijven, maar leg het e.e.a. graag in mijn eigen voordeel uit. Ik neem iemand die in Noord-Holland woont of geboren is, het ook niet kwalijk dat die voor Ajax is. Maar ik kan niet begrijpen dat mensen 'uit de provincie' voor een club kunnen worden, die zo ver van hun eigen 'kern' waarden afstaat (en dat geldt ook voor een Fries die voor ADO is of een Amsterdammer voor Willem II).

Je punten die je denkt dat onderscheidend zijn, zijn een stuk minder onderscheidend als je denkt. Zo kan ik deze ook interpreteren voor andere NLse clubs.



Jehoentelaar

#50
Uiteindelijk lijken heel veel clubs ook op elkaar en het geroemd worden om generieke dingen gebeurt ook vaker. Neem Feyenoord met het trouwe legioen dat genoemd mag worden, maar zich daarin niet zo onderscheidt als soms wordt gedacht. De dingen die met name over topclubs vaak worden genoemd zie je eigenlijk veel vaker elders ook terug.

Specifieke kenmerken en tradities zeggen voor mij veel meer dan grote aantallen uitfans of een goede jeugdopleiding. Het zit 'm soms echt in de kleine dingen. De mandjes van Telstar, het Haags kwartier, het Friese volkslied bij Heerenveen of dat van Limburg bij Roda, dat zijn dingen die een club voor mij echt onderscheiden.

Overigens geloof ik niet dat je geen Ajaxfan kunt zijn als je niet uit Amsterdam komt. Uiteindelijk is het ook een bepaald gevoel van ergens thuis horen en je op je plek voelen. Daarbij helpt een band met de stad of regio natuurlijk wel. Wel vind ik dat elke voetbalsupporter enig oog zou moeten hebben voor de clubs uit zijn of haar omgeving, fan of geen fan. Voetbal, met name de amateurwereld, heeft een belangrijke maatschappelijke rol en zonder die rol is het met het profvoetbal ook snel verleden tijd. Daarin je steentje bijdragen kan, hoe klein ook, het verschil maken.

Edit: voordat de kenners daarover vallen, een onderscheidend kenmerk hoeft niet per se wereldwijd uniek te zijn. Zo kent het Haags kwartier een Oostenrijks evenbeeld dat al veel ouder is, maar deze twee zijn niet op elkaar van invloed geweest.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar


Koning Kriel

''Daarbij kunnen ze wel allemaal lopen roepen dat ze Ajax haten maar zonder Ajax missen ze de wedstrijd van het jaar."

Dit is wel echt het slechtste argument ooit. Voor veel echte supporters (met uitzondering van een paar clubs) zijn de wedstrijden tegen Ajax juist de minst leuke wedstrijden van het jaar. Als ik Ajax thuis mis lig ik daar op het moment echt niet wakker van, voor RKC thuis heb ik juist afspraken verzet. Het is diezelfde arrogantie die topclubs hebben bij het maken van tv deals. Wij hebben de meeste kijkers dus wij krijgen het meeste geld. Leuk, maak maar een competitie met alleen Ajax, PSV en Feyenoord en kijk eens hoe lang je de kijkcijfers hoog kan houden. De competitie draait niet alleen om Ajax, PSV, Feyenoord en het kampioenschap. De mooiste duels worden juist uitgevochten in de degradatiezone en voor de laatste Europese plaatsen.

Olav

Citaat van: Koning Kriel op nov 22, 2019, 11:37:41
''Daarbij kunnen ze wel allemaal lopen roepen dat ze Ajax haten maar zonder Ajax missen ze de wedstrijd van het jaar."

Dit is wel echt het slechtste argument ooit. Voor veel echte supporters (met uitzondering van een paar clubs) zijn de wedstrijden tegen Ajax juist de minst leuke wedstrijden van het jaar. Als ik Ajax thuis mis lig ik daar op het moment echt niet wakker van, voor RKC thuis heb ik juist afspraken verzet. Het is diezelfde arrogantie die topclubs hebben bij het maken van tv deals. Wij hebben de meeste kijkers dus wij krijgen het meeste geld. Leuk, maak maar een competitie met alleen Ajax, PSV en Feyenoord en kijk eens hoe lang je de kijkcijfers hoog kan houden. De competitie draait niet alleen om Ajax, PSV, Feyenoord en het kampioenschap. De mooiste duels worden juist uitgevochten in de degradatiezone en voor de laatste Europese plaatsen.

Excuus voor de verwarring, ik doelde op Utrecht, ADO, Feyenoord. Voor hen is het de wedstrijd van het jaar.

Nort

Citaat van: Olav op nov 22, 2019, 12:22:04
Excuus voor de verwarring, ik doelde op Utrecht, ADO, Feyenoord. Voor hen is het de wedstrijd van het jaar.
Dat geldt voor elke club. In Zwolle haat men Deventer het meest, maar is de thuiswedstrijd tegen Deventer wel dé wedstrijd van het jaar.

Jef400

Sparta heeft het weer met Feyenoord. MVV met Roda JC. NEC tegen Vitesse