Voetballoze Zondag

Gestart door Joost, sep 16, 2008, 19:53:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Voetballoze Zondag

Met dank aan de Scottish Football Association was er zondag geen voetbal buiten wat damesvoetbal en de voorrondes voor de SFA Youth Cup. Dat is nu niet iets waarvoor wij graag ons bed uitkwamen. In plaats daarvan besloten we de trein te nemen richting het westen. Daar, aan de noord kant van de inham van de Clyde in Dumbartonshire ligt een stukje voetbalgeschiedenis. Nu bestaat alleen Dumbarton nog maar ook het zeer dichtbij gelegen Helensburgh had ooit een Scottish Football League club. Naast Dumbarton waren Vale of Leven uit Alexandria en Renton Founder Members van de Scottish Football League. Van Renton en Helensburgh is niets meer over qua stadion en club. In Alexandria bestaat nog het stadion en is er een nieuwe club met dezelfde naam.

Vale of Leven werd dus onze eerste ground deze zondag. De Junior club is niet zo succesvol als haar voorganger die driemaal achtereen de Scottish Cup won in 1895,1896 en 1897. Het stadion was gauw gevonden en daar was een verbaasde groundsman bezig het gras te maaien al zag het er meer uit alsof hij het aan het slopen was.
Ooit had Milburn Park een volledig overdekte staantribune maar de helft is ooit ingestort. Voor de rest is er nog vervallen terracing.















Volgende bestemming was Dumbarton. Het oude Boghead Park is allang vervangen door een nieuwe ground. Poetische Strathclyde Homes Stadium genaamd. Het ligt erg leuk aan de voet van Dumbarton Rock. Er was een of andere fundraising net begonnen en dat was maar goed ook. Naast de hoofdtribune wordt het stadion omzoomt door een lelijke grijs hek. Tijdens het rondje om het stadion zagen we een leuk heuveltje maar net toen ik over het hek stapte kwamen er twee agenten aanfietsen. Ze deden niets en al gauw bleek waarom. Bovenop het heuveltje stond een derde agent met een bloeddorstige hond. Gelukkig konden we dus het stadion in om fototjes te maken. Een saai stadion natuurlijk maar prima voor zo'n club met gigantische uitbreidingsmogelijkheden.














Daarna stopte de trein in Yoker. Mike Floate is lyrisch over Yoker Athletic en nadat we eerst anderhalve kilometer de verkeerde richting uit gelopen waren bleek de ground op 5 minuten van het station te liggen. Het was wel aardig en ontzettend vervallen. Erg mooi was dat het hek gewoon openstond.










Hierna de laatste stop, Benburb vlakbij Ibrox. Hier was ik vorig jaar al eens met Hugo geweest en het was leuk te zien dat het naambordje weer alle letters bevatte. De opening in het park was helaas dichtgelast en we konden nergens naar binnen. Er waren wel jongens aan het voetballen maar hoe die binnen zijn geraakt...?






En wanneer je dan toch langs Ibrox loopt zou het stom zijn geen foto's te maken van die schitterende gevel.










TeeZee

Wat is Schotland toch een mooi land. Het is jammer dat de competitie me weinig doet, anders zou Schotland als groundhopland hun zuiderburen met gemak voorbijhollen.

De buitenkant van Ibrox Park is prachtig, duidelijk de hand van Archibald Leitch. Celtic en Rangers ontlopen elkaar in de competitie weinig, maar als het om het stadion gaat dan (vind ik) winnen de Rangers.

Jij vliegt vanaf een Duits veld naar Schotland zeg je, kun je een opsomming geven van de mogelijkheden en een indicatie van de prijzen?

Joost

Ik vloog heen vanaf Keulen naar Edinburgh. Enkeltje was 48 euro als ik me niet vergis.

Terug vlogen we van Prestwick naar Weeze. Aangezien ik vergeten was dat ik vrijdags naar Coldplay zou gaan had ik al hiervandaan een retourtje laten boeken , dat was het gigantische bedrag van 25,48.