Duitsland en verder 2011

Gestart door hgrm, aug 02, 2011, 17:48:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Op maandagavond is er doorgaans niet veel te beleven op voetbalgebied. Gelukkig heeft de Zwitserse TV er voor gezorgd dat elke week één duel uit de Challenge League (niveau 2) naar de maandag wordt verplaatst. Vandaar dat ik vanuit mijn onderkomen in het Zwarte Woud naar Wohlen, een stadje van net geen 15.000 inwoners in het Aargau, tussen Aarau en Zürich.

De plaatselijke voetbalclub, FC Wohlen genaamd, staat bekend als de oudste dorpsclub van Zwitserland (1904). In de jaren 30 speelde de club enkele jaren op het hoogste niveau, maar doorgaans was de club in de amateurklassen terug te vinden. In 2002 werd promotie afgedwongen naar de Nationalliga B (nu Challenge League), waar de club nog steeds speelt. Het huidige seizoen staat in het teken van het overleven van de reorganisatie van de Challenge League; de bovenste tien teams spelen ook volgend jaar op het tweede niveau, de rest daalt af naar de nieuw te vormen derde divisie.

Het stadion van FC Wohlen stelt weinig voor. In 2004 werd Stadion Niedermatten ingeweid en zo ziet het er ook uit: een moderne hoofdtribune met 600 zitplaatsen en verder staanplaatsen: Eén (!) trede terracing rondom. Veel locals hadden geen zin om te blijven staan en gebruikten de tuinstoelen van de kantine om extra zitplaatsen te creëren.

Ondanks dat de voortekenen wezen op een 13-in-een-dozijn-wedstrijd, maakten Wohlen en FC Locarno er een heerlijke wedstrijd van. Hoewel Wohlen sterker was, golfde het spel op en neer. Bovendien werd er mooi aanvallend voetbal op de mat gelegd. Verdedigend zag het er allemaal wat minder verzorgd uit, waardoor de 1320 aanwezigen werden getrakteerd op 7 doelpunten en een 5-2 eindstand.





Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Bob

Ik lees je verslagen en ik bekijk je foto's met erg veel bewondering hgrm, het ziet er allemaal heel tof uit.

hgrm

Citaat van: Bob op okt 11, 2011, 15:59:49
Ik lees je verslagen en ik bekijk je foto's met erg veel bewondering hgrm, het ziet er allemaal heel tof uit.

Wat mij weer motiveert om terstond de volgende episode te gaan schrijven!

Dank!
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

#18
De volgende dag, dinsdag, was er geen voetbalwedstrijd te vinden in de omgeving. Een mooie gelegenheid om een touristische tocht naar de volgende verblijfsplaats te maken. Zelfs onderweg geen voetbalstadion tegengekomen. Toch een korte impressie:


Rheinfall bij Schaffhausen


Bodensee


Flüela-pass: 2383 m


Wolken rond de Gaislachkoglberg (Tirol)


Blik in het Ötztal
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Na de alpine uitstapjes en een bezoek aan Innsbruck, stond er woensdagavond weer voetbal op het programma. Hiervoor moest wel afgedaald worden tot de krochten van het Duitse amateurvoetbal: de Bayernliga, ofwel het 5e niveau.

De geschiedenis van de Bayernliga is een interessante: de competitie kende direct na de oorlog zijn eerste seizoen, toen als tweede divisie onder de Oberliga Süd, de toenmalige hoogste divisie in Zuidduitsland. Met de oprichting van de 2. Liga Süd in 1950 schoof alles eronder een stap naar beneden en kwam de Bayernliga op niveau 3 uit. Ook met de instelling van de Bundesliga en later de  2e Bundesliga bleef de Bayernliga op niveau 3.

In 1995 zakte de Bayernliga opnieuw een niveau; vanaf dat jaar was de (nieuwe) Regionalliga het derde niveau in Duitsland. Met de start van de 3e Liga in 2008 kwam de Bayernliga uiteindelijk op niveau 5 terecht.

Aan het einde van dit seizoen gaat de boel weer op de schop. Het aantal Regionalligas wordt uitgebreid van 3 naar 5. Vanwege de grootte van het Land Beieren, krijgt het een eigen Regionalliga. Hierdoor "promoveren" minimaal 9 en maximaal 13 clubs uit de huidige Bayernliga naar de Regionalliga. Hoewel de Bayernliga op niveau 5 blijft, is er toch sprake van een flinke devaluatie. Bovendien wordt de Liga gesplitst in Noord en Zuid.


Eén van de clubs die zich aan het begin van het seizoen ten doel heeft gesteld, kwalificatie voor de Regionalliga af te dwingen, is TSV 1860 Rosenheim. Rosenheim is een wat slaperig stadje in Oberbayern. De club heeft ook lang een slapend bestaan gekend; slechts af en toe was de club op het hoogste Beierse niveau vertegenwoordigd. De ontstaansgeschiedenis van TSV is wel grappig:

Halverwege de 19e eeuw was er nog geen sprake van Duitsland als staat. De roep hier om werd echter steeds luider. Een fitte bevolking werd door de nationalisten als een voorwaarde voor een succesvolle strijd voor vereniging van Duitsland gezien, zodat door het hele land turnverenigingen werden opgericht. De grote man hierachter was Friedrich Ludwig Jahn; nog steeds zijn veel stadions en zelfs clubs naar hem genoemd.

In 1860 besloten de turners die in Rosenheim al actief waren, een eigen vrijwillige brandweer op te richten. Een jaar later richtten deze brandweerlieden een nieuwe turnclub op, waarna beide clubs weer een jaar later weer fuseerden. Om het nog ingewikkelder te maken: in 1873 werd de fusie weer ongedaan gemaakt en gingen de turners en de brandweerlieden huns weegs.

In 1919 werd -zoals in zoveel plaatsen in Duitsland- een voetbalafdeling aan de turnclub toegevoegd. De turnbond was niet blij met al deze on-Duitse voetballers en dwong de turnverenigingen met de "Fusslummelerei" te stoppen. Opnieuw werd de club gesplitst, dit keer in een turndeel en een voetbaldeel. Onder druk van de Nazi's vond er in 1933 weer een fusie plaats....en zo is het tot op heden gebleven.


Over de wedstrijd tegen Rain am Lech valt weinig te melden. Rosenheim was veel sterker en won makkelijk met 4-0. Ook het stadion is niet veel bijzonders, zoals blijkt uit de onderstaande foto's.




Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Bier und Bratwurst

Prachtige verslagen Hgrm !!
Op naar de volgende episode!!!!
Het ene stadion is het andere niet!

Ici c est Paris

Leuke foto's. FC Basel heeft van buiten absoluut het lelijkste stadion ter wereld. Kwam er deze zomer langs en ik schrok me kapot. Het enige legitieme excuus zou zijn dat de architect luistert naar de naam Andrea Bocelli. Wat wel weer voor Basel pleit is dat ze in mijn ogen 1 van de mooiste tenues ter wereld hebben. Bovendien vind ik ze een aantal hele leuke spelers hebben, Alexander Frei en met name Xherdan Shaqiri, daar ga ik echt voor kijken. Zou graag Basel eens bezoeken.

hgrm

We gaan weer verder...

Tot voorkort werd er op donderdag niet of nauwelijks gevoetbald. Met de reorganisatie van de Europese tournooien is daar verandering in gekomen; de donderdag is al enige jaren de vaste speeldag van de Europaleague. Toen de wedstrijd SV Ried vs. Brödby uit de koker kwam, wist ik dan ook niet hoe snel ik een mailtje naar Oostenrijk moest sturen voor een kaartje.

Binnen no-time kreeg ik bericht dat er een kaartje voor me klaar zou liggen dat ik voor de wedstrijd kon ophalen en betalen. Prima geregeld dus.

SV Ried is in 1912 opgericht, maar tot 1991 speelde het in de regionale divisies. Vier jaar later, in 1995, vierde het zijn debuut in de hoogste Oostenrijkse divisie. Het verblijf in de hoogste divisie duurde tot 2003 met als hoogtepunt de bekerwinst in 1998. Voor de aansluitende Europese wedstrijden moest Ried uitwijken naar Linz, omdat het stadion niet aan de eisen voldeed. Reden genoeg dus om een nieuw stadion te bouwen, dat, oh ironie, precies klaar was toen Ried degradeerde.

Twee jaar later promoveerde Ried weer en sindsdien speelt het serieus mee in de Oostenrijkse subtop: in 2007 werd Ried 2e en in 2011 werd voor de tweede maal de beker gewonnen, waardoor Ried Europees mocht gaan spelen.

In de ontmoeting met Brödby waren de Denen favoriet. In een kolkend stadion was daar echter weinig van te merken. Ried speelde met het hart won niet onverdiend met 2-0. In de uitwedstrijd verloor Ried met 4-2, na een 4-0 tussenstand, zodat de tweede ronde bereikt werd. Hierin was PSV het eindstation.









Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Het lijkt wel RKC of Westerlo!

Niels_Zitterd


hgrm

Inmiddels zijn we op vrijdag aangeland, de vaste speeldag van de Oostenrijkse Erste Liga, het tweede niveau onder de Bundesliga. De wedstrijd die op het programma staat, is First Vienna FC 1894 tegen LASK Linz.

First Vienna FC 1894 is buiten Oostenrijk weinig bekend, toch is het historisch gezien één van de grootste clubs van het land en het beginpunt van de Oostenrijkse voetbalgeschiedenis: Vienna is -met één dag speling- de oudste voetbalclub van het Oostenrijk.

In augustus 1894 werden vrijwel gelijktijdig twee voetbalclubs opgericht: de in 1892 opgerichte First Vienna Cricket club wilde een voetbalafdeling starten en de naam wijzigen naar First Vienna Cricket and Footbal-club. Tegelijkertijd begonnen enkele jongemannen -onder aanvoering van Engelsman Black- te voetballen op het terrein van hun baas Baron Rotschild. Beide clubs meldden zich vrijwel gelijktijdig aan bij het verenigingsregister. De aanvraag van de club van Black werd op 22 augustus gehonoreerd, waarmee First Vienna FC geboren was. De cricketers werden een dag later erkend en moesten zelfs "First" uit de naam schrappen. Uiteraard waren de cricketers hier niet blij mee en zodoende ontstond er een sterke rivaliteit tussen de twee clubs.

Al snel kwamen de eerste successen; in 1899 won Vienna de beker van Oostenrijk-Hongarije, een feit dat een jaar later herhaald werd. In 1911 was Vienna één van de oprichtingsclubs van het Oostenrijkse kampioenschap, maar na twee seizoenen degradeerden de geel-blauwen. Dit was reden om een eigen voetbalbond op te richten, zonder veel succes. In 1916 keerde men weer terug in de Oostenrijkse competitie en al snel was Vienna weer terug op het hoogste niveau.

In de jaren 20 en 30 ontwikkelde Vienna zich tot één van de topclubs. Drie Oostenrijkse bekers, twee landskampioenschappen en een Mitropacup (voorloper van de Europacup) waren de oogst. Na de Anschluss van Oostenrijk bij Duitsland in 1938 werd de Oostenrijkse competitie in de Duitse geïntegreerd. De successen bleven komen; Vienna won de Duitse beker, werd drie keer regionaal kampioen van Oostenrijk en speelde één finale om het Duitse kampioenschap (die werd verloren van Schalke).

Na de oorlog werd Vienna nog eenmaal kampioen (1955). Daarna ging het langzaam bergaf. Na bijna 50 jaar op het hoogste niveau degradeerde Vienna in 1968. Daarna ontwikkelde de club zich tot het Volendam van Oostenrijk: er werd in totaal 10 keer gepromoveerd of gedegradeed. Aan het einde van de jaren 80 kwam er opleving: met spelers als Mario Kempes en Andeas Herzog kwalificeerde Vienna zich zelfs tweemaal voor de UEFA-Cup. In 1993 nam Vienna echter definitief afscheid van de hoogste klasse. Van 2002 tot 2009 speelde men zelfs op het 3e niveau. Het einige lichtpuntje in de recente geschiedenis was de bekerfinale van 1997.


Behalve dat de geschiedenis van Vienna bijzonder is, heeft de club ook een bijzonder stadion. Nadat de eerste jaren werden doorgebracht aan de Kuglerwiese op de terreinen van Baron Rothschild in het stadsdeel Döbling en enkele andere terrein in de buurt, werd in 1899 aan de Hohe Warte in hetzelfde stadsdeel een nieuw terrein aangelegd. In 1919 bepaalde de gemeente dat de club er weg moest. Op een paar honderd meter afstand werd een veld van een andere club overgenomen zodat een nieuw 'Stadion Hohe Warte' gebouwd kon worden. Het is nog steeds het thuisterrein van Vienna.

Het stadion maakt optimaal gebruik van de natuurlijke glooingen: tegenover de tribune en achter de goals bevinden zich hellingen als een 'natuurarena', die al snel werden voorzien van staanplaatsen. In de hoogtijdagen konden er 85.000 toeschouwers een plaats vinden en was het één van de grootste stadions van Europa. Behalve Vienna speelde ook de Oostenrijkse nationale ploeg er zijn thuiswedstrijden. 

Met de neergang van Vienna is ook het stadion steeds meer vervallen. In de jaren 70 werd er nog wel een nieuwe hoofdtribune gebouwd, daarna is er weinig meer gedaan aan onderhoud. De hellingen mogen nier meer gebruikt worden waardoor de capaciteit is gedaald tot 4500, deels op noodtribunes tegenover de hoofdtribune. Hoewel de staanplaatsen grotendeels overwoekerd zijn, is het nog steeds een erg indrukwekkend stadion.

Oh ja, er was ook nog een wedstrijd. Vienna verloor met 1-0 van LASK Linz.












Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

#26
Na het bezoek aan Wenen wordt de terugreis aanvaard, maar niet zonder nog enkele stadions aan te doen. Om te beginnen op zaterdag de bouwput van Viktoria Plzen.

Zodra de grens tussen Oostenrijk en Tsjechië wordt overgestoken, begint het te regenen; een situatie waarin geen verandering komt todat ik de grens aan de andere kant van het land weer overschreden heb. De aanhoudende nattigheid noopt mij er zelfs toe om mijn toevlucht te zoeken in het biermuseum van Plzen om de tijd tot de wedstrijd te doden. Een wedstrijd die het trotseren der elementen dan wel weer de moeite waard maakte.

Viktoria Pilzen heeft een lange historie, maar succesvol is de club pas de laatste jaren. Twintig jaar na de oprichting, in 1931, bereikte de club voor het eerst de hoogste divisie. Sindsdien volgden vele promoties en degradaties. In de jaren 70 werd -onder de naam Skoda Plzen- and verliezend bekerfinalist Europees gespeeld. Bayern München was in de eerste ronde veel te sterk.

Na de val van het communisme en de splitsing van Tsjechoslowakije heeft de club, die nu weer Viktoria heet, zijn plaats in de hoogste divisie gevonden. De laatste jaren kwamen ook de successen: in 2010 werd de beker gewonnen en in 2011 werd -juist toen de club het 100-jarig bestaan vierde- het kampioenschap behaald.

De thuishave van Viktoria is het Stadion van de stad Plzen. Toen het in 1955 gebouwd werd, 25000 plaatsen. Later werd dit nog uitgebreid tot 35000. Een overstroming in 2002 en de strenge eisen van de Tsjechische bond maakten een verbouwing noodzakelijk. Een groot deel van de staanplaatsen werd afgesloten en een gedeelte werd voorzien van zitplaatsen. Hierdoor nam de capaciteit dramatisch af tot 7500.

De meest opvallende kenmerken van het stadion zijn de lichtmasten. Er zijn er slechts 2 maar wel met een dubbel stel lampen zodat het veld toch gelijkmatig verlicht kon worden.

Na de bekerwinst van 2010 keurde de UEFA het stadion af voor Europese wedstrijden en was Viktoria gedwongen om de thuiswedstrijd tegen Besiktas in Praag te spelen. Op weg naar deze wedstrijd in het schitterende stadion van Sparta Praag had ik de mogelijkheid om een blik te werpen in het Plzense stadion:






Ondertussen is Viktoria begonnen met verbouwen zodat het stadion aan de moderne eisen gaat voldoen. De atletiekbaan en de staanplaatsen verdwijnen, De hoofdtribune, de marathonpoort en gelukkig ook de lichtmasten blijven behouden. Uiteindelijk moet het vernieuwde stadion 12000 zitplaatsen tellen.

Tijdens mijn bezoek waren de nieuwe tribunes al aardig ver gevorderd en was alleen de hoofdtribune open. Vreemd genoeg was dat ruim voldoende om iedereen die naar de Tsjechische kampioen wilde komen kijken, een plaatsje te bieden. De thuisblijvers kregen overigens ongelijk; de wedstrijd tegen Slovan Liberec was leuk om te zien. Er werd lekker aanvallend gespeeld en er waren veel kansen over en weer. 2-2 was dan ook een terechte uitslag.










Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Bier und Bratwurst

#27
Heb ik nog de mazzel gehad dat ik vorig jaar een wedstrijd in het "oude "stadion heb gezien.
Als het af is zal ik zeker nog een keer een revisit plannen. vond het daar wel gezellig en de biertjes waren ook erg lekker bij de brouwerij van Pilsner Urquell aan de andere kant van de rivier.


Weer een mooi verslag!!
Het ene stadion is het andere niet!

hgrm

We gaan weer verder....in een poging het hele verhaal af te krijgen voordat het kerst is.

Op de laatste dag van de vakantie stond nog één wedstrijd op het programma, in Kassel. Maar voordat het zo is, werden nog wat bezoekjes afgelegd aan stadions en aanverwante bouwsels in Franken, ofwel het noorden van Bayern.

Op stadiongebied is Neurenberg vooral bekend vanwege het Frankenstadion, waar 1. FC Nürnberg zijn thuiswedstrijden speelt. Hoewel het stadion al in 1925 gebouwd werd, verhuisde 1. FC Nürnberg pas in de jaren 60 naar het stadion. Opvallend aan het Frankenstadion is de achthoekige vorm.



Vlak naast het Frankenstadion staat een tribune die een minder fraai verleden had. In de jaren 30 koos de NSDAP van Hitler de stad Neurenberg uit om er grote partijbijeenkomsten te houden. Er werd een enorm terrein gebouwd van waar de massa Hitler kon toejuichen. Aan één kant kwam de gigantische Steintribüne te staan van waaruit de partijbonzen overzicht hadden op het hele terrein.
De Steintribüne heeft de oorlog overleefd en staat er, ontdaan van de ergste sculpturen en symbolen, nog steeds. Om de tribune heen ligt het parcours van de Norisring, een autocircuit waar vooral veel tourwagenraces hebben plaatsgevonden. Het Reichspartijtaggelände wordt nu gebruikt voor sportvelden. 




De grootste rivaal van 1. FC Nürnberg is historisch gezien de SpVgg Fürth uit de gelijknamige stad even ten noorden van Neurenberg. De twee rivalen waren in de jaren 20 en 30 grootmachten in het Duitse voetbal en speelden zelfs om het landskampioenschap tegen elkaar.

Al sinds 1910 speelt Fürth in het Ronhofstadion. In dat jaar werd het stadion geopend met een kleine houten tribune en verder staanplaatsen. De staanplaatsen zijn in de loop der tijd uitgebreid tot een capaciteit van 25000 en in de jaren 50 werd een nieuwe tribune gebouwd ter vervanging van de oorspronkelijke tribune die in de oorlog verloren is gegaan.

Tot voor enkele jaren behield het stadion zijn jaren-50 vorm. Sinds de fusie met Vestenbergsgreuth (tot Spvgg Greuther Fürth) en promotie naar de 2. Bundesliga is het stadion gemoderniseerd. De hoofdtribune (inclusief banken ervoor) staat er nog maar verder is het stadion onherkenbaar veranderd. Achter één van de goals is een grote overdekte staantribune verrezen, de rest van het stadion bestaan uit overdekte en onoverdekte zitplaatsen van steigermateriaal.







Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen