A Wall of Sound

Gestart door Han, apr 04, 2008, 23:19:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Han

Ik loop wel eens verdoofd een stadion uit, gefixeerd geraakt door iets moois; dat heeft dan eigenlijk zelden met het voetbal zélf te maken. Dat vervaagt doorgaans.

Ik bezocht ooit de avondwedstrijd Manchester City vs Birmingham City op een stampvol Maine Road. Een paar minuten voor tijd werd Blue Moon massaal aangeheven. Oorverdovend en niet vals. Het was een mannenkoor met 30.000 a capella leden. Niet geregisseerd, spontaan; opééns was het er.

Ik heb ook een keer in een cliché gezeten, namelijk een heksenketel. Dat was de wedstrijd Egypte vs DR Kongo, óók een avondwedstrijd. Dat je tuitend het stadion verlaat en het geluid niet weg te krijgen is.

Wie herkent dat?
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Sebastiaan_W

In februari 2006 was ik bij de wedstrijd Levski Sofia - Artmedia Bratislava voor de UEFA-cup en vlak voor de wedstrijd werd het nummer Thunderstuck van AC/DC gedraaid. De gehele Levski aanhang ging compleet uit zijn dak en wat een vijandige sfeer werd er gecreëerd, dit moet erg intimiderend over zijn gekomen op de mensen/supporters van Artmedia. Dit is me het meest bij gebleven van deze wedstrijd. Geweldig!

TeeZee

Verdoofd uit het stadion met tuitende oren, dat heb ik inderdaad een paar keer mogen meemaken. Ik moet wel in mijn herinneringen graven, maar onderstaande wedstrijden komen onmiddellijk naar boven:

Luton Town v Mansfield - vierde divisie, 2002
Luton Town was net gepromoveerd, Mansfield streed met Cheltenham om de derde en laatste directe promotieplaats. Het werd 5-3 en de homesupport van Luton Town was onwaarschijnlijk goed in vorm. De akoestiek op de oude houten hoofdtribune was fenomenaal, daar overdrijf ik geen letter mee. De spreekkoren waren niet alleen a wall of sound, ze waren ook ingenieus: "Cheltenham Cheltenham Cheltenham" en "Staying Down Forever". Man, wat werd de awaysupport toen kwaad haha. Na afloop had ik letterlijk piepende oren.

Bangor City v FC Sartid - UEFA Cup preliminary Round, 2002
900 welshmen, 2 Nederlanders en een Joegoslaaf met een megafoon. Slechts 1 tribune van The Racecourse Ground was open voor de eerste gewonnen Europacupwedstrijd van Bangor in 40 jaar. Het aantal decibellen per persoon was ongeevenaard en het valt te zeggen dat dit de -per persoon- de grootste wall of sound ooit was die ik meegemaakt heb.

Hibernian v Hearts - Schotse Premier League, 2003
Oersaaie wedstrijd, maar wel een Hibernian dat met tien man op het laatste moment de winnende 1-0 weet te maken. Schotten zijn nog fanatieker dan de Engelsen, maar ook nog een stuk groffer in de mond. Ik kan er nooit mijn lachen inhouden. De wedstrijd eindigde met een oorverdovende pitch invasion waarbij de stadionomroeper wanhopig schreeuwde dat iedereen onmiddellijk het veld af moest.

Hearts v Celtic - Schotse Premier League, 2006
Pal naast het uitvak zittende kon ik me geen betere plaatsen indenken. Hearts won verdiend met 2-1, waarschijnlijk was dat de laatste wedstrijd die goed ging.

Valenciennes v AS Monaco - Frankrijk, 2007
Tous ensembles! Tous ensembles! Tous ensembles! Misschien fout gespeld, maar a wall of sound was het wel. Ik herinner me ook levendig de hysterische vrouwelijke stadionomroeper die de opstelling op las. Helemaal geweldig.

Sunderland v Newcaste United - Premier League, 2007
Elders heb ik er al het een en ander over verteld. Ik was te laat voor de kick-off maar hoorde de wall of sound direct na ko buiten het stadion omhoog stijgen. Ook dat was indrukwekkend.

hgrm

Speaker: "Und das 2. Tor für Schalke 04! Hamit......"
56.054 toeschouwers: "Altintop"
Speaker: "Ha-mit..."
56.054 toeschouwers: "Al-tin-top"
Speaker: "Haaaaaa-mit..."
56.054 toeschouwers: "Aàààl-tìììn-tòòòòp"
Speaker: "Danke..."
56.054 toeschouwers: "Bitte"
Speaker: "Gluckauf!"


Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

#4
Citaat van: witte leeuw op apr 05, 2008, 07:55:20
In februari 2006 was ik bij de wedstrijd Levski Sofia - Artmedia Bratislava voor de UEFA-cup en vlak voor de wedstrijd werd het nummer Thunderstuck van AC/DC gedraaid. De gehele Levski aanhang ging compleet uit zijn dak en wat een vijandige sfeer werd er gecreëerd, dit moet erg intimiderend over zijn gekomen op de mensen/supporters van Artmedia. Dit is me het meest bij gebleven van deze wedstrijd. Geweldig!
Wat een prachtige momentopname; ook omdat het niet het inmiddels volledig uitgekauwde Britse voetbal betreft. Ik heb ogenblikkelijk dat nummer hier laten galmen toen ik je bijdrage las en stelde me erbij voor dat tijdens 'thunder' juist 'Levski!' werd gebruld. Heel apart.

Citaat van: teezeeValenciennes v AS Monaco - Frankrijk, 2007
Tous ensembles! Tous ensembles! Tous ensembles! Misschien fout gespeld, maar a wall of sound was het wel. Ik herinner me ook levendig de hysterische vrouwelijke stadionomroeper die de opstelling op las. Helemaal geweldig.
Het is fonetisch correct gespeld en tevens een eye-opener dat Franse toeschouwers sfeermakers zijn.


Citaat van: hgrmSpeaker: "Danke..."
56.054 toeschouwers: "Bitte"
Geweldig! Jammer dan dat dat moet gebeuren bij een gehypte volksclub. Ik word misselijk van dat gedweep met o jee wij zijn zóóó gewoon.

Han: 'Ihr seid zom Kotzen!!
Publikum:'...'
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op apr 05, 2008, 18:06:18Han: 'Ihr seid zom Kotzen!!
Publikum:'...'
Haaaaa!!!! Citaat van de week.

Sebastiaan_W

Citaat van: Han op apr 05, 2008, 18:06:18
Citaat van: witte leeuw op apr 05, 2008, 07:55:20
In februari 2006 was ik bij de wedstrijd Levski Sofia - Artmedia Bratislava voor de UEFA-cup en vlak voor de wedstrijd werd het nummer Thunderstuck van AC/DC gedraaid. De gehele Levski aanhang ging compleet uit zijn dak en wat een vijandige sfeer werd er gecreëerd, dit moet erg intimiderend over zijn gekomen op de mensen/supporters van Artmedia. Dit is me het meest bij gebleven van deze wedstrijd. Geweldig!
Wat een prachtige momentopname; ook omdat het niet het inmiddels volledig uitgekauwde Britse voetbal betreft. Ik heb ogenblikkelijk dat nummer hier laten galmen toen ik je bijdrage las en stelde me erbij voor dat tijdens 'thunder' juist 'Levski!' werd gebruld. Heel apart.


Met je inlevingsvermogen is helemaal niks mis! Dit gebeurde namelijk ook!

hoevenen lion

Mijn Wall of sound moment is zeker de Cup final met Millwall. 22 000 lions en gedurende heel de wedstrijd een schitterende sfeer. Spijtig dat dit meestal alleen maar op speciale wedstrijden kan.

hgrm

Over bekerfinales gesproken: ik heb tweemaal in de Kuip mogen meemaken hoe Utrecht de beker won. Vooral de tweede keer, tegen Twente, was de sfeer fantastisch. Twee van de meest vocale supportersgroepen die geen moment stil zijn. Een Kuip die letterlijk schudde en deinde op zijn grondvesten.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Stadionhopper

Citaat van: hgrm op apr 06, 2008, 22:36:23
Over bekerfinales gesproken: ik heb tweemaal in de Kuip mogen meemaken hoe Utrecht de beker won. Vooral de tweede keer, tegen Twente, was de sfeer fantastisch. Twee van de meest vocale supportersgroepen die geen moment stil zijn. Een Kuip die letterlijk schudde en deinde op zijn grondvesten.

Ik was ook bij de bekerfinale Utrecht - Twente. Nou moet ik zeggen dat de sfeer voor de wedstrijd en bij de opkomst fantastisch was, vooral aan Twente zijde. Achter het doel met 3 grote spandoeken de tribunes bedekt. Tijdens de wedstrijd vond ik de sfeer een stuk minder
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Stadionhopper

8 maart 2005
Champions League 2e ronde

Olympique Lyon - Werder Bremen 7-2

Negentig minuten lang kolkte Stade Gerland. Onvergetelijk!!

Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Ici c est Paris

Citaat van: Dennis1981 op apr 30, 2008, 13:45:09
Citaat van: hgrm op apr 06, 2008, 22:36:23
Over bekerfinales gesproken: ik heb tweemaal in de Kuip mogen meemaken hoe Utrecht de beker won. Vooral de tweede keer, tegen Twente, was de sfeer fantastisch. Twee van de meest vocale supportersgroepen die geen moment stil zijn. Een Kuip die letterlijk schudde en deinde op zijn grondvesten.

Ik was ook bij de bekerfinale Utrecht - Twente. Nou moet ik zeggen dat de sfeer voor de wedstrijd en bij de opkomst fantastisch was, vooral aan Twente zijde. Achter het doel met 3 grote spandoeken de tribunes bedekt. Tijdens de wedstrijd vond ik de sfeer een stuk minder

Heb deze wedstrijden ook bezocht, maar ik kan me van de sfeer vrij weinig meer herinneren, heb dit in een roes beleefd. Voor mijn gevoel was de sfeer wel van onze kant beter tegen Feyenoord dan tegen Twente.


Mijn 'Wall Of Sound' die ik kan herinneren, is van afgelopen zondag, Charleroi-Standard. Vanaf het uitstappen bij de bus op zo'n 500 meter van het stadion, was het gekkenhuis al goed te horen, maar binnen, en vooral onder de tribunes, waar je het onbeschrijvelijke gevoel van verlangen had om al boven te zijn. En dan ben je boven, en dan zie je niks door de vele rook en vuurwerkbommen, en je hoort het halve stadion zingen: Allez Standard de Liege, le Standard est champion, vive le Standard! En vanaf de overkant hoor je heel fanatiek 'Standard de merde' komen. Ik kreeg er spontaan hoofdpijn van. Zelden heb ik hoofdpijn zo prettig ervaren.