Promotie/ Degradatie België 2020/ 2021

Gestart door watergatehopper, jan 13, 2021, 20:08:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Saltacampos

Citaat van: Jef400 op mrt 27, 2021, 14:56:05
https://www.voetbalprimeur.be/nieuws/973047/afc-tubize-is-failliet-verklaard-maar-vindt-meteen-fusiepartner.html

Tubize failliet en gaat met een lokale ploeg in de derde amateurreeks verder.
Met Stade Brainois verdwijnt een club die vanaf de jaren zeventig toch 20 seizoenen in nationale afdelingen speelde, uitsluitend in Bevordering en Derde Amateur (dus telkens het laagste niveau). Deze club komt uit Braine-le-Comte, net over de provinciegrens in Henegouwen, Tubize ligt aan de ander kant van die grens in Waals-Brabant.
Tubize had zoals bekend meer sportief succes, maar haalde pas in de jaren negentig de nationale reeksen.
Over land and sea

Joost

Nog 1 inhaalpotje morgen tussen Beerschot en Charleroi maar dat is niet meer dan een zomeravondduel tussen twee ploegen die al klaar zijn. Daarna heeft iedere ploeg nog twee duels te gaan in de reguliere competitie.

Antwerp, Genk en Anderlecht lijken zich te gaan plaatsen voor Play off I maar Oostende kan nog voor een stuntje zorgen. Zeker omdat op de laatste speeldag Genk v Antwerp op het programma staat.

Onderin speelde STVV zich vanavond veilig met winst bij Waasland Beveren. Drie punten W-B achter op Moeskroen, vier op Cercle. Moeskroen heeft met Antwerp en club Brugge wel twee extreem zware tegenstanders.

In 1B liet Lommel de kans liggen om tot op twee punten van Seraing te komen. Er zijn nog drie speelrondes te gaan en het gat blijft vijf punten Seraing treft nog Deinze en Lierse-K thuis, Lommel mag tegen Union en RWDM alvorens ze elkaar op de laatste speeldag treffen.

Jef400

Seraing dus in de barragewedstrijden. Als ze die eens zouden winnen. Dan hebben we volgend jaar best een leuke eerste klasse lijkt mij zo.

Saltacampos

Citaat van: Jef400 op apr 07, 2021, 11:42:00
Seraing dus in de barragewedstrijden. Als ze die eens zouden winnen. Dan hebben we volgend jaar best een leuke eerste klasse lijkt mij zo.
Heel leuk stadion, dat in elk geval, wel een club zonder entourage, dus niet echt een aanwinst wat dat betreft.
Over land and sea

Jef400

Nee, al lijkt me dat met Waasland-Beveren en Moeskroen ook geen verslechtering. Maar ik kan het mis hebben.

Saltacampos

Citaat van: Jef400 op apr 07, 2021, 17:05:57
Nee, al lijkt me dat met Waasland-Beveren en Moeskroen ook geen verslechtering. Maar ik kan het mis hebben.
Tov Moeskroen misschien (de oude aanhang blijft daar gewoon grotendeels weg), maar Beveren heeft op zich wel wat meer potentieel qua publiek, de resultaten zijn dan ook al jaren dramatisch.
Seraing ligt ook vlakbij Sclessin en wie het niet zo heeft voor Standard, zal wel eerder de weg vinden naar Club Luik, maar Stade du Pairay is een absolute aanrader.
Over land and sea

Joost

Er is veel goed aan Seraing. Het stadion, de omgeving, de bijnaam. Maar in principe is de club zelf een lege huls die enkel dient om wat talenten van FC Metz te stallen.

Het oude Seraing, dat overigens ook in korte tijd opklom van een club in de marge van het Nationale voetbal tot Eerste Klasse, was ook geen toeschouwersmagneet en is in 1996 opgegaan in Standard.

Een nieuw opgerichte club én RUL namen in 1996 dan wel het stadion in maar hebben nooit het oude Seraing nieuw leven in kunnen blazen. Zoals bij RWDM en Beerschot nu. Bijna Twintig jaar lang hebben ze in de kantlijnen rondgelopen.

Tot Metz de zaak overnam en er met een ongekende stamnummercentrifuge voor zorgde dat de club van hoogste provinciale naar tweede klasse katapulteerde. Daarvoor heb ik ze tweemaal gezien; bij Aywaille met best wat supporters mee uit Seraing. En een keer op Pairay, toen vierde klasse voor krap 100 toeschouwers.

In die paar jaar Tweede Klasse kwam er officieel tussen de 500 en 1000 maar werd het gemiddelde flink opgetrokken door bezoekjes van bijvoorbeeld Antwerp, STVV en Lierse. maar Eerste Klasse voetbal zal vast wat meer publiek aantrekken, dat was in Eupen ook het geval.

Als ik mag kiezen dan doe Lommel maar. Dat is tegenwoordig ook wel een filiaal van de City Group maar in principe wel nog een club met een ziel. En de Gestelsedijk vol zien is ook wel mooi. Zoek maar eens beelden van Lommel v Genk in de jaren 90.

DannyH79

Leuk om je stukjes over het Belgische voetbal steeds te lezen Joost. Vanuit Nederland heb je er wat minder zicht op, dus dit is wel interessant om te lezen. Het valt me wel op dat er in België veel fusies zijn tussen clubs. Ligt het in België minder gevoelig om samen te gaan in Nederland of is het in de meeste gevallen pure noodzaak?
Mijn blog: https://groundhop-hopper.blogspot.com/

Mijn insta: @groundhophopper

Jef400

Citaat van: Joost op apr 08, 2021, 00:35:05
Er is veel goed aan Seraing. Het stadion, de omgeving, de bijnaam. Maar in principe is de club zelf een lege huls die enkel dient om wat talenten van FC Metz te stallen.

Het oude Seraing, dat overigens ook in korte tijd opklom van een club in de marge van het Nationale voetbal tot Eerste Klasse, was ook geen toeschouwersmagneet en is in 1996 opgegaan in Standard.

Een nieuw opgerichte club én RUL namen in 1996 dan wel het stadion in maar hebben nooit het oude Seraing nieuw leven in kunnen blazen. Zoals bij RWDM en Beerschot nu. Bijna Twintig jaar lang hebben ze in de kantlijnen rondgelopen.

Tot Metz de zaak overnam en er met een ongekende stamnummercentrifuge voor zorgde dat de club van hoogste provinciale naar tweede klasse katapulteerde. Daarvoor heb ik ze tweemaal gezien; bij Aywaille met best wat supporters mee uit Seraing. En een keer op Pairay, toen vierde klasse voor krap 100 toeschouwers.

In die paar jaar Tweede Klasse kwam er officieel tussen de 500 en 1000 maar werd het gemiddelde flink opgetrokken door bezoekjes van bijvoorbeeld Antwerp, STVV en Lierse. maar Eerste Klasse voetbal zal vast wat meer publiek aantrekken, dat was in Eupen ook het geval.

Als ik mag kiezen dan doe Lommel maar. Dat is tegenwoordig ook wel een filiaal van de City Group maar in principe wel nog een club met een ziel. En de Gestelsedijk vol zien is ook wel mooi. Zoek maar eens beelden van Lommel v Genk in de jaren 90.
De Gestelsedijk ben ik ooit geweest. Ontzettend gare en gave bak. Maar ik vrees dat het gat te groot is :(

Joost

Citaat van: DannyH79 op apr 08, 2021, 09:40:55
Leuk om je stukjes over het Belgische voetbal steeds te lezen Joost. Vanuit Nederland heb je er wat minder zicht op, dus dit is wel interessant om te lezen. Het valt me wel op dat er in België veel fusies zijn tussen clubs. Ligt het in België minder gevoelig om samen te gaan in Nederland of is het in de meeste gevallen pure noodzaak?

Ik denk dat er per saldo in Nederland meer gefuseerd wordt maar dan op lager niveau. De fusies in België op wat hoger niveau zijn er vooral vanwege de competitiestructuur, het eigenaarschap en zwart geld.

In Nederland zijn de clubs over het algemeen grote verenigingen met heel veel elftallen en leden. De structuur is daarin al decennia hetzelfde en de clubs zijn verankerd in wijken of dorpen. Jeugdspelertjes die overstappen naar een andere club vormen een uitzondering terwijl in België dat veel gebruikelijker is. Clubs hebben in Nederland daarom veel meer oog voor de breedtesport terwijl in België de topsport het uitgangspunt is.

DannyH79

Mijn blog: https://groundhop-hopper.blogspot.com/

Mijn insta: @groundhophopper

hgrm

Citaat van: Joost op apr 09, 2021, 09:37:57
Ik denk dat er per saldo in Nederland meer gefuseerd wordt maar dan op lager niveau. De fusies in België op wat hoger niveau zijn er vooral vanwege de competitiestructuur, het eigenaarschap en zwart geld.

In Nederland zijn de clubs over het algemeen grote verenigingen met heel veel elftallen en leden. De structuur is daarin al decennia hetzelfde en de clubs zijn verankerd in wijken of dorpen. Jeugdspelertjes die overstappen naar een andere club vormen een uitzondering terwijl in België dat veel gebruikelijker is. Clubs hebben in Nederland daarom veel meer oog voor de breedtesport terwijl in België de topsport het uitgangspunt is.

Eens. Terwijl ik denk dat het topsportsegment in Nederland sterker is dan in België. Of in ieder geval breder. 1A en 1B zijn denk ik goed vergelijkbaar met de Nederlandse ere- en eerste divisie, maar wat daar onder zit maakt op mij een veel minder professionele indruk dan de Nederlandse 2e en 3e divisie. Zowel qua algemene 'feel' van de club als qua niveau als qua publieke belangstelling. Wat ik daar mee wil zeggen is dat ik er van overtuigd ben dat de Nederlandse aandacht voor de breedtesport uiteindelijk de topsport ook weer ten goede komt.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op apr 10, 2021, 00:29:06
Eens. Terwijl ik denk dat het topsportsegment in Nederland sterker is dan in België. Of in ieder geval breder. 1A en 1B zijn denk ik goed vergelijkbaar met de Nederlandse ere- en eerste divisie, maar wat daar onder zit maakt op mij een veel minder professionele indruk dan de Nederlandse 2e en 3e divisie. Zowel qua algemene 'feel' van de club als qua niveau als qua publieke belangstelling. Wat ik daar mee wil zeggen is dat ik er van overtuigd ben dat de Nederlandse aandacht voor de breedtesport uiteindelijk de topsport ook weer ten goede komt.

Het zijn effecten die elkaar versterken, daar ben ik ook wel zeker van. Maar of 1e Amateur minder professioneel is dan de 2e Divisie waag ik te betwijfelen. De terreinen van die ploegen hebben meer een Eerste Divisie gevoel dan een amateurgevoel zoals bij clubs in de 2e Divisie vaak nog overheerst. Uitzonderingen daargelaten. Daaronder 2e amateur - 3e Divisie) loopt het verschil wel snel op, vooral qua organisatie.

Wat betreft publieke belangstelling is het ook wel zo dat België er qua bevolkingsdichtheid heel anders uit ziet. Alles binnen de Brussels en Antwerpse ring is samen goed voor 25% van alle Belgen en de trend is juist dat de grotere semi-prof clubs niet in de grotere steden zitten. In België zitten er clubs in 1A en 1B uit plaatsen waaruit we in Nederland hooguit een 2e of 3e Divisionist hebben. Een in Belgische ogen toch redelijke stad als Mechelen (10e grootste) is vergelijkbaar met Purmerend of Hengelo.

Als je heel simpel stelt dat alle steden 1 club mogen hebben dan zijn er in België 42 clubs op de hoogste drie niveaus. Stad nummer 43 is dan Oudenaarde met net 30.000 inwoners. In Nederland zou je op niveau 4 club nummer 51 zijn, dat is Hoorn met 75.000 inwoners.






Joost

Om het weer even over voetbal te hebben; Westerlo v RWDM werd een gelijkspel waardoor Westerlo nu ook theoretisch geen aanspraak meer kan doen op plek 2.

Joost

Citaat van: Joost op apr 10, 2021, 13:55:46
Om het weer even over voetbal te hebben; Westerlo v RWDM werd een gelijkspel waardoor Westerlo nu ook theoretisch geen aanspraak meer kan doen op plek 2.

1 treffer na een kwartier was voldoende voor Seraing om Deinze te verslaan.

Daarmee is de marge naar Lommel nu 8 punten. Lommel mag nog drie keer spelen dit seizoen en moet dus alle duels winnen. Bij een gelijke stand telt eerst het aantal zeges (dat zou in dat geval gelijk zijn) en daarna het doelsaldo. Seraing heeft nu +15, Lommel +4.

Ander nieuwtje; VOS Reinaert, een omnisportvereniging in het Waasland gaat komend seizoen overstappen van het recreatief voetbal naar de laagste provinciale klasse. Dat is een vereniging die dichter bij het Nederlandse dan bij het Belgische model staat.