How Newport won the league... in November

Gestart door Joost, nov 08, 2009, 01:15:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Na een drie bezoekjes aan het Verenigd Koninkrijk in 5 weken aan het begin van dit voetbalseizoen duurde het ruim anderhalve maand alvorens ik weer de oversteek maakte. Deze datum in november stond al lange tijd omcirkeld maar er was een redelijk gebrek aan leuke wedstrijden door de FA Cup first round. De loting daarvoor vind pas plaats anderhalve week voor de datum waardoor een weekendje er gewoonweg niet inzat. In het kader van de verdere kostenbesparing viel daarom het oog op Dover Athletic v Newport County in de Conference South, Nummers 1 en 2.

Reisgenoot Sjoerd moest helaas afzeggen vanwege de Mexicaanse griep maar mijn vader leek het wel leuk. Ik had hem daarbij nog niet verteld waar we heengingen en ik verdenk mijn moeder er stiekem van dat ze mij niet helemaal alleen wilde laten gaan. Afijn, op het heerlijke tijdstip van 10:00 vertrokken we om een uur voor aftrap te parkeren naast het rugby en cricketveld naast The Crabble, homeground of Dover Athletic.

Iedereen die wel eens met de auto richting Engeland is geweest kent Dover Athletic wel. Klein, sympathiek clubje met een aardig stadionnetje dat eigenlijk te dichtbij ligt om te bezoeken. In mijn gedachten is Dover Athletic een van die Non-League Giants, op papier valt dat allemaal reuze mee. Dover FC wist nooit grote potten te breken in de Southern Premier League, als ze daar überhaupt al speelden. Zelfs in de FA Cup is het enige hoogtepunt een overwinning op Colchester United. In 1983 ging de club failliet en werd haar plaats overgenomen door het huidige Dover Athletic.

Met de nieuwe naam ging het plots beter want in 1993 mocht Dover Athletic in de Conference spelen. Daar stokte de vooruitgang en in 2002 degradeerde het team met financiele problemen. Een poging om direct terug te keren strandde en gebrek aan geld zorgde voor hernieuwde degradatie. Daar, in de Southern League Division One kwam de ommekeer. De club was overgenomen en wist in haar derde seizoen (2007-2008) te promoveren als kampioen. Een jaar later mocht wederom de champagne knallen want de ploeg werd kampioen van de Isthmian Premier.

Dit seizoen is weer geweldige begonnen want Dover Athletic met 11 zeges en 2 gelijke spelen in 15 duels. Daarna volgden twee nederlagen waardoor Newport County de nieuwe koploper werd.

De top-of-the-table clash bracht een season high 1681 mensen naar de Crabble. Dover Athletic is sowieso een van de beter bezochte teams in de Conference South. Bekende namen staan er eigenlijk niet op het wedstrijdformulier. Misschien dat Adam Birchall bekend is vanwege zijn 100 wedstrijden voor Barnet maar verder komt het veelal van Gillingham vandaan. Daar is ook de succesvolle manager Andy Hessentaler van afkomstig.

De wedstrijd begon met Newport County als minst zenuwachtige en brutalere ploeg. Na een klein half uur kwamen ze verdiend op voorsprong na een zeer beheerst afgemaakt lobje. De neutrale supporter was toen allang op de hand van de thuisclub. Newport County bleek een bijzonder vervelend team met veel praatjes, kleine overtredingen en veel tijdrekken, zelfs bij de 0-0.

Na de rust was er de hoop dat Dover eindelijk de schroom van zich af zou spelen en eens zou gaan aanvallen. En dat gebeurde. Newport werd op een hoopje gespeeld en na 59 minuten was het weer gelijk. Iedereen verwachte dat Dover ging doordrukken maar in plaats daarvan zakten de Whites weer in. Een enorme tactische blunder want nu kon Newport weer in de wedstrijd komen en zelfs de 1-2 scoren. Tot een echt slotoffensief kwam het niet meer, mede door het afbraakvoetbal dat de Welshmen speelden.

Newport County gaat kampioen worden dit jaar en promoveren. Achterin zit het uitstekend in elkaar en met zulke doeltreffende spitsen win je wedstrijden. Krijgen we volgend jaar zowaar een echte Welshe derby in de Conference.


The Crabble ligt halverwege een heuvel. Prachtige locatie voor het knusse stadion


Newport scoort de 0-1


De ondergaande zon verlicht de huizen aan de andere kant van het dal


De zon is al vroeg onder waardoor de lichtmasten hard nodig zijn. Let ook op de nieuwe skybox.


De Dover fatihfull op de terrace achter het doel. De dubbele rij staanders blokkeren het zicht nogal.

AthleticHolanda

Citaat van: Joost op nov 08, 2009, 01:15:20
Reisgenoot Sjoerd moest helaas afzeggen vanwege de Mexicaanse griep

Heb zelf nergens last van gelukkig ;-).

Leuk verslag en foto's weer, als ik dat zo zie baal ik er nog meer van dat ik niet mee kon maarja.

Wat is eigenlijk de capaciteit van the Crabble want het ziet er met 1681 toch al vrij vol uit, 2500 ofzo?