De stadions van Euro 2008

Gestart door TeeZee, jun 14, 2008, 10:23:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

49.000 Ernst Happel Stadion - Wenen (geen club)
33.200 St Jakob Park - FC Basel
32.000 Worthersee Stadion - Klagenfurt (geen club)
32.000 Stade de Suisse - BSC Young Boys
31.000 Letzigrund - FC Zurich
31.000 Stade de Geneve - Servette FC
30.000 Stadion Salzburg - Red Bull Salzburg
30.000 Tivoli Neu - FC Tirol Innsbruck

Qua omgeving vind ik die van Klagenfurt wel bijzonder aardig, maar het zijn verder helaas weer veel (in mijn ogen) steriele bouwpakketten. Het Stade de Suisse doet een beetje oud Wembley-achtig aan.

Iemand in een van deze stadions geweest?

Stadionhopper

Ben in 2 van de stadions geweest met een wedstrijd. Zonder wedstrijd ben ik ook nog in het Ernst Happel geweest en het nieuwe Letzigrund ben ik geweest toen het in aanbouw was.

Het stadion van Salzburg was ik in 2003 toen was het net klaar. Ik bezocht er de wedstrijd tegen FK Austria Memphis Magna (in de volksmond ook wel Austria Wien). Het stadion zat maar net voor de helft gevuld. De tweede ring die er nu opzit zat er toendertijd nog niet op (en zal na het EK ook eraf gehaald worden). Minpuntje was dat er toen op kunstgras gespeeld werd. Voor de rest een aardige ground voor Oostenrijkse begrippen.

Het St. Jakob Park ben ik afgelopen mei geweest bij de wedstrijd tegen FC Zürich. Van buiten is het stadion een van de lelijkste ooit gezien. Van binnen maakt het veel goed. De 3e ring die er opgekomen is maakt het stadion van binnen erg mooi.

Ernst Happel, via een poortje dat open was even naar binnen geglipt en op het veld gestaan. Enig minpunt is de verre afstand van het publiek naar het veld toe. Is het grootste stadion van het EK en is van binnen erg ruim.

Letzigrund, tja was er toen het in aanbouw was. Heb enkele honderden meters verderop in de Hardturm FC Zürich - YB Bern gekeken.

Enkele foto's:

Stadion Wals - Siezenheim te Salzburg:





St. Jakob Park te Basel:





Ernst Happel te Wenen:





Letzigrund te Zürich (in aanbouw):

Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Denniz1974

Zelf ben ik (met wedstrijden) geweest in de stadions van Basel, Innsbruck en Salzburg; erg bijzonder vond ik ze niet ...

Basel: FC Basel - Feyenoord (Uefacup 2004)
Innsbrück: Tirol Innsbrück - Kapfenberg (2. Bundesliga 2003) (en 4 wedstrijden om de Alpen Cup)
Salzburg: Red Bull Salzburg - Rapid Wien (1. Bundesliga 2003)

Stadionhopper

En het Stade Olympique de la Pontaise waar het Nederlands elftal zijn trainingen afwerkt.

In 2007 heb ik hier de wedstrijd FC Lausanne Sports - FC Juventus Zürich bijgewoond. Het bevind zich boven op een berg. Als je met de trein aankomt ligt het station vrij laag ten opzichte van het stadion. Als je achter het stadion loopt heb je uitzicht over het meer van Geneve. Het stadion zelf kun je zien op onderstaande foto's...





Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Pieros

CiteerHet Stade de Suisse doet een beetje oud Wembley-achtig aan.

Sorry, maar begrijp deze niet helemaal. Wat is daar zo oud Wembley-achtig aan?




TeeZee

Helemaal niks, ik ben in de war met het Ernst Happel Stadion!

Joost

Citaat van: TeeZee op jun 15, 2008, 07:49:18
Helemaal niks, ik ben in de war met het Ernst Happel Stadion!

Ik dacht al dat je gedronken had!

In Klagenfurt speelt overigens Austria Kärnten, dat is niet dezelfde club als FC Kärnten waar Dave Zafarin ooit speelde.

Han

Wat mooi om een foto te zien van het Ernst Happel Stadion 'in her Prater guise' ; met die zo kenmerkende overdekte sjoelbakgaten waarop de tribunes leunen.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Remco

Heb wedstrijden gezien in St Jakob Park en Tivoli Neu(toen nog maar met 1 ring). Ook heb ik wedstrijden bezocht in het oude Tivoli en oude Letzigrund(je weet wel die met die vreemde tribune(dak) achter beide doelen).

St Jakob Park is mij met meest bevallen. Vooral vanwege de uitstekende eetmogelijkheden binnen het stadion(pizza, doner, friet, worst, bretzels)

Maroboduus

Ookal loopt dit EK ten einde en werd er na de voorronde (overigens uit begrijpelijke redenen) helaas enkel nog in Basel en Wien gespeeld, hier toch nog even mijn bedrage aan dit topic.

Heb zelf tot op heden wedstrijden gezien in het St.-Jakob Park in Basel, echter toen nog met 2 ipv de huidige 3 ringen, in het Tivoli-Neu, echter toen met 1 ipv 2 ringen en in het oude Letzigrund. Evenals Dennis1981 heb ik het Letzigrund ook nog eens bezocht toen het in aanbouw verkeerde. Over deze drie stadions kan ik in elk geval zeggen dat het hier geen "eenheidsworst" betreft of betrof. Hoewel over bijvoorbeeld het Tivoli de meningen verdeeld kunnen zijn, is het een feit dat het stadion werkelijk prachtig gelegen is tussen de Tiroler Alpen. Toen de tweede ring er nog niet op zat kon men tijdens de wedstrijd van een geweldig Alpenpanorama genieten.

Om een indruk te geven van het karakteristieke oude Letzigrund, hierbij enkele foto's:







En ter afsluiting nog enkele foto's van het Tivoli-Neu zonder tweede ring:






hoevenen lion

Ik heb in 2002 ook nog het oude letzigrund bezocht. Spijtig genoeg wel zonder wedstrijd.