Belgische tweede klasse - een gebed zonder eind

Gestart door hgrm, okt 16, 2007, 09:57:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

hgrm

In België rommelt het bijna in alle geledingen van de maatschappij. Een kabinet vormen lukt al maanden niet, de bondscoach ligt heviger onder vuur dan onze Marco en ook de voetbalcompetitie verloopt uiterst rommelig. Vooral de tweede klasse is dit seizoen een chaos.

Het begon allemaal in het seizoen 2004/2005. De Chinese crimineel/zakenman Ye papte aan met een aantal clubs, voornamelijk Lierse SK. Na een tijd werd duidelijk dat het hem niet te doen was om het voetbal, maar dat hij de uitslagen wat wilde 'bijsturen' ten gunste van zijn gokimperium. Diverse spelers, trainers en bestuurders van Lierse en La Louvière werden in staat van beschuldiging gesteld en sommigen gaven toe. Het onderzoek van de bond spitste zich vervolgens toe op de club Lierse SK, maar er was geen zicht op een snelle uitspraak.

Aan het einde van het zelfde seizoen kwam er een andere omkopingszaak aan het licht. Tijdens de eindronde van de tweede klasse werden spelers van RS Waasland anonym benaderd om de wedstrijd tegen Geel te verkopen. Hoewel de betrokkenheid van de club Geel nooit aannemelijk is gemaakt, laat staan is bewezen, moest de bond nu wel een daad stellen. Er werd besloten Geel terug te zetten naar de derde klasse.

Voor Geel betekende dit een zware klap, vooral financieel. Voor een club met ambities richting eerste klasse is het overleven in derde niet makkelijk. Ondanks dit en ondanks zes strafpunten haalde Geel de eindronde van de derde klasse en mocht het spelen om promotie naar tweede. De tegenstrevers in deze strijd waren Sprimont, Woluwe, Diegem, Namen, Capellen en uit de tweede klasse Dessel. De finale van de eindronde, tegen Namen, werd makkelijk gewonnen. Geel was terug in tweede klasse.

En toen begon het gezeik. Wat was het geval namelijk? Geel had de licentie nog niet op orde. Pas nadat de club in beroep was gegaan, werd de licentie toegekend. En dat zinde Namen niet. Want, zo betoogden de Walen, tijdens de behandeling van het beroep had Geel nieuwe documenten aan het dossier toegevoegd. En dat mag niet in België. De bond stelde Namen in het ongelijk, dus toog men naar de rechter. In plaats van de zaak te seponeren en het de bond lekker zelf te laten uitzoeken, besliste het gerecht, waarschijnlijk ingegeven door Waals nationalisme, dat de promotie van Geel onterecht was.

Er ontspon zich een boeiend gevecht van rechtzaken, tussenoplossingen, protesten en polemiek. In eerste instantie besloot de bond dat de tweede klasse zonder Geel èn Namen zou starten, met 17 teams. Vervolgens werd de competitie op last van de rechter een week stilgelegd, toen is er gespeeld met Namen en zonder Geel en uiteindelijk werd het een tweede klasse van 19 met Namen èn Geel. Waarschijnlijk heeft het dreigement van de FIFA om België internationaal te schorsen, er voor gezorgd dat het hierbij is gebleven.

Door al het gedraai moest het wedstrijdprogramma natuurlijk flink op de schop. Door de verloren tijd en de twee extra wedstrijden, werden er flink wat midweekse speelrondes ingepland. En dat was natuurlijk weer tegen het zere been van de andere clubs, die vreesden voor lage toeschouwers aantallen. Na wat bijstellingen zijn alle clubs uiteindelijk accoord gegaan met de nieuwe kalender en kon er weer gevoetbald worden.

Ondertussen staat het volgende probleem alweer voor de deur. Na een onderzoek van twee jaar is Lierse SK uiteindelijk schuldig bevonden aan het verkopen van wedstrijden in de periode Ye. De straf is niet mis: degradatie naar derde. Alleen door het kampioenschap te pakken of door de eindronde te winnen, kan de club in tweede blijven. Uiteraard is Lierse in beroep gegaan. Hopelijk is er duidelijkheid voordat de volgende competitie begint.

Daarnaast maakte Lierse ondanks bekend dat het een stel Egyptenaren aan de haak heeft geslagen die flink wat geld in de club willen investeren. Waarom is de grote vraag. Wat trekt hen in een club die degradatie als een zwaard van Damocles boven het hoofd heeft hangen, speelt in de tweede klasse van een B-land en schulden heeft waar je u tegen zegt. Laten we hopen dat dit niet de volgende zaak-Ye in de dop is...
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Denniz1974

Zo, deze topic maar eens even van alle stoffigheden ontdoen en mijn mening hier dumpen ...

In mijn voetbalhistorie heb ik vier maal een wedstrijd in deze competitie bezocht. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat het mij eigenlijk geen enkele keer heeft kunnen bekoren ...

Kfc Dessel Sport - A Tubize FC
Patro Maasmechelen - Cercle Brugge
Royale Union Saint Gilloise - Oud Heverlee Leuven
KSV Roeselare - KV Oostende

The Great Old heb ik helaas nog niet bezocht; wellicht dat dat ooit nog gebeurt ...

Sebastiaan_W

Ik heb ook meerdere wedstrijden in de 2e klasse van België(zowel competitie als eindronde) bezocht en daar zaten toch ook vermakelijke wedstrijden tussen.

Dessel is toch wel de meest vreselijke 'ground' die ik heb bezocht. Union St. Gilloise vond ik daarentegen weer geweldig, vooral de hoofdtribune. Zou ik graag nog een keer naartoe willen.

The Great Old staat ook nog op mijn verlanglijstje.

Is het nieuwe competitieprogramma al bekend? Want de bond moest een nieuw competitieprogramma opstellen, omdat FC Antwerp met succes protest heeft ingedient tegen het vorige programma. Alleen de eerste 6 speelronden zouden niet gewijzigd worden.

Stadionhopper

Gisteren nog bij Red Star Waasland - FC Brussels (2-1) geweest. Verslag en foto's binnenkort op mijn site.
Het niveau van gisteravond was niet om aan te zien zo slecht was het weer....
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

georgesv

de 2de klasse is indd soms de moeite qua niveau :-)
er zijn wel een aantal erg leuke stadions vind k, altijd wel es fun, kdenk spontaan aan Lierse, Antwerp, Deinze, Leuven, olymp. Charleroi, en natuurlijk soon terug bureaufosse Club Luik!!!

Ici c est Paris

Bureaufosse? Ze spelen toch al in Verviers?

Joost


8hugs8

Nee,Laast wedstrijd van FC Luik in Verviers dit week-end.Ze zullen waarschijnlijk in Eupen spelen