Jehoentelaar (Facebook)

Gestart door Jehoentelaar, jun 15, 2015, 17:24:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nort

Ik vind dat er wel een verschil zit tussen het medium 'Volkskrant' en 'Roda JC Live'. De Volkskrant heeft een oplage van +- 200.000 en een miljoenen omzet. Van hun mag je toch verwachten dat dergelijke rechten zijn afgekocht.

Als ik jou was zou ik een telefoontje plegen en je 'beklacht' doen. Ben benieuwd hoe ze zullen reageren.

mike_t

Citaat van: Jehoentelaar op feb 09, 2016, 16:59:49
VI heeft ons wel om toestemming gevraagd, de Volkskrant niet. Maar aangezien er op Roda JC Live ook wel hier en daar een foto wordt overgenomen van een ander medium vind ik niet dat we helemaal in het recht staan om te gaan miepen. Er wordt wel aan gewerkt overigens om alles met eigen materiaal te doen.

Er zijn genoeg mensen die hier goed geld aan verdienen. Wij hebben ook regelmatig mails gekregen dat foto's ten onrechte gebruikt zijn en gelijk hadden ze.
Ben benieuwd wat eruit komt als je hier wel verder mee gaat.
Succes

Jef400

Jehoentelaar. Het moet ten allen tijde jou keuze blijven. Maar als ik jou was zou ik wel even een belletje plegen dat dit niet de manier waarop is voor een nationaal dagblad. Dat betreft ben ik het met Nort eens.

Jehoentelaar

#33
Wedstrijd #27 - Zondag 14 februari
SBV Excelsior - ADO Den Haag
Rotterdam, Stadion Woudestein
Eredivisie, 23e Speelronde, uitslag 2-4

Drie wedstrijden geleden was het nog maar, mijn eerste uitwedstrijd met ADO Den Haag. Dat beviel zodanig goed dat het twee weken later meteen weer raak was: weer naar Rotterdam, ditmaal echter de iets andere maar desondanks uitstekende entourage van Woudestein. Excelsior, vaste concurrent in de strijd om handhaving, moest bestreden worden om écht definitief afstand te nemen van de onderste drie plekken. Dat lukte, maar de wijze waarop was in één woord fenomenaal te noemen.

Hoewel de mogelijkheid bestond om ter ondersteuning van de bestrijding van de ziekte ALS met de fiets naar Woudestein af te reizen, koos ik voor de buscombi om in ieder geval enigszins fit te zijn voor negentig minuten de supporter uithangen. Daarmee is nog steeds een keurige 2,50€ gedoneerd voor hetzelfde goede doel, dus het goede gevoel werd er niet minder om.

Ongeveer een uur van tevoren werd het uitvak van het knusse stadionnetje in Kralingen bereikt. Je staat ervan te kijken dat een club als Excelsior met zulke regelmaat op het hoogste niveau actief is, maar je kunt blijkbaar toch een aardig eind komen ondanks een minimaal achterland. Het stavakje aan de overkant deed enigszins schattig aan maar riep ook enige jaloezie op; een stavak in het eigen Kyocera Stadion is een veel genoemde wens van vele supporters. Het uitvak zelf bestond voor de helft uit zitplaatsen en voor de helft uit staanplaatsen, maar zoals het echte supporters betaamd wordt er natuurlijk altijd gestaan. Vooruit, behalve tijdens de rust dan.

Een gratis bekertje soep en een broodje worst werden naar binnen gewerkt, waarna kon worden genoten van een bizarre wedstrijd met slechts twee goede kwartieren van de uitspelende ploeg. Dat dat liefst vier doelpunten opleverde, waarvan twee van debutant Dennis van der Heijden, zorgde er in elk geval voor dat we met drie punten meer maar een heleboel functionerende stembanden minder voldaan terug konden keren naar Den Haag.

(Edit: foto's waren verdwenen, phpBB-codes verwijderd)
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jehoentelaar

Enkele gespotte stadions tijdens een weekje weg naar de zuidelijke Balkan:

Nacionalna Arena Filip II Makedonski, Skopje:


Stadiumi Kombëtar Qemal Stafa, Tirana:


Stadiumi Kastrioti, Kruja:
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

De publiekswissel

Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

Jehoentelaar

Helaas niet. Het was een georganiseerde reis van mijn studievereniging met een bomvol programma, dus een wedstrijd meemaken zat er niet in. Wel wat voetbalgerelateerde souvenirs weten te vinden (shirt van FK Vardar Skopje en sjaal van FK Partizani Tiranë). Vooral die laatste leverde op straat de nodige reacties op.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jehoentelaar

De eerste wedstrijd van het seizoen was een behoorlijk obscure - maar wel een hele leuke.

Wedstrijd #1 - donderdag 28 juli 2016
Tallinna JK Kalev - Tartu FC Santos
Tallinn, Kalevi Keskstaadion
Esiliiga A, 21e speelronde, uitslag 4-0

Het seizoen kan mij niet vroeg genoeg beginnen en aangezien in de zomer een paar weken naar het buitenland gaan een pré is, is een wedstrijd bezoeken op vakantie uiteraard ideaal. Mijn zomervakanties draaien echter niet alleen om het voetballen, dus het is altijd ter plekke uitzoeken of er nog ergens een wedstrijd te bekijken is. Nadat het vorig jaar niet lukte bleek ik nu geluk te hebben: ondanks dat praktisch heel Tallinn een uitwedstrijd speelde, bleef de vijfde (!) club van de stad in het eigen stadion.

Na een lange busreis uit Sint-Petersburg bereikten we de Estische hoofdstad en via het avondeten werd de wandeling gemaakt naar het oude Kalevi Kesktaadion. De oude betonbak oogt alsof het ooit betere tijden heeft gehad - vermoedelijk in de communistische periode. Tegenwoordig ligt het er enigszins droevig bij, maar dat maakt een hoop nostalgische gevoelens los en het is zeker een unieke gelegenheid om in zo'n verouderde entourage een wedstrijd mee te kunnen maken. Het mag met recht een 'bak' genoemd worden, aangezien je een stukje heuvelop moet lopen om het weer lager gelegen stadion te kunnen bereiken.

Tallinna Kalev is vernoemd naar de mythische reus Kalev, wiens dood volgens de legende de basis zou zijn voor de eerste vesting waar later Tallinn uit is ontstaan. Deze unieke naam heeft echter niet geleid tot net zo'n groot succes als de stad zelf; op het moment moet de club een viertal andere voetbalbedrijven voor zich dulden in de hiërarchie van de grootste stad van Estland.

Op de wedstrijd tegen FC Santos, de tweede club van de zuidoostelijke universiteitsstad Tartu, kwam een klein honderdtal mensen af. De locals vonden het maar raar, vier Nederlanders die bij JK Kalev kwamen kijken - hadden die echt niks anders te doen? Nee, als er gevoetbald wordt heb ikzelf in elk geval niks beters te doen.

De wedstrijd zelf was, zoals je mag verwachten van een lager niveau in een klein voetballand, weinig indrukwekkend. De vier doelpunten van JK Kalev waren echter leuk om te zien en het krachtsverschil was lang niet zo groot als de score doet vermoeden. Beide teams lieten een hoop strijd zien en werden druk gecoacht door de trainers, die plaatsnamen in een dug-out die bestond uit een voetbaldoel en wat zeil. Provisorisch, maar wel effectief.

Tallinna JK Kalev is na FC Flora Tallinn de tweede club die ik in deze stad in actie heb gezien - toevalligerwijs speelden ze allebei tegen een formatie uit Tartu. Het zou mooi zijn om de andere clubs van deze stad (FC Levadia, Nomme Kalju, FC Infonet) ook in actie te zien - iets voor de lange termijn.



Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jehoentelaar

Het was een avontuur, de eerste meerdaagse trip. Deel één van het beknopt gehouden verslag staat op m'n Facebookpagina.

Wedstrijd #3 - zaterdag 13 augustus 2016
Karlsruher SC - VfL Bochum
Karlsruhe, Wildparkstadion
2.Bundesliga, 2e speelronde, uitslag 1-1

Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jehoentelaar

Wedstrijd #6 - Zaterdag 3 september 2016
VVOG - SVV Scheveningen
Harderwijk, Sportpark de Strokel
Derde Divisie, 4e speelronde, uitslag 2-2

Na een prachtige Duitse maand is het de hoogste tijd om de nationale draad weer op te pakken. Gezien de budgettaire (on)mogelijkheden van het moment heeft het verder voltooien van het vaderlandse profvoetbal voorlopig weinig tot geen prioriteit. Daarom heb ik voor de resterende weekenden van 2016 mijn zinnen gezet op twee projectjes: het topamateurvoetbal in Nederland en de eerste elftallen van amateurclubs binnen de gemeenten Groningen en Haren.

Om te beginnen aan een (hopelijk) mooie reeks amateurwedstrijden reisde ik af naar Harderwijk, waar mijn voorkeursploeg SVV Scheveningen op bezoek ging bij de plaatselijke VV Ons Genoegen in de Derde Divisie. Scheveningen, vorig seizoen nipt weten te handhaven in de Topklasse (technisch gezien dezelfde competitie), is op een uitglijder tegen ODIN '59 na uitstekend begonnen aan de competitie met onder meer een zege op FC Groningen II en een stunt in de beker tegen GVVV. VVOG promoveerde vanuit de Hoofdklasse naar de Derde Divisie en staat na drie wedstrijden keurig genoteerd in de middenmoot van de competitie.

Harderwijk ligt keurig op de route tussen mijn huidige en voorgaande woonplaatsen, wat een bezoek logistiek gezien makkelijk maakte. Het boemeltje vanuit Zwolle zette mij af in Harderwijk en na een wandeling via een bungelowpark bereikte ik het buiten het stadje gelegen Sportpark de Strokel.

Onder het genot van een vers getapt biertje en klassiekertjes als "Liever te dik in een kist" verkende ik het sportpark, dat door hoogteverschillen rondom het hoofdveld en niet minder dan drie tribunes aan de hoofdzijde op zijn minst opvallend kan worden genoemd. Het complex is erg uitnodigend voor het bekijken van wedstrijden, want het zicht op het veld is uitstekend en bij mooi weer is languit in het gras genieten van semiprofessioneel voetbal de hemel op aarde. Je begrijpt dat ik meteen zin had in de wedstrijd, hoewel het uiteraard afwachten was wat het zou gaan brengen.

De wedstrijd bleek verre van tegen te vallen: VVOG heeft een hoop creativiteit en in de ploeg en speelde met een hoop drang naar voren, terwijl Scheveningen een ogenschijnlijk meer afwachtende positie innam. VVOG kwam twee keer terecht op voorsprong (eenmaal vanaf de stip), maar na de 2-1 nam Scheveningen het heft stevig in handen en na de gelijkmaker werd nog tweemaal het aluminium getroffen. In de slotminuten leek de thuisploeg nog te winnen, maar de ogenschijnlijk gouden treffer werd terecht afgekeurd voor buitenspel - iets dat ik de volgende dag heb gecontroleerd met hulp van videobeelden van VVOG.

Hoe mooi en soepel de middag was, zo frustrerend was de aankomst op het station in Harderwijk. Mijn hinderlijke gewoonte om zo laat mogelijk op het station aan te komen werd afgestraft met een stoptrein die een paar minuten te vroeg aankwam en weer vertrok. Desondanks was het een fraaie middag en smaakt de Derde Divisie, mede dankzij het bij vlagen prima spel van Scheveningen, naar een hoop meer. Hopelijk kan ik dit seizoen meer dan enkele uitwedstrijden van SVV toevoegen aan mijn 'groundhop CV'.

Tussenstanden:
Derde Divisie: 6 van 18 teams bezocht.
Nederlandse 92: 32 van 92 teams bezocht.


Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jehoentelaar

Voor het eerst in ruim dertig wedstrijden ging gisteren naar SV Huizen - SVV Scheveningen de fotocamera weer eens mee. Hoewel ik de ballen verstand heb van fotografie en niet zo'n held ben met composities e.d., zat er zowaar een aardig gelukt shot tussen.

Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Joost

Dat is een mooie voor zo'n waar is de bal quizje.

Jehoentelaar

De eerste dagdubbel van het seizoen is een feit met een VV en een FC (revisit) uit dezelfde stad.


VV Groningen - VV De Weide (Tweede Klasse, 4-3).


FC Groningen - sc Heerenveen (Eredivisie, 0-3).
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jehoentelaar

Wedstrijd #13 - Zaterdag 22 oktober 2016
Oud-Heverlee Leuven - Cercle Brugge KSV
Leuven, Stadion den Dreef
Eerste Klasse B, 12e speelronde, uitslag 2-0

Het gebeurde al een paar keer eerder: op reis met m'n studievereniging in het buitenland spontaan naar een voetbalwedstrijd op de plaats van bestemming. In 2012 beleefde ik mijn eerste buitenlandse voetbalervaring met FC Flora Tallinn - Tartu JK Tammeka in Estland; in 2014 werd daar de Armeense bekerwedstrijd tussen FC Mika en FC Pyunik Yerevan aan toegevoegd. Nummer drie van deze gelegenheidswedstrijden kwam op een even onverwachts als gelukkig moment: op liftweekend in Leuven, Vlaams-Brabant.

Met de liftwedstrijd van Ibn Battuta is het recept jaarlijks hetzelfde: op vrijdagochtend wordt de bestemming bekend, waarna een bonte verzameling tweetallen probeert zo snel mogelijk liftend die bestemming te bereiken. Over dit deel van het weekend kan ik kort zijn: vijf uur en 164 kilometer verder kozen we voor de zekerheid (haha) van het openbaar vervoer.

Tijdens het liften pakte ik mijn moment en zocht ik op of de lokale voetbalclub, Oud-Heverlee Leuven, een thuiswedstrijd afwerkte in het betreffende weekend. Zowaar: zaterdagavond, thuis tegen Cercle Brugge KSV. Twee redelijk bekende namen in de Belgische voetballerij, daar moest ik als doorgeslagen liefhebber uiteraard bij zijn.

Zodoende pakte ik na het dagprogramma van het weekend mijn moment om, na een snelle Italian BMT bij de lokale Subway, de Naamsestraat af te lopen richting Stadion Den Dreef. Deze betonbak, in de commerciële wereld beter bekend als het Enecostadion, onderging zeer recentelijk nog een omvangrijke verbouwing en doet daardoor aan als een modern stadion tussen de restanten van een oude stadionbak. Wat eigenlijk precies de situatie is. Vier overdekte, losse tribunes, het heeft altijd mijn voorkeur gehad.

In Leuven doet men niet aan het duidelijk informeren van de toegesnelde supporters, waardoor ik mij per abuis tussen de seizoenskaarthouders ('abonnementen' in goed Vlaams) begaf. Via een omweg naar de kaartverkoop, waar ik een gratis plastic vlag van de club wist te bemachtigen, begaf ik mij uiteindelijk naar Tribune 4 tussen de fanatieke supporters van OHL.

Nou valt dat fanatieke in Leuven-Zuid wel mee, want gedurende de wedstrijd werden veelal Engelse hitjes gezonden en af en toe de naam van de (overigens zeer fraaie!) stad genoemd. Een trompetje ondersteunde gedurende de tweede helft het gezang, wat een even grappige als schattige toevoeging bleek te zijn. Maar niets dan lof voor de supporters die negentig minuten achter hun club staan in een competitie met een krankzinnige opzet, waar niemand iets van lijkt te begrijpen. Je moet toch weten waar je voor voetbalt. Het kluitje uitsupporters uit Brugge kwam meer over als een traditionele groep supporters zoals we die ook in Nederland veel zien. Compleet met een rookpot voorafgaand aan de wedstrijd en serieuze aanmoedigingen lieten de groenzwarten zich honderd meter verderop af en toe goed horen.

De wedstrijd was van een twijfelachtig niveau; in de Nederlandse Derde Divisie zie je veelal betere acties plaatsvinden. Desalniettemin wist Leuven bij vlagen aardig te voetballen en stond het bij rust verdiend 2-0 voor. Cercle probeerde het in de tweede helft een stuk meer dan in het eerste bedrijf, maar de tweede club van Brugge wist nimmer écht gevaarlijk te worden. Daardoor won Leuven verdiend van het hoger geplaatste Cercle en doet het aardige zaken om er gunstiger voor te staan in de knap ingewikkelde degradatieprocedure van de Eerste Klasse B.

Na de wedstrijd beende ik mijzelf weer gauw een weg richting het hostel, om een uur later nog even het Leuvense uitgaansleven mee te maken. Een mooi weekend, waarbij voor mijzelf mijn eerste wedstrijd op Belgische gronden uiteraard het hoogtepunt was!



Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jehoentelaar

Na ruim vijftig wedstrijden moest het weer een keer gebeuren: de onveranderde brilstand. Desalniettemin een prachtige dag op Nieuw Zuid, waarmee ik de gemeente Katwijk uitgespeeld heb. Niet dat dat betekent dat ze mij daar niet meer zien, overigens. Vooral mijn vader was verknocht aan het fraaie blauw-witte sportpark in 'Kattuk'.





Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar