Das Scheisse Von Köln (Verslag Fortuna Dusseldorf - 1 FC Köln)

Gestart door GiertjeNL, dec 30, 2013, 19:44:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GiertjeNL

Last minute een weekend naar Duitsland gaan, dat zijn eigenlijk de leukste reisjes van allemaal. Met de kerst schijnt het in Duitsland leuk te zijn met kerstmarkten, dus zo konden wij voetbal combineren met iets cultureels. Eerst maar eens op zoek naar een geschikt potje voetbal, al snel werd duidelijk dat dat Fortuna Dusseldorf - 1 FC Köln moest zijn. Deze derby zou voor het eerst sinds 14 jaar weer eens worden gespeeld in Düsseldorf.

Na veel gemail en gebel naar onze oosterburen, konden wij uiteindelijk twee zitplaatsen bemachtigen. Als student kwam er nog eens een mooie korting bovenop, en zo kon het zijn dat ik voor maar 14 euro een pot kon bezoeken. De wedstrijd speelde zich af in de top van de tweede divisie in Duitsland. Toch kwamen hier nog 52.500 toeschouwers op af, waarmee het een uitverkochte Esprit Arena zou worden.

Klokslag 11 uur stond Dirk met zijn "sportwagen" voor mijn deur en kon de reis naar Keulen, waar wij een hotelletje hadden, beginnen. Omdat Dirk er vanuit ging dat zijn TomTom geen Duitsland functie had, moesten wij het doen met een ouderwetse routebeschrijving. Hetgeen in België niet zo'n succes was, maar dit keer gingen wij vol goede moed onderweg.

Echter net voor Arnhem ging het alweer mis, afslagje gemist en dus zaten wij weer verkeerd. Misschien dat het kwam door het gebrek aan tijdsdruk maar Dirk kreeg het dit keer voor elkaar om zijn vooruit heel te laten. Het vertrouwen in Dirk zonk echter naar een dieptepunt toen bleek dat er op zijn TomTom wel degelijk Duitse kaarten stonden en zelfs Belgische. Onder de bezielende Vlaamse leiding van Lucille kwamen wij uiteindelijk aan in Krefeld onze eerste stop.

Het plaatselijke KFC Uerdingen zou hier een potje op het vierde niveau van Duitsland spelen. Niet echt een hoogtepunt ware het niet dat zij speelden in een stadion met een capaciteit van 35.000 toeschouwers. Aangekomen bij het Grotenburg-Krefeld stadion, stuitte wij op een Tröbel Markt. Na even gesnuffeld te hebben tussen het zwaar verouderde Duitse tweedehandse verkoopwaar. Was het tijd om koers te zetten naar het stadion, alwaar een lieftallige Duitse dame ons moest mededelen dat de wedstrijd helaas was afgelast. Dit was voor ons een domper en na wat plaatjes in het stadion te hebben geschoten, een keuken te hebben opengebroken en een poging te hebben gedaan het veld te betreden vertrokken wij dan maar richting ons hotel in Keulen.



Ons hotel bleek een goede ligging te hebben, want tegenover onze slaapplek lag het stadion van Viktoria Köln, een club wederom in het vierde niveau. Maar met een capaciteit waar menig Nederlandse profclub alleen maar van kon dromen.



Toen wij onze spullen hadden gedropt werd het tijd om het centrum van Keulen maar eens onveilig te maken. Keulen bleek bezaaid te liggen met kerstmarkten, waardoor wij ons tegoed konden doen aan onze favoriete hobby: bier drinken. Hierbij konden wij nog een tweede hobby combineren: het aanschouwen van vrouwelijk schoon. Wij vermaakte ons dus prima in Keulen en na een paar rondjes over de verschillende kerstmarkten, een flink aantal pullen bier en nadat we al het vrouwelijk schoon van de ijsbaan hadden gekeken was het tijd koers te zetten naar iets wat moest gaan lijken op een kroeg.

Ons oog viel uiteindelijk op een Ierse pub, een uitstekende keuze naar later bleek. Na wat bier en cocktails kwamen wij wat Rotterdammers tegen, die ons wezen op een goede discotheek. Normaal vertrouw je dit soort volk uiteraard niet, maar in Duitsland leg je je grenzen net even ergens anders neer. Wiener Steffie was de rest van de avond onze stop. Om 1 uur was Dirk er klaar mee en vertrok hij richting het hotel, naar zijn mening redelijk smooth. Dat moest ik dus 2 uur later ook maar eens gaan uitproberen. Alleen ik was hier allemaal net wat minder smooth in, en zo wilden geschiedde dat ik binnen een uur zes keer op hetzelfde metrostation belandde. Maar zoals het bekende Duitse gezegde luid 6-maal is scheepsrecht, eindigde ik uiteindelijk met een goede gevulde McDonalds zak op onze kamer.

Ondertussen zou ik ook al een aantal keren moeten zijn gefeliciteerd maar dit ging uiteindelijk volledig langs mij heen. De volgende ochtend moesten wij al vroeg onze kamer verlaten en na een matige frühstuck gingen wij op weg naar Düsseldorf. Maar niet voordat wij het stadion van 1 FC Köln hadden gezien.

Aangekomen in Düsseldorf bleek de infrastructuur allemaal niet helemaal ingericht op 52.500 voetbalsupporters. Na een uurtje filerijden op zoek naar een parkeerplaats en een zoektocht naar een ticketpoint konden wij 5 minuten voor de aftrap dan eindelijk het stadion in. Alwaar bleek dat de aftrap een half uur was verschoven, we hadden dus voor niets allerlei belachelijke spruitjes ten tonele gebracht.

De Dusseldorf supporters hadden een mooie tifo actie voor ons in petto en de Keulse supporters lieten wat pyro acties zien. De toon was gezet en de wedstrijd kon beginnen. De eerste helft van Dusseldorf moet de slechtste zijn die ik in jaren heb gezien. Köln kwam dan ook meer dan verdiend op 0-2 en ging rusten. Na de rust stond er een compleet ander Dusseldorf op het veld en al snel stond het weer 2-2. Zoekend naar ook een derde goal ging Dusseldorf helaas in de fout en werd het alsnog 2-3. Het verdedigen van de kale laatste man van Dusseldorf was ook wel even het vermelden waard. In mijn hele leven heb ik denk ik, zelfs in het amateurvoetbal, niet zo'n matige verdediger gezien. Onbegrijpelijk wat deze speler op dit niveau komt zoeken..



Na een snelle ietwat regenachtige terugreis naar Nederland. Schoven wij net op tijd bij mij ouders aan om op Studio Sport Jaïro Riedewald ons Ajax in de laatste minuten naar een overwinning en het winterkampioenschap te schieten. Het weekend was een geweldig verjaardagscadeau en Duitsland is zeker een revisit waard.

AthleticHolanda

@ topictitel, het is toch Cologne, Cologne, die scheisse von Dom? Of bedoel je dat niet? :-D

Wel knap om zes keer binnen een uur op hetzelfde metrostation te belanden, haha.