De 4 B's. Berlijn, Bratwurst, Bier & Bundesliga

Gestart door Peenvogel, mrt 30, 2010, 10:30:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peenvogel

Berlijn, ooit Reichshauptstadt die Welt, was een bestemming die hoog op het lijstje 'te bezoeken steden' stond in huize Peenvogel. Een prima plek om de heilige drie-eenheid der B's uit te voeren als we bij onze Oosterburen op bezoek gaan namelijk Bier, Bratwurst en Bundesliga.

Een mede door het Klein Orkest tot de verbeelding sprekende stad. De hele tijd liepen we (onbedoeld) gedeeltes van 'Over de Muur' te zingen bij plekken die je alleen kent van TV en uit dit liedje.

Grote, brede straten. Ideaal voor het houden van parades, iets waar dictators en communisten vooral dol op zijn. Ook een mooie mix van oude gebouwen met moderne architectuur. Denk alleen al aan de koepel in de rijksdag en de nieuwbouw naast de gedachtniskirche. Laatste is iets minder gelukt vind ik.

Dan het stadion. Als je beseft dat het in dezelfde periode is gebouwd als onze eigen Kuip dan zie je wel een wereld van verschil in opvatting. Waar De Kuip oorspronkelijk  een symfonie was van staal en glas is het Olympiastadion robuuster doordat het in zijn geheel opgetrokken is uit steen. Teutoons zeg maar. Iets wat dus prima bij Duitsers past.

Oorspronkelijk waren er meer jungendstil-elementen in het stadion te vinden maar Albert Speer (de architect van Hitlers Germania) was nogal van het motto hoe groter, hoe beter dus vandaar dat het stadion (zelfs na de renovatie) er uitziet als een icoon uit een vervlogen tijd. Je proeft de geschiedenis van de omstreden OS van 1936 als je een rondje om het stadion maakt. Zeker als je de plaquette ziet met de naam van Jesse Owens erin gebeeldhouwd. Dat Hitler de hand van de zwarte Amerikaan niet wilde schudden vanwege zijn afkomst klopt. Al is de reden iets minder voor de hand liggend dan gedacht. Hitler wenste geen enkele hand te schudden van niet-Duitse sporters.

De wedstrijd. Tsja, Dortmund stond vierde en Hertha laatste. Die vierde plek werd door de BVB geen moment waar gemaakt. Hertha was veel beter en verprutste een aantal goede kansen. Tien minuten voor tijd scoorde ze wel maar die goal werd (onterecht volgens mij) afgekeurd. De Dortmunders waren toch al gauw met 7000 man naar Berlijn gekomen maar veel sfeer maakten ze niet. Voor de wedstrijd hadden ze wel een grote mond op het voorplein door 'Heimspiel fur Dortmund' te zingen en wat liedjes over de tweede Bundesliga. Iets waar het voor Hertha steeds meer naar uit gaat zien. Zeker als je ziet dat ze de laatste 3 wedstrijden tegen Stuttgart, Schalke en Bayern moeten spelen.

De sfeer. Alleen de Berlijners waren aan het zingen. Zoals je zo vaak ziet in Duitsland door wat van die figuren die de hele wedstrijd met de rug naar het veld staan de bleren in een microfoon. Niet mijn cup of tea maar in Duitsland kan ik er nog enigszins mee leven omdat ik het daar al jaren zie. Clubs die dit in Nederland proberen vind ik doorgaans vrij treurig. Als je een megafoon nodig hebt om je mede-supporters aan het zingen te krijgen....

Het bleef dus 0-0 en een minuut voor tijd namen wij metro U2 richting centrum. Onderweg kwamen we nog langs Bahnhof Zoo maar van Christiane F. geen spoor. En ondertussen ging er een (peen)vogel van Oost naar West-Berlijn...indachtig het liedje van het Klein Orkest.





De bekendste inwoner van Berlijn. Het Ampelmannetje.





Het beeld op het gebouw, een Quadriga (tweewielige wagen met vier paarden), werd in 1806 meegenomen door Napoleon naar Parijs als oorlogsbuit.

Na de val van de Berlijnse Muur werd de Brandenburger Tor gerenoveerd. Na lange en soms felle discussies is besloten ook de adelaar en het ijzeren kruis weer terug te zetten.







"Waar Mercedes en cola nog steeds op een voetstuk staan"













Hi-la-risch. Naast Checkpoint Charlie zit een snackbar genaamd Snackpoint Charlie.



















Het Olympische zwembad.



Plaats voor de vlam.







Tor, alleen de grensrechter beslist anders (zie hem daar eens staan met zijn vlaggetje die machtswellusteling)





Donkere wolken pakken zich samen boven het Olympia-stadion. Volgend seizoen 2 Bundesliga?
















King Nothing

Doelpunt werd onterecht afgekeurd zag ik bij de Sportschau.

Geweldig stadion in een geweldige stad. Vorig jaar in de zomer naar Berlijn geweest en uiteraard het Olympia Stadion bezocht. Jammer dat we op de dag van aankomst op tv de aftrap zagen van Hertha - Liverpool, had ik wel mee willen pakken.
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Houseman

Prachtige stad, en ik vind het Olympia één van de mooiste stadions die ik bezocht heb (inmiddels 3x). Helaas nog nooit de gelegenheid gehad om Union te bezoeken dus ik kom vast en zeker nogmaals in Berlijn.

spons

Citaat van: Houseman op mrt 30, 2010, 18:40:49
Helaas nog nooit de gelegenheid gehad om Union te bezoeken dus ik kom vast en zeker nogmaals in Berlijn.

volgend seizoen is Union tegen Hertha een uitstekende gelegenheid
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Houseman