Sportpark 'De Berckt', Baarlo

Gestart door Breda, apr 26, 2010, 01:12:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Breda

asdf

AthleticHolanda

Dat is dus gewoon hetzelfde terrein als dat van de stockcar etc. races! Nooit geweten, evenals dat ik nooit geweten heb dat (de voorganger van) VVV daar ooit speelde...

Iemand enig idee waarom Sportclub Venlo '54 en VVV'03 ooit in Baarlo speelden?

Joost

#2
Citaat van: AthleticHolanda op apr 26, 2010, 13:49:00
Dat is dus gewoon hetzelfde terrein als dat van de stockcar etc. races! Nooit geweten, evenals dat ik nooit geweten heb dat (de voorganger van) VVV daar ooit speelde...

Iemand enig idee waarom Sportclub Venlo '54 en VVV'03 ooit in Baarlo speelden?
Ja.

Sportclub Venlo '54 was een van de 10 wilde profclubs die door Egidius Joosten en zijn NBVB uit de grond was gestampt. De KNVB waarschuwde gemeentes dat ze absoluut geen wild profvoetbal op hun terreinen moesten toestaan. Vandaar dat Venlo uitweek naar Baarlo.

Overigens is Sportclub '54 niet de voorganger van Venlo. Toen de NBVB en de KNVB vrede sloten werd gevraagd aan de wilde clubs of ze wilden fuseren met reeds bestaande KNVB clubs. Venlo fuseerde dus met VVV en omdat er een contract was met Baarlo werd een tijd lang om de beurt in Venlo en Baarlo gespeeld.

De KNVB had twee goede redenen voor die fusies; het zou enerzijds 10 teams extra brengen die eigenlijk concurreerden met bestaande clubs in de steden. Daarnaast waren de NBVB clubs opgezet als NV's. Bij de KNVB mocht een club alleen ingeschreven worden als vereniging. Daarnaast moest er ook nog een 'staart' aan de clubs komen in de vorm van een jeugdopleiding.

Ze waren niet de enige.
Utrecht speelde een deel van haar wedstrijden in een dorp dat nu Nieuwegein is.
Den Haag speelde in Wassenaar
RAPID 54 was een Heerlense club maar heeft al haar duels in Kerkrade gespeeld
Rotterdam speelde in Hillegom, Ijmuiden en Sleen (vlakbij Emmen!)
Amsterdam in Hilversum

Als het je interesseert dan is het boek 'Om 't spel en de Knikkers' van Matty Verkamman en Evert Vermeer zeer mooi. Het is geschreven omwille van 40 jaar betaald voetbal in Nederland. Samen met de clubportretten uit het boek over 50 jaar betaald voetbal toch wel een must-have.

AthleticHolanda

Interessant!

Bedankt voor de info, zal het boek eens op gaan zoeken.

Han

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

ðe waan


Stadionhopper

Vijf jaar heb ik in het dorp Baarlo gewoond. In mijn kindertijd werden hier bijna elke week verschillende soorten autoraces gehouden. Ook werd Pinkpop een keer op dit terrein gehouden.

Het terrein ligt pal naast het zwembad. Jaren geleden kocht iemand het terrein op om het te exploiteren voor toerisme. De enige functie die het in mijn ogen nog heeft is de oslag van enkele stacaravans, dit is al jaren het zicht op het terrein.

Ik vraag me af of de terracing niet voor het de autoraces zijn gebouwd ipv voor het voetbal. Twintig jaar geleden lag alles er nog prima bij.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Stadionhopper

Citaat van: Breda op mei 02, 2010, 13:00:59
Jij hebt geen foto's van het terrein in volle glorie zoals je het beschrijft van 20 jaar terug?

Nee ik was 5 jaar toen ik wegging uit Baarlo. Wat ik me nog kan herinneren is dat als we gingen zwemmen op zondag dat er autoraces waren en je mee kon gluren door een gat in het hek.

Midden op de Napoleons baan werd er dan een stoplicht gezet om het verkeer in goede banen te lijden.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper