'De voetbalwet'

Gestart door Peenvogel, mei 04, 2010, 10:38:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AB

Citaat van: Breda op sep 06, 2010, 17:50:57
Nog steeds snap ik weinig van de verontwaardiging over een combiregeling. Ofwel je gaat georganiseerd mee naar een uitwedstrijd (en wat is daar mis mee?) omdat je daarmee de rest van het stadion een veiliger gevoel geeft (en dat lijkt me heel belangrijk!) ofwel je ritselt individueel via-via een kaartje voor een van de thuisvakken en accepteert dat je je ingetogen dient te gedragen. Waarom in godsnaam mag van velen van jullie een combiregeling pas als er eerst iets is misgegaan? In het kader van 'Als het kalf verdronken is, dempt men de put'? Wat mij betreft is voorkomen beter dan genezen en is bovendien de veiligheidsbeleving van de rest van het stadion zeer belangrijk. Per slot van rekening vormen de uitfans meestal een kleine minderheid.

Nu zal ik wel de wind van voren krijgen, maar het zij zo.

Verder vind ik het stuitend dat her en der voorzichtig de tijden van vroeger worden geromantiseerd en verheerlijkt waarin je nog eens lekker met zijn 3000'en thuisvakken kon 'veroveren'. Hierbij de verzekering dat tegenwoordig zozeer de vergrootglas op het voetbal ligt dat zulke praktijken nooit, maar dan ook nooit meer zullen worden geaccepteerd. Zulke uitsupporters zullen nergens met open armen verwelkomd worden, ook niet als de stadions leeg blijven. En terecht.
Dat bedoel ik nou met de hedendaagse moraalridders. Geldt wellicht niet voor meneer Breda, maar de hedendaagse morraalridders deden vroeger alles wat god verboden had en loopt nu alles wat de lokale driehoek doet "de hemel in te prijzen".

Wat men doet met voetbalsupporter is een hetze en wordt alleen maar gedaan om de publieke opinie te paaien. Mensen die niks met voetbal hebben vinden het wel best en hebben geen flauw idee waar het echt om gaat

Laat ik je eens een vraag stellen, nee een paar vragen.

Ben je als voetbalsupporter schuldig totdat het tegendeel bewezen is?
Hoe vaak is het fout gegaan bij RKC Waalwijk - Feyenoord?
Hoe vaak is het fout gegaan bij VVV - FC Twente?
Hoe vaak is het fout gegaan bij Sparta -  FC Groningen?
Waarom kan met in Doetinchem wel (bijna) alle clubs op vrij vervoer ontvangen?

Op de "hoe vaak" vragen zul je waarschijnlijk met "ehhh" antwoorden of zul je uit de oude doosch vast wel het een en ander op kunnen rakelen. Hoe dan ook, ik kan me niet voorstellen dat er echt veel noemenswaardige incidenten zijn voorgevallen bij die wedstrijden. Waarom dat toch een verplichte combi?
Juist: gemakzucht & supportertjes pesten.

Bij De Graafschap kan het wel en is iedereen welkom. De lokale gifmengers zijn er blij mee, De Graafschap staat bekend als gastvrij, zowel thuis-als uitsupporters tevreden! Iedereen was ook blij dat De Graafschap terugkeerde naar de Eredivisie. Helaas hebben clubs als ajax, en voor het gemak neem ik aan dat Feyenoord dat ook heeft, een omwisselcombi of dergelijke...
Neem een voorbeeld aan Roda JC. Feyenoord is daar altijd welkom op eigen vervoer, en ik neem aan de rest van Nederland ook. Nog nooit iets noemenswaardigs gebeurd bij ons, iedereen gaat er graag heen. Er worden hotels geboekt op zaterdagavond, de lokale economie wordt gesponsord door ons, iedereen blij!

Waarom kan dat niet bij een gemiddelde Vitesse - Feyenoord, Willem 2 - Feyenoord, VVV - Feyenoord & Groningen - Feyenoord?

In Nederland denkt men in risico's en dekt men zich bij voorbaat al in voor het ergste zodat niemand achteraf wellicht eventueel misschien de zondebok kan worden. Managers, burgemeesters, clubbestuurders, politiechefs zouden eens in kansen moeten denken in plaats van alleen in de risico's.
Feyenoord is een paar jaar geleden "gestraft" met een jaartje combi naar NEC ivm problemen op de lange zijde. Na dat jaar is die combi weer vrij vervoer geworden zonder ook maar 1 wanklank. Het kan dus wel, waarvoor hulde aan de gemeente Nijmegen.

Kom nou niet met cliche's als "je hebt maar een hersenloze nodig". Dat geldt namelijk ook voor Koninginnedag, WK-wedstrijden, Oud & Nieuw, op de kermis en niet te vergeten uitgaan. Ik zal je vertellen: dat geldt ook voor een gemiddeld ritje met de tram. Om zulke oneliners staan mensen uit Brabant bekend. Maar dekken ze de lading? Ik vind van niet.

Tussen sommige clubs is een combi gewoon noodzakelijk en daar hoor je mij ook niet over. Ik vind echter niet dat men te makkelijk naar een combi moet grijpen. Zoals hierboven gezegd moeten voetbalsupporters de wedstrijd met het "nuttige en het aangename kunnen combineren". Dat maakt de dag, daar worden we blij van, een dagje voetbal, uitwedstrijden, LOVE IT!
Met de combi is daar dus geen sprake van...

Waarom leggen steden als Almelo, Utrecht en uit mijn hoofd ook Arnhem van de 17 thuiswedstrijden minimaal een autocombi / omwisselcombi op? Ik denk toch echt gemakzucht maar daar denken de moraalridders onder ons anders over. Ik kan ze ook lafbekken noemen, ook goed.

Snel uitgerekend worden er in Nederland zo'n 200.000 - 250.000 kaartjes aan uitsupporters verkocht, waarvan volgens mijn informatie meer dan de helft verplicht met de combi moet. Clubs als Excelsior Roda JC, Willem 2, Vitesse, NEC, Heracles, De Graafschap, FC Groningen, Sparta, Heerenveen NAC & Utrecht gemiddeld nog geen 400 uitsupporters mee naar wedstrijden.
Gezien de capaciteit van de uitvakken, zeker bij populaire clubs, zou het aantal verkochte kaartjes aan uitsupporters veel hoger kunnen liggen. Stel je verkoopt 100.000 extra uitkaartjes per seizoen extra a 25 euro gemiddeld per wedstrijd verdient het Nederlandse voetbal weer 2,5 miljoen euro extra aan de uitsupporters. Daarbuiten verkoopt men ook nog voor tig euro extra aan drank, frikandellen & kroketten wat weer extra goed is voor de werkgelegenheid is in Nederland.

Oh jah, politieinzet. Ook bij combiwedstrijden is er politieinzet. Met man en macht probeert men de combigangers van de normale voetbalsupporters te scheiden. Omdat de sfeer door meer eigen vervoer wedstrijden minder gespannen zal zijn kan de politie gerichter en beter ingezet worden en hoeft het zich niet meer rondom het uitvak te concentreren. Mocht er toch extra politieinzet nodig zijn dan kan dit weer gefinancierd worden door wat het de samenleving extra oplevert :-) (creatief bedacht he, maar het is wel zo)

Gebeurt er een jaartje iets vervelends dan leg je het jaar erop een combi op bij wijze van "straf". Werkt prima (zie het gevalletje NEC - Feyenoord). En het levert de plaatselijke gifmengers nog geld op ook, wat wil je als gemeente nog meer? (mompelts iets over extra belastinginkomsten ofzo).

Als we met zijn allen nou een stuk minder paniekerig doen als er een voetbalwedstrijd gespeeld wordt dan maken we het voetbal leuker, gezelliger & levert het nog meer geld op ook. Ingrijpen als het mis gaat natuurlijk wel.

Peenvogel

Citaat van: Joost op sep 05, 2010, 13:01:29
Best opvallend eigenlijk dat Roda v Feyenoord v.v. al enkele jaren zonder enig probleem vrij vervoer is voor beide teams. Een voorbeeld van hoe het ook kan!

En waar het ook gewoon goed geregeld is. Een eigen parkeerplaats naast het uitvak. Je wordt 15 minuten tegengehouden (meestal geen probleem gezien onze bijna 100% score  in het Parkstad-stadion ;) ). De weg wordt afgezet en zoef zó de snelweg op.

Met het opleggen van een combi suggereer je in mijn ogen dat er iets niet helemaal senang is tussen beide supportersgroeperingen. Maar waarom heeft Groningen vrij vervoer naar Rotterdam terwijl het omgekeerd voor ons een combi is? Zijn 800 Feyenoorders gevaarlijker voor 20.000 Groningers dan het handjevol Groningers dat zich tussen 45.000 Rotterdammers begeeft bij de wedstrijd in Rotterdam?

Zelfde voor Heracles, Vitesse, AZ, VVV, RKC enz. enz.

En dan terugkomend op de opmerking van Breda over het romantiseren van vroeger. Je bent volgens mij net iets jonger dan mij maar ook jij weet dat begin jaren '90 de meeste stadions nogal leeg waren. De penningmeester stond handenwrijvend bij de poort als Feyenoord op bezoek kwam. Want we mochten dan wel een appie-happie elftal hebben, er ging minimaal 2000 man mee naar uitwedstrijden dus dat was kassa voor clubs als Willem 2, Utrecht, Vitesse waar ze ons maar wat graag zagen komen en er geen probleem mee hadden als we door het hele stadion heen zaten.

Zoals al eerder gezegd botert het idd niet tussen ons beider clubs maar er zijn zat clubs waar het wel gewoon kan. Twee seizoenen geleden was Volendam ineens een combi voor ons omdat de editie daarvoor een dag voor de wedstrijd wat Amsterdammers amok hadden gemaakt op de dijk.


Joost

Breda, dit is een van wedstrijden die ik apart vind:

ADO Den Haag v De Graafschap

Kaartverkoop thuisfans: vrije verkoop, ook op de wedstrijddag, zonder enige vorm van clubcardverplichting.
Kaartverkoop uitfans: verplichte buscombi.

Ik snap de logica niet. Doetinchemse fans kunnen dus zonder enig probleem zondag naar Den Haag rijden om in het thuisvak te gaan zitten. Willen ze bij hun eigen supporters moeten ze 's ochtends vroeg de bus nemen.

Ook een verplichte combi naar de Amsterdam ArenA is voor de meeste provincieclubs merkwaardig. Je moet immers verplicht in die bus om de fans gescheiden te houden. Maar bij de ArenA zelf moet de bus geparkeerd worden tussen de bussen met Ajax-fans en lopen de uitsupporters dwars door de thuisfans naar het uitvak.

Verder geeft de bus praktische problemen. Stel ik wil naar AZ v Roda volgende zaterdag. De bussen vertrekken om 16:30 voor een wedstrijd om 20:45. Wil ik naast iemand zitten moet ik op tijd zijn en dat is minstens om 16u. Dus om 15:15 vertrekken. Kerkrade-Alkmaar is ver (verder dan bijvoorbeeld Breda-Groningen) en je doet er dik 2 uur en 3 kwartier over. De bus wat langer, zeg een half uur langer: 3u15. Dan is de aankomst in Alkmaar om 19:45. Een uur voor aftrap mits alles meezit, waarschijnlijk is er nog ergens een stop om te wachten op de politiebegeleiding en is het maar de vraag of we op tijd komen. Een hapje eten tussendoor zit er niet in en de hele reis zit ik in een bus waarin om me heen gerookt wordt(!).

Na afloop, zeg 23:00 als iedereen weer in de bus is gaan we vertrekken. Kwart voor 2 in Kerkrade. Half 3 's nachts weer thuis. Ik doe er dus dik 11 uur over om een simpele uitwedstrijd te bezoeken en wordt op de heen en terugreis gestoomd door al het gerook. Daarnaast kan ik hooguit meegenomen broodjes eten of een vette hap in het stadion dat weer een fortuin kost.

Huis-Alkmaar is een dikke 2 uur. Ik vertrek dus 3 uur voor aftrap: kwart voor 6. Na afloop vertrek ik ook om 23u en ben ik even na 1 uur weer thuis. Iets meer dan 7 uur. De reistijd wordt met 50% verhoogt.

Ter vergelijking: In de tijd die ik nodig heb om met de bus naar Alkmaar te gaan kan ik ook naar Calais rijden, de tunnel naar Dover nemen en Dover Athletic zien thuisspelen. De tunnel terug nemen en weer naar huis rijden. Dat is zelfs sneller.

AB

Breda, ga je voor het gemak voorbij aan mijn onderstaande vragen? Of doe je dat omdat daarmee je punten worden ontkracht?

CiteerBen je als voetbalsupporter schuldig totdat het tegendeel bewezen is?
Hoe vaak is het fout gegaan bij RKC Waalwijk - Feyenoord?
Hoe vaak is het fout gegaan bij VVV - FC Twente?
Hoe vaak is het fout gegaan bij Sparta -  FC Groningen?

Waarom kan men het in Kerkrade wel? Waarom kan het in Nijmegen wel?

Volgens mij ben jij een typisch voorbeeld van iemand die denkt in moeilijkheden en in problemen in plaats van in kansen en mogelijkheden.

Geef eens antwoord op mijn vragen. Waarom kan Feyenoord wel op eigen vervoer naar Nijmegen en niet naar Waalwijk (zoals vorig jaar)? Er is nog NOOIT iets gebeurt tijdens RKC - Feyenoord. Daar ga je voor het gemak aan voorbij met je oneliner "dat er ook andere belangen zijn".

Ik weet dat Brabanders bekend staan om hun nietszeggende oneliners (Emile Roemer bv) maar ik heb er niks mee.

Overigens ga ik 9/10 uitwedstrijden lekker in het thuisvak bivakkeren, de combi heb ik afgezworen om de gebruikelijke redenen

TeeZee

Citaat van: AB op sep 13, 2010, 10:29:31Ik weet dat Brabanders bekend staan om hun nietszeggende oneliners (Emile Roemer bv) maar ik heb er niks mee.
Dit zeg je alleen maar omdat je liever naar de schreeuwretoriek luistert van Wilders en andere extreem-rechtse politici, right?

Joost

Citaat van: AB op sep 13, 2010, 10:29:31
Ik weet dat Brabanders bekend staan om hun nietszeggende oneliners (Emile Roemer bv) maar ik heb er niks mee.

En ik als Limburger ben dus een geblondeerde Moslimhater?

Vind het redelijk dom om iemand die je nooit ontmoet hebt te spiegelen aan iemand die toevallig uit dezelfde provincie komt. Daarnaast snap ik de invloed van afkomst in deze ook totaal niet.

AB

Heb niks met politiek te maken. Kom ook vaak Brabanders tegen tijdens het darten maar die kennen jullie weer niet (ga ik maar even van uit)

hgrm

Ik zou nu een opmerking over darters kunnen maken die even weinig kant noch wal raakt als die opmerking over Brabanders.

En om het wat breder te trekken: volgens mij is vrijwel alle ellende die over ons is uitgestort in de laatste eeuw veroorzaakt door mensen als groepen in plaats van als indivuduen te zien.....van wereldoorlog tot aan combiregeling.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Gerrit-Jan

Citaat van: AB op sep 13, 2010, 10:29:31
Volgens mij ben jij een typisch voorbeeld van iemand die denkt in moeilijkheden en in problemen in plaats van in kansen en mogelijkheden.

Ik vind het nogal onbeschoft om, naar aanleiding van een volkomen inhoudelijke reactie van Breda, zo op de man te gaan spelen.

Citaat van: AB op sep 13, 2010, 10:29:31
Waarom kan men het in Kerkrade wel? Waarom kan het in Nijmegen wel?
En misschien had je de reactie van Breda ook beter moeten lezen, want hij gaat wel degelijk in op jouw vragen. De bestuurders in Kerkrade en Nijmegen maken, na afweging van alle belangen, wat betreft wel/geen combi-regeling voor uitsupporters duidelijk een andere keuze dan de bestuurders in Venlo en Waalwijk.

AthleticHolanda

Kan een heel verhaal gaan typen over dit onderwerp, mijn persoonlijke ervaring ermee en mijn mening erover, maar denk dat het weinig toevoegt dus laat ik het er maar bij.

De bestuurder in Venlo spoort overigens voor geen meter, en niet alleen omdat hij de NVU liet lopen.

Dat van die Brabanders en oneliners snap ik overigens helemaal niet, ik woon in Brabant en dus ken ik logischerwijs meer Brabanders dan mensen uit andere provincies. Vanzelfsprekend dus ook meer Brabanders die 'bekend staan' om 'nietszeggende oneliners'. Woon jij (AB) ook in Brabant? Dan snap ik het.

Zo niet ben ik benieuwd naar de motivatie achter die oneliner.

AB

Sorry, dat van die oneliner was ongepast en neem ik terug. Mijn excuses.

AB



Peenvogel