Hoofdmenu

België 2015-2016

Gestart door Saltacampos, jun 05, 2015, 16:14:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Eendracht Aalst heeft gewonnen bij het gerechtshof en mag toch in 2e klasse spelen.

CiteerVan een verrassing van formaat gesproken. De burgerlijke rechtbank besliste vandaag dat Eendracht Aalst volgend seizoen mag aantreden in tweede klasse. Nochtans kregen de Ajuinen eerder geen licentie voor volgend seizoen.

Spelers die al enkele maanden niet meer betaald werden, schulden die niet meer te overzien waren, papieren die niet in orde waren, infrastructuur die verouderd is... De problemen bij Eendracht Aalst waren eind vorig seizoen niet te overzien. De club diende dan ook geen licentiedossier in bij de licentiecommissie en kreeg bijgevolg rood licht om volgend seizoen aan te treden in de Proximus League.

De club maakte van die tijd echter gebruik om een degelijk dossier samen te stellen en stapte naar het Belgisch Arbitragehof voor de Sport (BAS). Ook daar kreeg de club echter - tegen de verwachtingen in - geen groen licht. Er volgde verplichte degradatie naar derde klasse en de Proximus League zou volgend seizoen van start gaan met één ploeg minder. Ook in derde klasse werden immers onvoldoende clubs in staat bevonden om te voldoen aan de eisen voor tweede klasse.

Eendracht Aalst legde zich niet zomaar neer bij die beslissing en trok prompt naar de burgerlijke rechtbank. Die deed vandaag uitspraak over het dossier van Eendracht Aalst. Volgens de club had het BAS immers wél de vereiste documenten, maar besliste ze toch om verplichte degradatie op te leggen aan de Oost-Vlaamse club.

De rechter in kortgeding te Dendermonde oordeelde vandaag dat de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) verplicht is om aan Eendracht Aalst de licentie voor tweede klasse te overhandigen en dit op straffe van een dwangsom.

De Rechtbank is van oordeel dat het niet kan dat de voorzitter van de KBVB (François De Keersmaecker) ook bestuurder is van het BAS, dat op 15 mei had geoordeeld dat aan Eendracht Aalst geen licentie kon worden toegekend. Deze vermenging van hoedanigheden in hoofde van François De Keersmaecker brengt volgens de Rechtbank de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van het BAS als arbitrageinstelling in het gedrang, hetgeen onder meer in strijd is met het recht op een eerlijk proces.

Hierdoor zijn de rechten van Eendracht Aalst benadeeld, waardoor de Rechtbank van oordeel is dat de club, gelet op haar sportieve prestaties, wel een licentie dient te verkrijgen.

cafebac

Only in Belgium....

3A wordt qua namen zo wel een heel schrale afgezet tegen 3B. Met het oog op de nieuw te vormen 2e en 3e klasse eigenlijk wel jammer.

Is het trouwens zo dat alleen het komende seizoen geldt voor kwalificatie voor de nieuwe 2e Klasse, of, zoals ik ergens eerder las, het gemiddelde van de laatste 3 seizoenen?

Joost

Citaat van: cafebac op jul 15, 2015, 15:30:36
Only in Belgium....

3A wordt qua namen zo wel een heel schrale afgezet tegen 3B. Met het oog op de nieuw te vormen 2e en 3e klasse eigenlijk wel jammer.

Is het trouwens zo dat alleen het komende seizoen geldt voor kwalificatie voor de nieuwe 2e Klasse, of, zoals ik ergens eerder las, het gemiddelde van de laatste 3 seizoenen?

Ik ben benieuwd of er dan weer een team van 3B naar 3A gaat.

Voor zover ik weet is er nog niets bekendgemaakt in het openbaar over de kwalificatie voor de nieuwe 2e klasse.

HRM1880

Citaat van: cafebac op jul 15, 2015, 15:30:36
Only in Belgium....

3A wordt qua namen zo wel een heel schrale afgezet tegen 3B. Met het oog op de nieuw te vormen 2e en 3e klasse eigenlijk wel jammer.

Is het trouwens zo dat alleen het komende seizoen geldt voor kwalificatie voor de nieuwe 2e Klasse, of, zoals ik ergens eerder las, het gemiddelde van de laatste 3 seizoenen?
Welke huidige clubs mogen aanspraak maken op profvoetbal?

- In theorie: Clubs uit tweede klasse die in februari van volgend jaar helemaal in orde zijn met hun infrastructuur, kunnen een licentie aanvragen voor eerste klasse. Die clubs hebben sowieso recht op een plaatsje in het profvoetbal. Als er meer dan 8 clubs zijn die voldoen aan de licentievoorwaarden voor eerste klasse, dan is de rangschikking van volgend seizoen doorslaggevend.

- In praktijk: In praktijk zullen geen acht clubs echter hun licentie voor eerste klasse behalen. Enkel Lierse SK, Cercle Brugge, KAS Eupen, R. Antwerp FC, KSV Roeselare en AFC Tubize zouden op dit moment in staat zijn om aan die strenge voorwaarden te voldoen. Ook White Star Brussel behoort tot de kanshebbers. De resterende (2) plaats(en) in de 1B-reeks gaan naar de hoogstgeklasseerde clubs in de eindklassering van seizoen 2015-2016.

http://www.nr10.be/nieuws/competitiehervorming-doorgelicht-zo-zien-alle-lagere-reeksen-er-binnenkort-uit

cafebac

Bedankt voor de link!

Joost

Inderdaad een heel mooi stuk!

Joost

Die hoeveelheid zitjes is denk ik het grootste struikelblok voor clubs die willen promoveren.

De enige lagere clubs die in realiteit kans er op maken zijn;
KFCOB-Wilrijk
Bergen
Harelbeke


cafebac

Mits ze ergens 5.000 kuipjes op de kop tikken zou Boitsfort het ook nog wel kunnen redden.

Zonder gekheid, er zijn natuurlijk genoeg terreinen waar plek genoeg is om steigertribunes neer te zetten die ook bij een aantal clubs met licentie staan.

Jef400

Citaat van: Joost op jul 15, 2015, 14:33:35
Eendracht Aalst heeft gewonnen bij het gerechtshof en mag toch in 2e klasse spelen.
En volledig terecht met deze motivatie. Ik vind het een mooi bericht in ieder geval.

jona93

Citaat van: Jampot op jul 16, 2015, 20:28:47
En volledig terecht met deze motivatie. Ik vind het een mooi bericht in ieder geval.
Blijkbaar buiten de KBVB gerekend die in beroep gaan tegen de beslissing over de uitspraak van Aalst.
https://www.voetbalkrant.com/nl/nieuws/lees/2015-07-16/breaking-kbvb-gaat-in-beroep-tegen-licentie-aalst
laatste wedstrijd: leeuwkens teralfene-vk liedekerke 25/11/12
volgende wedstrijd: panters okegem-ophasselt 02/12/12

Joost

Citaat van: Jampot op jul 16, 2015, 20:28:47
En volledig terecht met deze motivatie. Ik vind het een mooi bericht in ieder geval.

Ik vind de motivatie juist flinterdun en bijna lachwekkend. De Keersmaecker is voorzitter van de KBVB en bestuurslid bij het BAS en dat zou voor belangenverstrengeling zorgen. In beide rollen heeft hij volgens mij geen invloed op de beslissingen die de commissies maken.

Hij heeft geen zitting in de licentiecommissie die vanuit de bond bepaald of een licentie wordt toegekend op basis van regels die de clubs zelf hebben geaccordeerd.

En hij was ook niet een van de drie rechters die vanuit het BAS over de zaak moesten oordelen.

Sowieso is het een beetje merkwaardig hoe dit gelopen is. Eendracht Aalst had in eerste instantie een bewust verzwakt dossier ingeleverd om daarna direct naar het BAS te kunnen gaan met een steviger dossier.

In principe kunnen alle clubs die een licentie geweigerd is nu met een kort geding toegang tot Tweede Klasse krijgen. Het gaat er immers niet om of je licentiedossier op orde is, de zogenaamde belangenverstrengeling geeft je automatisch toegang.

Jef400

Dus zal je iets aan de belangenverstrengeling moeten doen voordat je weer een serieus BAS hebt. Het is spelen met de regels, maar als je zo'n situatie aanhoud blijf je dit gedoe houden. En de clubs dit als achteringang zien. De BAS doet het zelf.

Joost

Citaat van: Jampot op jul 17, 2015, 10:58:26
Dus zal je iets aan de belangenverstrengeling moeten doen voordat je weer een serieus BAS hebt. Het is spelen met de regels, maar als je zo'n situatie aanhoud blijf je dit gedoe houden. En de clubs dit als achteringang zien. De BAS doet het zelf.

Maar wat is er dan voor feitelijke belangenverstrengeling geweest?

Het is niet zo dat Eendracht Aalst een correct dossier had volgens de rechters, enkel omdat dezelfde persoon hogerop in beide organisaties zitting had mag Aalst geen licentie geweigerd worden. Voor zover ik weet is de Keersemaecker in geen enkele vorm direct betrokken geweest bij de besluitvorming.

Jef400

De belangenverstrengeling zit hem in dat een persoon die in eerste instantie werkzaam is bij de bond die in eerste instantie de licentie van Aalst weigerde, ook werkzaam is bij het BAS wat het beroep behandelt waardoor er belangenverstrengeling op kan treden. Ik zeg niet dat het noodzakelijkerwijs gebeurd is, maar de mogelijkheid is er, en op grond daarvan heeft de rechter besloten dat Aalst in de 2e mag blijven. Het klinkt vreemd, en hartstikke oneerlijk. Maar het is wel de situatie zoals die ligt. 

Joost

Citaat van: Jampot op jul 17, 2015, 12:07:08
De belangenverstrengeling zit hem in dat een persoon die in eerste instantie werkzaam is bij de bond die in eerste instantie de licentie van Aalst weigerde, ook werkzaam is bij het BAS wat het beroep behandelt waardoor er belangenverstrengeling op kan treden. Ik zeg niet dat het noodzakelijkerwijs gebeurd is, maar de mogelijkheid is er, en op grond daarvan heeft de rechter besloten dat Aalst in de 2e mag blijven. Het klinkt vreemd, en hartstikke oneerlijk. Maar het is wel de situatie zoals die ligt.

Als hij in een van de commissie had gezeten die de licentie had beoordeelt dan kan ik je motivering snappen. Nu blijf ik het een dwaling van het hof vinden.