Hoofdmenu

Hoe het was

Gestart door TeeZee, apr 28, 2008, 09:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Nort

Citaat van: De publiekswissel op jan 31, 2019, 13:05:09
Haha, wat ben je zuur vandaag Nort.....

Jij gaat ook niet wekelijks naar St Mirren. Bij Zwarte Leeuw, Racing en FC Dordrecht is dat wel. Die hebben seizoenkaarten bij elkaar....
Ook niet fanatieke, als in de zin van rellen en amokmaken
Totaal niet, ik geef enkel mijn mening op basis van ervaringen uit het verleden. En mijn vrijheid word er bovendien door aangetast. Verder is het prima als je meerdere seizoenkaarten hebt, maar laat je Mechelen vlag dan thuis als je naar Dordrecht gaat en vice versa.

FCT1980

De vriendschapsband tussen Twente en Schalke gaat heel ver. We komen bij elkaar op toernooien en feesten en heel veel supporters hebben idd seizoenkaarten bij beide clubs.
Daar zijn ook veel verschillende groepen bij betrokken. Ultras, hooligans, gewone supportersverenigingen en nog meer losse supporters van beide clubs weten elkaar onafhankelijk van elkaar (steeds vaker) te vinden. Dat jij daar met een paar rellende Belgen als referentie iets van wilt vinden is dikke prima. Mooi verhaal maar doen we niets mee.

There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Jef400

Is dat dan ook pas het punt dat je over vriendschap praat? Als het breedgedragen binnen de supporterslagen van de club zit.

Nort

Citaat van: FCT1980 op jan 31, 2019, 13:41:53
De vriendschapsband tussen Twente en Schalke gaat heel ver. We komen bij elkaar op toernooien en feesten en heel veel supporters hebben idd seizoenkaarten bij beide clubs.
Daar zijn ook veel verschillende groepen bij betrokken. Ultras, hooligans, gewone supportersverenigingen en nog meer losse supporters van beide clubs weten elkaar onafhankelijk van elkaar (steeds vaker) te vinden. Dat jij daar met een paar rellende Belgen als referentie iets van wilt vinden is dikke prima. Mooi verhaal maar doen we niets mee.
Je mist mijn punt volledig. Ik heb het niet over vriendschapsbanden die al 20 jaar bestaan en breed door een hele aanhang wordt gedragen (dat is overigens echt een uitzondering). Voor 98% zijn vriendschapsverbanden niet meer dan een excuus om in het buitenland lekker te rellen of is het slechts een 'vriendschap' tussen een klein aantal fans van beide clubs. En dat is ook gelijk de verklaring dat de liefde na een paar tripjes al snel bekoeld raakt.

De voorbeelden waarbij supporters een zogenaamde vriendschapverband misbruiken om te gaan rellen zijn er legio. Wat ik me zo kan herrineren in de afgelopen seizoenen: Willem II knokt in Bristol, Geel knokt in Venlo, MVV knokt bij Sint-Truiden, Gent knokt in Maastricht, NAC knokt in of samen met Lokeren, Burnley knokt in Helmond en ga zo maar door.

FCT1980

Dan mis ik je punt omdat je niet helder was.
Wat je zei is het volgende: ''die onzinnige vriendschapsverbanden moet eens afgelopen zijn''.
Daar reageerde ik op met onze vriendschap met Schalke 04. En ook in die vriendschap zijn er groepen die gezamenlijk optrekken als er andere clubs naar één van onze steden komen.

Zelf zijn wij met onze groep bevriend met een groep van Villa. Dat is enkel onze groep. Zo zal dat in andere gevallen ook zijn. Dat het dan af en toe mis gaat is niet handig maar er zijn dus ook goede voorbeelden.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Nort

Citaat van: FCT1980 op jan 31, 2019, 14:42:11
Dan mis ik je punt omdat je niet helder was.
Wat je zei is het volgende: ''die onzinnige vriendschapsverbanden moet eens afgelopen zijn''.
Daar reageerde ik op met onze vriendschap met Schalke 04. En ook in die vriendschap zijn er groepen die gezamenlijk optrekken als er andere clubs naar één van onze steden komen.

Zelf zijn wij met onze groep bevriend met een groep van Villa. Dat is enkel onze groep. Zo zal dat in andere gevallen ook zijn. Dat het dan af en toe mis gaat is niet handig maar er zijn dus ook goede voorbeelden.
Of je voelt je nogal snel aangesproken. Een breed gedragen vriendschapband, waarvan een groot gedeelte van de club dezelfde sympathie voelt is heel wat anders dan dat tussen een paar supporters.

Ik ken weinig goede voorbeelden, waarbij supporters mét profileringsdrang zich kunnen gedragen. Maar ook hier zal ik jullie groep niet bedoelen, tenzij je een Twente vlag meeneemt naar Villa Park.

De publiekswissel

Citaat van: Nort op jan 31, 2019, 13:14:29
Totaal niet, ik geef enkel mijn mening op basis van ervaringen uit het verleden. En mijn vrijheid word er bovendien door aangetast. Verder is het prima als je meerdere seizoenkaarten hebt, maar laat je Mechelen vlag dan thuis als je naar Dordrecht gaat en vice versa.

Je vrijheid wordt aangetast door doorgesnoven gasten, niet door een vlaggetje.
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

syntric

Citaat van: De publiekswissel op jan 31, 2019, 16:05:10
Je vrijheid wordt aangetast door doorgesnoven gasten, niet door een vlaggetje.
Door doorgesnoven gasten die altijd wel een vlaggetje bijhebben omdat ze idd die ziekelijke profileringsdrang hebben? :-)
Groundhopper for life :-)

hgrm

Ik snap het hele gedoe rond vriendschapsbanden überhaupt niet. In essentie ben je allemaal elkaars concurrent. Soms direct, soms een stuk indirecter.
Je normaal gedragen naar tegenstanders toe is voor mij vanzelfsprekend en sympathie voor een andere club kan, maar een vriendschapsband voelt onnatuurlijk.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Jef400

Dat weet ik niet. Ik ben het in beginsel niet eens met het idee dat alle clubs elkaar concurrenten zouden zijn. In die zin zitten er toch ontzettende niveauverschillen tussen de clubs, en spelen ze derhalve vaak niet eens tegen elkaar. Ook heb ik in de voetbalwereld bij bepaalde supporterskernen juist warmte gevoeld, ondanks een andere club te supporten, dat zal tussen groepen ook ongetwijfeld het geval zijn.

ALenstra

Maar hoe gaat dat met vriendschapsbanden als beide clubs tegen elkaar moeten voetballen? Bijv. in een Europees toernooi FC Twente-Schalke 04? Zijn ze dan nog vrienden?

Jef400

Dat hebben ze wel bewezen toen.

FCT1980

Citaat van: ALenstra op jan 31, 2019, 16:36:06
Maar hoe gaat dat met vriendschapsbanden als beide clubs tegen elkaar moeten voetballen? Bijv. in een Europees toernooi FC Twente-Schalke 04? Zijn ze dan nog vrienden?

Dat hebben we inderdaad al meermaals bewezen.
Zoek de filmpjes er maar eens bij.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

FCT1980

Citaat van: Nort op jan 31, 2019, 15:06:56
Of je voelt je nogal snel aangesproken. Een breed gedragen vriendschapband, waarvan een groot gedeelte van de club dezelfde sympathie voelt is heel wat anders dan dat tussen een paar supporters.

Ik ken weinig goede voorbeelden, waarbij supporters mét profileringsdrang zich kunnen gedragen. Maar ook hier zal ik jullie groep niet bedoelen, tenzij je een Twente vlag meeneemt naar Villa Park.

We hebben zelfs een gezamenlijke banner. Vreselijk he?
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

hgrm

Wat hebben ze bewezen?
Dat het ze niet om het voetbal en het volgen van de club gaat maar om het event? "Of we winnen is niet belangrijk, als we maar gezellig samen kunnen zupen?"
Dat noem ik geen echte fans...

Er zijn in het honkbal een heleboel mensen met wie ik prima kan opschieten van een hele hoop clubs, maar als HCAW tegen hun club speelt, zijn we toch even voor een middagje geen vrienden....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen