Hoofdmenu

Hoe het was

Gestart door TeeZee, apr 28, 2008, 09:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

FCT1980

Citaat van: hgrm op jan 31, 2019, 16:57:01
Wat hebben ze bewezen?
Dat het ze niet om het voetbal en het volgen van de club gaat maar om het event? "Of we winnen is niet belangrijk, als we maar gezellig samen kunnen zupen?"
Dat noem ik geen echte fans...

Er zijn in het honkbal een heleboel mensen met wie ik prima kan opschieten van een hele hoop clubs, maar als HCAW tegen hun club speelt, zijn we toch even voor een middagje geen vrienden....

Dat supporters van twee clubs prima met elkaar naar een wedstrijd kunnen waarbij winnen van het eigen team voorop blijft staan.
Samen biertje drinken hoort daar inderdaad ook bij.

Wat doe je op zo'n honkbalmiddagje van je dan? Ruzie maken met de mensen waar je normaal zo goed mee kunt opschieten?
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

hgrm

Citaat van: FCT1980 op jan 31, 2019, 17:05:11
Dat supporters van twee clubs prima met elkaar naar een wedstrijd kunnen waarbij winnen van het eigen team voorop blijft staan.
Samen biertje drinken hoort daar inderdaad ook bij.

Wat doe je op zo'n honkbalmiddagje van je dan? Ruzie maken met de mensen waar je normaal zo goed mee kunt opschieten?

Nou, in ieder geval niet gezellig naast elkaar gaan zitten te blaten dat we zo gezellig samen naar het honkbal gaan. Natuurlijk behandel je ze normaal maar ik ga echt niet lopen meehossen met de fans van de tegenstanders, hoe aardig ik ze als persoon ook vind.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

FCT1980

Citaat van: hgrm op jan 31, 2019, 17:10:17
Nou, in ieder geval niet gezellig naast elkaar gaan zitten te blaten dat we zo gezellig samen naar het honkbal gaan. Natuurlijk behandel je ze normaal maar ik ga echt niet lopen meehossen met de fans van de tegenstanders, hoe aardig ik ze als persoon ook vind.

Heel goed, ieder z'n ding en beleving.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Olav

Ik zal bij een volgend wedstrijdbezoek wanneer ik een vlag zie hangen van een bevriende club de mensen er even op aanspreken, dat ze er echt mee moeten stoppen ivm. sommige mensen die er niet mee eens zijn. ;)

Meningen lopen uiteen; ieder mag gelukkig zelf doen wat hij wilt, of iemand dat nou leuk vind of niet.

syntric

Voor de liefhebbers van vriendschapsbanden:

https://www.youtube.com/watch?v=CcuRetsdFMA

:-)
Groundhopper for life :-)


De publiekswissel

Ik vond die docu van FC Twente over de band met Stranraer wel tof om te zien.

Dat verhaal over concurrenten slaat natuurlijk nergens op, maar verder moet iedereen het lekker zelf weten. Wij hangen vanavond bij FC Dordrecht onze Zwarte Leeuw vlag wel weer gewoon op naast die van Racing. 
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

Jehoentelaar

Ik vind vooral dat iedereen lekker zelf moet weten wat 'ie doet rond een wedstrijd (mits de wet het toelaat). Kan er echt totaal niet wakker van liggen of er vriendschapsbanden zijn en hoe die tot uiting komen. Heb wat voetbal en groundhoppen betreft wel andere dingen om me druk over te maken.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Nort

Met een aanstaande verhuizing, al is het de vraag hoe lang het nog duurt, voor de deur stond York Street hoog op de verlanglijst. Gezien Boston in een uithoek ligt en met verplichtingen op zondag, besloten we er een dagtrip van te maken. Het winterse weer werd doorstaan, al kwam de een na de andere afgelasting binnen en vreesde we even voor het doorgaan van de wedstrijd. Die zorgen bleken ongegrond en uiteindelijk was Boston United - FCUM een van de weinige non-league wedstrijden die door zouden gaan.

Bij aankomst stond de poort van het stadion open en werd de rode loper uitgerold voor de 'folk from The Netherlands' en mochten we zo ongeveer overal komen. als toegift kregen we nog een kaart voor sponsor lounge in de handen gedrukt. York Street bleek zoals verwacht een erg leuk stadion te zijn, met de oude mainstand op de korte zij de als hoogtepunt. Vooral de houten bankjes in de hok van de tribune vielen erg in de smaak.

Na een rondje om de kathedraal en een bezoekje aan de pub voor een hapje en drankje, keerden wij terug om op te warmen in de social club van de 'Pilgrims'. Daar was het al goed druk en het was mooi om te zien dat de supporters van FCUM moeiteloos integreerden tussen de Boston supporters. Eenmaal op de tribunes probeerden we ons warm te houden met een goede pie en een matige warme chocomel.

De 157 meegereisde supporters uit Manchester zagen hun club verrassend op voorsprong komen, maar moesten al snel hun meerdere erkennen. In de 2e helft verzuimde Boston om het definitief te beslissen, waarna er nog enkele hachelijke situaties in de absolute slotfase ontstonden. Gescoord werd er niet meer en zodoende kon Boston United er drie punten bijschrijven en komt degradatie voor FCUM steeds dichter bij.

York Street is een hele fijne ground en Boston United een gastvrije club, die ik voor iedere Engelse voetballiefhebber kan aanraden. Voordat het te laat is.

GiertjeNL

Sinds half jaar in het bezit van een rijbewijs. Afgelopen weekend dan voor het eerst maar eens echt "nuttig" gebruik gemaakt hiervan.
Door de afgelastingen in het amateurvoetbal kwam er opeens een zaterdagmiddag vrij te liggen.
Deze maar eens besloten om in Duitsland te nuttigen.
Twee potjes op het programma:
SV Meppen - KFC Uerdingen
Schalke 04 - Borussia Mönchengladbach

14.00uur SV Meppen - KFC Uerdingen 3-2 (3.Liga)
De eerste pot die op het programma stond was er eentje in 3. Liga. Oorspronkelijk stond Paderborn op het programma maar door tijdsgebrek is deze op het laatste moment ingewisseld voor SV Meppen. Vooraf al wat artikelen gelezen over de "schoonheid" van het stadion. Bij aankomst bleek daar weinig van gelogen, een prachtig klein stadionnetje met een prima sfeertje. De eerste helft achter de ene goal en de tweede helft achter de ander. KFC Uerdingen had een goed gevuld uitvak met prima sfeer. Thuissupporters lieten zich ook prima horen. De eerste helft was op 2 grote kansen eigenlijk redelijk saai. Het beste zat hem overduidelijk in de tweede helft. Nadat Meppen in de tweede helft op 0-2 achterstand kwam, scoorde in de 82ste minuut SV Meppen dan nog wel de aansluitingstreffer. Het geluk kon niet op toen uiteindelijk in de 88ste minuut de gelijkmaker viel. Maar als kers op de taart gaf de scheidsrechter in de 94ste minuut dan ook nog een penalty en voíla 3-2. Heerlijk feestje, helaas moesten wij snel de auto pakken om op tijd in Gelsenkirchen te zijn.

17.30uur Schalke 04 - Borussia Mönchengladbach 0-2 (Bundesliga)
Tweede pot was eigenlijk wel de hoofdmoot van dit weekend, maar na de 3-2 in Meppen was dit vrij lastig waar te maken. In het stadion bleken wij boven het uitvak te zitten. Hele aparte situatie waarbij Schalke en Borussia Mönchengladbach supporters door elkaar zitten. Schitterend dat dit kan in Duitsland, maar het zorgt wel voor een hele aparte sfeer. Het verpeste in dit vak wel het echte fanatisme, wat ik een belangrijk onderdeel vind tijdens een wedstrijd. De pot was redelijk matig en vlak voor tijd pakte de keeper van Schalke rood en ging BMG vol voor de winst. Dat lukte uiteindelijk met een schitterend afstandschot en dito stiftje; 0-2.

Al met al was het een leuk dagje weg en zeker voor herhaling vatbaar. Kan niet wachten tot de KNVB een algehele P-P voor het amateurvoetbal.

Jef400

De wedstrijd Dordrecht - Sparta zal de meeste mensen weinig zeggen. Als op een op afstand wonende Spartaan is de buscombi een fenomeen waar je feitelijk eigenlijk nooit aan toe komt, afgelopen vrijdag lukte het voor het eerst dit seizoen wel eens een keertje. Op vrijdagavond werd er koers gezet naar het eiland van Dordt, en ook mijn derde bezoek daar stelde niet teleur. Marginaliteiten aan de hekken, in de catering en de wc's zorgden voor voldoende randvermaak. De 1-4 overwinning, de eerste dit kalenderjaar, hielp ook erg mee. Er mogen vaker van dit soort tripjes komen, daar ergens verdwijnend in de uithoeken van de vrijdagavond.

Joost

Beloftenteam of niet, de manier waarop het bij De Herdgang vandaag geregeld was is echt een verademing.

Jef400

Alhoewel vincken altijd wel leuk is, trof ik gisteren de rafelranden van het Duitse voetbal.

Borussia Mönchengladbach 0-3 VfL Wolfsburg

Tot een uur voor de wedstrijd ging het eigenlijk allemaal wel goed. De sfeer was ontspannen, het weer lekker en de mensen nog rustig. Helaas kwam daar later verandering in. Of het aan het goedkope bier of de verdorven persoonlijkheden lag weet ik niet. Feit is wel dat meerdere ruzies en knokpartijen de sfeer in het stadion verpeste. Sfeer die toch al nauwelijks aanwezig was, de geregiseerde ultras in het thuisvak en de weinige uitsupporters waren daar debet aan.

De wedstrijd zelf eindigde geflatteerd in 0-3 overigens, er gebeurde weinig en eigenlijk verdienden beide ploegen niets. Borussia Mönchengladbach niet door hun te lage inzet, Wolfsburg niet door hun negatieve spelopvatting en aanstellerij.

De stad zelf was rustiger, alhoewel enkele straatjes maar echt mooi waren en de betonfirma daar goed heeft geboert. Beton beton en beton.

Op de terugreis werden de prikkels mij nog te veel. Twee dominante geluidsstromingen vergden veel energie. Misschien was het daarom ook juist wel prettig om in Venlo de trein te missen en daardoor getuige te zijn van carnavalsperikelen zonder gestoord te worden door dronken lui. In de trein en bus gebeurde daarna weinig spannends meer en het openen van de deur voelde rond half 12 als de grootste overwinning van de dag. Geen naar volk meer en mijn bed als beloning voor de lange dag.

Ik had het niet willen missen, maar het verwachtingspatroon won het van de werkelijkheid. Het was geen geslaagde vinck.

Straks maar naar het Kasteel. Daar weet ik wat ik kan verwachten, en alhoewel de verhoudingen met de mooie club Go Ahead niet het beste zijn, weet ik wat ik kan verwachten en hoef ik niet om te kijken naar vreemd volk.

AthleticHolanda

#5308
's Ochtends om 10 uur begon de verkoop en zo'n twaalf uur van tevoren besloten de eerste supporters een rij te gaan vormen bij het stadion van Malmö FF. Zó vaak komt het tenslotte niet meer voor dat Zweedse ploegen Europees overwinteren, daarnaast zorgde de loting tegen een Engelse topclub, uit de in Zweden immens populaire Premier League, voor nóg meer opwinding. Gedurende de nacht bleven de mensen aansluiten en mensen die hadden gewacht tot het licht werd, zaten uiteindelijk zonder kaarten. Supporters die zich na half zes 's ochtends hadden gemeld grepen mis want de 2695 beschikbare kaarten werden uiteindelijk allemaal verkocht aan mensen die eerder opstonden.

Op dat moment was ik zelf al in het bezit van een ticket. Voor Chelsea fans was deze wedstrijd niets meer dan een regulier tussendoortje en dus was er gewoon vrije verkoop en waren alle plaatsen in het stadion £25. Dus geen gedoe met memberships en hoge ticketprijzen, maar gewoon online een kaartje bestellen en deze netjes vlot opgestuurd krijgen. Daarnaast zijn vluchten en hotels doordeweeks vaak goedkoper dan in en rondom het weekend en stiekem heb ik Europese avondjes best gemist.
Athletic speelde namelijk geregeld Europees en de reden dat ik daarvan zo veel mogelijk gezien heb, is dat ze momenteel geen Europees spelen. Door het beleid zal het namelijk alleen maar moeilijker worden om Europees te blijven voetballen, al staan ze momenteel toch weer achtste en is er stiekem een beetje hoop. Dit seizoen is dat echter niet meer van toepassing en moest ik mijn voldoening in deze elders zoeken.


Donderdagochtend vertrok mijn vlucht met een kleine vertraging naar Gatwick en omdat er geen taxi's klaar stonden besloot ik om maar naar het hotel te lopen. Er was immers geen wolkje te bekennen, een unicum voor Britse begrippen, en ruim een half uur later was ik ingecheckt. Vanaf het aan Gatwick grenzende dorp nam ik vervolgens de trein naar Londen Victoria. Omdat ik in Londen nooit weet wat ik buiten voetbal moet gaan doen, besloot ik maar van het mooie weer te gaan genieten in Hyde Park, om me later langzaam richting Stamford Bridge te begeven.Veel Malmö supporters verzamelden zich rondom metro-station Earls Court om vanaf daar gezamenlijk naar het stadion te lopen, en liet dat nou net op mijn route liggen.

Malmö FF verloor de heenwedstrijd met 1-2 maar voetbalde bij vlagen zeer goed mee. Chelsea leek het in de hoofdstad van Skåne echter wel best te vinden en met de thuiswedstrijd nog tegoed maakten ze zich niet te druk. Het was in ieder geval geen afstraffing geworden en zodoende maakten de Zweden de reis niet voor niks, want wie weet speelde onderschatting een rol en konden ze alsnog voor een verrassing zorgen.

Talloze Zweden hadden de weg naar Earls Court gevonden en nadat onder luid gezang gegroepeerd werd, begaven ze zich gezamenlijk richting Stamford Bridge. Onder leiding van drie politiebussen met daarvoor drie politiepaarden verliep alles, waarschijnlijk mede door het uitblijven van pyro, gemoedelijk en trokken ze veel bekijks van buurtbewoners.
Toen een pub met dubieuze spandoeken gepasseerd werd, werd deze vakkundig afgeschermd door de politie en zo kwamen de lichtblauwen veilig aan bij het uitvak.


Op Stamford Bridge was ik een jaar of 20 geleden al eens op schoolreis en sindsdien lijkt het stadion nauwelijks veranderd. Vier verschillende tribunes doen het altijd goed. Aan de buitenkant staat nog een origineel stuk muur van het oude Stamford Bridge, dat was aangekleed met foto's en verhalen van helden van weleer, zoals o.a. Bonetti, Vialli en Hasselbaink.
Na een rondje dat begon en eindigde bij deze muur besloot ik om maar naar binnen te gaan. Tot mijn verbazing viel binnenin het stadion ook voor een groot deel rond te lopen, niet meer vanzelfsprekend in deze tijd maar dat gaf wel de mogelijkheid om het stadion eens vanuit elke hoek goed te bekijken.

Dat het uitvak bomvol zou komen te zitten was bekend maar ook het thuispubliek liet het niet afweten. De wedstrijd was tot mijn verbazing volledig uitverkocht en naar goed Engels gebruik kwamen de meeste thuissupporters op het laatste moment binnen, sommige zelfs toen het clublied en de bekende Liquidator al waren afgelopen.
Zoals verwacht zorgden de Zweden voor de sfeer. Terwijl zij zongen dat ze van Malmö houden zongen de Engelsen af en toe dat ze het bekende CFC zijn en zo bleef de sfeer ook op de tribunes gemoedelijk.

Malmö voetbalde goed mee en maakte in de eerste twintig minuten zelfs serieus aanspraak op een doelpunt. Deze viel echter niet en toen Willian na rust op de counter Giroud bediende was de wedstrijd gespeeld. Dit echter niet voordat de Malmö ultras na rust nog een leuke pyro show verzorgden, die door de Engelsen om mij heen overigens positief werd ontvangen. Ze keken hun ogen uit. Zo zag ik Malmö tot dusver drie keer aan het werk, drie keer in een uitwedstrijd, en drie keer zag ik een mooie pyro-show, een goede balans.
Zo wonnen de Zweden op de tribune en werd het lot van Malmö op het veld definitief beslecht door oud Twente-verdediger Bengtsson die zijn tweede geel zag. Barkley scoorde de daarop volgende vrije trap en mega-talent Hudson-Odoi zorgde voor het slotakkoord.


Na de wedstrijd liep het prachtige stadion vlot leeg. Om lang wachten te voorkomen besloot ik maar terug te wandelen naar London Victoria en na zo'n drie kwartier deels langs de Thames stond de trein richting het dorp van mijn hotel alweer klaar. De volgende ochtend liep ik nog vertraging op vanwege de mist maar was ik vroeg in de middag weer thuis.
De Europa-League avondjes blijven speciaal, hopelijk komend seizoen weer met el Athletic.

Nort

Citaat van: Jef400 op feb 24, 2019, 19:45:50
Helaas kwam daar later verandering in. Of het aan het goedkope bier of de verdorven persoonlijkheden lag weet ik niet. Feit is wel dat meerdere ruzies en knokpartijen de sfeer in het stadion verpeste.
Al voor de wedstrijd zagen we diverse groepen Nederlanders die zich, compleet laveloos, gedroegen als een stel malloten. Het is de negatieve kant van het almaar populairder wordende 'groundhoppen' en de combinatie van Bundesliga voetbal en de eenvoudigheid om aan kaartjes te geraken.