Hoofdmenu

Belgie

Gestart door Joost, feb 10, 2008, 00:33:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hugo

Citaat van: 3434 op apr 03, 2013, 18:22:18
De mensen in Brussel die van het voetbal houden kunnen kiezen naast Anderlecht kiezen tussen Woluwe-Zaventem, Bleid-RWDM, WS Woluwe, Union SG en FC Brussels. Al deze ploegen zijn op nationaal niveau actief...

Union SG heeft dan nog een mooi stadion maar verder is het toch rubbish? Als gemiddelde voetballiefhebber zou ik ook gaan kijken bij Anderlecht; fatsoenlijk stadion en voetbal op niveau.

3434

Doorsnee voetbalfans ga je niet lokken met alleen het stadion. FC Brussels had wel potentieel maar door verschillende oorzaken is het nu zeker en vast om zeep.  Een fusie tussen Woluwe, Brussels, RWDM-bleid en noem maar op lijkt me ook geen meerwaarde te bieden op supportersvlak (promotie naar 1ste klasse buiten beschouwing gelaten). Alleen qua sponsors zal het wel enkele euro's schelen.

Zit die RWDM-fan hier nog eigenlijk? Een club in 2de klasse met degelijk bestuur die RWDM-... heet, kan eventueel wel volk en sponsors lokken. Maarja het is allemaal makkelijk gezegd.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

Citaat van: 3434 op apr 03, 2013, 23:11:13
Doorsnee voetbalfans ga je niet lokken met alleen het stadion. FC Brussels had wel potentieel maar door verschillende oorzaken is het nu zeker en vast om zeep.  Een fusie tussen Woluwe, Brussels, RWDM-bleid en noem maar op lijkt me ook geen meerwaarde te bieden op supportersvlak (promotie naar 1ste klasse buiten beschouwing gelaten). Alleen qua sponsors zal het wel enkele euro's schelen.

Zit die RWDM-fan hier nog eigenlijk? Een club in 2de klasse met degelijk bestuur die RWDM-... heet, kan eventueel wel volk en sponsors lokken. Maarja het is allemaal makkelijk gezegd.

Overdrijf je het probleem niet enorm?

Brussel is geen echte voetbalstad. Naast Anderlecht heeft jarenlang RWDM/FC Brussels goed kunnen bestaan maar die zijn door Vermeersch de nek omgedraaid. In de laatste 30 jaar heeft verder alleen Union St. Gilles zonder enig succes een aantal seizoenen 2e Klasse gespeeld en was er ook nog Racing Jet dat uiteindelijk maar verhuisd is naar Waver omdat het in Brussel geen succes kon halen.
Brussel zal altijd een hoop clubs hebben die net onder 1e en 2e klasse spelen alleen maar omdat er gewoonweg veel mensen wonen maar een grote club naast Anderlecht daarvoor is Brussel juist weer te groot.

Hetzelfde zie je in Amsterdam, Parijs en Berlijn.

hgrm

Citaat van: Joost op apr 04, 2013, 09:37:17
Brussel is geen echte voetbalstad.
Knip
Citeer
Hetzelfde zie je in Amsterdam, Parijs en Berlijn.

Ik vraag me af of voetbal (nog) wel een grootstedelijk fenomeen is. Als ik op een avond dat Ajax thuis speelt, de trein van Amersfoort richting Hilversum pak, zit die al vol met Ajax-supporters, als je naar Feyenoord gaat, kom je bij wijze van spreken meer mensen uit IJsselmuiden dan uit IJsselmonde tegen en de streekclubs als Heerenveen en Twente floreren.

Zou het niet zo zijn dat de bevolkingsopbouw van de steden -kort door de bocht: yuppen en allochtonen- zodanig veranderd is dat er weinig voetbalpubliek meer in de steden woont?
Het valt me ook op dat voetbalpubliek (nog steeds) behoorlijk 'wit' en behoorlijk volks is; juist de bevolkingsgroepen die je in de steden steeds minder aantreft.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Nico1880

Via een ander forum heb ik vernomen dat de tribune van Tubantia Borgerhout gaat worden afgebroken.

wekke

Citaat van: Nico1880 op apr 05, 2013, 08:45:42
Via een ander forum heb ik vernomen dat de tribune van Tubantia Borgerhout gaat worden afgebroken.

Weet je ook wanneer deze afgebroken wordt?

HRM1880

Citaat van: wekke op apr 05, 2013, 10:27:34
Weet je ook wanneer deze afgebroken wordt?
De goedkeuring is pas afgelopen week gegeven door de provincie, een datum was toen nog niet bekend, maar verwacht wordt dat het geen jaar meer gaat duren.



wekke

Weet iemand eigenlijk wat die Europese voorwaarden zijn? Aan de zitplaatsen kan het toch niet liggen want Charleroi is een all-seater stadion. Raar dat het nietige kuipje goedgekeurd is en die andere stadions niet.

voetbalfan

Stoeltjes met hoge rugleuning, verlichting en dan was er nog iets wat het kuipje wel heeft en andere stadions niet.

cafebac

Dat van stoeltjes met hoge leuning was mij niet bekend, speelde Genk tot voor kort niet met dat soort zitjes in Cristal? Wellicht dat het een recente regel is, in Charleroi in NB nog EK2000 afgewerkt.
Of is het dat men verwacht de verbouwingen in juli nog niet op orde te hebben?

Voor ploegen als Kortrijk, Bergen en Charleroi zijn er volgens mij ook alternatieven net over de grens bij Lille en Valenciennes. Mochten ze dat te groot vinden lijkt die sintelbaanbak van Lille me ook een prima alternatief.

Overigens zou het wel eens de discussie over all seaters in België aan kunnen zwengelen mochten er meerdere ploegen naar Westerlo uit moeten wijken...

voetbalfan

Vanaf dit seizoen moet je beschikken over stoeltjes met hoge rugleuning. Hierdoor hebben clubs als Standard, Genk, Anderlecht en Beerschot ook al hun stoeltjes laten vervangen. Tot voor dit seizoen was het geen vereiste dat de stoeltjes die hoge rugleuning hadden mits je stadion een all-seater was of je jouw stadion kon veranderen naar een all-seater (bv. Anderlecht, Genk). In Westerlo is er ook maar plaats voor een 3000 supporters ongeveer bij Europese wedstrijden.

wekke

Citaat van: voetbalfan op apr 11, 2013, 20:15:29
Vanaf dit seizoen moet je beschikken over stoeltjes met hoge rugleuning. Hierdoor hebben clubs als Standard, Genk, Anderlecht en Beerschot ook al hun stoeltjes laten vervangen. Tot voor dit seizoen was het geen vereiste dat de stoeltjes die hoge rugleuning hadden mits je stadion een all-seater was of je jouw stadion kon veranderen naar een all-seater (bv. Anderlecht, Genk). In Westerlo is er ook maar plaats voor een 3000 supporters ongeveer bij Europese wedstrijden.

Slechts 3.000? Zoveel staanplaatsen hebben jullie toch niet meer?

voetbalfan

#1049
Citaat van: wekke op apr 11, 2013, 20:34:58
Slechts 3.000? Zoveel staanplaatsen hebben jullie toch niet meer?

Onder andere in de vakken G zijn het stoeltjes met lage rugleuning en die mogen niet gebruikt worden. Daarom ook dat de supporters van respectievelijk Turku (in de businesseats) en Bern (voormalige plaats voor gehandicapten, huidige bezoekersvak) niet achter het doel mochten plaats nemen.


Edit: snel even opgeteld en ik kom op 4166 stoeltjes met hoge rugleuning uit.