Hoofdmenu

sc Heerenveen

Gestart door Hielke, mrt 01, 2009, 22:35:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Houseman

Prachtig verslag. Ook een leuk groundhoplijstje, 'stadions waarin je een penalty hebt genomen'..

In welke krant stond die beoordeling van de supporters? Heb de volgende dag O Jogo en A Bola meegenomen, maar alleen plaatjes gekeken...

Lek11

Erg leuk om te lezen. Altijd lekker die Europese tripjes met je club. Jammer van die tegengoal maar ondanks dat hebben jullie zo te zien fantastische dagen gehad.

Hugo

Ik las dat recentelijk mijn naamgenoot Roepel is overleden. Alweer een naamherinnering uit de 'jaren 80 die wegvalt.

Hielke

Vanavond zal er voorafgaand aan sc Heerenveen - PSV een minuut stilte zijn, daarna zal het 'Hugo, Hugo, Hugo' (gescandeerd wanneer Roepel het veld opkwam) hopelijk nog eenmaal klinken.

Hugo Roepel was als verzorger, masseur en vertrouwensman de laatste 38 jaar verbonden aan de club. Sinds 2004 stonden zijn activiteiten op een zeer laag pitje, mede omdat hij aan Alzheimer leed.

Het gaat mij aan het hart dat er in de laatste jaren veel clubmensen van het toneel verdwijnen. Heerenveen is wéér is een stukje van z'n gezicht kwijt.

De Feanfamilie 3/4 met Hugo Roepel

Hielke


Hielke

#80
The Great Escape
sc Heerenveen - Willem II (23 januari 2010)

Alles went. Zelfs verliezen. Dit seizoen heb ik tot nu toe vrijwel alle uit- en thuiswedstrijden van sc Heerenveen bezocht. Grof gezegd de helft ging kansloos verloren. De term murw geslagen bokser is op zijn plaats. Leuk is het al lang niet meer. Eerder een lijdensweg zonder einde. In ruim een half jaar van bekerwinnaar tot degradatiekandidaat. Dat doet pijn.


(feanfans.nl)

Zware tegenstanders lonken aan de horizon. Het drieluik tegen Willem II, ADO en VVV is crúcíaal. Pompen of verzuipen. Een nederlaag tegen de Tilburgers betekent een plaats in de degradatiezone. Met dit dolende elftal is degradatie dan niet meer uit te sluiten. Een naar, benauwend gevoel. In één klap twintig jaar terug donderen, daar zou het op neer komen.

Heerenveen – Willem II. Het is koud op de tribune. Van het voetbal wordt niemand warm. Degradatievoetbal. Geen doelpunten bij rust. Geen vertrouwen, geen goede inspeelpasses, geen kansen, geen communicatie; geen uitzicht op betere tijden. Een ijzige stilte vult het stadion als Willem II kort na de pauze 0-1 maakt. Een dolksteek, recht in het hart.

Een onverklaarbare vonk springt over op de thuisploeg. Er wordt gestreden alsof het de laatste kans betreft. Alles of niets. Al snel staat het weer gelijk. Het geluid dat te horen is, is opluchting. Geen blijdschap. De storm gaat verder, Willem II staat op barsten. Er is weer enthousiasme.

De bal schiet ongelukkig door. Ik zie het gebeuren. Stef Nijland hoeft er alleen tegenaan te lopen. Het net trilt. 1-2. Iedereen verstijft. Mijn achterbuurman grijpt mij met brute kracht bij de nek. Ik schrik er van. De man loop recht in mijn gezicht volkomen leeg.  'NÉÉÉÉÉÉÉÉ, GODVERREDOMMÉÉÉÉÉÉ'.

Er doemen beelden op. Vrijdagavondfiles; lege tribunes; het tochtige uitvak van De Langeleegte. Het laatste kwartier breekt aan. De spelers op het veld blijven vol vuur voetballen. Niemand op de tribune heeft oog voor deze ongekende veerkracht. Iedereen is verdoofd.

De mooiste minuut van dit seizoen breekt aan. De gelijkmaker valt, buitenspel, maar who cares. Wéér opluchting, geen blijdschap. 'Alles of niets!' schreeuwt het publiek. Heerenveen trapt af. Een paar seconden later buitelt iedereen over elkaar heen. Geschreeuw. Ontlading. Ik zie in een flits Jan de Jonge met gebalde vuisten het veld in springen en bezwijk dan onder het gewicht van mijn achterbuurman.

Voetbal kan zo ontzettend mooi zijn.


(sportwereld.nl)

Hielke

Laten we het eens niet over voetbal hebben.

Dinsdagavond 20:00, VVV - Heerenveen. Een wedstrijd die vanwege het onmogelijke tijdstip en het karakteristieke stadion tot de verbeelding spreekt.

Sinds 1903 speelt de Venlose Voetbalvereniging in De Kraal, aan de Kaldenkerkerweg. Het stadion werd vernoemd naar het naastgelegen restaurant, dat nog altijd dienst doet. In 1972 speelde VVV voor het laatst in De Kraal - een naam die staat voor nederzetting of dorp.

Vandaag de dag resten een restaurant, en statribunes met een dikke laag mos, waarin je tot de enkels wegzakt.













Even verderop ligt De Koel. Ook al zo'n monument. En binnenkort ook geschiedenis. Niemand weerhoudt ons vier uur voor de wedstrijd om het stadion te beleven. Op te snuiven. Te proeven. Te ruiken.













De enige lichtpuntjes van deze wedstrijd.



Na een kwartier spelen staat VVV op een 3-0 voorsprong. Heerenveen speelt ontluisterend zwak. De spelers laten Jan de Jonge vallen en steken hem een dag later een mes in zijn rug.

En het werd nog een lang, lang seizoen...

Han

In hoeverre is de komst van Jan Everse een verrassing?
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Hielke

Het vertrek van Jan de Jonge was allesbehalve een verrassing. De assistent-trainer, Gert Heerkes, doorschuiven was geen optie. Hij was ook weggestemd door de spelersgroep.

Ron Jans zal volgend seizoen naar alle waarschijnlijkheid trainer van Heerenveen zijn. Tot die tijd is er iemand nodig die de club voor degradatie behoedt, niet meer en niet minder. Vergoossen, Ten Cate, Westerhof en Foppe wilden niet of waren niet haalbaar.

Jan Everse dus. De tip kwam van Guus Hiddink. Blijkbaar ziet men in hem iemand die een team kan smeden van dit losse zand, de rotte plekken weg kan snijden en het eredivisieschap te behouden. Ik geef hem het voordeel van de twijfel.

TeeZee

Serveren jullie bitterballen?

Joost

Deze spelersgroep is te goed om te degraderen, maar dat dacht ik bij Roda vorig jaar ook. Dankzij de 2-0 vandaag denk ik dat jullie grootste zorgen weg zijn. Willem II, ADO Den Haag en ook Sparta zijn kwalitatief een stuk zwakker.

Maar Ron Jans????

Hugo

Citaat van: Joost op feb 06, 2010, 23:41:15
Deze spelersgroep is te goed om te degraderen, maar dat dacht ik bij Roda vorig jaar ook. Dankzij de 2-0 vandaag denk ik dat jullie grootste zorgen weg zijn. Willem II, ADO Den Haag en ook Sparta zijn kwalitatief een stuk zwakker.

Maar Ron Jans????

Natuurlijk, Ron Jans is toch een goede trainer?

Een collega van mij loopt al een paar jaar te k#nk#r#n op Ron Jans en heeft nu al nachtmerries dat hij trainer wordt bij zijn cluppie. Maar bij Cambuur zullen we ook niet moeilijk doen als Foppe de Haan trainer bij ons wordt :-)

Hielke

Wat mij betreft is Ron Jans meer dan welkom. Hij past uitstekend bij Heerenveen en lijkt me iemand die de club weer terug naar de subtop kan brengen.

De wedstrijd tegen FC Utrecht was gisteren een heel rare gewaarwording. Ineens was er wél de felheid, wel de spirit en het vertrouwen. Het zwakke FC Utrecht werd compleet op een hoop gespeeld.

Het contrast met de voorafgaande weken was té groot, daarom hield ik er een dubbel gevoel aan over. De selectie heeft met name in Venlo de boel besodemieterd. Dat vind ik heel kwalijk en daarom lukte het me gisteren niet om te juichen, te zingen of te klappen. Een raar gevoel dat ik niet helemaal kan uitleggen. Niettemin ben ik blij met de goede wedstrijd en de lucht op de ranglijst.

Joost

Klinkt heel bekend. Vorig seizoen heeft de spelersgroep Raymond Atteveld weggewerkt door de wedstrijd tegen NAC gewoon weg te geven.  Al vond ik dat toen ook een blunder van het bestuur dat allang had moeten inzien dat het al maanden niet meer boterde tussen trainer en spelers.

Hugo

Citaat van: Hielke op feb 07, 2010, 12:35:28
...Het contrast met de voorafgaande weken was té groot, daarom hield ik er een dubbel gevoel aan over. De selectie heeft met name in Venlo de boel besodemieterd. Dat vind ik heel kwalijk en daarom lukte het me gisteren niet om te juichen, te zingen of te klappen. Een raar gevoel dat ik niet helemaal kan uitleggen...

Als jij je ook besodemieterd voelt vind ik dat gevoel niet zo raar.