Muzikale warming-up. Pre-kick-off trommelvliesstreling.

Gestart door TeeZee, dec 19, 2007, 19:09:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Ik ben het liefste ruim voor de aftrap in het stadion. Meestal gaan de poorten pas een uur van tevoren open, soms al eerder. Het opbouwingsritueel richting het eerste fluitsignaal is bijna altijd hetzelfde. Een stadionomroeper loopt ergens op het veld en komt met de opstellingen, verjaardagen en andere futiliteiten. In Engeland hebben ze allemaal dezelfde stem. Aangezien het niet dezelfde persoon is bij iedere club, vermoed ik dat de gemiddelde geluidsinstallatie in een stadion dezelfde klankkleur geeft. Bij Valenciennes was het overigens een vrouw, die op redelijk hysterische wijze het publiek wist op te zwepen.

Daarnaast wordt er veel muziek gedraaid. Dit zijn de hits van dat moment, maar er zijn ook enkele veel gedraaide klassiekers.

Enkele voorbeelden:

Mika - Grace Kelly
Kaiser Chiefs - Ruby
Dit waren hits die afgelopen zomer veel op de radio werden gedraaid, daar kom je zeker achter als je van Manchester via Aberdeen naar Luton rijdt binnen een week en de autoradio altijd aan hebt staan. Ook in de stadions werden deze nummers destijds veel gedraaid.

Carl Orff - Carmina Burana - O fortuna
Fatboy Slim - Right Here, Right Now
Republica - Ready To Go

Dit zijn klassiekers die vaak vlak voor de opkomst van de spelers gedraaid worden.

Het luisteren naar muziek voorafgaand aan de wedstrijd is voor mij een essentieel onderdeel van het groundhoppen.

Joost

In Duitsland heb ik al op drie verschillende plaatsen 'football's coming home' gehoord. In Nederland is de keiharde trancemuziek vaak favoriet, een drama voor je oren.

hgrm

Final countdown en Eye of the tiger zijn wat mij betreft favoriet  (en die draai ik dus ook als de spelers bij het zaalvoetbal het veld op komen). En bij de goals natuurlijk de gugaracha.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Rinus A.

Bij Telstar standaard vooraf:

Telstar van The Tornadoes ( http://nl.youtube.com/watch?v=u2ybCjf6ras )
Peter Gunn* van Emerson, Lake and Palmer ( http://www.amazon.com/gp/music/wma-pop-up/B00004YR27001012/ref=mu_sam_wma_001_012 )

en als er gewonnen is, na afloop:
Tina Turner - Simply the best

* Dit nummer omdat we bij Telstar een soort van mascotte ( ouwe gek in de volksmond ) hebben lopen die met een nepgitaar en een toeter al decennia de mensen op de tribune entertaint en dit zijn lievelingsnummer is.

Rinus A.

Vandezomer in Oekraïne nog een andere vorm van muzikale opwarming ervaren.

De spelers stonden al op het veld, waarop de beide aanvoerders het veld verlieten en de tribune beklommen om samen de nationale vlag te hijzen, begeleid door de klanken van het volkslied.

TeeZee

Citaat van: Rinus A. op dec 20, 2007, 13:15:53
Vandezomer in Oekraïne nog een andere vorm van muzikale opwarming ervaren.

De spelers stonden al op het veld, waarop de beide aanvoerders het veld verlieten en de tribune beklommen om samen de nationale vlag te hijzen, begeleid door de klanken van het volkslied.
Dat klinkt apart, ik hoop dat je daar foto's van hebt?

Rinus A.

Citaat van: Albion op dec 20, 2007, 13:22:44
Citaat van: Rinus A. op dec 20, 2007, 13:15:53
Vandezomer in Oekraïne nog een andere vorm van muzikale opwarming ervaren.

De spelers stonden al op het veld, waarop de beide aanvoerders het veld verlieten en de tribune beklommen om samen de nationale vlag te hijzen, begeleid door de klanken van het volkslied.
Dat klinkt apart, ik hoop dat je daar foto's van hebt?

Helaas, ik ben niet zo van de foto's. Alleen van hele mooie foto's en die komen niet van mijn hand, dus vandaar.

Het was bij Karpaty Lviv, 4e wedstrijd van het seizoen. Ik stond een halfdoorbakken broodje worst te verorberen, toen ik dit tafereel waarnam. Plots stond iedereen op en legde de hand op de borst. Nu was het niet alleen mijn germaanse uiterlijk, maar ook mijn handen om het broodje, dat mijn afkomst verraadde. De harde kern (Lviv City Firm) vrolijkte het geheel nog even op, door de rechterarm te heffen. Best opmerkelijk, als je nagaat dat de nazi's verschrikkelijk hebben huisgehouden in de Oekraïne.

Mooiste was na afloop van deze winstpartij. Wij waren net met de taxi teruggereden naar ons hotel, toen er opeens siervuurwerk verscheen aan de horizon. Op dat moment pakte ik maar eens de fotocamera, maar toen ik het wilde vasdtleggen hield het op. Terwijl ik nog op mijn balkon stond - in het centrum - zag ik opeens wat mannen midden op het grote kruispunt een stel dozen plaatsen en wat mensen wegmanen. Opeens schoot ook hier een partij vuurwerk de lucht in, die je in Nederland op een gevangenisstraf zou komen te staan. Dertig seconden later sirenes en toeterende auto's. Wat bleek? Het was de eerste overwinning van Karpaty na 4 speelrondes en dat MOEST natuurlijk gevierd worden. Daarom was de spelersbus met spelers direct na de wedstrijd begonnen aan een zegetocht door de stad en werd er in elke wijk voor een kapitaal aan vuurwerk de lucht ingeschoten om de bus op zijn route te eren.

hgrm

Citaat van: Rinus A. op dec 20, 2007, 13:11:43
Peter Gunn* van Emerson, Lake and Palmer

* Dit nummer omdat we bij Telstar een soort van mascotte ( ouwe gek in de volksmond ) hebben lopen die met een nepgitaar en een toeter al decennia de mensen op de tribune entertaint en dit zijn lievelingsnummer is.


Ah, je bedoelt Jomanda!
prachtig, die vent. Pure folklore.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Rinus A.

Citaat van: hgrm op dec 20, 2007, 14:11:07
Ah, je bedoelt Jomanda!
prachtig, die vent. Pure folklore.

Juist, Jomanda aka Peter Gunn aka Peter Z.

Voorheen noemde men hem Peter Gunn, omdat hij in de jaren 80 altijd een alarmpistool bij zich droeg en afvuurde bij doelpunten (wat dat betreft zijn de regels wel wat aangescherpt...)

Later hing hij een door Jomanda ingestraalde elftalposter op aan het hek bij thuiswedstrijden, vandaar zijn huidige bijnaam.

Na al die jaren weet men bij de meeste eerste dvisionisten wel wie hij is.

TeeZee

Everton deed mij qua pre-ko music sterk denken aan Feyenoord. Bij beide clubs hoor je (mijnsinziens) zeer oubollige liedjes, zonder dat ik dat negatief vind trouwens. Ik hoef het niet op cd te hebben, maar in het stadion kan het wel.




reemstercarp

Muziek vantevoren vind ik verschrikkelijk.

Het mooie van de aanloop naar de aftrap vind ik juist het geouwehoer van de bezoekers, de eerste vocale schermutselingen tussen het thuis en uit publiek, de coca-cola, hotdog en koffieverkopers die over de tribunes schreeuwen. Langzaam maar zeker vult het stadion zich en hoor je het eerste vuurwerk, de stadionspeaker met zijn mededelingen en dan.... de opkomst van de spelers met alles wat daarbijhoort :)

Stadionhopper

In principe moeten de speakers het laatse kwartier voordat de spelers het veld betreden uitstaan. Laat de supporters de sfeer maken.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Han

Mijn pre-match beleving is voornamelijk gefocust op hetgeen zich buiten een ground afspeelt. Dat kan het bezoek aan een bibliotheek of een archief zijn of het speuren naar gebouwen en straatmeubilair waarop gemeentewapens staan afgebeeld die ooit clubshirts of stationery sierden. Ik zie graag de bedrijvigheid rond een ground naarmate de kick-off nadert en de straten leger worden.

Ik hoor graag het fluitsignaal klinken net zodra ik binnen ben om gedurende 90 minuten plus in een afgekaderde territoriumbioscoop te verblijven. Dat gevoel wordt versterkt als een ground geheel enclosed is. Ik zat ooit hoog op de Findus Stand in Cleethorpes (Grimsby) en zag zeestomers het estuarium bevaren. Dat leidt alleen maar af.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Ici c est Paris

Bij Standard vantevoren standaard deze nummers:

Zombie Nation - Kernkraft 400 en Moby - The Ultimate Fuck Song.

En bij de opkomst van de spelers Silverstone - Party Kick.

Prachtig vind ik het. Maar als het er niet zou zijn kon het me ook niks schelen.

hgrm

waarom lees ik de titel van dit topic elke keer als "trommelvliesONTSTEKING"??
aanvalletje van Oostindische dyslexie??
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen