'Nothing remains except a hump, a wall or a Tesco site'

Gestart door Joost, jul 03, 2008, 12:28:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Deze gevleugelde uitspraak siert de Old Grounds website gelieerd aan FootballGroundGuides.com. Maar waar vinden we nog restanten terug van oude stadions?

1.   Annan, Schotland.
Na de eerste wereldoorlog was de Scottish League een stapje voor op die in Engeland. Er werd namelijk een derde niveau toegevoegd aan de Scottish league. Deze bestond echter uit clubjes uit kleine stadjes en deze konden nauwelijks hun eigen broek ophouden. En dan moesten ze ook nog het hele land doorreizen. Een van die clubjes was Solway Star uit Annan in zuidelijk Schotland. De club bloeide vóór de oorlog en was een van de clubs die door de derde divisie ophield te bestaan. Nadat het stadionnetje verlaten werd is het veld gebruikt als weiland. De enige aanwezige tribune staat er nog maar is nu omgebouwd tot koeienstal. Naar het schijnt kun je op het dak van de koeienstal nog steeds zien waar vroeger de bankjes stonden.

2.   Paisley, Schotland
Naast St. Mirren, zelfs ervoor, had Paisley nog een club in de Scottish League. Abercorn FC was helaas geen lang leven beschoren. Toen de club ophield te bestaan werd het stadion omgetoverd tot een ijsbaan. Hierna werd het een supermarkt, wat er wel nog rest is de toegangspoort van het stadion.

3.   Stoke-on-Trent, Engeland
De oude Victoria ground van Stoke City moest plaatsmaken voor een nieuw stadion aan de andere kant van de snelweg. Het stadion is volledig weggehaald maar het blijft een braakliggend terrein waarop de restanten van het oude stadion nog goed te zien zijn.

4.   Northampton, Engeland
Northampton Town speelde lange tijd in een stadion dat maar drie tribunes had omdat de club gebruik maakte van het terrein van de cricketclub. Nu speelt met in een saaier stadion op een entertainmentboulevard en is het oude terrein verbouwd tot een nieuwe tribune voor de cricketfans. Wat resteert zijn twee oude turnstiles die uitkomen op het aangrenzende cafe.


Wie volgt?

TeeZee

5. Hull, Engeland
Van het eerste stadion van Hull City, Anlaby Road, was ooit nog een gedeelte van de South Stand over. Het zou vlakbij het huidige stadion moeten liggen, maar ik ben er niet helemaal zeker van of het KC er niet bovenop staat. Ik geef deze daarom door aan Han.

6. Chelsea, Engeland
Van The oude Shed End is nog een gigantische muur over, die zich buiten het huidige stadion bevindt. Met huidige stadion bedoel ik uiteraard eigenlijk hetzelfde stadion, maar Stamford Bridge is in de afgelopen 15 a 20 jaar drastisch verbouwd.

hgrm

7. Birkhoven, Amersfoort, Nederland

Het complex is na het faillisement van SC Amersfoort in gebruik genomen door de hockeyclub. Een deel van de terracing is in het clubhuis verwerkt en het kassahokje staat nog.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

8. Sunderland, Engeland
Van Roker Park zijn enkele elementen verwerkt in een bar van het Stadium of Light, al heb ik het zelf niet met eigen ogen kunnen aanschouwen.

Stadionhopper

9. De Kraal, Venlo, Nederland

VVV traint in het oude stadion De Kraal. Langs de openbare weg vind je nog resten van de tribune en de trappen. Aan de binnenzijde groeien nu bomen door het beton heen.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Han

Citaat van: TeeZee op jul 03, 2008, 12:48:23
5. Hull, Engeland
Van het eerste stadion van Hull City, Anlaby Road, was ooit nog een gedeelte van de South Stand over. Het zou vlakbij het huidige stadion moeten liggen, maar ik ben er niet helemaal zeker van of het KC er niet bovenop staat. Ik geef deze daarom door aan Han.

In het topic The Boulevard of Broken Dreams kun je het antwoord aantreffen.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Joost


Han

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Ik herinner mij als de dag van gisteren, het kan ook morgen zijn geweest, dat ik Lincoln, Lincolnshire, verlatend in vermoedelijk zuidelijke richting, een geestesverschijning zag. Fata Morgana in Engeland. Hallucinatie. Daar stond plomp en min of meer verloren aan de doorgaande route een artefact te knipogen; zoals ooit de sirenen in Griekse sages lonkten:





Het betreft hier een stand die ooit toebehoorde aan een racecourse. Qua paarden.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

In London South-East bevindt zich Hector Street, waaraan de voormalige Invicta Ground van Arsenal grensde. Op de afbeelding zijn de contouren van de met real estate overwoekerde rechthoek goed te zien. In een de huizenrijtjes wordt de kadastrale afperking van de achtertuintjes gevormd door oude terracing.

Ik ben er op pelgrimage geweest om de terracing vast te leggen. Bij een hoekhuis was deze terracing behouden in decaying and crumbling state maar helaas was de eigenaar niet thuis. Bij het andere hoekhuis werd wél open gedaan en daar was de terracing helaas gemoderniseerd met fris pleisterwerk.


Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op jul 12, 2008, 21:45:32Ik ben er op pelgrimage geweest om de terracing vast te leggen. Bij een hoekhuis was deze terracing behouden in decaying and crumbling state maar helaas was de eigenaar niet thuis. Bij het andere hoekhuis werd wél open gedaan en daar was de terracing helaas gemoderniseerd met fris pleisterwerk.
Jij belt daar aan en zegt "Good afternoon sir, I'd like to have a look at your backyard. Now." Hoe gaat zoiets?

Han

Citaat van: TeeZeeJij belt daar aan en zegt "Good afternoon sir, I'd like to have a look at your backyard. Now." Hoe gaat zoiets?

Ja ik bel dus gewoon aan en doe de eigenaar kond van de aanleiding van mijn bezoekje. In dit geval was het een geassimileerde Chinees die geen reet snapte van mijn aardlanding in zijn portiek. Hij was een beetje verbouwereerd. Ik zeg redelijk aandringend edoch vriendelijk laat mij nou maar gewoon die tuin zien dan komt alles goed.

Ik vervloekte hem binnensmonds omdat de terracing gemoderniseerd was maar dat kan ook een andere proleet zijn geweest zonder historisch normbesef. Die mensen daar dienen er toch uiteindelijk ernstig rekening mee te houden dat ik vroeg op laat op hun stoep sta.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed