Hamburg - Het verslag

Gestart door hgrm, dec 11, 2007, 00:06:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hgrm

Freitag

Na een uurtje of twee door de polder, Friesland en Groningen kachelen kwam ik ruim op tijd in Winschoten aan voor de wedstrijd WMC-Hilversum in de eredivisie zaalvoetbal. Vanaf de reservebank (dat mag als bestuurslid) kon ik prima zien hoe de scheidsrechter een reeks kleine overtredingen (shirtje trekken, schopje na als de bal al weg is etc.) van de Groningers over het hoofd zag, terwijl de fouls van Hilversum wel erg snel tot tijdstraffen leiden. Desondanks won Hilversum, vrij gemakkelijk en zonder bovenmatige inspanning, met 4-2. De mannen van speler-coach Calvin Blankendal (bekend van de Duo-Penotti DVD) liggen nog steeds prima op koers voor de play-offs. Na de wedstrijd werd ras de A7 weer opgezocht richting Bremen, waar mijn bed voor die nacht stond.


Sonnabend

Vanuit Bremen was het nog slechts een uurtje naar die andere Hansestad ook wel de Elbemetropool genoemd. De wedstrijd van HSV stond pas om 15.30 op de rol, dus 's ochtens was er tijd genoeg voor wat groundhopping. De eerste halte was Altona '93. Niet zo zeer om het stadion te bekijken, maar om te informeren of de wedstrijd van zondag door zou gaan. Het zag er goed uit, dus dat was weer een zorg minder.

Door naar St. Pauli. Deze club staat binnen en buiten Duitsland bekend om zijn 'alternatieve' imago. De club en zijn fans profileren zich duidelijk als anti-extreemrechts en flirten met de hardrock-scene. Ook de roots van de club -zeelieden en havenarbeiders- en de locatie nabij het red-light district dragen bij aan het imago. Bijzonder succesvol is St. Pauli nooit geweest. Voor de oprichting van de Bundesliga in 1963 speelde de club in de Oberliga Nord, één van de vijf afdelingen die samen de hoogste klasse vormden in Duitsland. St. Pauli was veelal in de bovenste helft van de ranglijst te vinden, en plaatste zich  aan het einde van de jaren 40 en het begin van de jaren 50 vier keer op rij voor de kampioenscompetitie. Erg ver kwam het hierin niet.
In 1963 miste St. Pauli de kwalificatie voor de Bundesliga en in de jaren daarna werd 7 maal deelgenomen aan de play-offs voor promotie naar de Bundesliga, telkens zonder succes. In 1977 was het wel raak, maar het verblijf in de Bundesliga duurde slechts een jaar. Het daaropvolgende jaar verloor St. Pauli de licentie en zodoende werd men teruggezet naar de amateurs. Pas in 1986 werd er weer profvoetbal gespeeld aan de Millerntor. Twee jaar later begon de succesvolste periode: 3 jaar Bundesliga. In de jaren 90 en 00 zakte St. Pauli weg naar de Regionalliga. Er dreigde zelfs een faillisement. Inmiddels gaat het weer beter; St. Pauli speelt dit jaar voor het eerst weer in de tweede Bundesliga en draait mee in de middenmoot.

Ondanks de recente slechte tijden is St. Pauli ongemeen populair. In de Regionalliga trok de club gemiddeld 15.000 toeschouwers en dit seizoen is elke wedstrijd uitverkocht. Het stadion, dat midden in de stad ligt, is een klassiek voetbal stadion: overdekte zittribune aan de ene kant, overdekt staan er tegenover en onoverdekte staanplaatsen achter de goal. Inmiddels wordt er achter één van de doelen een nieuwe tribune gebouwd. Helaas was het niet mogelijk om het stadion binnen te gaan, wellicht een volgend keer.

Hierna werd het centrum van Hamburg doorkruisd op weg naar het oostelijks stadsdeel Wandsbek. De straat waar Concordia zich zou moeten bevinden, werd ondanks (of dankzij) het niet hebben van een navigatiesysteem vrij makkelijk gevonden, maar meer dan een clubhuis was er niet te vinden. Geen stadion Marienthal. Aan de andere kant van de straat liep een breed, onverhard pad het bos in, met ernaast wat tennisbanen die bij de club Concordia horen. Na een goed honderd meter doemden tussen de bomen floodlights op: het stadion.
Gelukkig stond het hek open. Achter het hek wachtte een authentiek stadion dat zo uit de jaren 60 weggelopen kon zijn.

Een eenvoudige maar stijlvolle zittribune aan de ene kant, een enorme half verzakte staantribune aan de overkant en achter één van de goals en een wat kleinere staantribune achter de andere goal. En bovendien de vier mooiste niet-vakwerk floodlights die ik ooit gezien heb. Een stadion om je vingers bij af te likken.

9000 toeschouwers passen er in. Het is echter lang geleden dat "Cordi" zoveel mensen trok. In de jaren 50 en 60 speelde Concordia meestal onderin de Oberliga, de toenmalige hoogste divisie. Na het oprichten van de Bundesliga speelde de club nog enige jaren in de Regionalliga, het tweede niveau, maar uiteindelijk was ook dit te hoog gegrepen. Midden jaren 90 speelde Cordi even in de Regionalliga, maar inmiddels is de club afgezakt naar de Verbandsliga, het 5e niveau.

binnenkort het vervolg: Vicky, HSV en Altona'93. En ook foto's
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

#1
Sonnabend - fortsetzung

Na het bezoek aan Concordia begaf ik me weer in het drukke Hamburgse verkeer op weg naar de Lokstedter Steindamm. Aan deze drukke doorgaande weg bevindt zich het stadion van een andere Hamburgse Traditionsverein - Victoria Hamburg, ook wel Vicky genoemd. Stadion Hoheluft, genoemd naar een nabij gelegen stadswijk, werd in 1907 geopend. Op dat moment was Victoria op zijn best: in 1906 was het kampioen van Noord Duitsland geworden. Dit zou nooit meer geëvenaard worden, al bleef de club een vooraanstaande vereniging in het Noorden en werd in 1943 de eindronde om het Duitse kampioenschap gehaald.
In 1909 werd het stadion uitgebreid met een overdekte zittribune, de eerste in Noord Duitsland. 12 jaar later viel het bouwwerk ten offer aan een brand, maar een jaar later werd een nieuwe tribune in gebruik genomen. Deze staat nu nog en is waarschijnlijk de oudste nog bestaande in Duitsland.
Het stadion was in het begin van de vorige eeuw één van de betere in het land. In 1910 werd de finale om het kampioenschap op Hoheluft gespeeld en in de jaren die volgden, speelde de Mannschaft er vijfmaal een thuiswedstrijd (waaronder een 0-0 tegen Nederland in 1923). Op het hoogtepunt waren er behalve de 450 zitplaatsen zo'n 30000 staanplaantsen.
Inmiddels is het stadion door aan de ene kant uitbreiding van het naastgelegen universiteitsziekenhuis en aan de andere kant verbreding van de weg een groot deel van de plaatsen achter de goals kwijtgeraakt. Toch passen er nu nog 16000 mensen in.
Vicky is sinds de oorlog diep weggezakt. Voor de oprichting van de Bundesliga speelde de club nog af en toe een jaartje in de Oberliga, maar sinds de jaren 60 is Victoria meestal in de 3e of 4e klasse te vinden. Momenteel speelt de club zelfs in de Verbandsliga, de 5e klasse.


Victoria Hamburg ligt al aardig in de richting van het Volkspark, waar het stadion van HSV te vinden is.
Over de club HSV hoef ik denk ik weinig te zeggen. Dus in het kort: opgericht in 1887, 6 maal landskampioen, winnaar van de EC I en II en veelvoudig kampioen van de Oberliga Nord. Van de 16 jaar (1947/48 - 1962/63) dat de Oberliga Nord de hoogste klasse was, won HSV 15 keer het kampioenschap. Het laatste kampioenschap van HSV dateert alweer van 1983. Sindsdien kwakkelt de club en flirtte het zelfs af en toe met degradatie. Het lukte telkens weer om erin te blijven en inmiddels is HSV de enige club die er sinds de oprichting van de Bundesliga continu bij was. Mede dankzij de Nederlandse inbreng van de laatste jaren (van der Vaart, Matthijsen, de Jong, Castelen, Boulahrouz, Stevens) doet HSV weer mee in de top.

Vanaf 1911 speelde HSV in het Stadion Rothenbaum. Een compact stadion waar toch 27000 toeschouwers in pasten. Met de invoering van de Bundesliga werd het stadion niet meer veilig geacht en verhuisde HSV naar het nagelnieuwe Volksparkstadion in noordwest Hamburg. Voor bekerwedstrijden en zelfs Europese wedstrijden waar weinig publiek verwacht werd, week men nog wel eens uit naar de Rothenbaum, totdat het een keer echt mis ging. In 1989 waren er zware rellen bij een wedstrijd tegen MSV Duisburg. Vijf jaar later werd het stadion gesloopt.

Het Volksparkstadion was van het type betonschotel-van-het-ergste-soort. 80000 toeschouwers zaten of stonden ver van het veld (dankzij de atletiekbaan) en konden nauwelijks voor sfeer zorgen. Met het oog op de kandidaatstelling voor het WK van 2006, werd het stadion grondig onder handen genomen. Wat er nu staat, is van het type eenheidsworst-van-het-ergste-soort. Rondom twee ringen, dichtgebouwde hoeken en helemaal overdekt. Van binnen is het best mooi. Het voelt compact, maar er kunnen er toch 57000 in. En de sfeer is er prima. Maar karakter is er ver te zoeken, of het zou moeten komen van de 10000 staanplaatsen (om te bouwen tot 5000 zitplaatsen voor Europese wedstrijden) achter de goal.

Tijdens de wedstrijd viel op dat van der Vaart ontzettend belangrijk is voor HSV. Bijna elke aanval liep via hem. Tegenstander Energie Cottbus beperkte zich voornamelijk tot verdedigen en deed dat uitstekend. Verder dan een vrije trap van Rafaël die over ging kwam HSV niet. Ondanks de 0-0 was het een aardige wedstrijd en qua sfeer was het -zoals in Duitsland gebruikelijk- de moeite waard.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

#2
Sonntag

Na een weinig samenhangende preek van een toch wel erg hübsche vrouwelijke dominee in het Lutherse kerkje van Quickborn (waar het hotel stond), reed ik al vroeg naar het stadion van Altona om me ervan te vergewissen dat de wedstrijd door zou gaan. 's Nachts was er opnieuw een bak regen gevallen, dus ik vreesde het ergste. Gelukkig lag het veld er prima bij en ging alles door.
Met nog tweeënhalf uur voor K.O. had ik nog even tijd om de Hamburgse binnenstad onveilig te maken, waarna ik ruim op tijd voor de wedstrijd aanwezig was.

Normaal komen er niet meer dan een paar honderd trouwen af op de wedstrijden van Altona 93, maar voor de wedstrijd tegen Holstein Kiel waren er volgens officiële telling 1261 toeschouwers. Holstein Kiel is dan ook niet zomaar een club. De club uit het noorden was immers in 1912 Duits kampioen en speelde tot 1963 een vooraanstaande rol in de Oberliga Nord. Daarna speelde het nog een tijdje in de tweede klasse. Het laatste decennium was Kiel een vaste klant in de Regionalliga en flirtte het zelfs enkele keren met promotie naar de tweede Bundesliga. Vorig jaar ging het mis: degradatie naar de Oberliga. Dit seizoen staan Holstein stijf bovenaan en lijkt promotie slechts een kwestie van tijd.

De thuisploeg, Altona 93, werd zoals de naam al zegt, in 1893 opgericht in Altona, toen nog een zelfstandige stad in het graafschap Holstein. In 1893 werd er nog vooral cricket gespeeld maar een jaar later ging voetbal de boventoon voeren. Hiermee is Altona'93 één van de oudste voetbalclubs van het land (clubs als 1860 München en SSV Ulm 1846 zijn bijvoorbeeld wel ouder, maar daar is men pas later gaan voetballen). In 1900 was Altona 93 één van de gründungsmitglieder van de DFB, de Duitse voetbalbond.
In de jaren 50 en 60 speelde Altona 93 11 jaar onafgebroken in de Oberliga. Twee keer werd deelname aan de kampioensronde op een haar na gemist. Met de oprichting van de Bundesliga, waar Altona niet aan deel mocht nemen, begon het verval. Er werd nog enige tijd in de tweede klasse gespeeld, maar uiteindelijk belandde de club in de derde en later zelfs vierde divisie, waar het nu nog speelt.

Het stadion, de Adolf-Jäger-Kampfbahn, genoemd naar een oud-international van de club, is al sinds 1908 de thuisbasis van Altona. In de jaren 50 en 60 pasten er ruim 25000 toeschouwers in het stadion, dat over uitgebreide staantribunes beschikt. Tegenwoordig mogen er nog 8000 in. Achter één van de goals is slechts een graswal aanwezig. Opvallend is dat juist hier veel fans staan.
De dagen van de Adolf-Jäger-Kampfbahn zijn geteld. Het terrein, dat midden in een woonwijk ligt, is verkocht aan een projectontwikkelaar. Gelukkig heeft Altona 20 jaar de tijd om een nieuwe plek voor een stadion te vinden.

De wedstrijd tussen Altona en Holstein was van een behoorlijk niveau. Beide ploegen speelden op de aanval en kregen kansen. Gescoord werd er niet, hoewel Altona tegen het einde van de wedstrijd stevig aandrong. Paal en keeper stonden in de weg en zelfs een penalty werd gemist.

De fans van Holstein Kiel lieten zich niet van hun beste kant zien. Tijdens de wedstrijd dreigden ze al enige malen het veld te betreden. De in grote aantallen aanwezige politie en ME wist echter erger te voorkomen. Na de wedstrijd liep het pas echt uit de hand. Opeens bestormden 100 Kiel-fans de fans van Altona. De ME had de zaak snel onder controle en de heethoofden werden onder politiebegeleiding afgevoerd naar het station. Door de straat waar mijn auto stond.
Toen de stofwolken waren opgetrokken, trof ik de auto gelukkig aan in de staat waarin in ik 'm had achtergelaten en kon de lange Heimreise beginnen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Leuk om dit weer te lezen. Sankt Pauli blijft toch een zeer eigenaardige voetbalclub. Presteert helemaal niks, altijd uitverkocht. Sinds het boek van Tom Bodde vraag ik me af in hoeverre het voetballiefhebbers zijn daar, i.p.v. (zoals zovaak gebeurt) mensen die het voetbal gebruiken om lekker samen te hoempapa'en (net als bij het Nederlands elftal gebeurt). Ik kan het ook niet rijmen, extreem-links in combinatie met voetbal.

hgrm

In Duitsland en ook in Italië is er sowieso een merkwaardige verwevenheid tussen politiek en voetbal.
Er zijn clubs met een uitgesproken rechts karakter, vooral in de voorm. DDR, maar ook bijvoorbeeld Lazio Roma, maar ook clubs met een linkse/alternatieve/punk fanscene. Behalve St Pauli bijvoorbeeld ook Altona'93 en in Italië Livorno. Ik vind het een merkwaardig verschijnsel.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Tom Bodde

Citeervraag ik me af in hoeverre het voetballiefhebbers zijn daar, i.p.v. (zoals zovaak gebeurt) mensen die het voetbal gebruiken om lekker samen te hoempapa'en (net als bij het Nederlands elftal gebeurt).

Wat mij betreft gaat die vergelijking absoluut niet op. Bij Oranje erger ik mij kapot aan de als Zeeuws Meisje verklede zuiplappen, die de hele wedstrijd boeren en "van je hela hela holala" joelen. Bij St. Pauli staat er wel degelijk een bijzonder fanatieke fanschare op de gammele tribunes. Het is gewoon een afspiegeling van de bewoners (en bezoekers) van de wijk, en ja dat is nou eenmaal de rose buurt... Tuurlijk trekt het ook links-radicalen die niks met voetbal hebben, maar als je er eenmaal bent geweest, zal je het met mij eens zijn dat de sfeer totáál anders is als bij Oranje. Maar goed, ieder heeft z'n eigen beleving natuurlijk... Ik ben in iedere geval (en ik ben geen links-radicaal, noch hardrocker) 'begeistert' door deze club!


TeeZee

Ik wil er zeker ooit eens gaan kijken en hoop mij te verbazen. Overigens heb ik ook nog nooit een wedstrijd van het NL-elftal bezocht, maar aan de hand van wat ik zie op tv en hoor van anderen heb ik het vage vermoeden dat ik er niet bij wil horen.

Sebastiaan_W

Citaat van: hgrm op apr 15, 2008, 13:12:04
In Duitsland en ook in Italië is er sowieso een merkwaardige verwevenheid tussen politiek en voetbal.
Er zijn clubs met een uitgesproken rechts karakter, vooral in de voorm. DDR, maar ook bijvoorbeeld Lazio Roma, maar ook clubs met een linkse/alternatieve/punk fanscene. Behalve St Pauli bijvoorbeeld ook Altona'93 en in Italië Livorno. Ik vind het een merkwaardig verschijnsel.

1. FC Magdeburg en Babelsberg hebben volgens mij ook een links karakter.

Sebastiaan_W

#8
Citaat van: TeeZee op apr 15, 2008, 16:51:32
Ik wil er zeker ooit eens gaan kijken en hoop mij te verbazen. Overigens heb ik ook nog nooit een wedstrijd van het NL-elftal bezocht, maar aan de hand van wat ik zie op tv en hoor van anderen heb ik het vage vermoeden dat ik er niet bij wil horen.

Wedstrijden in Nederland van Oranje en de 2 uitwedstrijden(Tsjechië in 2003 en Ierland in 2006) die ik heb meegemaakt vond ik werkelijk een verschrikking, maar gedurende het EK '04 was ik bij de kwartfinale en halve finale en dat was weer geweldig om mee te maken.



Ici c est Paris

Citaat van: hgrm op apr 15, 2008, 13:12:04
In Duitsland en ook in Italië is er sowieso een merkwaardige verwevenheid tussen politiek en voetbal.
Er zijn clubs met een uitgesproken rechts karakter, vooral in de voorm. DDR, maar ook bijvoorbeeld Lazio Roma, maar ook clubs met een linkse/alternatieve/punk fanscene. Behalve St Pauli bijvoorbeeld ook Altona'93 en in Italië Livorno. Ik vind het een merkwaardig verschijnsel.

Dat heb je praktisch overal hoor, behalve in Nederland. Bij PSG is het ook al een aantal keren losgegaan tussen een extreem-linkse supportersclub en een extreem-rechtse.

Laurens Jobse

Dat politieke is inderdaad een heel apart verschijnsel.

Filmpje van Livorno - Lazio ( Extreem Links tegen Extreem Rechts zullen we maar zeggen )

ze zingen ''A testa in giu... Paolo di Canio.. a testa in giu...''.
Wat in het engels betekend: ''Head over... Paolo di Canio... head over...''.

The fascist italian leader Mussolini was shot by communist rebells and also lynched ''head over''.

http://www.youtube.com/watch?v=kmec_hGj_9g

Supporters met communistische vlaggen en dergelijke. Heel erg apart.