Tips goedkope reismogelijkheden

Gestart door Jeje, mei 28, 2015, 15:38:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hugo

Citaat van: Joost op nov 21, 2018, 20:55:26
Je kunt perfect parkeren op station Breukelen naast de A2 en van daar met de trein naar Schiphol, echt een aanrader.

Weesp, naast de A1, mag ook.

Hugo

Citaat van: Joost op nov 21, 2018, 20:54:22

Voorbeeldje;
Heerlen-Parijs kost me met de trein 4u15, met de auto 4u02
Amsterdam-Parijs is met de trein ruim 3u15, met de auto 5u01

Amsterdam-Munchen, trein 7u25, auto 8u16
Heerlen-Munchen, trein 7u11m auto 6u35

Wat wil je nu zeggen met deze voorbeelden?

Ruudjeee

Citaat van: Koning Kriel op nov 21, 2018, 07:49:06
Ik heb naar aanleiding van alle Ryanair problematiek en hoe zij hierin handelen besloten nooit meer met Ryanair te vliegen (tenzij het de enige mogelijkheid is om Willem II in een Europese wedstrijd te zien maar tegen die tijd kunnen we waarschijnlijk teleporteren). Ben wel benieuwd of er meer mensen zijn die er zo over denken. Vind het gewoon echt te schandalig voor woorden waarvoor ze je tegenwoordig allemaal laten betalen maar als eerste en bovenal is het ongehoord hoe zij met hun personeel omgaan.

Waar ze je voor laten betalen? In principe is dat altijd je eigen keuze. Je kunt heel goedkoop (€20,-) retour vliegen naar vele bestemmingen in Europa. Dit is de basisprijs zonder extra's. En voor die prijs vind ik ook dat je niets mag verwachten, enkel dat je aankomt. Dat mensen dan gaan zeuren als ze 6 euro voor een stoel moeten betalen en 10 euro voor handbagage is hun probleem. Die mensen willen echt het onderste uit de kan halen. Want als je voor 50 euro retour naar een willekeurige plaats in Europa kunt vliegen ben je nog steeds relatief goedkoop uit en heb je gewoon je koffer en je vaste stoel. Dit is gewoon hun beleid.

Tegenwoordig verwacht iedereen dat ze alle service kunnen verwachten voor een minimale prijs...

Koning Kriel

Citaat van: Nort op nov 21, 2018, 14:23:51
Van mij mag er wereldwijd €50,- extra belasting op elke vlucht (en bij lange vluchten zelfs meer) geheven worden. Echter moet dit geld dan wel 100% naar b.v. een VN organisatie gaan die het uitgeeft aan projecten t.b.v. het milleu. Als je het alleen op nationaal invoert, gaan mensen vanaf Duitsland vliegen en zonder speciaal fonds gaat het geld de staatskas in en schiet het middel haar doel voorbij.

Volgens mij moet je beginnen met het belasten van kerosine. Want daar betalen de vliegmaatschappijen nu nog geen belasting over.

Joost

Citaat van: Hugo op nov 21, 2018, 21:59:32
Wat wil je nu zeggen met deze voorbeelden?
Dat openbaar vervoer vanuit andere regio's dan de Randstad helemaal niet zo'n goed alternatief is.

Nort

Citaat van: Koning Kriel op nov 22, 2018, 07:38:24
Volgens mij moet je beginnen met het belasten van kerosine. Want daar betalen de vliegmaatschappijen nu nog geen belasting over.
Inderdaad. Alleen moeten we ervoor waken dat dit mondiaal wordt afgesproken, anders verkrijgen de carriers uit het Midden-Oosten nog meer concurrentie voordeel en schieten we ons alleen maar in eigen voet (zoals bij de vliegtaks in 2008).

hgrm

Dat niet alleen.
Kijk eens naar de vertrekborden op Schiphol, dan zie je dat er soms binnen 10 minuten 3 vluchten van 3 maatschappijen naar Londen vliegen. Allemaal met een klein vliegtuig. Daar zou ook iets aan gedaan moeten worden. Als alles met één grote kist gaat, scheelt dat ook weer een hoop.
Dus bijvoorbeeld maar eens beginnen met eenzelfde consessiesysteem als bij de trein en bus: de overheid bepaalt de dienstregeling en de prijzen, maatschappijen kunnen er op intekenen. Uiteindelijk zou een systeem van staatsluchtvaartmaatschappijen het beste zijn.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Nort

Citaat van: hgrm op nov 22, 2018, 09:24:47
Dat niet alleen.
Kijk eens naar de vertrekborden op Schiphol, dan zie je dat er soms binnen 10 minuten 3 vluchten van 3 maatschappijen naar Londen vliegen. Allemaal met een klein vliegtuig. Daar zou ook iets aan gedaan moeten worden. Als alles met één grote kist gaat, scheelt dat ook weer een hoop.
Dus bijvoorbeeld maar eens beginnen met eenzelfde consessiesysteem als bij de trein en bus: de overheid bepaalt de dienstregeling en de prijzen, maatschappijen kunnen er op intekenen. Uiteindelijk zou een systeem van staatsluchtvaartmaatschappijen het beste zijn.
Ik zou hem juist willen omdraaien. Dankzij concurrentie zijn de vliegprijzen zo drastisch gedaald, immers zonder de Easyjet kon KLM nog steeds €300,- voor een retourtje naar London vragen. Op het spoor is er nauwelijks sprake van directe concurrentie en zijn die prijzen dermate hoog dat de auto in bijna alle gevallen voordeliger is.

hgrm

Dat is het hele punt juist. Door concurrentie betaal je te weinig waardoor luchtvaartmaatschappijen niet doen wat ze wel zouden moeten doen. Of nu het compenseren van CO2 is of het fatsoenlijk omgaan met personeel. Dat zie je door de marktwerking in het railgebonden OV ook al gebeuren: bij de commerciële vervoerders zoals Arriva enzo wordt het personeel een stuk slechter betaald dan bij de NS, want anders kunnen ze de niet leveren voor de prijs die in de concessie is afgesproken en ook nog winst maken.

De auto is een ander verhaal. Automobilisten betalen slechts een deel van de werkelijke (en ook maatschappelijke) kosten, de rest is voor de belastingbetaler. Bovendien betaal je minder naarmate je meer rijdt, omdat wegenbelasting en BPM niet kilometerafhankelijk zijn. Het wordt daarom tijd dat er eens serieus werk gemaakt wordt van kilometerheffing. Als de automobilist per km betaalt wat het de maatschappij kost, moet je eens kijken hoeveel mensen switchen naar het OV.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

FC_Emmen

Citaat van: hgrm op nov 22, 2018, 09:51:20
Het wordt daarom tijd dat er eens serieus werk gemaakt wordt van kilometerheffing. Als de automobilist per km betaalt wat het de maatschappij kost, moet je eens kijken hoeveel mensen switchen naar het OV.
De treinen, vooral in het westen, zitten nu al overvol. Er zijn al problemen volgens Pro Rail
https://nos.nl/artikel/2246806-prorail-het-spoor-begint-vol-te-raken.html
CiteerZaterdag zei NS-topman Roger van Boxtel ook al dat de grens van het spoorsysteem bijna is bereikt. "Elk jaar kiezen meer mensen voor de trein. Daar zijn we blij mee. Tegelijk vergroot dat de kans op drukte en vertraging", aldus Van Boxtel.
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

Koning Kriel

Met de hoeveelheid belasting en accijns die op brandstof voor de normale automobilist zit is er al redelijk sprake van rekeningrijden volgens mij.

Nort

Citaat van: hgrm op nov 22, 2018, 09:51:20
Dat is het hele punt juist. Door concurrentie betaal je te weinig waardoor luchtvaartmaatschappijen niet doen wat ze wel zouden moeten doen. Of nu het compenseren van CO2 is of het fatsoenlijk omgaan met personeel. Dat zie je door de marktwerking in het railgebonden OV ook al gebeuren: bij de commerciële vervoerders zoals Arriva enzo wordt het personeel een stuk slechter betaald dan bij de NS, want anders kunnen ze de niet leveren voor de prijs die in de concessie is afgesproken en ook nog winst maken.

De auto is een ander verhaal. Automobilisten betalen slechts een deel van de werkelijke (en ook maatschappelijke) kosten, de rest is voor de belastingbetaler. Bovendien betaal je minder naarmate je meer rijdt, omdat wegenbelasting en BPM niet kilometerafhankelijk zijn. Het wordt daarom tijd dat er eens serieus werk gemaakt wordt van kilometerheffing. Als de automobilist per km betaalt wat het de maatschappij kost, moet je eens kijken hoeveel mensen switchen naar het OV.
Concurrentie maakt een bedrijfstak juist gezond, waardoor er geen miljarden aan onnodige subidies worden verbrast. Op wellicht enkele uitzondering na, zijn de salarissen en arbeidsomstandigheden in de Europese luchtvaart méér dan prima. De hoofdreden waarom de bedrijfstak niet genoeg verduuzaamd is de sterke lobby richting de individuele landen en Europese Unie. Als daar gaten in geprikt worden en Europese wetgeving komt om de luchtvaart meer te belasten, maakt het niet uit of een bedrijfstak wil verduurzamen dan moet het.

En je punt m.b.t. de auto. De vervuiler betaald wel degelijk, immers betalen we 49% accijns (nog los van de btw) op een liter benzine. Alleen gebruiken overheden deze inkomsten om andere potjes te dichten, waardoor het milleu er weinig aan heeft.

Persoonlijk zou het OV voor mij nooit rendabel worden. Als ik naar Utrecht wil doe ik er met de auto 55 minuten over, met het OV ben ik 1 uur en 53 minuten onderweg en betaal ik €38,60 voor een retourtje.

Jef400

Citaat van: Joost op nov 21, 2018, 20:54:22
En dan? Het treintje doet er 35 minuten over om in Aken te komen. Met de auto doe je dat in een kwartier.
Toen ik nog een seizoenkaart had bij Alemannia en op het OV was aangewezen was het van huis naar stadion meer dan een uur, met de auto 11 minuten.

Voorbeeldje;
Heerlen-Parijs kost me met de trein 4u15, met de auto 4u02
Amsterdam-Parijs is met de trein ruim 3u15, met de auto 5u01

Amsterdam-Munchen, trein 7u25, auto 8u16
Heerlen-Munchen, trein 7u11m auto 6u35

Om over het boemeltje Maastricht-Luik maar te zwijgen, de laatste drie keer dat ik die wilde nemen heb ik uiteindelijk alternatief vervoer moeten zoeken.
Ik hoor daar verhalen dat er ook al regelmatig machinisten van de trein worden gehaald omdat ze geen Nederlands spreken..

ALenstra

Dat is bij Maastricht-Luik als het goed is. Om terug te komen op Aken: vanaf 9 december gaat Arriva een dienst Maastricht-Heerlen-Aken beginnen. Vraag me af of de tarieven van Arriva ook op het Duitse gedeelte gaan gelden.

Joost

Citaat van: Jef400 op nov 22, 2018, 11:30:15
Ik hoor daar verhalen dat er ook al regelmatig machinisten van de trein worden gehaald omdat ze geen Nederlands spreken..
Het is echt hopeloos daar.

De trein hoort ieder uur te gaan maar er is geen enkele communicatie vanuit België. De NMBS/SNCF exploiteert de lijn op dit moment. De laatste keer dat ik 'm wilde nemen was er al drie uur geen trein meer geweest en kwam iemand van de NS zich op het perron verontschuldigen.

Ik had via de site van de NMBS wel al gezien dat er koperdiefstal was geweest vlak voor de grens maar de NS hoorde daar niets van.

Het is ook wel eens gebeurt dat ik met de Intercity uit Roermond aankwam in Maastricht en dat de deuren opengingen en dat op hetzelfde moment aan de overkant van het perron de deuren van de Belgische trein sloten. Kun je weer een heel uur wachten.

Arriva, dat sinds een tijdje het hele OV in Limburg doet, wil nu graag een trein van Luik via Maastricht en Heerlen naar Aken laten rijden. Maar ze krijgen geen toestemming om over het Belgische deel te rijden. De trein heeft namelijk niet een veiligheidssysteem dat in België noodzakelijk is geworden sinds dat grote ongeluk bij Kieldrecht (?). Alleen heeft de trein die nu over het traject rijdt dat systeem ook niet én is het traject op een miniscuul stukje bij Liege Guillemins helemaal niet uitgerust om iets met dat systeem te doen. Pure pesterijen, deels nog vanwege het Fyra debacle.