Hoofdmenu

Joost in Belgie

Gestart door Joost, jun 20, 2009, 23:19:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Twee tripjes met geheugenkaartjesmisere. Dat begon vorige zaterdag in Charleroi. Ik was in Charleroi, mijn geheugenkaartje in Heerlen, wanneer de aftrap dan gepland staat voor over 5 minuten dan is die combinatie niet plezierig.

De keuze om naar Charleroi te gaan was een eenvoudige, het is slechts 80 minuten rijden en Suus ging mee. Die wil dan ook een echt stadion zien met vier overdekte tribunes. Het Stade du Pays de Charleroi voldeed daar volgens haar achteraf prima aan. Ik was zelf ook wel onder de indruk, je verwacht een maf bouwwerk tussen de huizen maar in werkelijkheid is nog drie keer maffer. Degene die dit bedacht heeft ten gunste van een nieuw stadion is zeer effectief met ruimte geweest en heeft dat goed kunnen verkopen. Dat er uberhaupt nog een derde ring boven een van de lange zijdes heeft gestaan weigerde Suus te geloven.

Vanwege de stromende regen waren we ietsje te laat in Charleroi, de Belgische bewegwijzering hielp daar ook weinig mee. De Zebra's van Sporting Charleroi en Racing Genk waren dus al begonnen. Het was een redelijk evenwichtige partij op een heel lastig veld vol modder. De Limburgers kwamen vlak voor de pauze op achterstand na een afgeweken schot. Na de pauze draaiden ze de boel om, binnen 8 minuten stond het 1-2.
Charleroi begon meer gas te geven en het werd een op een neer golvende pot voetbal met goede kansen. Genk was de enige ploeg nog scoorde, Jaoa Carlos maakte in de slotminuten de beslissende 1-3.

In totaal was er slechts het teleurstellende aantal van 6023 mensen afgekomen, ongeveer een kwart van de capaciteit. Mambourg is voor Charleroi veel en veel te groot, zelfs bij de derby tegen Standard krijgen ze het niet vol.






Joost

Deel twee van de geheugenkaartmisere speelde zich vanmiddag af. Ditmaal waren zowel geheugenkaart als ik in Dessel, het ding weigerde echter dienst zodat het zeer beperkte interne geheugen van de camera wederom moest worden gebruikt. En dat terwijl het Lorzastadion vreselijk fotogeniek is.

Eenieder die graag eens een impressie wilt krijgen van Echt Belgisch Voetbal moet verplicht als allereerste naar Dessel. Alleen al de route er naartoe is een belevenis op zich. Dessel is een van die dorpen/stadjes in de provincie Antwerpen die alleen per provinciale weg te bereiken zijn. Zeker vanuit Zuid-Limburg voert de route je vanaf de snelweg eerst dwars door Kwaadmechelen en dan door Olmen, Balen, Ham en Mol. Onderweg kom je dan onder meer langs het terrein van FC Straal Girls (klikken op eigen risico) en dat van de veteranen van FC Rosselaar. Dat is helemaal een feest want zowel 'kantine' als veld en omheining zijn nog van voordat de veteranen ooit geboren werden.

Kom je dan eindelijk in Dessel dan tref je daar een krakkemikkig oud stadionnetje. Een lust voor het oog. Prachtige oude reclameborden, klimop en een kantine achter het doel. Mooiste item is misschien wel het gebouw met de business seats. Dat is gebouwd achter een doel maar dan aan de hoekvlag zijde. Op de tweede verdieping staan ter hoogte van de hoekvlag een rij blauwe stoeltjes achter het raam.

Die seats stammen vast uit de tijd dat Dessel Sport tweede klasse voetbalde. Dat was tussen 1997 en 2007. Je moet het weten om het te geloven.

Het voetbal is van Derde Klasse niveau, beide 4-4-2, aanvallend en gericht op de flanken. Tegenstander vandaag was KV Woluwe-Zaventem, das een ploeg die pas in 2003 is ontstaan maar geruisloos de weg omhoog vond. Ze speelden slechts twee seizoen Vierde en vorig seizoen, hun tweede in Derde, verloren ze de finale van de Eindronde.

Na 20 minuten leuk voetbal besloot de scheidsrechter rood te geven aan een van de KVWZ verdedigers en de bal op de stip te leggen, juiste beslissing vond iedereen. De schutter miste en de stand bleef 0-0. KVWZ zakte daarop lekker terug en Dessel Sport wist met geen mogelijkheid een opening te vinden. Niet verrassend dus dat de 10 op 0-1 kwamen na 35 minuten.

In de pauze was het tijd voor een hamburger met ajuintjes die zo vet was dat ik zelfs met naar huis fietsen de calorien niet kwijt zou zijn geraakt.

Na de pauze vond Dessel wel een gaatje. De bal werd getrapt en de keeper kon alleen pareren, de rebound werd, in duidelijke buitenspelpositie, binnengewerkt. Bij KVWZ werden ze gek. De uitploeg trapte maar weer af maar verloor de bal door een smerige tackle van een van de Desselaars, Dessel kreeg een hoekschop en het was 2-1. Weer trapte KVWZ af maar na 2 minuten werd hun middenvelder na een onschuldige tackle van het veld gestuurd. Dat was de 61e minuut. In de 68e minuut was het 5-1.

Dessel besloot de partij nog met een 6-1 in de slotfase.

Dessel Sport is fantastisch en de moeite van het bezoeken meer dan waard.








georgesv

ik ben er nog niet geweest. precies een beetje van dezelfde orde als Witgoor Dessel, ook een aanrader!

hgrm

Dessel was na Antwerpen en KVSK mijn derde bezoek aan België. Destijds speelde Dessel nog tweede klasse. Je kunt je voorstellen dat ik vol verbazing stond te kijken naar de staat van het stadion. Zeker met de eisen die 'onze' KNVB stelt aan eerstedivisiestadions in gedachte.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

SLOOPHAMER ALERT

Dessel Sport verhuist deze zomer naar een nieuw stadion!

Joost

AA Gent v Club Brugge als terugwedstrijd in de kwartfinale van de beker is een droomaffiche. Zeker als er ook nog iemand een kaartje voor je kan regelen. Zo dacht ik erover tot vorige woensdag 20:30. Toen volgde namelijk de heenwedstrijd. Club Burgge ging met 1-0 rusten maar in helft twee walste AA Gent eroverheen en werd het 1-4.

Omdat ik 's ochtends nog een sollicitatiegesprek had in Venlo besloot ik de hele dag maar vrij te nemen en wat te gaan groundhoppen. Tussen gesprek en hoppen zat nog eventjes 'nieuwe school hoppen'. De basisschool waar Suus werkt is verhuist naar een nieuw gebouw per 1 januari dus daar moest ik dan ook nog maar eens langs. Na een korte lunch zat het verkeer richting Gent prima mee. Geen file te zien en ik was er daarom al om 3 uur. De bedoeling was om enkele grounds van 4de klassers te bezoeken in de buurt van Waregem / Kortrijk.

Stop 1 was Sparta Petegem, sinds 2 jaar Vierde Klasser.Ik was er van overtuigd dat Petegem een zelfstandig stadje was. Het stadion staat echter gewoon in Deinze. Wikipedia brengt uitkomst; er zijn twee Petegems. Een ervan is de Deinzense deelgemeente, de ander ligt 15 kilometer verderop.

Daarna naar het Mirakelstadion van Racing Waregem. Het grootste mirakel dat zich daar afspeelde was de promotie naar tweede klasse in 2006. Het stadion is genoemd naar de Mirakelstraat. In Waregem vind je die niet, het stadion ligt namelijk in een nabijgelegen dorpje; Nieuwenhoeve.

Wielsbeke wilde ik daarna bezoeken. Door vele wegomleggingen en slechte bewegwijzering ben ik er echter nooit gekomen. Het was inmiddels al 5 uur en ik omdat het donker werd besloot ik maar richting Gent te gaan. Ik at nog wat in het leuke centrum en had om 7uur afgesproken met 'georgesv', Dronken wat bij een café en gingen toen richting stadion.

Ik had decadent gedaan en een kaartje gevraagd voor de hoofdtribune. Dat is niet aan te raden voor mensen met hoogtevrees. De plaats was uitstekend al zag ik de zijnlijn niet. Het Ottenstadion is denk ik vrij bekend. Twee heel hoge tribune met twee ringen aan de lange zijde, twee tijdelijke tribunes achter de doelen.

Het zat goed vol in de Gent vakken. Bruggefans lieten massaal verstek gaan, nog niet de helft van de plaatsen was verkocht. De wedstrijd was een redelijk non-event. Club Brugge had volgens Adrie Koster wel degelijk de bedoeling om er nog voor te gaan maar daar was weinig van te zien. De passing was abominabel, het tempo een slakkengang en de beleving van de Bruggenaar was thuisgebleven. Gent hing vrolijk achteruit en was op de counter veel gevaarlijker. Niet verwonderlijk dus dat nieuwe aankoop Pieroni vlak voor de pauze 1-0 maakte.

Koster beweerde na afloop dat hij vond dat Club best aardig speelde. Een team dat vier goals moet maken maar geen enkele kans weet af te dwingen heeft mijns inziens allesbehalve goed gespeeld.

De sfeer was wel prima. De Gentse fans hadden het op Stijnen gemunt die, heel stom, in de tweede helft geel pakte voor het wegschoppen van de bal. Het sneeuwde tussen Genk en Heerlen waardoor ik besloot de laatste minuut te missen en alvast richting huis te gaan.

Het Ottenstadion is erg aardig en Gent is een leuke club om te bezoeken, jammer alleen dat de wedstrijd niet meespeelde.

Joost

Voor deze zondagmiddag stond eigenlijk Heerlen Sport v rkvv Voerendaal gepland. Om niet alweer een kansloze nederlaag te zien besloot ik op het laatste moment toch te kiezen voor K Bocholt vv v Royal Cercle Sportife Verviers. Achteraf een verkeerde keuze want mijn vader zag Heerlen Sport 3-0 voorkomen en ternauwernood een puntje halen.

Bocholt, das een universele naam. In Duitsland is er een plaats met die naam en hier vlak om de hoek ligt de variant met een z erachter. Het Belgische dorp vind je op de kaart halverwege Lommel en Maaseik, vlak over de grens bij Weert. Het dorp van 6000 inwoners ligt onder de rook van het grotere Bree.

De lokale voetbalclub was een vaste waarde in Eerste of Tweede Provinciaal Limburg tot 1998. Toen steeg het naar 4de en haalde in haar derde jaar het kampioenschap binnen. Sinds die tijd kennen we K Bocholter VV als een stabiele Derde Klasser. Tegenstander Verviers hobbelt ook al jaren mee in deze klasse.

Ondanks dat Bocholt dichtbij ligt was het toch nog zo'n dikke drie kwartier rijden door het wat saaie landschap van Noord-Belgisch-Limburg. Het sportterrein werd snel gevonden en toen ik me net had geinstalleerd op de kleine statribune kwamen de spelers als het terrein op. De enige twee  bekende namen spelen aan Bocholt-zijde, Jochen Jansen en Dimitri de Conde.

Zowel stadion als toeschouwersaantal vielen niet mee. Het Damburgstadion mag die naam nauwelijks dragen. Er is een kleine zittribune met kantine erachter. Daar tegenover drie rijen terracing waarvan het middelste deel is overdekt. Daar is wel wat geks mee aan de hand. Het lijkt er namelijk op alsof dat gemaakt is van stortafval. Stukken betonplaat zijn aan elkaar gemaakt en doordat het niet meer heel jong is, is op sommige stukken het smeersel tussen de platen weggevallen in een gat eronder. De Health & Safety Maffia zou dit zeker afkeuren.

De pot voetbal begon best aardig met twee kansen voor beide teams. Na een minuut of 20 zakte het niveau wat. Dat gaf mij de kans om de toeschouwers te tellen. Ik kwam tot 168 en dat was inclusief de U16 van Bocholt die als kampioen werd gehuldigd. Een bedroevend aantal voor Derde Klasse. Natuurlijk is Bocholt klein en is het tegen Verviers niet 's werelds meest aantrekkelijke affiche maar dan nog had ik zeker het dubbele verwacht.

In de pauze bezocht ik maar eens de kantine. Een geweldig kitscherig geval. Wel gezellig en het leek er best druk. Een blik door het raam bevestigde dat uitgezonderd twee kinderen alle aanwezigen de kantine hadden opgezocht om 'de koers' te kijken. Het viel wel op dat Bocholt veel doet in de jeugd. Niet alleen de U16 maar ook twee hogere elftallen gaan kampioen worden. Die jeugdwerking in Belgie is sowieso maar raar geregeld. De jongere teams worden ingedeeld in dezelfde klasse als de eerste teams. Niet op basis van een zelf verworven niveau.

Na de pauze vielen er wel goals. De Conde trapt vanaf een meter of 20 raak. Aanleiding voor de ene Bocholt tifosi om helemaal los te gaan. De man, enigszins op leeftijd, met trommel en spandoek werd door de overige Bocholtfans een beetje uitgelachen. Bocholt kwam wel een stuk beter in de wedstrijd en leek deze ook te beslissen. Uit het niets verspeelde de keeper van Bocholt echter de bal door een matige uittrap en eenvoudig was het 1-1. Hierna was het vooral Verviers dat kansen kreeg maar scoren lukte niet meer. Door het gelijke spel is Bocholt vrijwel kansloos voor een plek in de Eindronde. En dat is maar goed ook, er is geen ploeg in Tweede die zit te wachten op Bocholt.
















wekke

Citaat van: Joost op apr 12, 2010, 12:06:46
De jongere teams worden ingedeeld in dezelfde klasse als de eerste teams. Niet op basis van een zelf verworven niveau.

Dat wordt komend seizoen afgeschaft. Alle teams in de nationale reeksen moesten een vragenlijst van de KBVB invullen. Aan de hand daarvan krijgen zij een label en worden de jeugdteams in een reeks ingedeeld. Zo zal bv. de jeugd van Lierse sowieso in de hoogste afdeling spelen, ongeacht een promotie van de eerste ploeg.

Joost

Citaat van: wekke op apr 12, 2010, 13:03:05
Dat wordt komend seizoen afgeschaft. Alle teams in de nationale reeksen moesten een vragenlijst van de KBVB invullen. Aan de hand daarvan krijgen zij een label en worden de jeugdteams in een reeks ingedeeld. Zo zal bv. de jeugd van Lierse sowieso in de hoogste afdeling spelen, ongeacht een promotie van de eerste ploeg.

Dat is een veel beter systeem. Ik neem aan dat jullie dan hetzelfde krijgen als in Nederland? Wij hebben bij de hoogste drie jeugdcategorien een Eredivisie, twee eerste divisies, 4 tweede divisies en dan nog een pak lagere klasses.

Ooit bij Rupel-Boom, toen zij niet promoveerden naar Derde was de ontsteltenis bij het bestuur enorm aangezien ze juist nieuwe jeugd hadden geworven om nationaal te spelen. Door de gemiste promotie ging dat niet door.

Het viel me wel op dat Willebroek en Heist in ongeveer iedere klasse onderaan stonden. Bij Heist is dat begrijpelijk omdat ze nog niet zo lang jeugd op dit niveau kunnen laten spelen maar neemt Willebroek alvast een voorschot op degradatie?

wekke

#24
Ik ben ook meer voorstander van dit systeem MAAR de manier waarop de KBVB dit weer organiseert is een lachertje. In plaats van elke club die nationaal voetbal wil spelen serieus onder de loep te nemen, moeten zij zelf effe een vragenlijstje invullen. Het is zoals iemand van Dessel Sport het een tijd geleden zei: "je kan liegen over alles, ze komen het toch niet controleren". Ook de vragen zelf moeten naar het schijnt een goed voorbeeld van amateurisme zijn.

Wat Willebroek en Heist betreft, lijkt het me eerder normaal dat zij onderaan de klassementen staan. De provincie Antwerpen heeft met Germinal Beerschot, Lierse en KV Mechelen drie hoogaangeschreven jeugdwerkingen. Net daar onder komen dan nog eens clubs als Antwerp, Westerlo, Boom, Turnhout,... De concurrentie is moordend en als er een jeugdteam van dergelijke clubs toch eens een uitstekend seizoen draait, dan wordt deze toch volledig leegeplukt.

Joost

Ze hebben nu toch een structuur, die is verre van ideaal maar gebruik hem dan als uitgangspunt. Laat de ploegen dan maar gewoon promoveren, degraderen etc.

Joost

Citaat van: Breda op apr 12, 2010, 15:00:34
Leuk stadionnetje toch in Bocholt? Hoofdtribune doet me denken aan die in Wetteren. Bocholt wil ik graag bezoeken bij een Limburgse derby, bij voorkeur tegen Patro.

Verviers is één van de saaist voetballende ploegen in België...

Ik denk dat ook Bocholt v Patro geen hond trekt. Mocht je er toch heen willen zou ik hopen op promotie van Bree. Ik vond het echt helemaal niks daar in Bocholt. Voor Verviers heb ik echter wel een beetje een zwak en vond hun voetbal wel meevallen.

3434

Veel Limburgse ploegen trekken totaal geen volk. Wij horen vanaf heden helaas hier ook bij. Bocholt-Tongeren (derby in 3de nationale) voor 350 bezoekers. Hasselt-Tongeren idem dito. Tot 2 jaar terug hadden we nog een kleine 1000 toeschouwers. Nu is dat ook gezakt naar een 400tal.

Bocholt-Patro heb ik al meegemaakt in de voorbereiding. Was wel wat volk langs onze kant (100tal). Maar ik vind het zo'n zielloze club. Ik weet niet goed wat ik van de Damburgers moet denken. Hoewel ze toch meestal een deftige ploeg hebben die top 6 kan spelen.

Om mijn lezing af te sluiten. Ik hoop snel dat we tegen Bocholt mogen spelen! Dan zijn we toch eens gepromoveerd blijkbaar :)
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

Wat ik overigens niet vermeldt heb. Op de terugweg bij de Texaco op de weg naar Boorsem mijn wagentje volgegooid voor 1,386 per liter. 's Avonds zijn we nog naar de bioscoop gegaan in Maasmechelen zodat vriendinlief ook kon gaan tanken. Scheelt toch bijna 22 cent per liter met wat ze in Breda vroegen.

3434

Dan is Benzine echt wel duur in Nederland. Dit vind ik al niet goedkoop. Is een tijdje 1.28 geweest. In Luxemburg is het spotgoedkoop.

Nog meer offtopic, die bioscoop is op 500m van mijn thuis en kort bij het Patrostadion (maar dat weet je wel).
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11