Tweede club in Lampengat

Gestart door hgrm, feb 02, 2008, 13:47:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Al jaren leefde er bij mij een prangende vraag. Wetende dat het volk op de tribunes in het Philipsstadion zijn ploeg aanmoedigt door op groot volume "Ainthovuh, Ainthovuh, Ainthovuh" te schreeuwen, was ik toch wel erg benieuwd wat ze bij die andere club in de Lichtstad voor aanmoedigingen scanderen. Stiekem hoopte ik dat het publiek de ironie zou hebben om er luidkeels "m Pééèsvéé, Pééèsvéé, Pééèsvéé" te blèren.

Om 17.44 stapte ik in de wat kort uitgevallen trein naar Utrecht, de enige die op tijd was vandaag. Hoewel ik een liefhebber van staanplaatsen ben, heb ik in het OV liever een zitplaats, maar dat zat er niet in. Ook de aansluitende trein naar Eindhoven was stampensvol. De echte ellende begon pas in Eindhoven. De bus 172 naar Luijksgestel zat barstensvol met zingende en naar alcohol ruikende provincialen in narrenuniform. Zelden heb ik me zo vervreemd gevoeld en zelden heb ik wezens van het menselijk soort zo geminacht.

Gelukkig waren er in Eindhoven nog 1240 mensen met gezond verstand te vinden, die het carnevalleske gezeik aan zich voorbij lieten gaan en daarvoor in de plaats kozen voor de vrijwillige marteling van een bezoek aan FC Eindhoven. De eerste 80 minuten gebeurde er niet zo gek veel. RBC schoot twee keer op de lat en Eindhoven schoot uit een vrije trap net naast. Met de komst van de oude Henk Vos bij RBC veranderde de zaak. Niet dat Henk daar nu zoveel mee te maken had, overigens.
Een vrije trap en een frommelgoal zetten RBC op 0-2. In de laatste minuut deed Eindhoven uit een corner nog wat terug, maar toen was het stadion al vrijwel leeg. Eigenlijk was het de hele wedstrijd vrijwel leeg...

Het stadion op zich is niet onaardig. Achter één goal en langs één lange kant staan twee standaardtribunes: trapje omhoog, 8 rijtjes kuipstoeltjes en veel golfplaat. De hoofdtribune is interessanter. Beter gezegd: de drie hoofdtribunes zijn interessanter. Langs de zijlijn staan drie kleine tribunes die samen de hele lengte van het veld in beslag nemen. Achter de middelste zou zich wel eens de oude hoofdtribune uit de jaren 50 kunnen verschuilen, daar ben ik niet zeker van. In ieder geval is het ding ruimschootsvoorzien van glas en sponsorruimtes. Aan beide kanten staan kleine zittribunes. Hoewel ze op elkaar lijken, zijn ze net iets verschillend, vooral wat betreft het dak.
De vierde kant is niet bebouwd, er hangt slechts een groot spandoek met daarom geschilderd wat virtuele toeschouwers (oud spelers??). Kortom: niet groots, wel leuk.

En oh ja, ze zingen bij Eindhoven ook gewoon "Eindhoven, Eindhoven".

foto's volgen later.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Eindhoven, ik heb er vorig seizoen twee wedstrijden bezocht tegen Cambuur en Veendam. Beide malen zaten er hoogstens 500 mensen wat het een trieste bedoening maakte. Als ik een lijstje zou maken met lelijkste stadions in Nederland komt Eindhoven vrij hoog, ik vond het helemaal niets maar het was wel ietsje beter dan Top Oss.

Hielke

De voorbereiding staat doorgaans gelijk aan plichtmatige, oninteressante duels die het stempel 'wedstrijd' meestal niet eens verdienen. Voorafgaande aan het oefenduel FC Eindhoven - sc Heerenveen was echter zowaar spanning aanwezig. De langste zitteblijver in de eerste divisie, sinds 1978, dreigde het loodje te leggen. FC Eindhoven was bezig aan de laatste dagen van haar tamelijk grijze bestaan.

Zoals zovaak bij voetbalclubs kwam de redding. De gemeente Eindhoven kocht de lichtmasten en plaatsgenoot PSV was coulant ten opzichte van wat oude schulden. Het eerste divisie-bestaan werd voorlopig verlengd. Als gevolg hiervan reisden wij op 20 juli van dit jaar, op een zonnige zomerdag, af naar de kelder van het betaald voetbal, naar de club met de geverfde toeschouwers achter het doel. Of ze die mensen meetellen in de wekelijkse toeschouwersaantallen was iets dat ik me al jaren afvroeg.

Twee uur voor de wedstrijd was er geen levende ziel te bekennen rond het Jan Louwers stadion, op wat stewards na. De illusie dat hier veel verandering in zou komen hadden wij niet. In deze tijd van clubcards en online kaartverkoop was het bijna onwerkelijk om vijf euro het kassahokje in te schuiven en een stadion binnen te lopen. En direct waren ze daar, bij binnenkomst. De trouwste supporters van FC Eindhoven. Voor eeuwig achter het doel.

Een bezemkast met daarin drie houten planken vol sjaals, bidons en sjaals diende als fanshop. Tien mensen van Heerenveen zorgden voor een goedgevulde kantine. Toch bleek de opkomst hoger dan verwacht. Eén van de drie tribunes was open voor publiek en kende een redelijke bezetting.

Op het middelste gedeelte van de tribune baande ik me een weg langs statige mannen met nette pakken. Het vinden van een stoeltje is bij vrije plaatskeuze altijd lastig. Schuifelend langs de opgestane mensen stond ik plotseling oog in oog met Aad de Mos. Je bent voetbalverslaafd of je bent het niet, ook al ben je werkloos. Bij het zien van nog meer belangrijk tribunevolk werd me duidelijk dat ik me op de eretribune begaf.

Zittend op het tribunegedeelte voor gewone toeschouwers concludeerde ik dat de verwachte treurigheid grotendeels niet aanwezig was. Er heerste een gezellige en vrij bijzondere voetbalsfeer, in de hand gewerkt door de wedstrijd. FC Eindhoven liep met 4-0 over een machteloos Heerenveen heen. De euforie onder het vergrijsde thuispubliek nam ongekende vormen aan. Terecht natuurlijk. Het niveauverschil tussen de subtop van de eredivisie en de onderkant van de Jupiler League was pijnlijk zichtbaar. 'Als Eindhoven zo blijft voetballen dit seizoen, promoveren ze nog,' meldde ik met een enigszins beschaamde blik aan mijn buurman, een FC Eindhoven-supporter van zeker zeventig jaar. De man moest enorm hard lachen, alsof hij zojuist de beste grap in dertig jaar eerste divisie had gehoord.   








Houseman

Ja, het was een gedenkwaardige dag. Nu ik er aan terugdenk had ik toen al kunnen en moeten zien dat Koç de verassing van het seizoen zou worden.

RKSVW

de eeuwige schande bij mij in de familie is dat mijn broer steward is bij zowel PSV als FC Eindhoven.
Ach ja, eind van het seizoen gaat het waarschijnlijk sowieso over zijn voor Eindhoven en keren we terug naar de normale situatie want Eindhoven is toch echt niet groot genoeg voor 2 clubs in het betaalde voetbal.

----------------
Now playing: Hed Kandi - Show Me Love (StoneBridge Mix)
via FoxyTunes

Hielke

Terwijl een groot deel van voetballliefhebbend Nederland een kalme winterperiode doormaakt is het is de week van de waarheid voor FC Eindhoven. Een dezer dagen doet de beroepscommissie van de KNVB een bindende uitspraak. 'Zeist' ziet namelijk niets in de ingeleverde begroting van de sympathieke club, die daar zelf uiteraard anders over denkt. In het positieve geval gaat FC Eindhoven haar honderdjarig bestaan in, zo niet dan wordt de club per direct opgedoekt. Het blauw-witte supportersforum ademt een bijna onmenselijke spanning.

Henk Kesler liet zich eerder al ontvallen geen heil te zien in een toekomst voor de club, waar men nu, logischerwijs, een Zeister complot vermoedt. Ik hoop op de goede afloop, want voetbalclubs horen niet te verdwijnen. Zeker niet na negenennegentig jaar. Eindhoven zal wezen!

Joost

Het willen opheffen van FC Eindhoven is een van de vele pogingen van Henk Kesler het aantal profclubs te verminderen. Wanneer hij nu eindelijk eens podium organiseert waar de gevallen profclubs en top amateurs elkaar treffen. Dat zou een hoop problemen oplossen en zou tevens het podium zijn waar profs met financiele problemen naar kunnen worden teruggezet.

hgrm

Wat ik heel kwalijk vind, is de dubbele agenda van de KNVB. Onder het mom van financiële (on)gezondheid worden er om hele andere redenen clubs het leven zuur gemaakt. Waar de KNVB de wens vandaan haalt om de eerste divisie in te krimpen is me trouwens ook een raadsel. Deze clubs hebben geen last van Europees voetbal en interlands, dus een grotere competitie met meer speeldagen zou eerder voor de hand liggen.


Het wordt inderdaad tijd dat er een divisie tussen de amateurs en de eerste divisie komt, met verplichte promotie en degradatie naar beide kanten. Maar ja, dat moet eerst de zwartgeldcultuur in het topamateurvoetbal worden aangepakt. En daar zullen de amateurclubs nooit in meegaan.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Rinus A.

Is Eindhoven in 1978 gedegradeerd? Telstar is dat jaar gedegradeerd en ik geloof dat Eindhoven nog net wat langer in de eerste divisie zit als de Telstarlets.

Hielke


TeeZee

Citaat van: Hielke op jan 21, 2009, 14:17:17
FC Eindhoven is niet meer.
Mijn eerste reactie is een drieletterig vrouwelijk woord.

Betekent de uitspraak nu niet alleen het einde van de BVO, maar ook van de club in z'n geheel? Stel dat de club verder gaat bij de amateurs, moet het dan instromen in de vierde klasse?

Ik heb FC Eindhoven 1x zien spelen, uit op het Kasteel van Sparta. Ik kan me herinneren dat Sparta ruim won en dat er vrij weinig meegereisde Eindhovensupporters aanwezig waren, zo'n 22 dacht ik. Desalniettemin waren ze vocaal goed aanwezig en was hun favoriete spreekkoor "Vlemmings rot op". Dezelfde Vlemmings die nu interimtrainer is bij een club die in absolute zin nog veel meer schulden heeft.

Joost

Citaat van: TeeZee op jan 21, 2009, 14:27:25
Mijn eerste reactie is een drieletterig vrouwelijk woord.

Betekent de uitspraak nu niet alleen het einde van de BVO, maar ook van de club in z'n geheel? Stel dat de club verder gaat bij de amateurs, moet het dan instromen in de vierde klasse?

Ik heb FC Eindhoven 1x zien spelen, uit op het Kasteel van Sparta. Ik kan me herinneren dat Sparta ruim won en dat er vrij weinig meegereisde Eindhovensupporters aanwezig waren, zo'n 22 dacht ik. Desalniettemin waren ze vocaal goed aanwezig en was hun favoriete spreekkoor "Vlemmings rot op". Dezelfde Vlemmings die nu interimtrainer is bij een club die in absolute zin nog veel meer schulden heeft.

Via de tam-tam heeft mij hetzelfde bericht bereikt helaas.

Ik heb FC Eindhoven mogen zien thuisspelen tegen BV Veendam en Cambuur Leeuwarden en uit zien spelen bij Haarlem, AGOVV en Roda JC (tweemaal).

Hopelijk stappen ze nog naar de burgerrechter om hun gelijk te halen. Drie accountskantoren keuren de begroting goed, de KNVB oordeelt anders...

Hielke

#12
De consequenties zullen later vandaag bekend worden. Feit is dat de proflicentie is ingetrokken en er geen betaald voetbal meer gespeeld zal worden in het Jan Louwers stadion.

Kesler moet zich schamen, deze club verdient na 99 jaar niet zo'n mensonterende liquidatie.

Eindhovens Dagblad:
CiteerHet slechte nieuws kwam hard bij de club. Personeel had zich verzameld in het kantoor waar het telefoontje binnenkwam en reageerde emotioneel en verslagen. "Dit is het einde van de club", stamelde voorzitter Ed Creemers.

Woensdagmiddag om vier uur geeft FC Eindhoven in het stadion een persconferentie. Dan zal meer duidelijk worden over de consequenties van de uitspraak, voor de korte en lange termijn.

TeeZee

Citaat van: hgrm op feb 02, 2008, 13:47:16foto's volgen later.
Bijna een jaar later. Het wordt weleens tijd, vind je niet?

Hugo

Citaat van: hgrm op jan 21, 2009, 08:47:06
Wat ik heel kwalijk vind, is de dubbele agenda van de KNVB. Onder het mom van financiële (on)gezondheid worden er om hele andere redenen clubs het leven zuur gemaakt. Waar de KNVB de wens vandaan haalt om de eerste divisie in te krimpen is me trouwens ook een raadsel. Deze clubs hebben geen last van Europees voetbal en interlands, dus een grotere competitie met meer speeldagen zou eerder voor de hand liggen.

Klopt, meer wedstrijden is meer inkomsten. En voor mij normaal gesproken een avondje extra ergenis, al valt dat dit seizoen wel mee.

Ik zal Eindhoven niet missen. Maar zolang ze niet laatste worden hebben ze m.i. recht op een plekje in de 1e Divisie.