Jouw seizoen 2017-2018

Gestart door Olav, jul 07, 2018, 13:59:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Olav

Aan het eind van vorig seizoen heb ik een topic aangemaakt voor seizoen 2016-2017. Heb toen veel leuke berichten gezien en dit seizoen is voor de meesten ook klaar. Daarom leek het me leuk om hetzelfde voor het afgelopen seizoen te doen.

Hoe was jouw seizoen? Een top-10, mooiste foto's, statistieken? Wat heb je bezocht? Wat waren de hoogtepunten, of dieptepunten?

Footballromantic

Citaat van: Olav op jul 07, 2018, 13:59:45
Aan het eind van vorig seizoen heb ik een topic aangemaakt voor seizoen 2016-2017. Heb toen veel leuke berichten gezien en dit seizoen is voor de meesten ook klaar. Daarom leek het me leuk om hetzelfde voor het afgelopen seizoen te doen.

Hoe was jouw seizoen? Een top-10, mooiste foto's, statistieken? Wat heb je bezocht? Wat waren de hoogtepunten, of dieptepunten?

Mijn seizoen begon in Frankrijk, met een bekerwedstrijd bij het prachtige Menton. 's Avonds de wedstrijd Monaco - Marseille gezien. Wij zaten in het vak naast de ultras van Marseille en de sfeer was fantastisch.
In de loop van het seizoen vele amateurderby's gezien en vele potten in de Jupiler League. Ook een aantal derby's in het buitenland meegemaakt. De derby van Dublin was prachtig op Dalymount Park. Evenals de Frankenderby, welke zeker een aanrader is wanneer hij weer eens op het programma verschijnt. De klassieker tussen Split en Zagreb was zeker het bezoeken waard. In januari heb ik een bekerwedstrijd gezien op het Afrikaanse eiland Zanzibar, wat toch echt een unieke ervaring was.

De finale van de play offs, zowel in Almere als Doetinchem, vormen een hoogtepunt van mijn groundhop seizoen.
Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

Olav

Altijd moeilijk om keuzes te maken op basis van verschillende criteria. Mijn top-10:

10. MSK Zilina - Spartak Trnava
Mijn eerste kennismaking met het Slowaakse voetbal. Voor slechts 8€ kon ik deze wedstrijd zien. Ik zag een prima pot in het prachtig gelegen Stadion Pod Dubnom, die sommigen hier zullen kennen van Ajax' Europese wedstrijd een aantal jaar geleden. Voor deze wedstrijd had de harde kern van Zilina een sfeeractie voorbereid met hun vrienden uit het Poolse Zywiec. Naast dit vak bevond zich het uitverkochte uitvak, die de hele wedstrijd goed te horen waren. Zilina won overigens met 3-1, maar later in het seizoen wist Spartak Trnava haar eerste kampioenschap te pakken!

9. AZ - PSV
Op sommige avonden wint het voetbal. Een hoog Groundhopgehalte AZ - PSV niet voor mij. Ben er vaker geweest en wist dus wat ik kon verwachten. Echter had deze wedstrijd veel wat een echte wedstrijd nodig heeft. Een 2-0 voorsprong die werd omgedraaid, twee afgekeurde goals, een rode kaart en een winnende penalty. Vooraf was het al een topaffiche, de wedstrijd was zo goed als uitverkocht en de druk stond op PSV. Dit was een goede reclame voor het Nederlandse voetbal.

8. Lierse - Cercle Brugge   
Een dagje Antwerpen werd gecombineerd met een bezoek aan Lierse, niet wetende wat er later zou gebeuren met de club. De auto geparkeerd in de woonwijk waar je vanaf de straten de floodlights zag uitsteken. In het stadion hing een echte voetbalsfeer, ik zou het zelf vergelijken met een Engelse sfeer. Het stadion viel sowieso in de smaak bij ons: drie verschillende stands met hun eigen stijl. De wedstrijd was vermakelijk, maar dit bezoek is vooral gedenkwaardig vanwege het van de club. Hopelijk zie ik ze over een aantal jaar weer terug.

7. Gornik Zabrze - Arka Gdynia
De reis naar Polen in augustus werd afgesloten met deze wedstrijd. Sommigen hier zal het niet echt aanspreken, het moderne stadion van Gornik Zabrze. Maar de nog niet vernieuwde lange zijde (vanwege geldproblemen destijds) aan de overkant van waar wij zaten was een van de redenen waarom ik hier graag heen wilde. Er zijn dus drie kanten met een tweede ring en één zijde die is achtergebleven. Ook heeft Gornik Zabrze een vocaal sterk vak met fanatiekelingen, die ook in deze waardeloze wedstrijd goed van zich lieten horen. Ook mooi om te zien dat Gornik na de promotie dit jaar zelfs Europees gaat spelen. Volgende week spelen ze in de kwalificatie van de Europa League tegen Zaria Balti. Ben benieuwd naar de beelden!

6. NAC - Twente
NAC's stadion is naar mening niet het stadion wat je moet gezien hebben in Nederland. Maar wat wel zo mooi is aan NAC is de support in goede en slechte tijden. Ook op de doordeweekse dag was het genieten. Deze wedstrijd werd in december al gezien als degradatiekraker en was tevens een van de weinige wedstrijden die FC Twente wist te winnen. De wedstrijd zelf was ook een spektakel, wat dit voor mij dus een top-10 waardige dag maakte. Als het uitkomt dan denk ik dat ik komend seizoen nog eens naar NAC zal gaan.

5. Feyenoord - PSV
Ook deze wedstrijd was een goede reclame voor het Nederlandse voetbal. PSV wist in de Eredivisie vaak terecht of onterecht naar huis te gaan met de punten, maar in de beker strandden ze in Rotterdam. Feyenoord speelde op haar beurt een van de betere wedstrijden van het seizoen en wist langs het moeilijkste obstakel op weg naar de finale te komen. Ook de sfeeractie in het thuisvak was een mooie: tientallen rookbommen kleurde de zijde achter het doel groen.

4. Tychy - Cracovia
In de categorie 'als je weinig verwacht kan het meevallen'. Ik twijfelde hierheen te gaan, omdat het niet fijn op de route lag. Daarbij speelt Tychy in een redelijk nieuw en niet heel bijzonder stadion. Ook de tegenstander Cracovia was niet heel speciaal, omdat beide supportersgroepen bevriend zijn met elkaar. Niets bleek minder waar, deze avond stond vol verrassingen. Om te beginnen kostte het kaartje omgerekend slechts 5€. Beide teams lieten leuk voetbal zien en er kwam pas een winnaar na penalty's (overigens besefte ik me ook dat dit misschien wel de eerste keer was dat ik een penaltyserie in het stadion meemaakte). Als kers op de taart zaten de supporters van Cracovia niet in het uitvak, maar bevonden zij zich tussen de fans van Tychy. Samen staken ze een hoop vuurwerk af en lieten ze een mooie tifo-actie zien.

3. AZ - Feyenoord
De kijken van de Nederlandse bekerfinale is voor mij altijd een van de hoogtepunten van het seizoen. Dit jaar wist ik kaarten te bemachtigen en werd dit na AZ - PSV (2013) en PEC - Ajax (2014) mijn derde bekerfinale. Een warme avond in april met De Kuip als decor is altijd goed. Het verloop van de wedstrijd is bekend, maar de sfeer op de tribune was er een om niet snel te vergeten. Als AZ speelde zoals de rest van het seizoen dan was de finale ook op voetballend gebied een succes. 

2. Wisla Krakow - Cracovia
Jammer dat er geen uitsupporters aanwezig waren, dit was een grote tegenvaller deze dag. Toch zet ik deze wedstrijd op twee, omdat zo'n derby ook zonder uitsupporters al super is om mee te maken. Ik was al onder de indruk van de aanhang van Wisla Krakow toen ik ze twee jaar eerder in de degradatie play-offs zag tegen Nieciecza, maar dit was - uiteraard - nog veel beter. Vocaal negentig minuten lang en ook dit jaar werd er niet zuinig gedaan met afsteken van vuurwerk. Daar komt bij dat Cracovia een lange tijd 0-1 voorstond en Wisla op het laatste moment nog wist te winnen. De emotionele lading in het thuisvak was compleet toen 'Time to say goodbye' uit de stadionspeakers te horen was na het laatste fluitsignaal. Wat een avond was dit!

1. Nitra - DAC Dunajska Streda
Een hoogtepunt is voor mij niet de wedstrijd waar je het meest van verwacht of welke het hoogste niveau had. Een local wees mij op deze wedstrijd, van een club waarvan ik nog nooit had gehoord. Het gepromoveerde FC Nitra stond na een aantal speelrondes aan kop en kreeg het voornamelijk etnisch Hongaarse DAC op bezoek, welke tevens op nummer twee stond op dat moment. De bezoekers uit Dunajska Streda (voor hen Dunaszerdahely) kwamen in grote getale op deze wedstrijd af. Ook het thuispubliek bleef niet thuis: met meer dan 5.000 supporters was dit een van de beter bezochte wedstrijden van het seizoen. Dit komt ook door dat Nitra tijdens de verbouwing is uitgeweken naar Zlaté Moravce (zo'n dertig kilometer verderop).
Toegang was 4€, halve liter kofola en bier zo'n 1,50€ en de wedstrijd was interessant met een 3-1 overwinning voor Nitra. De mooiste herinnering van het seizoen haal ik hier op.

Dieptepunt:
- PAOK - Olympiakos: wedstrijd werd nooit afgetrapt.
- FC Eindhoven - Volendam: 0 sfeer, leeg uitvak, dramatische wedstrijd.


Aantal wedstrijden (professioneel niveau): 46
Landen: 5
Goals: 130
Meeste goals: ADO - Vitesse (2-5)
Nieuwe stadions: 18
Duurste wedstrijd: 40€ (Ajax - PSV)
Goedkoopste wedstrijd: 2,50€ (Gornik Zabrze - Arka Gdynia)
Wedstrijd meeste toeschouwers: Ajax - Feyenoord (53.320)
Wedstrijd minste toeschouwers: Jong AZ - Telstar (1.647)
Meeste km afgelegd binnenland: FC Emmen - RKC en Fortuna - MVV (beiden zo'n 200 km)
Verste wedstrijd buitenland: PAOK - Olympiakos
Aantal keer 0-0: 5x

wekke

#3
Ik heb het uiteraard al vaak neergeschreven, maar mijn seizoen zal altijd synoniem staan voor het faillissement van mijn favoriete club. Stamnummer 30, K. Lierse S.K., is niet meer. Maar ergens tussen al die miserie waren er wel tal van memorabele momenten. De samenhang tussen supporters van een club die ten onder gaat, is fenomenaal en onvergetelijk. Zeker de away games naar OHL en Waasland Beveren zullen altijd bij blijven. De away game naar Moeskroen was de allerlaatste match van de Lierse Sportkring. Een raar en haast onbeschrijfelijk gevoel. De ene probeert de moed er in te houden, de andere kankert nog eens goed op de scheidsrechter, maar de meerderheid staart voor zich uit. Wezenloos staren naar het niets. Het eindsignaal weerklinkt. De spelers komen afscheid nemen van elke Lierse supporter die aanwezig was. En dat was het dan. Iedereen bleef staan, keek voor zich uit in dat lege stadion. Niemand zei ook maar iets en je kon een speld horen vallen. Het doek was gevallen, in play off II, in een leeg stadion, paar honderd Lierse fans en op een f*cking dinsdag in godbertert Moeskroen. De laatste twee wedstrijden werden niet meer gespeeld en de supporters namen drie dagen later afscheid van hun club in het geliefde Lisp.

Nu mijn seizoen bestond natuurlijk niet alleen uit Lierse. Ik startte het seizoen in Tallinn voor de WK kwalificatie wedstrijd van België tegen Estland. Nadien bezocht ik twee wedstrijden voor het EK Voetbal voor vrouwen en vinkte ik eindelijk een keertje PEC Zwolle. In november ging de trip richting Italië. Een week lang roadtrippen bracht me bij Hellas Verona - Internazionale, AS Roma - Chelsea, Napoli - Manchester City, Virtus Entella - Cesena, Genoa - Sampdoria en afsluitend op de terugweg FC Basel - Young Boys Bern.  De tweede helft van het seizoen bracht me nog bij het jaarlijkse bezoek aan FC Utrecht - Ajax en een revisit bij Real Madrid, ditmaal tegen Athletic de Bilbao. Afsluiten deden we bij de promotiewedstrijd van KRC Mechelen, in en tegen Park Houthalen.

De stats:

Wedstrijden 48
Goals 145 (gemiddeld 3.02/match)
Nieuwe stadions 7
Buitenlandse duels 13 (Italië, Nederland, Estland)
0-0 1x

De top 10

1. FC Genoa - Sampdoria 0-2
2. AS Roma - Chelsea 3-0
3. K. Lierse S.K. - KFCOB Wilrijk 2-1
4. Hellas Verona - Internazionale 1-2
5. Estland - België 0-2
6. Napoli - Manchester City 2-4
7. België - Gibraltar 9-0
8. OHL - K. Lierse S.K. 1-2
9. R. Antwerp FC - KFCOB Wilrijk 2-0
10. Waasland Beveren - K. Lierse S.K. 0-1



Koning Kriel

Het seizoen 2017-2018 was een mooi seizoen. Mijn absolute hoogtepunt was een historische 5-0 overwinning op PSV. Hoewel we al vaak met deze cijfers op de broek hebben gekregen van hetzelfde PSV zal ik deze overwinning nooit meer vergeten. Ook maakte ik eindelijk een overwinning in Breda mee en ook dat was iets wat ik niet snel zal vergeten, het feest na afloop in het vak, de bus en terug bij het stadion waren geweldig. Willem II had eindelijk weer een goede reeks in de beker met als hoogtepunt het spektakel tegen Roda JC in de kwartfinale. Ik zag als mijn 500e wedstrijd de steel city derby en bezocht nog een aantal hele leuke wedstrijden in Engeland waarbij vooral York mij positief verraste. Manchester city wist het beste voetbal van het seizoen op de mat te leggen (of was het toch Willem II tegen PSV). Duitsland viel dit jaar een beetje tegen qua nieuwe stadions maar Fortuna Köln vond ik heel leuk. In België wist ik tijdens de degradatiestrijd op de laatste speelronde met een bezoek aan KAS Eupen de Jupiler pro league compleet te maken. Al met al een prima seizoen, op naar 2018-2019 waar ik morgen mee begin.

1.   Willem II – PSV 5-0
2.   Nac – Willem II 1-2
3.   Sheffield Wednesday – Sheffield united 2-4
4.   York City – Chorley 1-1
5.   Lincoln City – Exeter City 3-2
6.   Queens Park Rangers – Leeds united 1-3
7.   Willem II – Roda JC 2-2 (Willem II wint na penlaty's)
8.   SC Fortuna Köln – 1. FC Magdeburg 1-2
9.   KAS Eupen – Royal Excel Mouscron 4-0
10.   Manchester city – Crystal palace 5-0

Nort

Mijn statistieken:
80 wedstrijden in 50 nieuwe stadions verdeeld over 11 landen (waarvan 2 nieuwe).

Het absolute hoogtepunt laat zich gemakkelijk raden. Bijna had ik de kampioenswedstrijd gemist, want op de 15e van wilde van opa en oma hun 60-jarig huwelijk vieren. Juist, uitgerekend op de dag van PSV - Ajax. Hemel en aarde werd bewogen en na vele smeekbedes werd het feest verzet naar de zaterdag. Zondag werd de brunch gebruikt als voorbeschouwing en na vele scenario's was het eindelijk zo ver. PSV declasseerde Ajax, waardoor het aanvoelde als een gepland kampioenschap tegen Excelsior (o.i.d.) en was er van een échte vreugde uitbarsting geen sprake. Hoe anders was dat acht maanden eerder, toen PSV kinderlijk werd uitgeschakeld door het nietige Osijek. Het kan verkeren.

Buiten PSV blijft de UK onverminderd favoriet, al is een weekend Italie me uitstekend bevallen. Een top-10 samen stellen vind ik erg lastig en zal per dag verschillen.

1. PSV - Ajax 3-0
2. Aberdeen - Glasgow Rangers 1-2
3. Lincoln City - Exeter City 3-2
4. Duitsland - Mexico 0-1
5. Sheffield Wednesday - Barnsley 1-1
6. Kashiwa Reysol - Kawasaki Frontale 1-2
7. Rupel Boom - Londerzeel 4-3
8. Hellas Verona - Chievo Verona 1-0
9. Birmingham City - Aston Villa 0-0
10. Watford - Liverpool 3-3

xx. Osijek - PSV 1-0 (afgezien van het resultaat, was het een gedenkwaardige trip)

FC_Emmen

Ik heb maar één wedstrijd van het seizoen:
Sparta - Emmen - 'Many years of hurt never stopped us dreaming' riep menig Feyenoorder nadat ze hun zoveelste prijs in de clubhistorie gepakt hadden. Voor ons gold dat nog meer. Een aantal bijna faillisementen, en heel vaak een heel erg leeg stadion. Alles was plotseling vergeten; eindelijk Eredivisie, al is het misschien maar voor 1 jaar. Bij de huldiging stonden er ineens 15000 mensen. Waar waren die mensen al die jaren?

Qua nieuwe stadions:
- Fratton Park
- Oakwell
- Hillsborough
- Vicarage Road



Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

Rick

44 wedstrijden dit jaar, waarvan 11 in een voor mij nieuw stadion. Hiervan waren er 3 in Engeland, 2 in Duitsland en 1 in België, Oekraïne en Portugal.

De leukste waren:
1. Shakhtar Donetsk - Feyenoord
2. Stoke City - Newcastle United
3. Feyenoord - AZ (de bekerfinale)
4. Hertha BSC - Liverpool
5. Feyenoord - PSV (de bekervariant)
6. Sparta - Feyenoord
7. R.E. Moeskroen - Club Brugge
8. Sporting CP - FC Astana
9. Werder Bremen - Bor. Mönchengladbach
10. FC Oss - Telstar (als wedstrijd niets, maar hiermee completeerde in de Nederlandse profclubs).



Bakkie

Citaat van: wekke op jul 10, 2018, 13:53:33
Ik heb het uiteraard al vaak neergeschreven, maar mijn seizoen zal altijd synoniem staan voor het faillissement van mijn favoriete club. Stamnummer 30, K. Lierse S.K., is niet meer. Maar ergens tussen al die miserie waren er wel tal van memorabele momenten. De samenhang tussen supporters van een club die ten onder gaat, is fenomenaal en onvergetelijk. Zeker de away games naar OHL en Waasland Beveren zullen altijd bij blijven. De away game naar Moeskroen was de allerlaatste match van de Lierse Sportkring. Een raar en haast onbeschrijfelijk gevoel. De ene probeert de moed er in te houden, de andere kankert nog eens goed op de scheidsrechter, maar de meerderheid staart voor zich uit. Wezenloos staren naar het niets. Het eindsignaal weerklinkt. De spelers komen afscheid nemen van elke Lierse supporter die aanwezig was. En dat was het dan. Iedereen bleef staan, keek voor zich uit in dat lege stadion. Niemand zei ook maar iets en je kon een speld horen vallen. Het doek was gevallen, in play off II, in een leeg stadion, paar honderd Lierse fans en op een f*cking dinsdag in godbertert Moeskroen. De laatste twee wedstrijden werden niet meer gespeeld en de supporters namen drie dagen later afscheid van hun club in het geliefde Lisp.

Wat lijkt me dat verschrikkelijk zeg.. ik kan me er echt helemaal niks bij voorstellen wat ik zonder Feyenoord zou moeten doen. Ik vind potjes in het buitenland en van andere clubs leuk hoor maar als ik nu verder zou moeten zonder mijn cluppie..
Heb je nu al enig idee wat je nu met de tijd gaat doen, waar je normaal naar Lierse zou gaan?
Meer groundhoppen of voorlopig even helemaal niks?

wekke

Citaat van: Bakkie op jul 11, 2018, 13:51:02
Wat lijkt me dat verschrikkelijk zeg.. ik kan me er echt helemaal niks bij voorstellen wat ik zonder Feyenoord zou moeten doen. Ik vind potjes in het buitenland en van andere clubs leuk hoor maar als ik nu verder zou moeten zonder mijn cluppie..
Heb je nu al enig idee wat je nu met de tijd gaat doen, waar je normaal naar Lierse zou gaan?
Meer groundhoppen of voorlopig even helemaal niks?

Er zijn twee nieuwe projecten. Lyra TSV verandert zijn naam K. Lyra Lierse en speelt in derde amateur. KFC Oosterzonen verandert zijn naam in Lierse Kempenzonen en speelt in eerste amateur. Kempenzonen speelt in het stadion van het "oude" Lierse SK en neemt ook de clubkleuren en het oude logo over. De supporters zijn dus gesplitst en nu al heerst er een enorme rivaliteit.

Ikzelf geef het project Lyra Lierse een kans. Ik ben niet op zoek naar een Lierse 2.0 waarbij we doen alsof er niets is gebeurd. Bovendien is de visie die achter het project zit eentje die me kan bekoren.

rogo_breda

Blijft een vreemd verhaal, erg jammer dat de achterban nu zo gesplitst is.
Wel lijkt het me leuk om Lyra-Lierse eens te bezoeken, wat worden de leukste tegenstanders in 3e amateur?

Sebastiaan_W

Citaat van: rogo_breda op jul 12, 2018, 09:34:13
Blijft een vreemd verhaal, erg jammer dat de achterban nu zo gesplitst is.
Wel lijkt het me leuk om Lyra-Lierse eens te bezoeken, wat worden de leukste tegenstanders in 3e amateur?

Racing Mechelen

Nort

Citaat van: Sebastiaan_W op jul 12, 2018, 10:24:30
Racing Mechelen
Dat vraag ik me af. Daar zullen weer genoeg reltoeristen op af komen, waardoor er allerlei ristricties zullen gelden.

Ik denk dat je bij een doorsnee wedstrijd de meeste reële belevenis hebt.

Joost

Ik weet niet hoe het zit met de uitsupport van Zwarte Leeuw, vroeger namen die nog wel een hoop mensen mee.

San Paolo

1. PSV - Ajax. Heeft verder geen enkele uitleg nodig denk ik.
2. AZ - PSV. Van 2-0 achter naar 2-3 binnen 5 minuten. Niet vaak meegemaakt dat het uitvak zo gek werd. Het nam niet alleen alle spanning in het kampioenschap weg maar het zorgde er ook voor dat het kampioensduel tegen Ajax mogelijk werd.
3. Sheffield Wednesday - Barnsley. Prachtig stadion, leuke sfeer, zoals voetbal hoort te zijn.
4. Bologna - Sampdoria. Prachtig stadion, leuke sfeer, zoals voetbal hoort te zijn.

Voor de rest vooral naar PSV geweest en weinig buitenlandse wedstrijden gezien. Utrecht - PSV 1-7 en Feyenoord - PSV (voor aanvang was bekend dat Ajax punten had verspeeld tegen ADO) staken er nog wel bovenuit.