Tolka Park Talk

Gestart door Hugo, jul 12, 2009, 11:48:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hugo

3 juli 2009
Shelbourne 7 - 0 Mervue United
Tolka Park, Attendance; 653




Juli is de komkommermaand voor de groundhoppers. Je kunt je heil zoeken in de oefenpotjes, maar dat is meestal gezapigheid troef. Als het je eigen club betreft is dat niet zo erg maar in andere gevallen kan het mij amper bekoren. Wil je toch serieus voetbal zien ben je aangewezen op landen met een zomercompetitie zoals Ierland of Denemarken. Ierland spreekt mij dan het meeste aan. Het liefst was ik eens bij Bohemians in Dublin gaan kijken maar dat kwam slecht uit met mijn agenda. Een goed alternatief was Shelbourne, ook een aansprekende club uit Dublin. Voor een zacht prijsje werd er een retourtje Weeze - Dublin geboekt bij Ryanair en niks stond mijn debuut in Ierland nog in de weg.

Met enige vertraging kwam ik rond de middag aan in een zonnig Dublin. Met de bus naar het centrum en daar eerst maar eens gaan eten. De middag gebruikt voor enig sightseeing en een bezoekje aan Dalymount Park, het stadion van Bohemians. Op weg naar Tolka Park kwam ik nog langs Croke Park, het stadion wat tijdelijk gebruikt wordt voot de thuiswedstrijden van Ierland. Het ziet er aan de buitenkant gigantisch uit. Het idee om op Croke Park dit najaar nog een interland te gaan zien is toch wel erg aanlokkelijk.


En daar kwam Tolka Park al in beeld.


Hier kon je een echt kaartje kopen.


De oude terrace, helaas volgeplakt met zitjes.

Tolka Park, de ground van Shelbourne, ligt in een rustige woonwijk iets noordelijk van het centrum van Dublin. Zelfs voor mij was lopend goed te doen. De hoofdtribune is een oud beestje met een golfplaten dak met in de catacomben een "social club".  Achter het doel een wat rare "Belgische" tribune, tenminste die gedachte kwam bij mij op. Deze tribune is hooguit veertig meter breed en aan de voorzijde voorzien van trappen om op de tribune te komen. Aan de achterkant ogenschijnlijk vip-plaatsen achter glas. Ogenschijnlijk want de ruimte achter glas bleek leeg te zijn. Aan deze kant van Tolka Park zijn bijna alle voorzieningen zoals kleedkamers, toiletten, clubshop en een zeer uitgebreide catering. Inclusief een complete "chippy". Lokale specialiteit zijn de "battered sausages", een worst welke gerold is in een beslag en daarna gefrituurd.

De andere twee kanten van Tolka Park zijn niet in gebruik. Het zijn behoorlijk grote voormalige staantribunes die nu bedekt zijn met plastic stoeltjes, waarvan een gedeelte alweer kapot is. Het moet een machtig gezicht geweest zijn toen deze staantribunes vroeger volgepropt stonden met fans. Al betwijfel ik of dat vaak voorgekomen is. De publieke belangstelling voor de Ierse voetbalcompetitie is mager. In 2007 was het gemiddelde in de hoogste divise 1.714 toeschouwers en een divisie lager 725 toeschouwers, mijn bron in deze is http://www.european-football-statistics.co.uk/attn/2000/aveire.htm Toch was de gate van 653 op deze avond teleurstellend. De sfeer vond ik best wel okay, zeker gezien het aantal toeschouwers, op de "Belgische tribune" werd bij vlagen leuk gezongen.


Main Stand met het golfplaten dak.


Met de zoom kan je leuke dingen doen.


Het hokje voor de camera.

Wellicht was Mervue United een weinig aansprekende tegenstander. Toch kregen de thuisblijvers ongelijk want het werd een grote overwinning voor Shelbourne. Mervue werd met maar liefst 7-0 afgedroogd. En daar viel niets op af te dingen. Er was zelfs een periode na de pauze dat er een 10-0 in de lucht hing. Maar die vernedering bleef Mervue United bespaard. En gelukkig maar want, zoals iemand op het Shelbourne forum terecht opmerkte, de spelers van Mervue bleven zich ondanks de afstraffing sportief gedragen. Het verbaasde mij overigens dat Shelbourne in de Ierse 2e Klasse speelde, het is toch een van de bekendste Ierse clubs. Echter door licentieproblemen zijn ze teruggezet naar de Ierse 2e Klasse.

Na afloop op mijn gemakje richting vliegveld gewandeld en halverwege een bus gepakt. De vlucht ging pas op zaterdagochtend rond 7:30 uur richting Weeze. Dus dat werd een nachtje hangen en een beetje slapen op die rotstoelen op het vliegveld. In het vliegtuig ging het slapen beter. Enigszings gaar kwam ik zaterdagmiddag thuis. Toch was het een leuk debuut in Ierland. Dublin is een stad waar ik zeker nog eens terugkeer om dan wat uitgebreider te bekijken. Shelbourne was zeker een bezoek waard; veel doelpunten en een leuke oude ground.


Wedstrijdmomentje.


Doorkijkje.


Een lege korte zijde met een eenzame ballenjongen.


De "Belgische" tribune van Tolka Park.

Hielke

Leuk verslag. Opmerkelijk dat er zo ontzettend weinig publiek op het Ierse voetbal afkomt, dat wist ik niet.

Hugo

Citaat van: Breda op jul 12, 2009, 12:49:58
Ah, zalige herinneringen! Ik heb in juli 2007 Shamrock Rovers (de stadionloze club in Dublin) zien spelen op Tolka Park tegen Waterford.

Shamrock Rovers zijn inmiddels niet meer stadionloos. Spelen nu in het Tallaght Stadium, waar een dezer dagen Rea Madrid op bezoek komt.


TeeZee

Net als voor Breda roept het ook bij mij herinneringen op. Ook ik zag Shamrock Rovers hier spelen en ik vind die tribune met die gekleurde stoeltjes juist wel mooi. Ik zou ook wel meer van Ierland willen zien, want tot nu toe is het bij Tolka Park gebleven. Noord-Ierland noem ik graag in een adem hierbij.

Maroboduus

Mooi verslag. Dergelijke matchen zijn ook mijns inziens veel interessanter dan zinloze oefenpotjes. Tolka Park is natuurlijk ook een prachtstadion voor een Iers debuut. Overigens verbaasd het lage toeschouwersaantal mij niet echt. Shelbourne FC was ten tijde van haar succesperiode enkele jaren geleden al niet bepaald populair in de stad en na de gedwongen degradatie zal dat vanzelfsprekend niet veranderd zijn. Mervue United is als nieuwbakken profclub ook niet echt een publiekstrekker. Zelf heb ik nog wel eens 3.000 tot 4.000 supporters gezien in de derby's tegen Bohemians en Shamrock Rovers, maar toen speelden ze ook nog om het kampioenschap. Vaak zaten er in die tijd ook niet meer dan om en nabij de 1.500 man in Tolka Park. Overigens was die oude terrace aan de lange zijde toen ook nog helemaal tot in de hoeken volgebouwd met zitjes en lekte het tribunedak enorm als het regende. Dat laatste zal ook vandaag de dag nog wel het geval zijn.

Het stadion is  vernoemd naar het riviertje dat links onder op de eerste foto zichtbaar is. Iets verder down the road (hoofdstraat) is Whitehall Stadium gelegen, de voormalige thuisbasis van Dublin City FC, een club die inmiddels niet meer bestaat. Misschien dat daar tegenwoordig nog wat jeugdelftallen van Home Farm FC spelen?

Komt Real Madrid naar Tallaght? Onvoorstelbaar eigenlijk, zou het graag mee willen maken, maar dat zal niet lukken. Tallaght Stadium bewaar ik nog even voor als het over een paar jaar helemaal af is. De vraag is natuurlijk of dat überhaupt ooit gaat gebeuren.

Maroboduus

Citaat van: TeeZee op jul 12, 2009, 19:00:54
Net als voor Breda roept het ook bij mij herinneringen op. Ook ik zag Shamrock Rovers hier spelen en ik vind die tribune met die gekleurde stoeltjes juist wel mooi. Ik zou ook wel meer van Ierland willen zien, want tot nu toe is het bij Tolka Park gebleven. Noord-Ierland noem ik graag in een adem hierbij.

De stadions van Belfast zijn een absolute aanrader.

Finniemc

Heel mooi, ik woonde indertijd niet zo heel ver van Tolka Park en ik heb er Shels nog tegen Harchester United weten spelen.
Voordat jullie nu in paniek schieten en Harchester United gaan opzoeken, de ploeg bestaat enkel in de Britse serie Dream Team.
Het viel me toen vooral op wat voor uistekende acteaurs meespeelden in de serie want voetballen konden ze langs geen kanten.

Soit, buiten het feit dat dit artikel onder de noemer Groot-Brittanie staat (Eirann go Bragh, Hugo) wordt de nagel op de kop geslagen, die vreemde halftribune achter de goal had inderdaad in eender welk Belgisch derdeklassestadion kunnen staan.


Hugo

Citaat van: Finniemc op jul 13, 2009, 00:47:43
Soit, buiten het feit dat dit artikel onder de noemer Groot-Brittanie staat (Eirann go Bragh, Hugo)....

*slik*, daar heb jij helemaal gelijk, gevoelsmatig dump ik dergelijk verslag direct onder "Groot-Brittanie", gezamelijke noemer Britse eilanden zou wel correct zijn.

hgrm

Als de site door Noordierse terroristen wordt platgelegd, weten we in ieder geval hoe het komt....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

AthleticHolanda

Mooi verslag! Ierland gaat bij mij nooit vervelen, ga er komende zomer voor de vierde keer heen, meer omdat het nu eenmaal zo uitkomt maargoed erg vind ik het allerminst. Helaas ga ik wel Tolka wederom missen, erg jammer.

Best vreemd dat Shelbourne overigens nog steeds niet is terug gepromoveerd, in de First Division zijn ze veruit de grootste club, nog steeds de boel niet op orde daar?

Citaat van: Maroboduus op jul 12, 2009, 19:04:51
Mervue United is als nieuwbakken profclub ook niet echt een publiekstrekker.

Klopt het dat er in Ierland tegenwoordig geen gesloten systeem meer is en er dus (verplichte?) automatische promotie is, waarvan Mervue United als eerste profiteerde?

Citaat van: Hugo op jul 13, 2009, 07:44:24
gezamelijke noemer Britse eilanden zou wel correct zijn.

No offense, maar Ierland heeft niets met Groot-Brittanië dus zou ook dat niet correct zijn.

Overigens zouden Noord-Ierse terroristen de site hiervoor niet platleggen, maargoed who cares.

TeeZee

Boardnaam aangepast. Overigens nog steeds een probleem dat officieel eilandjes als Man en Jersey nu nog steeds niet onder de noemer vallen. Maar goed, het moet maar zo.

Maroboduus

Graag wil ik nog even inhaken bij de andere liefhebbers die in dit topic openlijk mijmeren over voorbije dagen op Tolka Park. Mijn mooiste herinnering aan dit stadion betreft de wedstrijd tussen Shamrock Rovers FC en St. Patrick's Athletic FC op een maandagavond in november 2003. Geheel zonder verwachtingen reisde ik af naar het Noorden van Dublin (ik ben evenals Finniemc woonachtig geweest in de Ierse metropool, maar woonde een klereeind van Tolka Park vandaan) om bij typisch Iers weer dit duel bij te wonen. Amper 1.000 mensen hadden zich dezelfde moeite gestroost, doch een ieder zou rijkelijk beloond worden. De mannen uit Inchicore gingen uiteindelijk met een 3-5 overwinning aan de haal.

Eén van de mooiste goals die ik op Tolka Park zag, werd door Thomas Heary van de "Bohs" gescoord. Een heerlijk doelpunt zoals je ze nog altijd in Ierland ziet.

http://www.youtube.com/watch?v=quZY4A88bAU

CiteerKlopt het dat er in Ierland tegenwoordig geen gesloten systeem meer is en er dus (verplichte?) automatische promotie is, waarvan Mervue United als eerste profiteerde?

Eerlijk gezegd wist ik het niet, maar wikipedia geeft ook in deze uitsluitsel:
http://en.wikipedia.org/wiki/A_Championship
Er bestaat dus nu ook in Ierland een soort 3. Liga.

Finniemc

Citaat van: AthleticHolanda op jul 13, 2009, 19:32:51


No offense, maar Ierland heeft niets met Groot-Brittanië dus zou ook dat niet correct zijn.

Klopt niet helemaal. De Britse eilanden zijn Groot-Brittanie, Ierland en ondermeer ook the isle of Man en de kanaaleilanden.
Als je de thread dus de British Isles zou noemen dan cover je het hele gebied.

Vergelijk het een beetje met de term "lage landen", puur woordkundig is Neder Land het Lage Land. maar in dit geval hebben we het over Nederland en België.

TeeZee

Citaat van: Finniemc op jul 13, 2009, 21:16:49
Klopt niet helemaal. De Britse eilanden zijn Groot-Brittanie, Ierland en ondermeer ook the isle of Man en de kanaaleilanden.
Als je de thread dus de British Isles zou noemen dan cover je het hele gebied.
Je hebt gelijk volgens wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Britse_Eilanden

Dus ik zal de naam van het board wederom aanpassen.

Finniemc

Citaat van: TeeZee op jul 13, 2009, 21:19:49
Je hebt gelijk volgens wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Britse_Eilanden

Dus ik zal de naam van het board wederom aanpassen.

Hahaha. Laten we maar hopen dat nu niet iemand een loophole vindt door een match van Berwick Rovers te gaan bekijken.