Van pogo tot popo. Groundhop, sfeer en veiligheidsverslagen

Gestart door Van pogo tot popo, dec 13, 2018, 12:23:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Nort

Citaat van: RoyBouten op dec 15, 2018, 00:14:16
Gelukkig maakt het voor een WOB verzoek niet uit hoe je heet. Dat is in Nederland netjes in een wet geregeld.
En die wetgeving wordt erg ruim genomen.

Van pogo tot popo

Citaat van: Nort op dec 15, 2018, 01:05:58
En die wetgeving wordt erg ruim genomen.

Helaas bij veel wob verzoeken veelal zwart gearceerde bladzijdes terug. Maar mijn overtuiging (misschien naief) is dat dat niet aan de indiener ligt, maar aan het betreffende bestuursorgaan.


Nort

Citaat van: Van pogo tot popo op dec 15, 2018, 09:43:51
Helaas bij veel wob verzoeken veelal zwart gearceerde bladzijdes terug. Maar mijn overtuiging (misschien naief) is dat dat niet aan de indiener ligt, maar aan het betreffende bestuursorgaan.
Als bestuurder zou ik een onafhankelijk en bewezen medium een veel eerlijker antwoord geven, dan een gekleurde supportersgroep. Verder kun je 301 WOB verzoeken indienen, maar daar gaat de situatie niet van veranderen. De publieke opinie, en dus de politiek en de media, is niet geïnteresseerd in het leed van voetbalsupporters. Deels terecht, omdat je nog steeds 'supporters' hebt die het totaal niet snappen en grotendeels onterecht op basis van aannames en gebeurtenissen uit het verleden.

Neem nu bijvoorbeeld de hele heisa rondom pyro, J&V en de KNVB komen met een zero-tolerance beleid en vervolgens gaat iedereen daar op zeiken. Pyro is nu eenmaal verboden en dat gaat de komende jaren echt niet veranderen. Je kunt als supportersgroepen ook zeggen, oké we steken geen vuurwerk meer af, maar willen dan wel gastvrije uitvakken zonder hekken en netten én zorgen zelf voor sociale controle.

Koning Kriel

Citaat van: Nort op dec 17, 2018, 08:47:22
Als bestuurder zou ik een onafhankelijk en bewezen medium een veel eerlijker antwoord geven, dan een gekleurde supportersgroep. Verder kun je 301 WOB verzoeken indienen, maar daar gaat de situatie niet van veranderen. De publieke opinie, en dus de politiek en de media, is niet geïnteresseerd in het leed van voetbalsupporters. Deels terecht, omdat je nog steeds 'supporters' hebt die het totaal niet snappen en grotendeels onterecht op basis van aannames en gebeurtenissen uit het verleden.

Neem nu bijvoorbeeld de hele heisa rondom pyro, J&V en de KNVB komen met een zero-tolerance beleid en vervolgens gaat iedereen daar op zeiken. Pyro is nu eenmaal verboden en dat gaat de komende jaren echt niet veranderen. Je kunt als supportersgroepen ook zeggen, oké we steken geen vuurwerk meer af, maar willen dan wel gastvrije uitvakken zonder hekken en netten én zorgen zelf voor sociale controle.

Als je niet protesteert of helemaal geen tegengeluid laat horen laat je jezelf wel naar de slachtbank leiden. Het kan bijvoorbeeld geen kwaad om aan te tonen dat Van Praag een "fake news" foto gebruikt in zijn klopjacht tegen pyro. Vind het wel opvallend dat geen een normaal medium oppakt dat Van Praag dus valse foto's gebruikt. Het kan ook geen kwaad om bewijzen te tonen dat pyro, mits normaal gebruikt, helemaal niet gevaarlijk is en juist heel sfeerverhogend kan werken.

Verder ben ik het wel met je eens dat je veel beter in normaal overleg kan gaan en aan koehandel kan doen maar dat snappen de meeste voetbalsupporters niet. Zoals in de meeste debatten in Nederland is het of zwart of wit. Het polderen waar we vroeger zo bekend om stonden lijkt te zijn verdwenen.

Nort

Citaat van: Koning Kriel op dec 17, 2018, 09:16:38
Als je niet protesteert of helemaal geen tegengeluid laat horen laat je jezelf wel naar de slachtbank leiden. Het kan bijvoorbeeld geen kwaad om aan te tonen dat Van Praag een "fake news" foto gebruikt in zijn klopjacht tegen pyro. Vind het wel opvallend dat geen een normaal medium oppakt dat Van Praag dus valse foto's gebruikt. Het kan ook geen kwaad om bewijzen te tonen dat pyro, mits normaal gebruikt, helemaal niet gevaarlijk is en juist heel sfeerverhogend kan werken.
Protesteren tegen illegaliteit lijkt me vrij zinloos, zeker nu het een speerpunt is geworden voor de instanties. Ik ben het wel met je eens dat de instanties de gevolgen van pyro overdrijven, maar er gebeuren zeker incidenten die supporters niet benoemen. Zeker hoe vuurwerk op dit moment wordt afgestoken (verstopt onder doeken én tussen de benen van medesupporters), is het wel degelijk gevaarlijk.

Nu sta ik normaliter niet tussen de pyro afstekers, maar ik ben wel twee keer getuige geweest van een incident. In het eerste geval werd een medesupporter slachtoffer van een pyromaan en werd met ernstige brandwonden aan het been afgevoerd. Dág leuk Europees tripje en welkom ziekenhuis. Zelf heb ik ook een keer meegemaakt dat een mede fan het leuk vond om één rij voor me een rookpot af te steken zonder dat even te melden. Vervolgens heb ik zo ongeveer de eerste 20 minuten gemist, omdat ik continu zat te spugen en te hoesten om dat smerige spul uit mijn keel te krijgen.

Tja, van Praag en 'fake news' is niets nieuws. Het is echt schandalig hoe de man publiekelijk zijn gelijk wil halen en dat moet de media keihard afstraffen. Zoals ik net ook heb geschreven, is de publieke opinie en de media er alleen niet geintresseerd in en dus vinden ze het allemaal wel prima. Voetbalsupporters worden zwaar gediscrimineerd, maar een paar WOB verzoeken gaat dat niet veranderen.

Koning Kriel

Maar accepteren en stoppen met "vechten" is wel het laatste wat je moet doen.

Nort

Citaat van: Koning Kriel op dec 17, 2018, 09:39:35
Maar accepteren en stoppen met "vechten" is wel het laatste wat je moet doen.
Bij PSV hebben ze ooit geprotesteerd tegen stadionverboden met rookpotten, met als gevolg dat er nog meer stadionverboden zijn uitgedeeld. Op dit gebied zijn, mijn inziens, alle protesten zinloos. Dan kunnen supportersgroepen veel beter hun energie steken in andere zaken.

Jehoentelaar

Citaat van: Van pogo tot popo op dec 14, 2018, 22:17:19
Pogo staat voor sfeer
Popo voor politie

En we gaan geen SBS programma over handhavers maken. Wel opvallende zaken over uitsupporters, normalisatie, politieoptreden benoemen. Misschien WOB verzoeken in de toekomst.

Het lijkt mij zinvoller om, als dit het doel is, samen te werken met reeds bestaande media op dit gebied en om bijvoorbeeld het Supporterscollectief Nederland te ondersteunen. Als we allemaal onder weinig professionele namen losse flodders gaan schieten komt er nooit een normaal debat over de omgang met supporters.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

FCT1980

Als je ergens niets van hoort is het dat collectief wel.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Jehoentelaar

Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

hgrm

Als er ergens tegen geprotesteerd moet worden, is het tegen de idioten die elke keer buiten de lijntjes kleuren. Of het nu gaat om vuurwerk, om het omzeilen van combiregelingen, om knokpartijen of om wat dan ook.

Wat vergeten wordt is dat er vroeger helemaal geen uitvakken, hekken, combiregelingen en burgemeesters die wedstrijden verboden waren. Een paar agenten die het verkeer regelden, waren genoeg. Op een bepaald moment bleek dat niet meer te kunnen. En de enigen die daaraan schuld hadden, waren de betreffende raddraaiers zelf.
Sindsdien is het in de jaren 80 flink uit de hand gelopen, met lege stadions en draconische maatregelen tot gevolg.

De laatste decennia is er zeker de wil bij clubs en autoriteiten om een zekere normaliteit toe te laten. Maar elke keer als je een vinger geeft, nemen ze de hele hand. En daar is de gewone man de dupe van. Het voetbal wordt nog steeds gegijzeld door een klein groepje idioten die heel effectief weten tegen te houden dat er normaliteit heerst rond voetbalwedstrijden. Je zou van de supportersorganisaties verwachten dat ze zich er op richten dat groepje te identificeren, isoleren en elimineren uit het stadion.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

spons

Ik omzijl al minstens 10 jaar de combiregeling HRGM, omdat ik me niet als misdadiger wil laten behandelen, en heb nog nooit ergens voor problemen gezorgd.

Moet ik ook geïsoleerd, geindificeerd en geëlimineerd worden ?
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

hgrm

Citaat van: spons op dec 17, 2018, 22:36:44
Ik omzijl al minstens 10 jaar de combiregeling HRGM, omdat ik me niet als misdadiger wil laten behandelen, en heb nog nooit ergens voor problemen gezorgd.

Moet ik ook geïsoleerd, geindificeerd en geëlimineerd worden ?

Zolang je je niet als uitsupporter kenbaar maakt niet. Die Gedanken sind frei, immers.
Als je dat wel doet in een thuisvak, dan wel.
Maar aangezien je nergens voor problemen hebt gezorgd, zal dat laatste wel los lopen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

spons

De burgemeester dreigt Odin 59 - Heerenveen voor de beker in het stadion van Telstar te verbieden omdat Youp van 't Hek dezelfde avond in het plaatselijke theater optreed.

Het moet echt niet gekker worden in Nederland
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen