Eerste divisie 2009/10

Gestart door TeeZee, aug 07, 2009, 22:30:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

De eerste speelronde is geweest en ik lette met name op Fortuna. Zoals wel te verwachten verloor de club thuis met 4-0. Jammer. De favorieten voor de titel, Cambuur, Volendam en De Graafschap wisten geen van allen te winnen.

Veendam won met 6-1 bij Haarlem en is nu koploper. Vorig seizoen eindigde de club erg laag. Wat dat betreft is de eerste divisie net als League Two, onvoorspelbaar.

Rinus A.

Citaat van: Breda op aug 08, 2009, 00:33:33
Volgende week wordt het voor mij Telstar-FC Oss - hopelijk dan een betere wedstrijd. De scout van Telstar, Cees Glas, zat vlak voor me op de tribune. Dat potje moet Telstar kunnen winnen.

Vorige week verloren we nog van dit FC Oss, dus we zullen het gaan zien.

Kijk of je een kaartje voor Vak F (nieuwe tribune) kunt scoren, daar zit goed volk :D En na afloop gratis Jupiler in het naastgelegen supportershome.

spons

Citaat van: Breda op aug 08, 2009, 11:38:59
Een diehard Telstarsupporter (die afgelopen donderdag is komen meevieren bij NAC-Polonia) gaat een kaartje voor me regelen voor de nieuwe tribune. Ik ben al 2x op Schoonenberg geweest, maar dit wordt de eerste wedstrijd van SC Telstar voor mij (ipv. Stormvogels Telstar).

... is er ook gratis cola ;)?

die diehard Telstar supporter Peter die vroeger voor Haarlem was ?
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

spons

Citaat van: Breda op aug 08, 2009, 12:12:27
Ja die ja. Hij is ook voor Feyenoord, but nobody's perfect.

Weet ik hij heeft zelfs sinds dit seizoen weer een seizoenskaart bij Feyenoord, heb hem vorige week nog in de kuip gezien.
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

King Nothing

Soms....

Ik ben Emmensupporter, dat is ondertussen wel aardig bekend hier. Je hebt in mei FC Emmen voor het laatst zien spelen, je volgt de transfers een beetje, je verheugt je dan langzamerhand op de eerste oefenpotjes in de regio en dan is die 1e oefenwedstrijd eindelijk daar. Dan weet je dat je nog een week of 6, 7 moet wachten op het begin van de competitie.
Gelukkig is het nog net vakantie, aan het begin van de week is lekker weer en het lijkt erop dat vrijdag warm wordt. Het is vrijdag en zowaar, de thermometer hangt rond 30 graden. Je hebt de hele dag al zin in een pot voetbal, je verheugt je om weer rechtstreeks met vrienden die over ver wonen te kunnen praten (telefoon of msn is toch een stuk onpersoonlijker) en je gaat dan ook eens extra vroeg naar de Meerdijk. En omdat het gewoon schofterig warm is loop je in korte broek, polo'tje aan en op badslippers naar het stadion.

Eenmaal binnen valt het op dat het, zelfs nu het nog geen 19.00 uur is, behoorlijk druk is. Hoe slecht het vorige seizoen ook was (en de jaren ervoor ook), zo'n eerste wedstrijd trekt toch altijd opvallend veel mensen naar het stadion. Je begroet je vrienden, lapt geld voor wat bier en zo tegen achten zoek je je vertrouwde plek op de Oostribune weer eens op. De stewards, normaal altijd nors vragend naar je seizoenkaart bij zo'n eerste wedstrijd, zien dat je je handen vol hebt (met bier) en laten je gewoon doorlopen "want je komt hier al jaren tenslotte." Als je je dan op je eigen plek vleit, waar je al jaren zit, en je zit met je kop in de zon, biertje in de hand en je vrienden om je heen te wachten op het eerste fluitsignaal van de scheidsrechter, dan voel je je best wel prettig, gelukkig en heb je gewoon zin om de club weer een heel jaar te volgen.

Helaas is er in de zomer een jonge, trouwe Emmensupporter overleden en begint het seizoen met een minuut stilte. Ik kende hem van gezicht, maar het blijft gewoon klote voor zijn familie en vrienden. Alle begrip voor, iedereen respecteert de stilte en als de scheidsrechter dan fluit ten teken van het einde van de minuut en er rolt een applaus van de tribunes dan krijg je toch weer kippenvel.

Als de bal eenmaal rolt is het verdriet snel weer vergeten, de gesprekken vallen weer in de normale toon en we zijn ergens lichtelijk verbaasd dat 2 nieuwe verdedigers niet spelen. Maar goed, wie weet wat de trainer bedacht heeft en dus maken we ons er niet druk om.
Na 5 minuten staat Emmen al 0-1 achter, de in de voorbereiding subliem spelende Etamadi blijkt ook fouten te kunnen maken en RBC profiteert direct. Als het na goed een half uur 0-2 wordt is de lol er voor de fanatiekelingen in ons vak er al zo'n beetje van af. Tot de rust blijft het een gezapig potje voetbal en als het rustsignaal gegeven wordt zoeken we, enigszins teleurgesteld, het Supportershome op.

Direct na rust valt de 0-3 en dat is voor een deel van mijn vak het signaal om maar wederom het Supportershome op te zoeken. Als de 0-4 ook nog valt en de wedstrijd zelfs enige tijd stilgelegd wordt vanwege onweer is het drama wel aardig compleet. Emmen verliest de ouverture met 0-4 en op die uitslag valt weinig te zeuren namens Emmen.

Als na de wedstrijd een aantal Emmenspelers hun gezicht komen laten zien in het Supportershome horen we waarom de 2 nieuwe aankopen neit mee hebben gespeeld. De Technisch Directeur was beide heren "vergeten in te schrijven" bij de KNVB. Domheid 1e klas... Twee andere spelers, die Emmen een paar dagen voor de wedstrijd had vastgelegd, spelen wel mee.


Heb ik dan teveel verwachtingen? Emmen speelde gisteren met, ik dacht, 5 huurlingen van Heerenveen in de basis die nog geen minuut in het Betaald Voetbal hadden gespeeld. De verdediging was drama met 2 debutanten, een "ervaren" rechtsback van 21 en een ex-Celticverdediger die op zijn 32e het niveau van de Jupiler League niet meer aan blijkt te kunnen. Over het middenveld en de aanval begin ik maar niet eens.

Volgende week uit naar Zwolle. Daar heeft FC Emmen dacht ik zelden of nooit punten gehaald. Dus sta je na 2 wedstrijden op 0 punten, lekker met een degradatieregeling. Dan hebben we misschien volgend seizoen een echte derby, FC Emmen - WKE.

Gaaf he, voetbalsupporter zijn.
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Hugo

Telstar vanavond al weer meer dan 2.000 toeschouwers. Blijkbaar trekt de nieuwe hoofdtribune extra publiek.

hgrm

#6
Het is ook wel een pareltje.
En bovendien: Telstar-Volendam is toch wel een beetje soort van een derby.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Rinus A.

Citaat van: Hugo op sep 04, 2009, 22:47:15
Telstar vanavond al weer meer dan 2.000 toeschouwers. Blijkbaar trekt de nieuwe hoofdtribune extra publiek.

Ik denk dat ze alle business-seats als bezet rekenen, terwijl die voor de helft bezet zijn.

Nieuwe tribune is een fiasco voor de supporters. 180 stoelen voor supporters, waarvan er 150 al seizoenkaart zijn. Elke thuiswedstrijd dus maar 30 kaarten te koop, maar de mensen die teleurgesteld thuis de samenvatting bekijken zien een tribune die voor 60% leeg is....allemaal sponsorstoelen voor sponsoren die we nog maar moeten zien te vinden.

Wouter

Door een stevige wind was het al verdomd koud gisteravond in Sittard.

De thuisploeg begon erg zwak aan de wedstrijd en AGOVV kwam verdiend op voorsprong onder impuls van Lindenbergh en vooral Chadli.
In de 2de helft kon Fortuna wat meer weerwerk bieden en konden ze tot 2-2 terugkomen. Daarna kon er aan beide zijdes nog een doelpunt vallen maar het bleef dus bij 2-2.

Speelde Fortuna de voorbije seizoenen ook maar voor 3000-4000 toeschouwers?
Laatste nieuwe ground: Jan Louwers Stadion, FC Eindhoven-Emmen
Laatste wedstrijd: 20/03, Lierse-KVSK United
Volgende wedstrijd: 24/03, Tournai-Lierse

Vaig

Citaat van: Breda op sep 05, 2009, 14:52:02
Dit seizoen zijn er juist aanmerkelijk meer toeschouwers dan verleden jaar, toen men gemiddeld tot slechts 2.500 kwam.
In de VI staat het gemiddelde van vorig seizoen: 3018. Het huidige gemiddelde ( voor de wedstrijd van gisteren) is 3545
Laatst bezochte nieuwe ground: Stade Jacques Lechat, Malmedy

Rinus A.

Teletekstbedrog.

Fortun speelde eigenlijk zelden voor meer dan 2000 man.

Joost

Citaat van: Rinus A. op sep 06, 2009, 01:26:03
Teletekstbedrog.

Fortun speelde eigenlijk zelden voor meer dan 2000 man.

... helemaal waar. Maar dan nog zijn ze middenmoot qua toeschouwers in de Eerste Divisie.

Hugo

Tsjee, ik had gelezen dat ie erg ziek was maar onderstaand bericht komt toch als een schok. Nog 2 jaar bij Cambuur gespeeld. Grote sterke kerel kapot door die rotziekte. Rust zacht.

UTRECHT- Voormalig voetballer van onder meer FC Utrecht, Henny van Schoonhoven, is vrijdagmiddag op 39-jarige leeftijd overleden.
Van Schoonhoven leed al langere tijd aan kanker. De ex-prof gaf vorige week al aan dat hij niet lang meer te leven had. ,,Ik ben klaar met mijn strijd. Het is op.''

'De Tank' was zaterdagavond 29 augustus nog te gast bij FC Utrecht. Hij woonde toen met familie en vrienden in een skybox van Stadion Galgenwaard de wedstrijd tegen Sparta Rotterdam bij.

De spelers van FC Utrecht dragen zaterdag in de uitwedstrijd tegen FC Twente rouwbanden.

Ici c est Paris

Citaat van: Hugo op sep 12, 2009, 09:16:14
Tsjee, ik had gelezen dat ie erg ziek was maar onderstaand bericht komt toch als een schok. Nog 2 jaar bij Cambuur gespeeld. Grote sterke kerel kapot door die rotziekte. Rust zacht.

UTRECHT- Voormalig voetballer van onder meer FC Utrecht, Henny van Schoonhoven, is vrijdagmiddag op 39-jarige leeftijd overleden.
Van Schoonhoven leed al langere tijd aan kanker. De ex-prof gaf vorige week al aan dat hij niet lang meer te leven had. ,,Ik ben klaar met mijn strijd. Het is op.''

'De Tank' was zaterdagavond 29 augustus nog te gast bij FC Utrecht. Hij woonde toen met familie en vrienden in een skybox van Stadion Galgenwaard de wedstrijd tegen Sparta Rotterdam bij.

De spelers van FC Utrecht dragen zaterdag in de uitwedstrijd tegen FC Twente rouwbanden.


Klopt. Voor mij toch een jeugdheld. Debuteerde in een oefenwedstrijd tegen Zaragoza en ging er 30 sec. later weer af, omdat hij er 1 knock-out had geslagen. Heb tegen Sparta afscheid van hem genomen, hele aparte sfeer, de halve club stond in de rij, als een soort van condoleance, met het verschil dat degene om wie het ging er zelf tussen stond. Zag er niet best uit, was nog maar 45 kilo, niet de grote Henny die ik gewend was. Vreselijk hoe zo'n ziekte iemand helemaal kan afbreken. Gister is hij heengegaan, was donderdag al bekend. Vanavond iedereen in het zwart naar Twente. Rust zacht Tank.

AthleticHolanda

CiteerOmniworld hoopt op uitstel van Topklasse

In de onderste regionen van de Jupiler League wordt met angst uitgekeken naar het einde van het seizoen. Voor het eerst dit seizoen degraderen er twee clubs uit de eerste divisie, naar de nog op te richten Topklasse. Bij de laagvliegers is echter nog veel onduidelijkheid. FC Omniworld spreekt de hoop uit dat de KNVB de degradatieregeling in de eerste divisie nog een jaar uitstelt. "Het is niet eerlijk tegenover de clubs als je niemand laat promoveren. Het zou logisch zijn als het wordt uitgesteld", zegt algemeen directeur Rien Timmer in De Telegraaf. De kans dat dit gebeurt is echter erg klein. De KNVB bevestigt dat er nog aan een aantal zaken wordt gewerkt, maar dat de basis duidelijk is. Er komen twee Topklassen, één voor zaterdag- en één voor zondagvoetbal. Bovendien hoort degradatie volgens de voetbalbond bij topsport.

Timmer heeft echter nog voldoende vragen. "Hoe moet dat bijvoorbeeld met de spelerscontracten?", vraagt de directeur van de nummer achttien van de Jupiler League. Fortuna, dat deze zomer nog zonder licentie zat en nu op plaats zeventien staat, maakt zich zorgen om het stadion. Bestuurslid Sjra Philippen: "Ik weet echt niet waar we moeten gaan spelen. In de Topklasse is veel te weinig geld om in een stadion te voetballen. In Sittard vind ik niet zo snel een veld waar we dan op kunnen spelen."

Edwin Huybers, algemeen directeur van nummer negentien FC Eindhoven, wil nog niet doemdenken. "Als club schuif je dat soort dingen voor je uit", aldus Edwin Huybers. "Maar een degradatie zou financieel en organisatorisch grote problemen opleveren. Als club moet je de overstap maken van het bedrijfsleven naar het verenigingsleven."

Op zich snap ik die clubs wel maar waarom kan bv. Fortuna niet gewoon in haar eigen stadion blijven spelen? Als ze bv. twee tribune's sluiten in de Topklasse moet dat toch mogelijk zijn?

Qua stadion past Omniworld overigens perfekt in de nieuwe Topklasse denk ik...