Nog even inhoudelijk:
Ten eerste vind ik dat er niet te hard gezeurd moet worden over maatregelen. Uiteindelijk zijn er maatregelen genomen omdat voetbalfans zich misdragen hebben. Zou dat niet gebeurd zijn, zouden er ook geen combi's, evenementenbier en wedstrijden zonder uitsupporters zijn geweest. Daar is het probleem begonnen en daar begint ook de oplossing.
Waar je wel naar kunt kijken is de effectiviteit van de gekozen maatregelen.
Ik denk dat combiregelingen bijvoorbeeld meer problemen veroorzaken dan dat ze oplossen, want problemen doen zich bijna altijd voor met groepen en bijna nooit met individuen. Dan is geforceerde groepsvorming (zoals met combiregelingen) het opzoeken van de problemen. Je zou er eerder voor moeten kiezen om supportersbussen en -treinen te verbieden zodat iedereen alleen of in kleine groepjes moet reizen en je veel minder snel grote groepen tegenover elkaar hebt staan. Zeker als je het combineert met het verbieden van het vertonen van 'kleuren' voor en na de wedstrijd buiten het stadion.
Verder ben ik niet geheel tegen groepsstraffen. Juist omdat het over groepsgedrag gaat. Er zijn altijd aanstichters, maar ook een hoop meelopers. En dan heb ik het ook over mensen binnen de club die een sfeeractie met vuurwerk prachtig vinden en uitgebreid op de clubwebsite laten zien. Ook dat is meelopen.
De aanstichters moet je er tussenuit kunnen pikken en fatsoenlijk kunnen straffen, maar de meelopers doen meestal niet genoeg verkeerd om goed aan te kunnen pakken.
Een wedstrijd zonder uitsupporters vind ik wel te grof geschut, maar het sluiten van bepaalde vakken als er vuurwerk is afgestoken of het niet alleen verkopen van uitkaarten aan seizoenkaarthouders van vakken die zich gedragen, zou prima kunnen zijn. Maar dat werkt alleen in combinatie met goede toegangscontrole, zoals in Italië.
Door zo een groep te straffen voor het gedrag van een deel van de groep, krijg je hopelijk sociale controle: de aanstichters worden niet langer bewonderd, maar de door de groep uitgekotst. Maar dat werkt alleen als je tegelijkertijd laat zien dat groepen/vakken die zich wel gedragen ook normaal behandeld worden.