Hoofdmenu

Hoe het was

Gestart door TeeZee, apr 28, 2008, 09:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Nort

Citaat van: Jef400 op sep 18, 2019, 11:10:30
Het probleem is dat je die zekerheid niet hebt. Al zien de clubs code's op internet staan worden de kaarten gewoon geblokkeerd.
Clubs schermen er mee dat ze kaarten blokkeren, maar bij Viagogo weet je pas vlak voor aanvang welke rij/stoel het betreft. Bovendien vergoed Viagogo anders het geld of regelt andere kaarten. Je kunt veel van die club vinden, maar betrouwbaar zijn ze wel.

jdebruin96

Ikzelf heb 3 x kaarten aangeschaft bij Viagogo. Uiteraard zit er een dikke winstmarge op maar qua service ben ik dik tevreden.

Jef400

Citaat van: Nort op sep 18, 2019, 11:12:26
Clubs schermen er mee dat ze kaarten blokkeren, maar bij Viagogo weet je pas vlak voor aanvang welke rij/stoel het betreft. Bovendien vergoed Viagogo anders het geld of regelt andere kaarten. Je kunt veel van die club vinden, maar betrouwbaar zijn ze wel.
Lekker dan, krijg je het geld terug. Maar je waarde familielid zit met een trauma en vertrouwensbreuk.

FCT1980

Citaat van: Jef400 op sep 18, 2019, 12:39:43
Lekker dan, krijg je het geld terug. Maar je waarde familielid zit met een trauma en vertrouwensbreuk.

Hou op zeg. Normaal krijg je via Viagogo gewoon de kaartjes die je reserveert.
Heb trouwens ook nog nooit gehoord dat kaarten werden geblokkeerd.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Jef400

ArenA heb ik het al wel eens gezien. Bij CL en Oranjewedstrijden.

ALenstra

Kaarten kunnen geblokkeerd worden als ze onofficieel zijn aangeschaft. Daar wordt ook voor gewaarschuwd. Maar ruilbeurzen zoals viagogo en stubhub zijn vaak officieel partner van clubs en evenementen.

Jef400

Maar niet altijd. Dat is wat ik aan wil geven. Ieder zijn verantwoordelijkheid, maar ik heb liever niet dat jullie voor een dichte poort staan.

Nort

Clubs pronken ermee dat ze kaarten blokkeren, maar dat is gewoon heel lastig als het stoel en rijnummer niet publiekelijk bekend zijn. Via Marktplaats heb je altijd van die muppets die een foto maken van de kaart waarop de originele eigenaar te herleiden is. Bij Viagogo heb je dat niet en kunnen kaarten alleen geblokkeerd zijn/worden als z'n zelfde muppet ze zowel via Marktplaats als Viagogo heeft aangeboden.

En nogmaals, bij Viagogo krijg je vervangende kaarten en desnoods je geld terug. Dus dan is het leed te overzien.

FCT1980

Citaat van: Nort op sep 18, 2019, 14:35:49
Clubs pronken ermee dat ze kaarten blokkeren, maar dat is gewoon heel lastig als het stoel en rijnummer niet publiekelijk bekend zijn. Via Marktplaats heb je altijd van die muppets die een foto maken van de kaart waarop de originele eigenaar te herleiden is. Bij Viagogo heb je dat niet en kunnen kaarten alleen geblokkeerd zijn/worden als z'n zelfde muppet ze zowel via Marktplaats als Viagogo heeft aangeboden.

En nogmaals, bij Viagogo krijg je vervangende kaarten en desnoods je geld terug. Dus dan is het leed te overzien.
Bij Everton had ik ook kaarten gekocht via Stubhub of Viagogo (weet het ff niet) en die moest ik gewoon ophalen in hun eigen clubshop.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Nort

Citaat van: FCT1980 op sep 18, 2019, 15:01:55
Bij Everton had ik ook kaarten gekocht via Stubhub of Viagogo (weet het ff niet) en die moest ik gewoon ophalen in hun eigen clubshop.
Dat is Stubhub inderdaad. Heb ik bij Everton ook gedaan, is/was de officiële partner van Everton.

Saltacampos

#5530
Citaat van: FCT1980 op sep 17, 2019, 19:43:07
Bedankt voor de uitleg AH.
Geroep zonder onderbouwing over dit soort onderwerpen vind ik kwalijk.
Op wat AH zegt, heb ik al eerder aangegeven niet meer te reageren. Jij bent een ander geval, je wil onderbouwing, fijn, hier komt ze:

Hierbij vier artikels uit vier verschillende bronnen waarin Indar Gorri uitdrukkelijk met het verdedigen van ETA-ideeëngoed en dus verdedigen van terrorisme wordt gerelateerd, voor de mensen die geen Spaans kunnen, zet ik een korte samenvatting van de inhoud.

1: https://www.europapress.es/deportes/futbol-00162/noticia-futbol-juez-estudia-cerrar-herriko-taberna-lugar-reunion-habitual-radicales-osasuna-20090813193825.html
Dit artikel gaat over een café waar Indar Gorri -de harde kern van Osasuna- samenkomt dat gesloten wordt door de Spaanse justitie omdat er foto's van ETA-leden hangen.
Bovendien wordt er ook in vermeld dat op de website van Indar Gorri symbolen en uitdrukkingen voorkomen die aan ETA zijn ontleend.

2: https://as.com/futbol/2009/03/04/mas_futbol/1236121221_850215.html
55 leden van Indar Gorri krijgen van de Spaanse antigeweld commissie een boete van 9.000 euro en een stadionverbod omdat ze bij een uitwedstrijd van Osasuna in Santander pro-ETA leuzen hebben geroepen.

3: https://navarra.elespanol.com/articulo/sociedad/indar-gorri-recuerda-agresores-alsasua-victimas-montaje-osasunistas-dispersados-carceles/20170211144531095678.html
Indar Gorri "herdenkt" de aanval van verschillende van zijn leden op twee leden van de Spaanse staatspolitie en hun echtgenotes in een café in Alsasua. Ze werden hiervoor veroordeeld voor "lidmaatschap van een criminele organisatie". Ook bij deze herdenking werden termen en ideologie gebruikt die duidelijk aan ETA kunnen worden gelinkt.

4: http://www.despiertainfo.com/2016/12/21/miembros-de-indar-gorri-afines-a-eta-responsables-de-la-agresion-a-la-guardia-civil-de-alsasua/
Over hetzelfde geval als in 3. Waarbij de rechter in haar vonnis aangeeft dat er "duidelijke bewijzen zijn dat de beschuldigden hebben deelgenomen aan daden van steun en promotie van de terroristische groepering ETA"

Je kan blind zijn of het niet willen zien, maar ik denk dat het vrij duidelijk is dat Indar Gorri openlijk ETA en dus terrorisme steunt, ook al zullen ze dat  officieel altijd ontkennen. Daarvoor wordt de nodige wazigheid, halve waarheden en klinkklare onzin gebruikt, iets wat men in deze kringen vaak doet.

Nog of genoeg zo ?
Over land and sea

AthleticHolanda

Citaat van: Saltacampos op sep 18, 2019, 15:29:19Op wat AH zegt, heb ik al eerder aangegeven niet meer te reageren.

In deze post worden links naar Spaanstalige artikelen gedeeld maar in de vertaling worden bepaalde feiten alsmede de juiste context gemakshalve even 'vergeten'.

Op een discussieforum voel ík me niet te groot om te reageren, maar belangrijker is dat mensen een eerlijke kijk op een situatie krijgen en vooral geen gekleurd beeld. Daarom zal ik netjes de onderbouwing van Saltacampos weerleggen zonder mijn mening te ventileren of te profileren, maar enkel door mijn eigen ervaringen te delen alsmede neutrale media te gebruiken als bron. Om de neutraliteit te waarborgen zal ik geen Baskische of Spaanse, maar Engelstalige bronnen gebruiken.

- - - - -

Laten we beginnen met de zaak Altsasu. Deze is in Nederland vrij onderbelicht gebleven maar deze heeft niet alleen in Spanje tot grote ophef geleid, en doet dat nog steeds.
In het kort, wat is er gebeurd?
Op lokale feesten in het Baskische dorp Altsasu kwamen twee mannen een lokale kroeg binnen met hun vriendinnen. Meerdere keren werd hen vriendelijk verzocht om de kroeg te verlaten om problemen uit de weg te gaan. Toen dit niet gebeurde en hun houding niet veranderde eindigde dit in de vroege uurtjes in een vechtpartij waarbij de twee mannen gewond de kroeg verlieten. Achteraf bleken het twee leden van de Guardia Civil (in de kroeg uiterlijk onherkenbaar) die de vechtersbazen erin hebben geluisd. (bron? google  in het Engels en U zal het verhaal overal vinden, hier bv. de Guardian)
De Spaanse justitie plakte de vechtersbazen, net zoals Saltacampos, meteen het stempel 'terroristen' op en wilde ze tot 62 jaar per persoon achter de tralies... voor een vechtpartij in een kroeg. Nog nooit waren in Navarra zoveel mensen eensgezind en gingen de straat op als protest tegen dit onrecht en vormden daarmee de grootste demonstratie ooit (!) in Navarra. Het nieuws baarde echter niet alleen in Navarra tot opzien. Amnesty international zegt er het volgende over.

-> "This prosecution represents a blatant misuse of Spain's counter-terrorism laws" (bron)
Amnesty International veroordeelde overigens al in 2015 bron de Spaanse terrorismewetgeving en daarmee de ideologie van Saltacampos, die het enkel mogelijk maakt om seperatisten en tegenstanders van de regering lange celstraffen te geven, zoals onlangs in Catalunya gebeurde.

Onder druk van het Europees Parlement (klik en klik) én Amnesty kon Spanje dan ook niet anders, tot haar grote spijt, om de aanklachten van terrorisme laten vervallen.

Wat heeft die allemaal met Indar Gorri, de harde kern van Osasuna, te maken?
Simpel, net als het EP, Amnesty en mensen die de grootste demonstratie ooit in Navarra vormden, waren zij van mening dat de eis van de Spaanse justitie buiten proportioneel was en steunden daarmee de veroordelen in hun strijd voor rechtvaardigheid.
Steun je dan terrorisme?

- - - - -

Tot zover Altsasu.

Zelf heb ik talloze uitwedstrijden van het Baskische Athletic bezocht tegen Castiliaanse clubs of clubs met Castiliaans georiënteerde fanatieke supporters. Steevast wordt er (nog steeds) unaniem gezongen dat alle Basken terroristen zijn, viva España, puta ETArras en meer van dat soort dingen. Op de tribunes worden nu eenmaal vaak de zwakste plekken van de tegenstanders gezocht.
In het artikel van het Madrileense AS uit 2009 (!) wordt de straf beschreven van leden van Indar Gorri die pro-ETA leuzen riepen, dit als reactie op de warme ontvangst van de pro-Castiliaans georiënteerde ultras van Racing Santander.
Wil dat zeggen dat Indar Gorri terrorisme steunt? Dat is erg kort door de bocht, dan zouden alle fanatieke fans van Feyenoord, ADO en Utrecht een lidmaatschap van Hamas moeten hebben...
Om even een vergelijk te stellen, leden van Frente Atlético zijn nooit veroordeeld geweest voor politieke voetbalgerelateerde moorden, dit ondanks hun verantwoordelijkheid én daarnaast zijn de Franco vlaggen alsmede de nationalistische leuzen meer regel dan uitzondering. Waar zou toch de prioriteit van de Spaanse openbaar aanklager liggen?

Tot slot zou ik graag duidelijk maken dat zowel ETA als de fanatieke Baskische fangroepen unaniem achter hetzelfde ideaal staan en stonden, namelijk een onafhankelijk Baskenland. De manier waarop deze idealen bereikt zouden moeten worden verschilt echter.
Niet vreemd is dat pro-Baskisch nationalistische symbolen dan ook door zowel de fangroepen alsmede door ETA zijn getoond. Een vlag van ETA oid is echter in een Baskisch stadion nog nooit vertoond.
Symbolen, uitdrukkingen, termen etc. kunnen dus door tegenstanders worden aangegrepen tot het verwijten van terrorisme of daaraan gelieerde dingen, het staat voor totaal andere dingen en dat weten de Castilianen, inclusief Saltacampos, dondersgoed.

Als allerlaatste, het mooiste van het hele verhaal is dat ETA niet meer bestaat.

- - - - -

Aan eenieder die interesse heeft in de Spaanse voetbalcultuur. Voetbal en politiek gaan in Spanje altijd samen. Uit interesse en rechtvaardigheidsgevoel zal ik i.t.t. tot Saltacampos een discussie niet uit de weg gaan maar mochten leden hun vraagtekens hebben bij bovenstaand verhaal dan licht ik het graag verder toe.

headout

Citaat van: FCT1980 op sep 18, 2019, 15:01:55
Bij Everton had ik ook kaarten gekocht via Stubhub of Viagogo (weet het ff niet) en die moest ik gewoon ophalen in hun eigen clubshop.
Everton verwijst in haar ticket news naar Stubhub als de plek waar je kaarten kan kopen als het uitverkocht is. Afhalen van de via Stubhub gekochte kaarten doe je inderdaad aan het stadion. Mijn ervaringen met Stubhub zijn prima overigens.
http://groundhop.nl - Just another groundhop blog

Nort

Citaat van: Saltacampos op sep 18, 2019, 15:29:19
[...]
Is het niet zo dat supporters, zoals AH al zegt, graag hun tegenstander/rivaal provoceren, terwijl ze in de 'normale' wereld zo helemaal niet denken?

Saltacampos

Citaat van: Nort op sep 19, 2019, 10:21:47
Is het niet zo dat supporters, zoals AH al zegt, graag hun tegenstander/rivaal provoceren, terwijl ze in de 'normale' wereld zo helemaal niet denken?
Dat zal (hopelijk) misschien wel voor een deel van hen zo zijn, maar dat verklaart niet waarom er foto's van ETA-leden in een supporterslokaal hangen en er ETA-symboliek op de website van een supportersclub werd of wordt gebruikt. Noch dat leden van deze supportersclub politiebeambten aanvallen in een café buiten de wedstrijd om waarbij opnieuw ETA-leuzen worden gebruikt. Bovendien is deze "ideologie" iets wat absoluut niet in meerderheid in Pamplona, noch in Navarra (dat niet eens tot Baskenland behoort en waar slechts een heel kleine minderheid Baskisch als moedertaal heeft) in het algemeen wordt gedeeld, het zou me dan ook heel erg verwonderen dat dat wel in meerderheid zo zou zijn bij de volledige aanhang van Osasuna. Net zoals bij andere clubs delen supporters niet noodzakelijk de politieke mening van de harde kern (als die er al is).

Als bijvoorbeeld supporters van een andere club antisemitische leuzen scanderen tegen Ajax (volgens wat ik gelezen heb overigens zonder enige historische aanleiding) is dat dan antisemitisch of niet ? Gewoon provocatie ? Is dat dan toegelaten ?

Ken je een clublokaal van een Nederlandse club waarvan de aanhang tegen Ajax is waar foto's van nazi's hangen ? Ken je een website van een Nederlandse supportersclub waar nazi-symboliek wordt gebruikt ? Ken je hooligans van Nederlandse clubs die politiemensen aanvallen in een café buiten de wedstrijd om en daarbij antisemitische taal gebruiken ?

Indien je op deze vragen met ja kan antwoorden, lijkt het mij niet onredelijk om te stellen dat die "supporters" antisemiet zijn, maar het staat je uiteraard vrij om daar anders over te denken.
Over land and sea